Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 22:00

Hoi Allemaal,

Mijn merrie is in het verleden (4 jarige leeftijd) met haar oude eigenaar naar de stamboekkeuring geweest. Ze heeft met die eigenaar ook het sport(spr) stb. behaald. Verder nog geen enkele predicaten. Nu mijn merrie drachtig is, en ik het sowieso heel interessant vindt om me hierin te verdiepen, zat ik er over na te denken (nadat een collega van mij mij dit zei) om mijn merrie naar de keuring te doen om bijv. het sterpredicaat te behalen. De eerste keuring waar mijn merrie met de oude eigenaar is geweest, zat ze met het aantal punten in de buurt van dit predicaat (wat mijn collega mij kon vertellen).
Exterieur: 65
Springen: 70
Stap: 60
Draf: 60
Galop: 65
Reflexen: 65
Techniek: 75
Vermogen: 75

Nu las ik dat voor sterpredicaat 70 punten voor exterieur en 75 voor stap, draf, galop en houding moet hebben. Klopt dit? En hoe moet ik dit zien? voor die onderdelen allemaal 75 punten?
Mijn merrie is nu 13 jaar. Zou het zin hebben om haar nog een keer naar de keuring te doen om zo een sterpredicaat te behalen (zou mijn merrie hogere punten kunnen behalen dan op die eerste keuring) en vanuit daar verder te kijken naar eventuele andere predicaten? En op keuring of thuis laten keuren?
Heel erg graag hoor ik van jullie. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen hierbij.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:04

Over welke fokrichting hebben we het?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:06

Het kan zin hebben als ze toen gewoon nog te jeugdig was, maar dan zou ik eerder een ibop rijden of haar in echt hele goede sportconditie voorbrengen.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 22:10

Ze is springgefokt, kwpn.
Of ze destijds te jeugdig was durf ik zo niet te zeggen.
Wat is een ibop precies en wat houdt dit precies in?


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:25

Oh, ze is al sport, overheen gelezen.
Dan heeft ibop geen zin natuurlijk.
Dan zou je haar in goede sportconditie best nog eens voor kunnen brengen.

Hindo2
Berichten: 977
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:38


Never change a winning team

tienus63

Berichten: 12008
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:12

Is het niet zo dat nu ze sport predikaat heeft, ze automatisch ster wordt bij een thuis keuring.
Ze is immers als stb.

Thuis keuring kun je ook op locatie laten doen bij wedstrijd waar KWPN deelnemers mogelijkheid biedt tot stamboekopname.
Je hebt dan geen voorrijkosten.

#trotsoponzeboeren

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 00:09

Hier een wat vergelijkbare situatie met een merrie met een vergelijkbaar lijstje als in jouw openingspost. Nadat ze het sportpredikaat springen heeft ontvangen hebben we hier ook even thuiskeuring overwogen, uiteindelijk niet gedaan. Commentaar bij onze merrie was dat ze wat kort en compact gebouwd is voor het mooi en daarnaast wat aan de kleine kant is. Wij hadden achteraf beter na het behalen van het sportpredikaat dit paard kunnen aanbieden maar dat is achteraf praten en ik weet ook niet of dat wat had uitgehaald natuurlijk. We hadden gedacht dat ze simpel ster zou worden, maar dat denken de meesten die hun paard op de keuring aanbieden gok ik. :Y) Wat was het commentaar op de keuring?

You can catch a lot of flies with honey, but you can catch more honeys being fly

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:37

Elodie, ik heb geen idee wat het commentaar was op de keuring. Mijn merrie is destijds met haar oude eigenaar naar de keuring geweest. Weet niet of ik dat commentaar misschien ergens kan vinden?

@tienus63: Is dat zo? Dus als ik mijn merrie nu thuis zou laten keuren, dan wordt ze automatisch ster verklaard? Ik heb namelijk geen idee.

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:39

@Hindo, dus voor mijn merrie betekend dat dat ze maar met 5 punten omhoog moet met het exterieur om ster te worden verklaard?
aangezien ze daar destijds 65 punten voor had.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:42

Laatst bijgewerkt door Albert op 03-09-18 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:43

@ TS Ja dat klopt. 70 punten is dan voldoende.

Het gebeurt wel vaker dat een merrie op latere leeftijd alsnog ster wordt. Ik zou het zeker nog een keer proberen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:46

Dan ga ik het zeker nog een keer proberen d.m.v. een thuis keuring.
Zou ze eventueel na ster ook nog keur of iets anders verklaard kunnen worden gezien haar punten destijds?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:50

Met Lisa zijn we naar de centrale keuring gegaan, ze werd daar ster en ik vroeg toen of we haar gelijk konden bijschrijven voor de rubriek 8jaar en oudere stermerries die even later was.
De jury vond het toen niet nodig om haar een kwartiertje later weer te zien en besloot haar direct voorlopig keur te maken.
Maar dit was dus op een centrale keuring, bij een thuiskeuring kan het volgens mij niet.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 10:58

@albert: Ah oke. Ik zal het KWPN anders ook wel eens even bellen en hen vragen wat zei zeggen. Zal jullie hier wel even van op de hoogte houden.

Als ik zo lees dat als een merrie eenmaal ster is verklaard, ook nog keur kan worden verklaard indien ze goed in de sport gepresteerd heeft, dan zal dit voor mijn merrie wel goedkomen denk ik (hoop ik). Ze heeft namelijk hier tot 1.35 gesprongen en in Duitsland voor een tijdje 1.35 en 1.40. Ik ben heel benieuwd wat het KWPN hierover zegt. Julllie horen van mij

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:34


3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 12:44

Zojuist het KWPN gesproken hierover. Zij raadde mij ook aan dan een thuiskeuring te doen. Ze zat heel dichtbij het sterpredicaat en gaf aan dat er zeker een enige kans bestond dat ze ster verklaard zou worden (niet met zekerheid te zeggen natuurlijk). Kon me hiervoor dan aanmelden aan de thuiskeuring die a.s. 26 september plaats zou vinden. Het KWPN gaat die dag namelijk een hele dag rond om merries te keuren.
Ben denk ik wel van plan om dit dan ook te gaan doen.
Over of mijn merrie eventueel ook keur zou kunnen worden verklaard, zei ze dat het aan de instructeur was om daarover een advies te geven. De merrie zou dan namelijk nog, gezien haar leeftijd, naar de centrale keuring moeten.
Maar eerst de eerste stap: het sterpredicaat proberen te halen
Daarna kijken we wel weer verder. :)

Hindo2
Berichten: 977
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:53

Zag dat je vraag aan mij al door meerdere beantwoord was.

Denk dat je het idd zo moet doen. Besteed even extra aandacht aan d'r hoeven, laat desnoods een ijzertje eronder zetten voor. Dat toont toch altijd wat mooier. Verder misschien nog de aankomende weken wat meer longeren ipv rijden en even naar je voerschema kijken. Netjes getoiletteerd presenteren op de thuiskeuring. Heel veel succes!

Met mij merrie ook deze route gevolgd, sportpedicaat, thuiskeuring ster, CK voorlopig keur. Met sportprestaties en d-oC predicaat was ze toen gelijk elite

Never change a winning team

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 13:04

@Hindo2: Ja ze staat vierkant op ijzers.
Hoe bedoel je met letten op voerschema?
Dat zeker inderdaad. Denk dat ik ook iets meer ga longeren.
Wilde eigenlijk volgende week osteopaat ook nog even laten komen, gewoon om haar weer even lekker los te maken en eventuele blokkades te verhelpen. Dit verstandig of niet?

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:07


3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Hindo2
Berichten: 977
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:20

Soms kan je met voeren ook nog wel n beetje net dat verschil krijgen. Bv iets wat blote bovenlijf kan je ook opvullen met voeren...... soms wil ook haver wel wat helpen om ze net n beetje frisser er voor te zetten.
Misschien even aan iemand in je omgeving vragen die bv paarden klaarmaakt voor de keuring om een blik op je merrie te werpen en wat advies te geven.

Ben niet zo bekend met osteo dus dat zou ik niet weten.

Boekje hierboven is idd een aanrader

Never change a winning team

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:58

Qua extra voer: kijk eens naar omega 369 van Subli, kan net dat beetje extra geven zonder dat je paard te heet wordt.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 14:12

Denk dat mijn paardje wel iets meer pit mag hebben op dat moment. Ze is vrij rustig namelijk. Dus haver of de omega 369 is dan wel een goede optie. Helaas zie ik net dat het boekje niet leverbaar is.
Iemand goede tips war ik op moet letten voor het exterieur? (naast natuurlijk nette manen, mooie hoeven (invetten of niet? (heb zwarte hoefvet/zalf)), dag ervoor even helemaal afspuiten op de wasplaats, beetje glansspray en antiklit etc.)

Ruiter1997
Berichten: 204
Geregistreerd: 07-05-16

Re: Met mijn merrie opnieuw naar de keuring gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 14:14


Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:19

Hindo2 schreef:
Misschien even aan iemand in je omgeving vragen die bv paarden klaarmaakt voor de keuring om een blik op je merrie te werpen en wat advies te geven.

Of zelfs het paard keuringsklaar laten maken en laten voorbrengen. Keuringen zijn toch een aparte tak van sport waar je voor optimaal resultaat de nodige ervaring mee moet hebben.

Vergelijk het met dressuur, met een net-L1 ruiter zal een paard dat L1 klaar is best een leuk winstpuntje kunnen lopen. Zet er een echt handige ruiter op die meerdere paarden naar het M of hoger heeft gebracht dan haal je met wat geluk de 15 punten extra die nodig zijn voor dubbel wp.

Springen idem, een ruiter die niet bang is brengt een paard met 1 of 2 foutjes over een 1.10 parkoers, een ervaren springruiter misschien wel foutloos over een 1.20 of hoger parkoers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 bezoekers