Geen instructie van buitenaf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:00

Ik ben nu al een paar keer tegen gekomen dat er stallen zijn waar geen instructeurs van buitenaf welkom zijn. Ik kan me echt niet bedenken waarom dat niet zou mogen! Niet iedereen past toch bij dezelfde manier van rijden of van lesgeven? Ik ben hier oprecht verbaasd over dus ik was wel benieuwd of jullie redenen weten :D.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:02

Ik denk gewoon dat er dan extra geld in het laatje komt, of dat ze het niet fijn vinden geen vreemden op het terrein te hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:03

Dat was bij ons op stal ook. De pensioneigenaren wilden dat niet omdat hun zoon ook les gaf. Dus je mocht alleen op het terrein bij hem lessen zodat de verdiensten voor hem waren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:22

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:30

Naar een restaurant neem je ook niet je eigen kok mee, naar het ziekenhuis niet je eigen arts en naar de kapsalon ook geen eigen kapper. Dus ja, ik heb er wel begrip voor.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:30

Was bij mijn stal ook zo, zei was zelf instructrice maar had nooit tijd op mijn tijden, plus dat die manier van tijden totaal niet bij mij paste. Zou het haar niet gunnen en al dat. Hebben een flinke woordenwisseling gehad en heb gezegd, of ik neem een andere instructie of ik verhuis. En nu heb ik les bij iemand anders zonder gezeur.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:32

Dit heb ik ook eens gehad, op een super pensionstal. Het is dat alles verder echt perfect was, anders was ik er niet gaan staan met mijn paard.
De gedachte van de staleigenaren was, dat een externe lesgever, geld verdient in 'hun' accommodatie. Maar inderdaad strookte hun manier van lesgeven niet bij mij en mijn paard.
Dus ik kreeg de keuze; iedere week met paard buiten 'mijn' stal lessen óf een soort van vergoeding betalen voor gebruik van mijn lesgever voor de binnenbak. Wat trouwens een klein symbolisch bedrag was...

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:33

Ik zie het op meer stallen en ik begrijp waarom mensen het doen, een soort veilig stellen van je inkomsten, het is een keuze , want het zal er ook de reden van zijn dat mensen juist niet bij je komen staan, dus ook inkomsten schelen.
Ik zou nooit op een stal met zo een regel willen staan, want wat als je er de aansluiting niet vind?
Ook vind ik het een soort van Utopia bouwen,geen keus in worst of kaas, alleen kaas. denk dat je meer leert en ziet als er ook andere instructeurs over het erf komen en de mensen op je erf een eigen keuze laten maken heeft meer tevredenheid vermoed ik.
Het voorbeeld van een restaurant vind ik echt niet van toepassing, je hebt de keus of je naar een bistro Chinees of Thai gaat,en dokters kan je uitkiezen tegenwoordig op een stal wil ik zelf kunnen kiezen bij wie ik les.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 01-09-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:33

Palmera schreef:
Naar een restaurant neem je ook niet je eigen kok mee, naar het ziekenhuis niet je eigen arts en naar de kapsalon ook geen eigen kapper. Dus ja, ik heb er wel begrip voor.


Compleet iets anders in mijn ogen rij en instructie stijlen kunnen enorm verschillen. En niet alle instructeurs kunnen lesgeven en echt alle paarden trainen. Dat is ook een kunst opzich.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:40

Ja, ik zou er dan ook niet voor kiezen om op die stal te gaan staan dus dat is natuurlijk vrije keus.
Maar ik heb ook wel gehad dat ik een instructrice had waar ik zeker tevreden was maar naar verloop van tijd werkte het toch niet helemaal. Toen ben ik gewisseld naar iemand waar ik op dat moment meer aansluiting mee had. Het zou dan dus in dat geval betekenen dat je van stal zou moeten verhuizen.
En dat wil in mijn ogen niet betekenen dat die andere instructrice dan slecht is maar iedereen moet maar net op dat moment bij jou en bij je paard passen. Zoveel verschillende mensen, karakters en paarden, waarom zou je jezelf als ruiter eigenlijk ook zo beperken op zo'n stal?
Maar ik lees al wel een paar redenen waar ik nog niet aan had gedacht, leuk :)

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:40

Palmera schreef:
Naar een restaurant neem je ook niet je eigen kok mee, naar het ziekenhuis niet je eigen arts en naar de kapsalon ook geen eigen kapper. Dus ja, ik heb er wel begrip voor.


Maar naar een restaurant ga je voor het eten. Naar een pensionstal ga je voor stalling niet specifiek instructie. Het zou te vergelijken zijn als je je eigen box mee zou nemen en paddock.

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:42

Mwah, je ziet het wel vaker. Bij ons is het zo dat instructeurs van buitenaf een bakvergoeding moeten betalen en van stal zelf niet. Tevens mag er niet merr dan 1 instructeur per bak lesgeven en moeten we onze lessen noteren in een agenda, zie je meteen of er plek is.

Wij hebben diverse instructeurs rondlopen. Maar als je echt wat anders wil is dat in overleg altijd mogelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:44

Ik heb ook op een stal gestaan waar alleen een instructeur van buitenaf mocht lesgeven als je 15 euro per keer aan de pensioneigenaar betaalde. Dat kan dus blijkbaar ook.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:45

Die "bakvergoeding" voor instructeurs van buitenaf daar kan ik me nog wel een klein beetje in vinden als je zelf ook verschillende instructeurs hebt op de eigen stal. Maar aan welke bedragen moet ik dan denken?


Edit: Oh wauw, 15 euro..... :=
Ik dacht meer aan 5 euro per keer.

Kimmotje

Berichten: 197
Geregistreerd: 11-02-12

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:50

Mijn staleigenaar wil het ook niet. Hij geeft zelf gratis les, maar ik match niet met hem qua rijden en dus wilde ik op zoek gaan naar andere instructie. Hij gaf aan dat hij geen vreemden op zijn erf wilde hebben, waar ik goed in kan komen eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:54

Palmera schreef:
Naar een restaurant neem je ook niet je eigen kok mee, naar het ziekenhuis niet je eigen arts en naar de kapsalon ook geen eigen kapper. Dus ja, ik heb er wel begrip voor.

Maar op hotel kan je wel eigen eten en drinken meenemen en kussen en laken en als je een chalet ofzo huurt ook. Je huurt een verblijf, restaurant en kapsalon ga je voor de kapper en het eten, je verblijft er niet.

Ik zou op zo’n stal nooit willen staan. Ben het in België gelukkig ook nog niet veel tegen gekomen. Er zijn hier ook stallen die het doen maar ze zijn goed te vermijden. :) zorg dat je klanten krijgt door goed les te geven i.p.v. door ze half te dwingen. :+

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:01

Ergens kan ik het wel begrijpen dat stallen dit willen, maar ik zou zelf nooit op zo'n stal gaan staan. Stel je rijdt in een andere discipline dan waarin op je stal wordt lesgegeven, dan moet je dus altijd zelf zorgen dat je met je paard naar een andere leslocatie gaat. Erg onhandig.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:17

Ik snap wel waarom stalhouders dit zo aanpakken, maar ik heb er altijd echt problemen mee gehad toen ik nog op pension stond. Veel stallen zijn om deze reden afgevallen. Bij sommige moest je een tientje betalen om je eigen instructie op het terrein te krijgen, in dat geval ging ik met de trailer naar de locatie van de instructie want dan was mn les goedkoper.
Bij anderen mocht ik helemaal niet les hebben van mn eigen instructie want zij gaven les. Vaak waren dat mensen waar ik nog niet eens les van zou willen als ik geld toe zou krijgen. Dus zodra ik die regel vernam was het rechtsomkeert en tot nooit meer ziens.
Daarnaast ben ik ook wel van mening dat als je als instructeur op die manier aan je klanten moet komen ("dwingen" omdat ze bij je op stal staan) dan moet je je eens afvragen wat er schort aan jouw lesgeefkwaliteiten (of het gebrek eraan). Goeie instructeurs hebben het druk door mond op mond reclame

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:58

Dorine92 schreef:
Daarnaast ben ik ook wel van mening dat als je als instructeur op die manier aan je klanten moet komen ("dwingen" omdat ze bij je op stal staan) dan moet je je eens afvragen wat er schort aan jouw lesgeefkwaliteiten (of het gebrek eraan). Goeie instructeurs hebben het druk door mond op mond reclame



Precies dit dus.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:08

Kimmotje schreef:
Mijn staleigenaar wil het ook niet. Hij geeft zelf gratis les, maar ik match niet met hem qua rijden en dus wilde ik op zoek gaan naar andere instructie. Hij gaf aan dat hij geen vreemden op zijn erf wilde hebben, waar ik goed in kan komen eigenlijk.


Geen vreemden op het erf vind ik een vreemd argument, bepaalt de stalhouder dan ook welke hoefsmid, DA of zadelmaker je mag laten komen?

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:14

Palmera schreef:
Naar een restaurant neem je ook niet je eigen kok mee, naar het ziekenhuis niet je eigen arts en naar de kapsalon ook geen eigen kapper. Dus ja, ik heb er wel begrip voor.


Maar als ik een huis huur mag ik mijn eigen schilder laten komen.
Primaire doel van een stal is huisvesting en verzorging. In het ziekenhuis mag wel mijn eigen pedicure komen.
En als ik naar een restaurant ga mag ik mijn eigen diëtiste raadplegen.
En als ik naar de kapsalon ga mag ik aan iedereen vragen welke haarkleur ik moet nemen....

Ik ga niet op een stal staan waar die keuzes van instructie, dietenarts of hoefsmid worden afgenomen. Dat wil ik zelf bepalen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 23:19

alice0cullen schreef:
Dorine92 schreef:
Daarnaast ben ik ook wel van mening dat als je als instructeur op die manier aan je klanten moet komen ("dwingen" omdat ze bij je op stal staan) dan moet je je eens afvragen wat er schort aan jouw lesgeefkwaliteiten (of het gebrek eraan). Goeie instructeurs hebben het druk door mond op mond reclame



Precies dit dus.


Ja, helemaal mee eens.

En het is toch ook wel logisch dat niet iedereen met dezelfde instructeur overweg kan? De ene kan heel goed met kinderen of angstige ruiters overweg, de andere kan goed jonge paarden opleiden, de andere kan juist op hoger niveau lesgeven. Ik denk dat je dan jezelf als instructeur op die stal ook te kort doet. Jij moet dan ook zelf maar iedereen lesgeven terwijl het denk ik heel belangrijk is dat je gewoon doet waar jij het beste in bent en het leukste vindt. Dat is met mijn werk net zo (fysio) heb je een groot valrisico, dan kom je bij mij. Heb je Parkinson, dan kom je bij mijn collega!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:27

mwha. Als je als eigenaar of zoon/dochter van de eigenaar les geeft vindt ik het niet heel gek dat concurrenten niet toe gestaan zijn. Het is ook nogal wat om te denken dat je de beste bent.
Als je realistisch bent dan is het niet gek dat er iemand rond loopt die het ook goed kan, beter? Tja wat is beter hé? Wil iemand bv snel resultaat of hebben ze wat meer tijd en geduld.
En het nadeel als je het toelaat en de concurrent heeft een tevreden klant deze wellicht andere stalgenoten ook laat overstappen. Als je een eigen stal met accommodatie hebt is het logisch dat je daar gewoon je lessen wil geven en niet omdat je eigen stalklanten bij een ander gaat lessen je ook genoodzaakt bent buiten je stal weer te gaan les geven.
Als je daar niet aan vast wil zitten moet je echt kiezen voor een pensionstal.
Een paard dat gestald staat op een manege met pensionstal is de kans volgens mij ook vrij klein dat een andere instructeur welkom is. Het is toch een (belangrijk) deel van de inkomsten. Je zou gek zijn om dat zomaar voor niets weg te geven.

mala26

Berichten: 4997
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:51

Op een stal waar ik sta was het in eerste instantie ook niet toe gestaan. Maar ja als je pensionklanten op een hoger niveau gaan rijden dan je zelf doet moet er iets veranderen.
Dus nu is het wel toe gestaan maar betaal je €5 bakhuur.
Ik vind het allang best. Zie ook in dat het voor hun verloren inkomsten zijn.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:55

Ergens snap ik het dat staleigenaren het niet willen. Anderzijds is het wel erg lastig, want het moet maar net klikken met de manier van lesgeven van de vaste instructeur van stal.

Ik sta (en werk) zelf bij een manege, waar in totaal acht instructeurs werken. Genoeg keuze dus. Wil je als pensionklant les van een externe instructeur dan is dat prima, maar dan betaal je ‘bakgeld’ (à €5,- per les) en de instructeur moet wel gediplomeerd zijn. Prima regeling wat mij betreft :j