Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:23

Sobere A-pony (24/7 op de wei) heeft een zandkuur nodig.
Psyllium vezels over het voer eet ze niet.
Psyllium in brokvorm (met ‘smaakgarantie’ O:) ) eet ze niet. Het is dat ze geen middelvinger heeft, anders had ze die al naar me opgestoken.
Eigenlijk lust ze alleen maar gras en hooi :') (en doet het daar ook prima op - pony hoeft nu weinig tot niks te doen aan werk)

Daarom een emmer Sand Shifter besteld.
Afbeelding
Het is een heel fijn gemalen poeder, net droge gips.
Pony krijgt nu dagelijks max twee bekertjes lucernebrokjes (die eet ze gelukkig wel) - die hoeveelheid bedekt de bodem van een 10L emmer.

Maar...
Afbeelding
Eigenlijk moet ze dus 2xdgs 50gr poeder. Dat wordt dan 1xdgs. Maar 50gr poeder is echt heel veel voor zo weinig brok (voor het idee: schepje van 75ml komt overeen met 50gr poeder).
Er blijft echt een hoop achter in de emmer. Het moet over droog voer gestrooid worden. Door de slobber roeren (als ze dat al lust) kan/mag dus niet.
Iemand nog een idee? :o?

Ik heb dit product nu, dus zou dit graag gebruiken. Nog meer andere merken en soorten proberen om er toch achter te komen dat ze het laat staan, vind ik een beetje zonde. Maar ik sta open voor tips :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:31

Je mag dat soort poeder ook best door slobber roeren - het wordt alleen heel plakkerig (dat wordt het ook in de mond, vandaar dat paardlief het vermoedelijk niet zo lekker vindt), dus je moet gewoon meer water in je slobber gooien. Dat plakkerige is de werking, en dat maakt dus niet uit of het dat al buiten het paard wordt, of pas binnenin dankzij speeksel en maagsappen.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:39

Hee bedankt, dat wist ik niet. Ik dacht dat de werking dan verloren ging ofzo. Omdat het er zo specifiek bij vermeld staat.
Morgen proberen! :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:42

Het blijft echt niet droog binnenin een paard hoor :))

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 17:47

Haha, nee dat snap ik :+ M'n beredenering was dat het dan z'n functie al gedaan had buiten de pony en eenmaal binnenin niet meer optimaal werkte.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:49

Ibbel schreef:
Het blijft echt niet droog binnenin een paard hoor :))


Hoewel het in dit geval inderdaad echt zo is, bij supplementen waar het zo duidelijk bij staat wel altijd controleren. Want sommige producten zijn gecoat omdat er geen maagzuur bij mag komen omdat het maagzuur/de lage pH de werkzame stof kapot maakt. Omeprazol is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Dat geef je zelf idealiter op een lege maag (ja, dat is contraintuitief bij maagproblemen) een half uur voor het eten, zodat het zo snel mogelijk voorbij het maagzuur gaat. Direct na de maag wordt er al een base bijgedaan door het lichaam, waardoor het vanaf dan geen probleem meer is.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:35

Poeders zoals deze mag dat wel. Ik heb deze vorig jaar getest zelf. Ik kneden het uiteindelijk door de bietenpulp.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Sand Shifter poeder, hoe voeren? Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:06

Brokjes vochtig maken dan poeder er door of lege oude wormspuit in papje met appelmoes?

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 19:13

Appelmoes lust ze ook niet :D Vorige week toevallig nog geprobeerd.
Ik heb nog slobber op voorraad, ga ik morgen geven!

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:06

Ze lustte de slobber vandaag *\o/*