Ontwormen, hoe moet het nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 04:29

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Graag wil ik twee keer per jaar mn dier ontwormen en de andere twee meer wil ik mestonderzoek laten doen en op basis daarvan specifiek ontwormen.

Ik ben huiverig voor mestonderzoek, maar begrijp wel waarom het gedaan wordt en ben dus niet perse voor of tegen.

Echter wil ik mn dier niet vol hebben zitten.
Ik heb gezocht naar schemaatjes wanneer ik het beste kan ontwormen met welk middel maar inmiddwls ben ik 50 varianten verder en weet ik het echt niet meer.

Mijn vraag is dus:
Wanneer in het jaar ontworm je met welke spuit of bestandsdelen?

Hoelang moet ertussen zittem voor je weer met dezelfde kuur kunt ontwormen en zo resistentie tegen wilt gaan?

Kan iemand me meer duidelijkheid geven?


Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 04:59

Ik denk dat al die verschillende schemaatjes hun oorsprong hebben in dat er ook veel verschillende paarden zijn. In een stabiele groep met lage wormenpopulatie heb je natuurlijk een heel ander schema dan op een locatie waar de groepen wisselen en er veel verloop is. Ook het uitmestmanagement speelt een rol. Wanneer je mestonderzoek laat doen moet je niet voor niets dit soort gegevens doorgeven.

En dan natuurlijk de paarden zelf. Ik heb er eentje die flink onder de wormen zat in het begin. Het is nu onder controle. Terwijl de ander er nauwelijks last van heeft, uit mestonderzoeken is nooit iets gekomen en voor de vorm ontworm ik 'm twee keer per jaar. Ja, ik doe dat verschillend per paard. Ook daarover verschillen de meningen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:24

Afbeelding
Ik weet niet meer waar ik deze vandaag heb, heb hem een keer van site geplukt en opgeslagen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:38

Ik ontworm als ze het land op en af gaan. Dus 2 keer.
Drachtige merries en veulens gaan een keer extra, de merrie dan vaak ook via mest onderzoek.

Nooit exht serieuze worm problemen gehad, klopt af, maar doen het al jaren zo. De spuiten wisselen eigenlijk heel veel. Vaak de goedkopere spuiten en regelmatig de duurdere, zodat ze wel voor alles een keer ontworm worsen


Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:53

Als je geen bekende wormproblemen hebt, zou ik in december met moxidectine+praziquantel (equest pramox) ontwormen bij dieren boven de 250kg, en bij dieren die geschat zijn onder de 250kg met ivermectine+praziquantel (equimax). En dan alle paarden in februari met fenbendazol (panacur). Ivermectine en moxidectine werken tegen bloedworm, praziquantel tegen lintworm en fenbendazol tegen spoelworm en aarsmaden.

Verder is ons streven 3x per jaar te testen: april, juni/juli en september.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:58

Ik ontworm standaard in december met Pramox de paarden.
Voor de rest test ik maandelijks zelf de mestmonsters.
En hoef al jaren verder niet te ontwormen, want de aantallen wormeieren zijn minimaal of niets bij beide paarden.
De paarden staan thuis met zijn tweeën. Geen vreemde paarden komen op de wei.
De wei en de paddocks mest ik minimaal 3 x per week uit.
Daarmee lukt het al jaren om de wormendruk minimaal te houden.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:06

Mizora schreef:
Als je geen bekende wormproblemen hebt, zou ik in december met moxidectine+praziquantel (equest pramox) ontwormen bij dieren boven de 250kg, en bij dieren die geschat zijn onder de 250kg met ivermectine+praziquantel (equimax). En dan alle paarden in februari met fenbendazol (panacur). Ivermectine en moxidectine werken tegen bloedworm, praziquantel tegen lintworm en fenbendazol tegen spoelworm en aarsmaden.

Verder is ons streven 3x per jaar te testen: april, juni/juli en september.

Waarom dieren onder de 250 kilo niet met ivermectine? :oo

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:14

Koper, Mizora heeft het over pramox.

Persoonlijk vind ik 2x per jaar een mest onderzoek te kort om een duidelijk en eerlijk beeld te geven.

Zelf begin ik in maart met 5 dagen achter elkaar een mestonderzoek (eitjes worden immers niet altijd uitgescheiden).
Daarna standaard 1x per maand.

Daarnaast ontworm ik haar 2x per jaar. Sws vlak voor de eerste vorst met Pramox

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:32

O ja ik zie het, ik heb het zelf verkeerd geschreven.

Neemt niet weg dat mijn shet, die echt geen 250 kilo weegt, een cocktail van moxidectine en ivermectine gekregen heeft en ik wil wel eens weten waarom dat ene middel dan niet zou kunnen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:55

Ik verplaats dit topic naar medisch.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:07

Krijgen jullie zomaar spuiten mee dan via de dierenarts? Hier doen ze dat alleen maar in het najaar, omdat het moeilijk meten is dan... ze hebben veel last van horzel eitjes, dus dan kringen ze standaard.

Verder krijg ik alleen maar een ontworm spuit als er wat uit het mestonderzoek komt. Dat doe ik om de 3 maanden....

Overigens had de laatste keer alleen de shet wormen en volgens de Da moest ik haar alleen ontwormen. Dat vond ik ze raar, ze staan 24/7 samen, ( haf en shet). Dus toen heb ik de haflinger ook gedaan, gelukkig kon ik ze beide doen van 1 spuit van van de dierenarts kon ik geen 2 spuiten krijgen)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:12

Ik hanteer al jaren schema 3 van het bericht van Lindor en heb bij steekproefmestonderzoek nooit besmettingen. Zogende merries en veulens gaat nog een extra keer ivermectine in.
Mestonderzoek is in mijn ogen té onbetrouwbaar, ik zie te vaak paarden kapot gaan van de wormen die volgens het mestonderzoek volledig schoon waren. Mij is dat het risico niet waard.

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:15

@elisabeth85 Ik heb geleerd dat: Paarden ontwikkelen in hun leven min of meer immuniteit tegen de verschillende wormensoorten. Blijkbaar had jouw shetlander last van bloedwormen(?) Maar jouw haflinger niet. De haf had al voldoende immuniteit opgebouwd en zou je niet hoeven ontwormen. Afhankelijk van de wormendruk op de weide. Daarom het advies van de veearts alleen de shet te ontwormen.
Er zijn in een groep altijd paarden die meer wormeneieren uitscheiden dan anderen. Door alleen hen te behandelen houd je de wormendruk in de wei laag. Alle paarden wormvrij op de weide is een illusie en wordt ook niet naar gestreefd.

En wormen bestrijden bij veulens en jonge paarden is heel anders dan bij oudere paarden die al een voem van immuniteit hebben opgebouwd.
Maar je kan je veearts ook om uitleg vragen. Dan begrijp je zijn\ haar redenering beter en die kan per paard en per situatie een passend advies geven.
Laatst bijgewerkt door janouk op 04-09-18 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:23

Hier gewoon 2x per jaar preventief met Equest. De ene keer de Pramox en de andere keer een andere waarvan ik de naam ff kwijt ben.
En natuurlijk de mest wegscheppen uit de wei/paddock zodat je de de mogelijke besmettingshaard laag houdt.

Mestonderzoek doe ik niet aan, kost alleen maar geld en geeft je geen compleet beeld dus waarom zou je?
Dat ze de resistentie willen terugdringen is alleen maar goed wat mij betreft, 4x per jaar ontwormen zoals vroeger is echt onnodig.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:52

BarbaLala schreef:
4x per jaar ontwormen zoals vroeger is echt onnodig.

Mwah. Als ze wormen uitpoepen en koliek krijgen van de wormen, en je ze ontwormt en 3,5 week later is het weer zo ver, dan gaan er hier wel meer dan 4 in per jaar hoor. Dat is dus ook mijn hele punt. Een standaard schema is mooi als richtlijn maar het ligt altijd aan het individuele paard hoe vaak je ontwormen moet.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:37

BarbaLala schreef:
Hier gewoon 2x per jaar preventief met Equest. De ene keer de Pramox en de andere keer een andere waarvan ik de naam ff kwijt ben.
En natuurlijk de mest wegscheppen uit de wei/paddock zodat je de de mogelijke besmettingshaard laag houdt.

Mestonderzoek doe ik niet aan, kost alleen maar geld en geeft je geen compleet beeld dus waarom zou je?
Dat ze de resistentie willen terugdringen is alleen maar goed wat mij betreft, 4x per jaar ontwormen zoals vroeger is echt onnodig.


Het is Equest Pramox en Equest. Het probleem is dat je dan alleen tegen bloedworm en lintworm behandeld en helemaal niet tegen aarsmaden en spoelwormen. De truc van mestonderzoek is dat je een beter idee hebt welk middel je moet gebruiken.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:57

Mizora schreef:
BarbaLala schreef:
Hier gewoon 2x per jaar preventief met Equest. De ene keer de Pramox en de andere keer een andere waarvan ik de naam ff kwijt ben.
En natuurlijk de mest wegscheppen uit de wei/paddock zodat je de de mogelijke besmettingshaard laag houdt.

Mestonderzoek doe ik niet aan, kost alleen maar geld en geeft je geen compleet beeld dus waarom zou je?
Dat ze de resistentie willen terugdringen is alleen maar goed wat mij betreft, 4x per jaar ontwormen zoals vroeger is echt onnodig.


Het is Equest Pramox en Equest. Het probleem is dat je dan alleen tegen bloedworm en lintworm behandeld en helemaal niet tegen aarsmaden en spoelwormen. De truc van mestonderzoek is dat je een beter idee hebt welk middel je moet gebruiken.


Equest Pramox werkt toch ook gewoon tegen spoelwormen en aarsmaden of is dat opeens gewijzigd?

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 12:12

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een jonge ruin van 4,5 jaar.
Ik doe tot nu toe netjes mestonderzoek en koop dan eventueel spuiten (kan er twee per keer kopen).
Echter gaat het er mij om dat ik op de juiste tijd ontworm met het juiste middel.
Ik hoor namelijk ook dat je net na de eerste nachtvorst met pramox kan ontwormen zodat de ingekapselde bloedwormen dood gaan. Hier lees ik weer voor de eerste vorst.
Ik weet nu niet wat precies handig is.
Mn paard staat ook bij jaarlingen, tweejarigen en ouder. Dus vaak bloedworm geconstateerd.
Hier ontworm ik tegen door mestonderzoek tot nu toe maar wil ook de rest meepakken zoals lintworm en horzellarven etc.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:17

Daar is al heel lang (10+ jaar) resistentie tegen en deze wordt steeds erger. Helaas zijn veel dierenartsen daar nog onvoldoende van op de hoogte. Het heeft ons bijna één van onze shetten gekost toen hij 1 jaar was, hij is nu 6, omdat de dierenarts ons maar ivermectine mee bleef geven. Pas na veel aandringen hebben we het toen mogen oplossen met pyrantel en fenbendazol (ze waren al 2x ontwormt met ivermectine, toen dus 2x pyrantel, daarna 2x fenbendazol en afgesloten met 1x equest om de eventuele ondertussen opgekomen bloedworm te bestrijden. Iedere 2 weken ontwormt).

Ook bloedworm wordt steeds vaardiger om moxidectine en zeker ivermectine te omzeilen. Waardoor de ERP (egg reapperance period) van 13 weken bij moxidectine naar 4-8 weken is gegaan en van 8 weken bij ivermectine naar 3-6 weken is gegaan bij bloedworm. En af en toe al echte resistentie, waarbij dus niet de volledige ei-uitscheiding gestopt wordt na een ontworming met 1 van deze 2 middelen. Het enige werkende middel is voor nu dan 5 dagen fenbendazol, en dan bij voorkeur dubbele dosering (dus als je paard 500kg weegt heb je in totaal voor 5.000kg ontworming aan fenbendazol nodig).

Ik heb op mijn computer een map met 40 wetenschappelijke artikelen die allemaal over een verkort ERP of echte resistentie gaan bij paardenontwormingsmiddelen. Het artikel dat ik er toen over wilde schrijven heb ik echter nooit meer gedaan en kan ik dus niet delen.

Voor of na de eerste vorst maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het gaat erom dat het al langere tijd kouder dan 10 graden is en nog niet al echt voorjaar is. De eieren vriezen veel minder kapot als dat een hoop mensen denken/hopen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ontwormen, hoe moet het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:07

Wat word ivermectine eigenlijk veel genoemd in de schema's! Minstens 4x per jaar.
Zijn de wormen daar intussen niet resistent voor?!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:08

Koper schreef:
O ja ik zie het, ik heb het zelf verkeerd geschreven.

Neemt niet weg dat mijn shet, die echt geen 250 kilo weegt, een cocktail van moxidectine en ivermectine gekregen heeft en ik wil wel eens weten waarom dat ene middel dan niet zou kunnen.


Een shet is waarschijnlijk geen probleem maar Moxidectine is gevaarlijk voor paarden met weinig vet reserve, vandaar het gewicht.

Schema‘s zijn leeftijd, paard, weidebeheer en weidesamenstelling afhankelijk.
Ik moet altijd mijn paard minstens 3x ontwormen ongeacht of de wei gemest wordt. Rond julie zie ik altijd precies aan de vacht wanneer het weer tijd wordt.
Sommige paarden hebben genoeg aan 1x, andere aan 6x.
Belangrijk is vooral om je paard gewoon goed te kennen en in geval van twijfel niet principieel te gaan zitten afwachten.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:13

Laat ik nou net die ene dunne shet hebben. Ze is er ook flink naar van geweest, van die ontworming.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:15

Koper schreef:
Laat ik nou net die ene dunne shet hebben. Ze is er ook flink naar van geweest, van die ontworming.


Niet meer doen dus.
In het ergste geval krijgen ze neurologische problemen.
Het middel bindt aan vet en als je genoeg lichaamsvet hebt is het ook veilig. Vind het geen vetweefsel om aan te binden dan bindt het aan zenuwweefsel (die zijn omgeven van vet).

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:18

En daar kom ik vandaag achter, 't is al jaren geleden. Ze heeft 't middel na die ene keer ook nooit meer gehad. Maar ik had 't wel van tevoren willen weten...

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:21

Koper schreef:
Mizora schreef:
Als je geen bekende wormproblemen hebt, zou ik in december met moxidectine+praziquantel (equest pramox) ontwormen bij dieren boven de 250kg, en bij dieren die geschat zijn onder de 250kg met ivermectine+praziquantel (equimax). En dan alle paarden in februari met fenbendazol (panacur). Ivermectine en moxidectine werken tegen bloedworm, praziquantel tegen lintworm en fenbendazol tegen spoelworm en aarsmaden.

Verder is ons streven 3x per jaar te testen: april, juni/juli en september.

Waarom dieren onder de 250 kilo niet met moxidectine? :oo


Omdat overdoseren al vanaf 1.5x lichaamsgewicht gevaarlijk kan zijn. Bij gewogen dieren en bij voorkeur een rest spuit (dus minder gevaarlijk bij losschieten doseerringetje) kan het wel bij lichtere dieren (maar niet jonger dan ik dacht 6 maanden, maar kan ook 9 maanden zijn). Ik schrijf daarom bewust geschat onder de 250kg.

Dit in tegenstelling tot alle andere (bij paarden gebruikelijke) ontwormingsmiddelen, die bij 5x lichaamsgewicht overdoseren voornamelijk als klacht diarree geven (uitzonderingen daargelaten uiteraard en niet als aanmoediging je dieren 3-4x lichaamsgewicht te doseren zonder duidelijke aanwijzing dierenarts of verpakking).

Overigens mogen zowel ivermectine of moxidectine bij paarden echt alleen oraal gegeven worden. Nog los van dat ze in shock kunnen raken van de injectie, werkt zeker moxidectine minder goed geinjecteerd dan oraal.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Dries1990, ezranka, FleurSandro, JameyDL, Kasmir, Loe_Loe, Miiej, Suusw, Unicorn79 en 118 bezoekers