oppervlakkige spieren hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LAvS
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-04-18

oppervlakkige spieren hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 21:42

Hoi Bokkers,

Ik loop al een tijd met een vraag rond, miss dat jullie mij kunnen helpen.
Je hoort altijd zeggen dat je wilt dat een paard zijn bovenlijn aanspant en zijn onderhals laat 'lubberen'. Op foto's met een correcte aanleuning zie je dat ook.
Mijn verzorg paard drukt snel haar rug weg en is snel geneigd om haar hoofd hoog te dragen (al gaat het steeds beter)
Je ziet bij haar ook dat haar bovenlijn niet zo gespierd is en haar onderhals juist wel gespierd.

Maar de M. sternocephalius (zo heet die spier dacht ik) zorgt toch juist voor de buiging van de hals en brengt het hoofd omlaag?
Maak ik een denkfout? Kan iemand mij helpen?

Groeten,

Linde

PS: training tips zijn ook welkom!


Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:50

Je maakt een denkfout. Hals en hoofd horen niet te zakken vanuit de hals maar vanuit de schoft. Wat je wil is dat het paard de hele bovenlijn, inclusief de hals, vanuit ontspanning aanspant.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:52

De sternocephalicus buigt inderdaad de hals maar voornamelijk naar links en naar rechts. Bij een correcte aanleuning wil je dat het paard de buik aanspant, de rug ontspant en de bovenlijn lang maakt. Daarvoor wil je in de onderhals geen aanspanning. De onderhals wordt aangespannen om weg te drukken uit de aanleuning. Bij een ontspannen aanleuning zijn de spieren in de onderhals ontspannen en draagt de nekstreng en spieren vanuit de schouder en oppervlakkige halsspieren het hoofd en hals.
Probeer het zelf maar eens, als je zit en je hoofd naar beneden laat hangen heb je de spieren vooraan in je hals helemaal niet nodig. Je voelt de spieren in je nek en schouders zich wat opspannen om het hoofd op te vangen.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:08

LAvS schreef:
Je hoort altijd zeggen dat je wilt dat een paard zijn bovenlijn aanspant en zijn onderhals laat 'lubberen'. Op foto's met een correcte aanleuning zie je dat ook.
Mijn verzorg paard drukt snel haar rug weg en is snel geneigd om haar hoofd hoog te dragen (al gaat het steeds beter)
Je ziet bij haar ook dat haar bovenlijn niet zo gespierd is en haar onderhals juist wel gespierd.


Mijn complimenten "durf te vragen!"

Een goed gereden paard heeft per definitie een 'bolle' bovenlijn (vanaf het bekken tot aan de aanhechting van de spieren aan de schedel) -
de 'echte' aanspanning zit in de onderlijn. (Buikspieren 'kort', bekken kantelt, achterbenen onder de massa.)
Wat je naast de wervelkolom voelt zijn de '"minder belangrijke"' spieren waarmee het dier beweegt binnen het gegeven van de houding 'onderlijn aangespannen, bovenkant bol'.

Wat mij betreft is 'hals strekken' de beste oefening tegen rug wegdrukken.
De correcte aanleuning is ook zoiets als: het dier is ten allen tijde in staat en bereid om de hals te strekken, maar is bereid om net wat hoger te blijven omdat jij dat vraagt.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:15

Goede en interessante vraag.

Een zg. onderhals wordt veroorzaakt door overmatige ontwikkeling van de brachiocephalicus, niet van de sternocephalicus. De sterno is de spier aan de onderkant van de hals, de brachio zit daar direct naast/boven (tweezijdig, dus 1 links en 1 rechts).

De brachiocephalicus is niet alleen een halsbuiger (zijwaarts en neerwaarts), maar speelt ook een rol bij de protractie (het opheffen en naar voren brengen) van het voorbeen.
Bij een holle/strakke bovenlijn (extensiehouding) in combinatie met een te hoge, gefixeerde hoofd-halshouding gaat het paard de brachiocephalicus te veel gebruiken om het voorbeen op te heffen. Dat is het gevolg van disbalans in het functioneren van de bovenlijn- en de onderlijnspierketen. Fungeren die in balans, dan is er sprake van contractie van de onderlijn (buikspieren) en verlenging van de bovenlijn, de inpuls van het achterbeen vloeit dan via deze spierketens door naar voren waardoor het paard in balans kan bewegen. Het voorbeen swingt moeiteloos naar voren, ondersteund door de impuls en draagkracht van achteruit.
Bij een strakke bovenlijn en een zgn onderhals is er ahw een kink in de kabel, de energie van het achterbeen kan niet doorvloeien naar voren, met als gevolg dat het paard op de voorhand komt en zijn onderhalsspier gaat gebruiken om toch zijn voorbeen voldoende op te kunnen trekken.
Je ziet dit bijvoorbeeld heel duidelijk bij IJslanders die op de verkeerde manier gereden worden in tölt.

Paarden die structureel tegen of over de teugel gaan, ontwikkelen dikke, stugge, massieve brachiocephalicus spieren, in combinatie met onderontwikkelde bovenhalsspieren (o.a een dip vlak voor de schoft). Overigens kan hierbij een minder gunstige bouw ook een belangrijke rol spelen.

Nog wat over de bovenlijnspieren, het is een misverstand dat de bovenlijnspieren (de spieren aan de bovenzijde van de wervelkolom: hals-, rug- en achterhandspieren) minder actief zijn bij een gezond, correct bewegingspatroon dan de onderlijnspieren (buikspieren en iliopsoas). De bovenlijnspieren moeten weliswaar eerst kunnen ontspannen en verlengen (dmv voorwaarts-neerwaarts strekken), maar als een paard correct in verbinding wordt gereden, worden deze spieren wel degelijk actief, door vanuit verlenging ritmisch en elastisch afwisselend te contraheren en weer te ontspannen/verlengen. Juist dàt geeft bij een structureel goed gereden paard ook die mooie opvulling en ontwikkeling van de bovenlijnspieren: ronde halscontour, glooiende en vloeiende ruglijn!
Hoe meer verzameld het paard beweegt, hoe actiever de onderlijn èn de bovenlijn.
Het is ook een misverstand dat de onderlijn de rug letterlijk ondersteunt - dat kan helemaal niet aangezien de spiermassa van de onderlijn vele malen kleiner is dan die van de bovenlijn (de rugspieren zijn veel groter en dikker dan de buikspieren).
De rug van een paard wordt vooral ondersteund door de rugspieren zelf (longissimus, spinalis, iliopsoas en op dieper niveau de multifidus). Die werken op een zeer gefinetunede manier samen, een proces dat heel snel verstoord wordt door elke vorm van spanning en onbalans.
De onderlijnspieren zorgen vooral voor stabilisatie van de massa van de romp en het kantelen van het bekken, hetgeen het correct (dragend) ondertreden van het achterbeen mogelijk maakt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 02-09-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:31

Nog een toevoeging: je zou kunnen denken dat contractie van de bovenlijn, dus: hoofd omhoog, holke/strakke rug, door het voortdurend samentrekken van deze spieren juist zorgt voor spierontwikkeling van de bovenlijn.
Wat er gebeurt, is dat de bovenlijnspieren zodanig samentrekken dat ze steeds minder elastisch worden en in volume afnemen. In plaats van actief beweging door te geven, houden ze beweging tegen. Uiteindelijk kan dit leiden tot wat wel bovenlijnsyndroom wordt genoemd: atrofie en pijnlijke verharding van (delen van) de bovenlijnspieren, met name van de rug.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers