Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 16:16

Wij hebben een nieuw stuk wei waar nog een omheining om moet. We hebben verder overal 3 hoogtes Gallagherlint, maar op dit stuk moeten ook honden buiten worden gehouden. Stroomdraden zijn niet genoeg om betreffende honden uit de wei te houden. Er moet dus ook iets van gaas omheen. Nou had ik gedacht: Gallagher lint aan de paardenkant van de palen en dan gaas aan de hondenkant (dus de buitenkant) van de palen. Maar wat voor gaas dan? Van dat standaard Heras gaashekwerk zeg maar? Is dat veilig genoeg voor veulenvoetjes? Wat is de kans dat veulenvoetjes daar inkomen als er ook een stroomlint voor loopt?

Ervaringen en/of ideeën?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:59

Misschien windgaas spannen, valt wel wat meer op maar er kan geen veulen in klem komen te zitten. Het strak spannen is even een werkje maar bij ons staat het voor een euro de meter best netjes.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:21

Ik heb schapen en aan de buitenkant van mijn land schapen gaas. Toen ik en veulen had zette ik een tijdelijk draadje een halve meter van het gaas af. Verder zit er het hele jaar door gewoon 1 schrikdraad boven. Nooit problemen gehad. En daar gaat ook geen hond door.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:34

Ik heb daarvoor gaas met mazen van 2 x 2 cm. Volieregaas dus. Ben er wel stad en land voor afgereisd, niet iedereen verkoopt het. Kuiper in Koekange verkoopt verschillende diktes, zit niet al te gek ver van je vandaan.

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:15

Door het standaard Heras gaashekwerk kunnen veulenvoetjes, tenminste, van een ponyveulen wel. Gelukkig is ons veulen er zonder schrammen vanaf gekomen, maar het had heel anders kunnen aflopen. Wij hebben trouwens palen met stroomdraad op 1 meter afstand van het gaashekwerk staan. Het veulen steigerde, klapte achterover in de draad en rolde zo de wei uit met haar hoefje door het gaas. Je zou het van te voren niet bedenken, maar het kan dus wel degelijk. Ook met eventueel onderuit gaan en doorschuiven zou ik oppassen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:29

Een draad om de weide en de honden een halsband om waardoor ze niet over die draad gaan?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:02

Gillbo schreef:
Een draad om de weide en de honden een halsband om waardoor ze niet over die draad gaan?

Weet je wat dat kost? En dan de honden altijd zo'n zwaar ding om de nek vind ook niet echt wat. En Robin A Ongelukken en rare actie's kun je altijd krijgen. Daar kun je gewoon niks tegen doen hoe goed je het ook voor elkaar denkt te hebben. Bij mij is ooit 1 verongelukt, die was gewoon aan het rennen, gleed onderuit en klapte precies met de nek tegen een gewone houten stekpaal. Dus ja je kunt niet alles voorkomen.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:06

Kippengaas?
Heb dit langs een klein gedeelte van mijn paardenweide daar waar hij aan de kippenweide grenst. Kleine maas en ook redelijk sterk

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 10:39

De honden zijn niet van ons dus daar heb ik geen invloed op.

En ja paarden zijn brokkenpiloten (ieks RobinA), vandaar mijn zorgen hierover.

Ik ga jullie tips eens bekijken. Dank jullie wel alvast voor het delen van ervaringen!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:44

Pilow sorry hoor het was maar een idee om zo'n halsband te proberen.

Ts
Ik weet niet hoe groot de honden zijn en hoe graag ze bij de veulens willen komen maar kunnen ze niet over de draad springen als je de onderkant blokkeert?
Succes met het vinden van het juiste gaas zodat je honden niet bij de veulens komen en je veulens niet de draad in lopen.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:14

Van wie zijn die honden dan? Van de buren? want dan moeten die er voor zorgen dat ze niet in jou land kunnen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:51

Ja dat is juridisch gezien uiteraard zo pillow, maar dit ligt wat bijzonder. Buurman gaat dan ook meehelpen met de aanleg van de omheining. Daar ga ik verder niet over in detail.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:37

Herasgaas gaan idd veulenhoefjes door en kippen/volieregaas is te dun.
Het mooiste zou zijn als de buurman het herasgaas betaald (want zijn honden) en dat je voor het veulen tijdelijk idd een strookje schaduw/winddoek (dat groene spul) tegen het herasgaas aan doet.
Dat kun je dubbel hangen over een steundraad van het herasgaas en een stukje ingraven onder het zand zodat het mooi strak blijft zitten.

Ik heb het zo al jaren zitten, niet zozeer voor veulenvoetjes, maar tegen het Liguster/graseten achter het gaas waardoor de boel uit zijn fatsoen gedrukt wordt.

Hier achter Boon goed te zien...

Afbeelding

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 18:10

Dat is ook geen gek idee, om er tijdelijk nog iets tegenaan te spannen waar geen veulenvoetjes doorheen kunnen :-)

En ik denk toch ook even een bezoekje brengen aan Kuiper :-)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 19:06

Ibbel, hoe heb jij dat volieregaas strak gespannen? Hoe lang heb je het er al om zitten? Heb je er al eens iets tegenaan gehad? Paard aan de binnenkant of hond/iets anders aan de buitenkant? En hoe kwam je op dat specifieke volieregaas uit? Als ik Google, krijg ik ook andere opties? Maw: waar moet ik volgens jou op letten :D ?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:25

Dat gaas strak spannen is idd een bitch :D Wij hebben er een dunne ijzerstaaf doorheen gestoken en met een hefboom langs de paal er spanning op gezet. Ik heb het er nu 2 jaar op zitten, paarden hebben er al eens een ram tegen gegeven aan de binnenkant zonder gevolgen, en de honden kunnen er aan de buitenkant net zoveel tegenaan springen als ze willen, daar gebeurt niks mee.

Ik wilde per se gaas met een maaswijdte van 2x2 of minder, en de enige die ik kon vinden was het gaas van Kuipers in Koekange :+
Neem overigens niet te dik draad, dat kan je echt niet meer strak spannen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 19:35


Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:35


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:24

Ibbel schreef:
Ik heb wel ergens foto's, maar dan moet ik wel zoeken. En anders maak ik er morgen wel eentje.

Graag _/-\o_

Bedankt voor de link

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:37

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hier een paar foto's van tijdens en vlak na het plaatsen. We hebben ook nog voor kunststofpalen gekozen, om het onderhoudsvrij te maken. En onderlangs een kunststofplank, zodat je met de grasstrimmer er langs kunt.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:41

Dankjewel. Dat ziet er netjes uit :-)
Die plank er onder houdt sowieso al voor een deel veulenvoetjes tegen denk ik?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:49

Voetjes die op de grond staan wel. Maar meestal is het probleem veulenvoetjes die de lucht in gaan :+

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:59

Ja dat is zo :))

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:01

In ons geval houdt het ook honden tegen die denken dat ze wel onder het gaas door kunnen graven.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Gaas tegen honden en veilig voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:37

Wat zou het verschil zijn met volieregaas vs kippengaas?
Behalve dat volieregaas vierkante mazen heeft en kippengaas ruitvormige?