Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 05:47

Hey iedereen

Ik krijg de kans van mijn schoonmoeder om haar KWPN merrie (14j & 1m65) te laten dekken met een hengst naar mjn keuze.
Ik wil sowieso bij de Pre’s blijven en dit is wel een mooie mogelijkheid om het beste van beide te combineren.
Ik zoek een hengst dat liefst al bewezen heeft
Hoeft geen super groot dier te zijn maar liefst niet kleiner dan 1m60-1m65
Liever een zwarte/ valk dan een schimmel (ik weet dat dit moeilijker is maar ja als ik de keuze heb :+ )
KI of natuurlijk
Belgie of Nederland
Dressuurmatig een heel goed dier
Wil er graag zover mogelijk mee komen in de dressuurwereld
Een zo correct mogelijk paard
Prijs maakt niet uit
Dekking zou voor in het voorjaar van 2019 zijn


Ik ga dit weekend ook kijken naar de feria van spaanse paarden
Weten jullie of daar toevallig ook hengsten lopen die ik bv zeker in het oog moet houden?

Zijn er nog dingen die ik vergeet?

Foto’s van de merrie
(Heb er momenteel echt geen goede)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 06:17

Lusitano ook een optie?

Boemio van Chawwa Visser is een hele fijne hengst.
ZZ dressuur, wordt ook uitgebracht in de WE.
Super karakter, 1.67m.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 06:28

Liever blijf ik bij de PRE’s maar ik sluit de Lusitano niet uit
Ga Boemio even opzoeken :D

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:00


mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:20


Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Elisa2

Berichten: 36697
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:54

Een hengst die er voor mij dressuurmatig echt uitspringt qua kwaliteit is de PRE Seni Krypton.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:00

Wij hebben een hele gave nakomeling van een PRE hengst uit een klassieke Haflingermerrie. Ze beweegt erg goed, biedt nu al verzameling aan. Morgen gaat ze voor het eerst met mijn dochter mee op wedstrijd.

AfbeeldingDSC_0465

AfbeeldingDSC_0535

Paps https://antwerp-andalusians.be/dekhengs ... i-lleno-i/
Kijk ook eens naar de andere hengsten die ze daar ter dekking aanbieden.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 21:35

cissy schreef:

Is een heel mooi dier en heb hem al veel zien verschijnen op bokt
Hij is een lusitano dacht ik
Blijf liever bij de pre’s maar je weet nooit


furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 21:37

Sammyoo schreef:
Wij hebben een hele gave nakomeling van een PRE hengst uit een klassieke Haflingermerrie. Ze beweegt erg goed, biedt nu al verzameling aan. Morgen gaat ze voor het eerst met mijn dochter mee op wedstrijd.

[ Afbeelding ]DSC_0465

[ Afbeelding ]DSC_0535

Paps https://antwerp-andalusians.be/dekhengs ... i-lleno-i/
Kijk ook eens naar de andere hengsten die ze daar ter dekking aanbieden.


Bij hun zou ik ook misschien wel is willen langsgaan..
ga eerst de feria van volgende week afwachten
Zijn een aantal hengsten waarvan kenissen zeggen dat deze echt goed zijn duss :D

barrye
Berichten: 708
Geregistreerd: 13-02-06

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:00

Ik heb sinds kort een PRE APTO hengst gehaald uit SPanje.
AFANOSO VIII, een schimmelhengst vaN 165 CM.
Hij is naast APTO, ook CALIFICADO en JOVEN REPRODUCTEUR RECOMMANDER,

simpel gezegd dus drie strikjes op zijn papier van de ANCCE,

Diverse keren geshowd in Spanje. o.a. beste functionaliteitsproef,.
3x op SICAB geweest.

Vader ook Calificado en vader van 9 Calificado zonen waaronder deze Afanoso
Moeder 2 x kampioen van Spanje geweest in de Cobra.
uit gerenommeerde Spaanse fokkerij.

In jaar 2019 zullen we hem beperkt ter dekking stellen.

Deze winter gaan we hem verder doorwerken onder zadel en hopen hem uit te brengen in Z-dressuur.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:02


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:14


Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:18

Vanwaar de keuze van pre? Omdat je ze mooi vind? Is het dan niet verstandiger om dat geld in een mooie pre te steken? Een veulen (kruising) kan nota bene altijd verkeerd uit pakken dan gehoopt.

Verder, ik zou een zoeken met een ruime draf en geen krabbel draf die de meeste pres bezitten :) Verder geen verstand van dekhengsten in die wereld. Succes!
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 05-09-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:19

Sammyoo schreef:
Wij hebben een hele gave nakomeling van een PRE hengst uit een klassieke Haflingermerrie. Ze beweegt erg goed, biedt nu al verzameling aan. Morgen gaat ze voor het eerst met mijn dochter mee op wedstrijd.

[ Afbeelding ]DSC_0465

[ Afbeelding ]DSC_0535

Paps https://antwerp-andalusians.be/dekhengs ... i-lleno-i/
Kijk ook eens naar de andere hengsten die ze daar ter dekking aanbieden.

Je ziet wel meteen bij dit paard het nadeel. Ze worden zwaar en imo ook wat propperig.
(Een superhals, maar voor de loodlijn met ruimte rijden is lastig. Als ik naar de handen van de ruiter kijk heeft of zij veel gewicht in handen, of teveel druk wat de neus achter de loodlijn weer zou verklaren)

Het kan leuk uitpakken, maar ook een bouw geven die niet heel handig is als je echt ver wilt komen.

Dus ik zou jezelf de vraag stellen:
-wat is ver komen? Is dat Z? Is dat hoger?
-ken je al enkele kruisingen en wat zijn dan zowel de vader als moeder dieren en wat zie je als positieve en negatieve punten.

_Joelle

Berichten: 312
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:20

Ik wou zeggen Generoso CII maar helaas staat die niet meer in nederland of belgië..
Echt een top beest, kent alles van de Grandprix met een enorm goed achterbeen. Zou zelf graag een nakomeling van hem willen maar kom maar niet uit de site van hun helaas.

Afbeelding
Afbeelding

Hedwig <3

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:26

Ik moest meteen denken aan Divino van Tess (TessJazz op Bokt). Divino is een valkleurige PRE en goedgekeurde dekhengst :D Ik durf niet te zeggen of hij nakomelingen heeft, maar wie weet is hij wat. :) Ze rijdt dressuur met hem en het is echt een schat van een beest!

[ITP] Spaans geweld! (Schimmel en Valk)

*pum*

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:27

Wat zijn de verbeterpunten van de moeder, de foto's zijn niet echt voordelig en zo op het eerste oog denk ik niet dat je hier een goed dressuurpaard uit gaat fokken. Je zegt: Best of both worlds, maar al heb je de beste PRE die er is, dan moet het nog wel bij de merrie passen.

Je geeft aan dat je zo ver mogelijk wil komen in de dressuur, maar dan is het wel handig dat het genetisch materiaal waar je mee fokt wel meewerkt. Het paard van je moeder zal vast heel lief zijn, maar straalt geen kwaliteit uit. Wat is haar afstamming? Hoe zijn de voeten en de rest van het beenwerk?

Ik heb zelf nakomelingen van Grelo en Grelo zelf ook wel eens gereden. Top karakter en fijn bewegen, alleen merrie moet wel een goed achterbeen hebben. Maar goed dat is een schimmel.

Ondanks dat ik bang ben dat je merrie echt kwaliteit tekort heeft voor je dressuurdoel en je beter al dat geld kan investeren in een fijn PRE veulen, sluit Favorito CLV het beste aan bij je wensen. Of dat ook goed uit gaat pakken blijft gokken :): http://www.caballosdecolores.nl

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:36

Danielleeee_ schreef:
Ik moest meteen denken aan Divino van Tess (TessJazz op Bokt). Divino is een valkleurige PRE en goedgekeurde dekhengst :D Ik durf niet te zeggen of hij nakomelingen heeft, maar wie weet is hij wat. :) Ze rijdt dressuur met hem en het is echt een schat van een beest!

[ITP] Spaans geweld! (Schimmel en Valk)


Haar heb ik gecontacteerd mar nog geen reactie
Ook is hij een beetje klein en zou ik graag iets groter hebben
Hij is wel heel knap en wacht ook op haar reactie :D

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:44

Mer1980 schreef:
Wat zijn de verbeterpunten van de moeder, de foto's zijn niet echt voordelig en zo op het eerste oog denk ik niet dat je hier een goed dressuurpaard uit gaat fokken. Je zegt: Best of both worlds, maar al heb je de beste PRE die er is, dan moet het nog wel bij de merrie passen.

Je geeft aan dat je zo ver mogelijk wil komen in de dressuur, maar dan is het wel handig dat het genetisch materiaal waar je mee fokt wel meewerkt. Het paard van je moeder zal vast heel lief zijn, maar straalt geen kwaliteit uit. Wat is haar afstamming? Hoe zijn de voeten en de rest van het beenwerk?

Ik heb zelf nakomelingen van Grelo en Grelo zelf ook wel eens gereden. Top karakter en fijn bewegen, alleen merrie moet wel een goed achterbeen hebben. Maar goed dat is een schimmel.

Ondanks dat ik bang ben dat je merrie echt kwaliteit tekort heeft voor je dressuurdoel en je beter al dat geld kan investeren in een fijn PRE veulen, sluit Favorito CLV het beste aan bij je wensen. Of dat ook goed uit gaat pakken blijft gokken :): http://www.caballosdecolores.nl




Merrie haar galop mag beter
Draf is eigelijk heel goed en ruim
Foto’s zijn inderdaad niet zo goed
Heb van haar zelf niet veel beeldmateriaal
Graag willen we met haar fokken omdat het ook het laatste veulen gaat zijn (en ook het laatste veulen voor mijn schoonmoeder) en ze gaan samen opgroeien

Even goed kon ik haar laten dekken door een kwpn/ bwp maar mijn type paarden zijn de spaanse en ik krijg nu de kans voor een eigen veulen en deze wordt dus een halve spaanse

Merrie is een nakomeling van Mille Ramiro
Afbeelding


Ik hoef er geen Grand Prix veulen uit te krijgen dat is niet de bedoeling maar wil een iets groter paard dan mijn huidige PRE (1.60) en eentje dat beter beenwerk heeft

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:45

furioso schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik moest meteen denken aan Divino van Tess (TessJazz op Bokt). Divino is een valkleurige PRE en goedgekeurde dekhengst :D Ik durf niet te zeggen of hij nakomelingen heeft, maar wie weet is hij wat. :) Ze rijdt dressuur met hem en het is echt een schat van een beest!

[ITP] Spaans geweld! (Schimmel en Valk)


Haar heb ik gecontacteerd mar nog geen reactie
Ook is hij een beetje klein en zou ik graag iets groter hebben
Hij is wel heel knap en wacht ook op haar reactie :D



Hai! Ik heb niks binnen gehad :D....
Misschien even opnieuw proberen :D

instagram : @purarazadivino

Ayasha
Blogger

Berichten: 57832
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:52

Eerlijk gezegd vind ik de merrie helemaal niet ruim ogen in draf, haar bouw bevestigd dat eigenlijk ook. Niks in haar bouw doet vermoeden dat dit dier veel ruimte of schwung zou hebben.. dat gaat een PRE ook niet kunnen compenseren. Ik zou met deze merrie niet vermeerderen. Daarnaast vind ik haar eigenlijk ook niet in de conditie ogen voor te dekken... vind haar behoorlijk schraal. Als daar nog een veulen van ‘mee moet leven.’..
Als je dan toch wil dekken zou ik niet naar een PRE gaan. Ik vrees dat je dan uiteindelijk met een kromme kruising gaat eindigen. Haar zwakke punten gaat een pre alleen versterken. Hoogstens de hals zal wat mooier worden als je geluk hebt maar daar heb je weinig aan als de rest niet beter wordt, best of both worlds is een utopie die in het fokken zelden op gaat.

De kruising hierboven getoond vind ik daar eigenlijk juist een bewijs van.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-09-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:55

Op de foto’s was haar vorig veulen van vorig jaar juist afgespeend en moest ze dus weer bijkomen en spieren opbouwen ;)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:02

Don enamorado is vaker gekruist met kwpn en andere rassen, voor foto’s moet je hun even vragen maar allemaal erg leuk uitgepakt! Verder fokt hij mooi groot en hebben ze allemaal ruime gangen :) schat van een paard en een leermeester voor jong en oud, zit echt geen kwaad in!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:26

Sunnda schreef:
Sammyoo schreef:
Wij hebben een hele gave nakomeling van een PRE hengst uit een klassieke Haflingermerrie. Ze beweegt erg goed, biedt nu al verzameling aan. Morgen gaat ze voor het eerst met mijn dochter mee op wedstrijd.

[ Afbeelding ]DSC_0465

[ Afbeelding ]DSC_0535

Paps https://antwerp-andalusians.be/dekhengs ... i-lleno-i/
Kijk ook eens naar de andere hengsten die ze daar ter dekking aanbieden.

Je ziet wel meteen bij dit paard het nadeel. Ze worden zwaar en imo ook wat propperig.
(Een superhals, maar voor de loodlijn met ruimte rijden is lastig. Als ik naar de handen van de ruiter kijk heeft of zij veel gewicht in handen, of teveel druk wat de neus achter de loodlijn weer zou verklaren)

De ruiter heeft helemaal niet veel gewicht in handen en rijdt niet met veel druk. Pepita heeft nog niet veel ervaring en kruipt nog wat achter de loodlijn. Uiteraard wordt daar aan gewerkt.
Zwaar vind ik geen nadeel, ik hou van een barok type. Daarbij is ze erg elastisch en ze leert razendsnel.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:30

Ik zou die merrie leeg laten en een veulen kopen. Haar fundament laat echt te wensen over en bij de Pre's is er niet heel erg veel geselecteerd op gezondheid. De kans dat je dus veel geld gaat stoppen in het dekken plus veulen en er een ongezond veulen uit krijgt is relatief hoog.

Niet aardig dat ik dit zeg natuurlijk, maar wel de realiteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers