Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:34

Hallo Bokkers,

Voordat ik dit topic open wil ik nadrukkelijk erbij vermelden dat wij morgenvroeg meteen naar de dierenarts zullen gaan. Omdat we toch heel erg graag willen weten wat belangrijk is om rekening mee te houden open ik dit topic. Ik wil jullie heel vriendelijk verzoeken om aub niet gigantisch in de aanval te gaan en alleen met behulpzame reacties te komen. Kritiek heeft in deze situatie geen zin.

Vorige week viel ons oog na een tijdje zoeken op 2 kleine rode katertjes kruising Britse korthaar. Advertentie was via Marktplaats. Voor het weekend zouden ze 8 weken zijn geworden, vandaag zijn we ze gaan ophalen.

We zagen het vrijwel meteen, ze waren wat aan de kleine kant. Wel alert, actief dus niet in directe zin zorgelijk. Eenmaal thuis toch onze vraagtekens erbij, dus even met de eigenaresse op en neer gemaild. Ze blijken dus pas net 6 weken te zijn.... lekker dan maar goed, neemt niet weg dat het 2 prachtige katertjes zijn die wij een heel warm en liefdevol thuis willen geven. Nee, terugbrengen is geen optie.

We blijven vannacht in de woonkamer slapen. 1 van de 2 kittens is allerter dan de ander.

Wie heeft voor de aankomende 10 uren de gouden tips voor ons?

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:37

Vroeger gingen de kittens heel vaak met 6 weken weg. Voor de kittens en de moeder is 8 weken beter. Gelukkig zijn ze wel oud genoeg om zichzelf te redden. Ik begrijp dat je dus ook geen paspoorten met de geboortedatum erbij hebt gekregen?

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:38

Ik zou ze inderdaad niet alleen laten (zeker niet te lang) en genoeg melk aanbieden.
Ik geloof dat als je kleine kittens met de hand voert dat je de melk moet verdunnen (?)

Edit: Ze zijn zeker niet hulpeloos maar ik zou ze goed in de gaten houden.
Ik kwam deze site tegen, misschien zijn hier wat tips te vinden?
https://www.licg.nl/katten/kittens-met- ... -uw-kitten

(ik weet dat je ze niet meer hoeft 'groot te brengen' maar toch..)
Veel succes! <3
Laatst bijgewerkt door JustMeI2 op 03-09-18 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:38

Ik heb toevallig een nestje momenteel met jonge kittens. Mijn tip is qua eten geef ze zacht voer en meng er een beetje kattenmelk doorheen (prakken) ook bij het kittenvoer. Dat nemen ze makkelijker op en zorg dat ze ergens samen warm kunnen liggen. Het is zeker niet ok, zoals je zelf aangeeft , veel te jong bij de moeder weg. Gelukkig drinken ze met 6 weken niet meer een hele berg mits ze natuurlijk wel voldoende zijn gewend aan eten. Het sociale contact met nestgenootje is er gelukkig wel, die van moeder helaas niet maar ja daar kun je nu ook niks meer mee.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:40

Kattenmelk heb ik helaas niet in huis gehaald. Ik heb van Whiskas de junior van 2 t/m 12 maanden zowel nat voer als brokjes. Ze zijn inmiddels allebei uit hun reismandje!

En nee, vind het echt oprecht erg. Als er gezegd word 8 weken dan ga je daar vanuit. Dat is ook nog aan de vroege kant maar tegelijk ook echt het minimum.

Het allerbelangrijkste is dat ze gezond zijn! Dat word een slapeloze nacht voor deze kers verse ouders

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:44

Maureen_M schreef:
Kattenmelk heb ik helaas niet in huis gehaald. Ik heb van Whiskas de junior van 2 t/m 12 maanden zowel nat voer als brokjes. Ze zijn inmiddels allebei uit hun reismandje!


Je bent duidelijk goed je best voor ze aan het doen!

Wel een tip qua voer, whiskas is echt vrij beroerd voer. Heel laag vlees gehalte. Ik zou kijken voor een voer met meer vlees. Veel gezonder voor ze!

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:49

Supersneu, maar als ze nu actief en alert zijn komt het wel goed. In ieder geval tot morgenochtend ;)
Succes met ze en geniet ervan!

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:50

troi schreef:
Maureen_M schreef:
Kattenmelk heb ik helaas niet in huis gehaald. Ik heb van Whiskas de junior van 2 t/m 12 maanden zowel nat voer als brokjes. Ze zijn inmiddels allebei uit hun reismandje!


Je bent duidelijk goed je best voor ze aan het doen!

Wel een tip qua voer, whiskas is echt vrij beroerd voer. Heel laag vlees gehalte. Ik zou kijken voor een voer met meer vlees. Veel gezonder voor ze!


Bedankt! Dan gooien we dat morgen weg en kopen we wat anders. Misschien even na aanrade van de dierenarts maar ik denk dat zoiets als Purina ofzo weg goed is?

Ze zijn aan de wandel door de woonkamer en hebben zelfs even een momentje gespeeld. De gedachte dat de andere 4 uit dit nestje apart zijn weggegaan is de afgelopen week of weken maakt me misselijk. Ik hoop dat die goed terecht zijn gekomen!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:52

Wij voeren onze ragdolls royal canin.
Klein aanrader voor als ze groot zijn. Voer een grote brok (wij voeren de RC dental) extra naast de gewone brokjes. Raskatten zijn gevoelig voor tandvleesontsteking.

we willen wel fotos! :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:52

Royal Canin heeft goed voor kleine kittens. Ik heb meerdere opvangnestjes gehad en daar deden ze het allemaal goed. Zacht vlees in een blikje.
Dat kreeg ik altijd bij de dierenarts maar sommige goede winkels verkopen het ook.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:54

Ik hoop dat het geen broodfok is. En dat je dus niet teveel betaald hebt, want op deze leeftijd kunnen ze niet geënt of gechipt zijn en hebben ze dus weinig kosten gehad.... Goed dat je naar de dierenarts gaat.
Ze zijn in ieder geval samen. Zwerfkittens zijn ook weleens jonger moederloos. Ik had weleens nestjes van 4 á 5 weken om op te vangen via het asiel. Die redden zich ook, ook al is het niet ideaal.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:54

Uiteraard!!

Meet Pino (rood/wit) en Elmo (rood)

Dit zijn de advertentie foto’s maar eigenlijk dus geen verschil in grootte...

Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:55

Drinken en eten ze al?
Brokjes eventueel wat weken.

Zoja, dan redden ze zich wel. ;)

Wel balen dat ze nog maar 6 weken zijn, terwijl 8 werd gezegd... Not done van de fokker.
Succes met de twee hummeltjes!


Edit: wat een leuke koppies!

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:56

Wat een droppies <3

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:57

raket schreef:
Ik hoop dat het geen broodfok is. En dat je dus niet teveel betaald hebt, want op deze leeftijd kunnen ze niet geënt of gechipt zijn en hebben ze dus weinig kosten gehad.... Goed dat je naar de dierenarts gaat.
Ze zijn in ieder geval samen. Zwerfkittens zijn ook weleens jonger moederloos. Ik had weleens nestjes van 4 á 5 weken om op te vangen via het asiel. Die redden zich ook, ook al is het niet ideaal.


Wel of geen broodfok, als er kosten gemaakt moeten worden dan worden die gemaakt. Wie aan beesten begint moet de kosten dragen. Ze hebben geen chip nee, gaan wij uiteraard voor zorgen.

Het was een normaal bedrag, geen rib uit ons lijf. Het is ook een kruising van een Britse korthaar, vader onbekend omdat moeder ontsnapt is.

—————-

Ze hebben nog niet gegeten maar ze zitten hier ook pas ongeveer een uurtje dus dat geef ik nog even de tijd. Wel alert, beweegelijk en speels!

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:59

Dit is heel fijn voer voor jonge kittens https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... tten/25915

Mijn kittens zijn helaas gedumpt dus hadden ook geen moeder meer..Waren een week of 4. Ze hebben ook dit gegeten eerst. Nu zijn ze ruim 4 maanden dus ze hebben de normale variant van voer nu.

Anoniem

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:00

Als je water voor de twee hebt staan, redden ze zich vast wel vannacht!

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 21:02

Morgen dan meteen Royal Canin halen! In de woonkamer staat de kattenbak, hun reismandje, 2 bakjes water en voer en een U bank met 9 zitplaatsen :') hoewel ze er nu voornamelijk onder zitten.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:06

Ik heb mijn rode kater ook gekregen met een week of 6/7. Was gedumpt aan de weg. Met niesziekte.

Hij is nu een kerngezonde, aanhankelijke, kroelkip. 8 jaar oud! Hij heeft meteen voer voor jonkies gekregen (royal kanin) en later ben ik over gegaan op volwassen voer.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:07

Wat een schatjes!

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:08

Ze zijn wel heel leuk. Normale prijs is fijn, minder kans op enge dingen omdat het voor het geld was.
De onderste lijkt een beetje een vies oogje te hebben op de foto. Dit kan een teken van niesziekte zijn. Dat leeft soms op bij verhuizen. Dat is misschien iets om in de gaten te houden. Ze zijn er nog wel echt jong uit.
De dierenarts zal wel kijken morgen.
Volgens mij zijn ze goed terecht gekomen. Je kunt denk ik ook gewoon in je eigen bed slapen hoor. Ik zou ze dan wel in een ruimte met weinig spullen plaatsen. Bijvoorbeeld een halletje, logeerkamer ofzo. Weinig snoeren of dingen die om kunnen vallen. Geniet er van.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 21:12

Lieve en behulpzame reacties! Echt heel fijn :)

Zijn er nog meer dingen waar niesziekte aan herkend kan worden? Ze zijn ook echt nog super klein.. we hebben de woonkamer de afgelopen dagen helemaal kitty proof gemaakt (wat een zooi een mens verzameld :') ) en alle kabeltjes etc zijn weggewerkt en 3 dikke dekens over de bank. Ga er vanavond toch bij blijven, we kunnen makkelijk met 2 man slapen op de bank!


cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:16

Achgossie wat een droppies, ze zien er niet oud uit inderdaad. Officieel moeten raskatten zelfs 12 weken bij mamma blijven omdat ze nog zo vreselijk veel sociale dingen leren van mams en nestgenootjes. Heb je nog een oudere kat die kan helpen opvoeden?

Als je ontwormen gaat koop aub bij dierenarts de middelen want er zijn middelen in de handel die niet goed zijn voor katten en zeker niet voor kittens!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:17

Sowieso is 8 weken eigenlijk te jong voor kittens. 12 weken is beter. Ze drinken dan wel al een flinke tijd niet meer bij de moeder maar de opvoeding die ze meekrijgen van de moeder is nog erg belangrijk!
(Niet meer relevant voor jou TS maar misschien voor een ander die dit topic later leest. :) )

Wat betreft het direct weggooien van de Whiskas, hoewel ik eens ben dat het niet het beste voer is zou ik oppassen met vlug van voer veranderen. Het zijn nog maar kleintjes, als ze dit gewend zijn kun je beter in een paar dagen omschakelen (eerst 25/75, dag of 2 later 50/50, later 75/25 en daarna helemaal over. Tussendoor letten op ontlasting en gedrag :) )

En niesziekte, ik heb ooit een niezende kat gehad maar die bleek verkouden, dat kan blijkbaar ook gewoon _O- Symptomen zijn verminderde eetlust en zooi bij de neus.