Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 23:48

:+ stupid me.

Lekker gezellig uit eten geweest.
Borreltje na in de kroeg.

Oeh. Moet haasten, mijn trein gaat zo.
Kom op het station. Een beetje verbaast dat perron 1 leeg staat. Oh oliebol. Moet rennen naar perron 3.

Door de toestand vergeten in te checken -O-

Zo eerlijk als ik ben zoek ik de conducteur op.
Maar ja, ik kreeg wel een boete.

Weet iemand of en hoe ik hier bezwaar tegen kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:53

Wat staat er op je uitstel? Op de achterkant staat hoe je 'bezwaar' kan maken. Soms zetten de conducteurs er coulance op als zij de sitiatie inschatten dat een reiziger daar wellicht recht op heeft.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 23:56

Gloa schreef:
Wat staat er op je uitstel? Op de achterkant staat hoe je 'bezwaar' kan maken. Soms zetten de conducteurs er coulance op als zij de sitiatie inschatten dat een reiziger daar wellicht recht op heeft.

Staat alleen een standaard verhaaltje op.
Meneer had ook totaal geen begrip.
Hij was uitermate sjagereinig
Hij wilde van alles weten wat op een briefje werd gezet.
Maar ik mocht het zelf niet lezen toen ik daar om vroeg

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:59

Met een studenten ov kan je volgens mij sowieso 1 keer per jaar een boete laten intrekken. Ik weet niet of dat ook geld voor de gewone ov.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 00:00

Movement schreef:
Met een studenten ov kan je volgens mij sowieso 1 keer per jaar een boete laten intrekken. Ik weet niet of dat ook geld voor de gewone ov.

Ik ben al 15 jaar geen student meer.

Ze kunnen wel zien dat ik niet eerder ben beboet. En saldo ook geen probleem is. Ik heb hem op aut incasso staan en vorige week is er nog 50€ op over gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:01

Hoe bedoel je briefje? Voor zover ik weet schrijft hij een uitstel van betaling. Dat is een doordruk formulier waar jij de kopie van krijgt. Dus alles wat hij heeft opgeschreven heb jij ook.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 00:02

Gloa schreef:
Hoe bedoel je briefje? Voor zover ik weet schrijft hij een uitstel van betaling. Dat is een doordruk formulier waar jij de kopie van krijgt. Dus alles wat hij heeft opgeschreven heb jij ook.

Ja en daarna nog een briefje. Waar hij o.a. de reden op schreef (verklaring) en die kreeg ik niet mee. En mocht ik ook niet lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:06

Maar die keuze is niet aan de conducteur en zij kunnen niet zien hoe vaak je al een boete hebt gehad of dat je boetes hebt open staan. Daarom schrijven ze een uitstel. Dan kan jij een verzoek voor coulance indienen en is het aan een andere afdeling (die dat soort info wel kunnen inzien) of ze de boete kwijtschelden.

Let op! De ritprijs moet je gewoon betalen. Het gaat puur om het intrekken van de boete bovenop de ritprijs.

Als je over het algemeen een aantoonbaar brave reiziger bent en een plausibel verhaal hebt dan is de kans vrij groot dat je van de boete wel af komt. Dus even lezen wat er op de achterkant van dat papiertje staat en de stappen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:09

Ik ben geen hc maar ik denk dat hij vanwege tijdgebrek even snel een uitstel heeft geschreven. Dan vullen ze het andere deel later aan vanuit de aantekeningen voordat ze hem inleveren.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 00:13

Gloa schreef:
Maar die keuze is niet aan de conducteur en zij kunnen niet zien hoe vaak je al een boete hebt gehad of dat je boetes hebt open staan. Daarom schrijven ze een uitstel. Dan kan jij een verzoek voor coulance indienen en is het aan een andere afdeling (die dat soort info wel kunnen inzien) of ze de boete kwijtschelden.

Let op! De ritprijs moet je gewoon betalen. Het gaat puur om het intrekken van de boete bovenop de ritprijs.

Als je over het algemeen een aantoonbaar brave reiziger bent en een plausibel verhaal hebt dan is de kans vrij groot dat je van de boete wel af komt. Dus even lezen wat er op de achterkant van dat papiertje staat en de stappen volgen.

Ja dat ga ik doen.
En ik snap ook wel dat de conducteur dat niet kan zien. Hij hoeft mij ook niet te vertrouwen op mijn blauwe ogen.

Ik ben zelf naar hem toe gegaan. Heb eerlijk vermeld dat ik het vergeten ben in de hoop van coulance. Maar wetend dat ik een boete kan krijgen en dat dat terecht is. Ik zit immers zonder geldig vervoersbewijs.
Maar hoe het ging. Hij wilde mij niks zeggen. Ik vroeg hem bijv hoe hoog de boete was. Dat kon hij niet zeggen.
Krijg ik dat briefje, blijkt het daar gewoon op te staan.

Maar ook het feit dat hij daarna nog een brief invult met oa mijn verklaring en ik die niet mag zien. Daar krijg je geen doordruk velletje van.

Ik weet zeker dat deze man veel meer weerstand kweekt bij het schrijven van een boete.
Ik bedoel ik ging naar hem toe. En gaf eerlijk aan dat ik vergeten was om in te checken.
Ja dan moet ik je een boete geven. Dus ik zeg dat weet ik. Het is niet anders.

Maar enige info wilde hij niet geven, hij gaf mij alleen maar commentaar.
Het gesprek viel alles behalve soepel. Terwijl dit heel soepel had kunnen gaan.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:15

Ik heb het even aan een hc gevraagd, die heeft er meer verstand van haha

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 00:15

theadora99 schreef:
Ik heb het even aan een hc gevraagd, die heeft er meer verstand van haha

Hahahaha. Top!

imaudy
Berichten: 5038
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:25


StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:31

Ik heb een keer een boete gekregen (geloof dat ik 1e klas zat terwijl dat niet mocht). Het was destijds heel erg druk en ik was wat opstandig dus ging ik daar zitten. Volle boete gekregen. Gelukkig heb ik alles teruggekregen van de NS toen ik bezwaar tekende. Ik vind ze sowieso wel klantvriendelijk dus als je het netjes uitlegt heb je nog een goede kans denk ik.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 00:42

Heb antwoord!

Citaat:
Als zij zelf naar de conducteur is gegaan moet hij dat aankruisen. De wettelijke verhoging van 50 euro komt dan 9 van de 10 keer te vervallen.

Mocht de desbetreffende persoon al vaker een Uitstel van Betaling (zo heet dat) hebben gehad dan komt die wettelijke verhoging er waarschijnlijk wel bij, maar daar gaat het hoofdkantoor over. Zij bekijken de situatie en geschiedenis van de persoon.

Echter moet een conducteur de wettelijke verhoging wel berekenen op het formulier omdat het een officieel document (ontwerp proces-verbaal) is.

Mocht deze persoon toch een acceptgiro ontvangen met de ritprijs + wettelijke verhoging en daar niet mee eens zijn, dan staat in de begeleidende brief hoe hij/zij in bezwaar kan gaan.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 00:52

theadora99 schreef:
Heb antwoord!

Citaat:
Als zij zelf naar de conducteur is gegaan moet hij dat aankruisen. De wettelijke verhoging van 50 euro komt dan 9 van de 10 keer te vervallen.

Mocht de desbetreffende persoon al vaker een Uitstel van Betaling (zo heet dat) hebben gehad dan komt die wettelijke verhoging er waarschijnlijk wel bij, maar daar gaat het hoofdkantoor over. Zij bekijken de situatie en geschiedenis van de persoon.

Echter moet een conducteur de wettelijke verhoging wel berekenen op het formulier omdat het een officieel document (ontwerp proces-verbaal) is.

Mocht deze persoon toch een acceptgiro ontvangen met de ritprijs + wettelijke verhoging en daar niet mee eens zijn, dan staat in de begeleidende brief hoe hij/zij in bezwaar kan gaan.

Aah super. Dan maak ik een goede kans.

Dank je! :)

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 02:15

Ik vind het wel vreemd dat de conducteur in kwestie een briefje erbij schreef wat jij niet mocht lezen.... hopen dat ie niet een "compleet andere" verklaring heeft ingevuld zonder dat je het weet...

Maar goed hopen gewoon van het goede van de mens uit te kunnen gaan :j

Wel netjes gehandeld van je TS!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 03:52

Maris_ schreef:
Ik vind het wel vreemd dat de conducteur in kwestie een briefje erbij schreef wat jij niet mocht lezen.... hopen dat ie niet een "compleet andere" verklaring heeft ingevuld zonder dat je het weet...

Maar goed hopen gewoon van het goede van de mens uit te kunnen gaan :j

Wel netjes gehandeld van je TS!


Die “ compleet andere verklaring “ waar jij het over hebt is strafbaar en zal de HC niet doen .. hij heeft namelijk een eed of een belofte afgelegd. Waarschijnlijk wat ook al is gemeld , Door tijdgebrek heeft hij waarschijnlijk de verklaring even snel opgeschreven om hem later in te vullen op het uitstel.
Maar wat al eerder is vermeld , ze heeft zich gemeld .. wordt aangekruisd op de achterkant van het eerste deel ( wat bij de HC blijft ) daarbij haar verklaring.
Grote kans als ze niet in het systeem voorkomt dat de wettelijke verhoging ( hier kan de NS niets aan doen) wordt kwijtgescholden en ze alleen de ritprijs betaald . ( moet ze wel even het nummer wat achterop staat bellen ).

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Re: Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:30

Is het toevallig een studenten ov? Dan kun je de boete sowieso kwijtgescholden krijgen als dit je niet vaker gebeurd.

Anders zou ik zelf alvast ns informeren hierover, vooral omdat de conducteur zo vreemd deed. Wie weet wat hij opgeschreven heeft

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 09:36

Movement schreef:
Met een studenten ov kan je volgens mij sowieso 1 keer per jaar een boete laten intrekken. Ik weet niet of dat ook geld voor de gewone ov.


Dit klopt zéér zeker niet. Was heel vroeger wel het geval maar al jaaaren niet meer. :)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Boete NS. Ervaring met terugvragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:02

Niet ingechecked = boete. Een verhaaltje van, "ik was te laat, geen tijd" Hebben ze niks aan. Zeggen ze gewoon dat je eerder had moeten vertrekken.

Zo kan iedereen wel bezwaar maken en zijn boete terugkrijgen...

Snap je punt wel, maar denk niet dat zij het zo zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:10

SweetVanille schreef:
Niet ingechecked = boete. Een verhaaltje van, "ik was te laat, geen tijd" Hebben ze niks aan. Zeggen ze gewoon dat je eerder had moeten vertrekken.

Zo kan iedereen wel bezwaar maken en zijn boete terugkrijgen...

Snap je punt wel, maar denk niet dat zij het zo zien :)


Er zit een wereld van verschil tussen niet inchecken en we zien wel of er controle komt of direct zelf de conducteur opzoeken.

Voor wat betreft de conducteur was jij waarschijnlijk al nr zoveel van die dag. Zeker in het weekend worden ze ziek van de mensen die om wat voor reden dan ook niet ingecheckt zijn. Vooral dagjesmensen en die zijn op dat punt voor het personeel verschrikkelijk vermoeiend. Dus waarschijnlijk is het niets persoonlijks maar was zijn geduld voor die dag al door anderen opgebruikt ;)

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:13

SweetVanille schreef:
Niet ingechecked = boete. Een verhaaltje van, "ik was te laat, geen tijd" Hebben ze niks aan. Zeggen ze gewoon dat je eerder had moeten vertrekken.

Zo kan iedereen wel bezwaar maken en zijn boete terugkrijgen...

Snap je punt wel, maar denk niet dat zij het zo zien :)

Dat hangt echt van de conducteur af. De meeste zijn heel schappelijk, kijken naar wie ze voor zich hebben en kunnen zien of je vaker niet incheckt. Ooit zelf meegemaakt. Ik check altijd in, de man zag dat en het was verder geen probleem. Ik was op weg naar huis en moest gewoon toen ik overstapte even inchecken. Overigens was ik het niet eens vergeten. Op Utrecht was het heel druk, ik houd mijn kaart ervoor, hoor een bliep en loop door. Tja, en daar was er iets misgegaan.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:34

Ik snap dat je het rot vind dat je een boete hebt gehad maar het excuus dat je bent vergeten in te checken is een beetje je eigen schuld. Maar proberen kan altijd toch.
Zouden de paaltjes nou buiten werking geweest zijn is het een ander verhaal
Staat er geen adres op het papier waar je bezwaar kan maken?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 10:37

Ik heb vorig jaar een boete gehad en toen bezwaar aangetekend. Gebeld naar het nummer dat op de brief stond bij de acceptgiro voor de boete die ik thuis opgestuurd kreeg.
Omdat het de eerste keer was dat ik een boete kreeg is de verhoging kwijtgescholden en kreeg ik een nieuwe acceptgiro met enkel het rit-bedrag. (zelfs de 40% korting hadden ze daarin meegerekend).