Doorgaan?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 19:45

(Even een beeld van de situatie) in april heb ik m’n pony in laten slapen, zij was m’n grote steun en therapeut. Door vrij zware autisme raak ik snel overprikkeld en daar hielp zij ontzettend bij, even naar d’r toe en ik was weer opgang. Daarna heeft de manege waar is les heb mij gevraagd of ik wou helpen met alle klusjes, daar help ik nou dus zo’n 4 maand en heb ik daar een verzorgpony.

Het is allemaal onzettend leuk daar alleen mis ik een eigen paard hebben enorm, maar het geld is er nu eenmaal niet meer om een nieuw paard te kopen (ik betaalde alles behalve het stalgeld van mijn eigen paard zelf maar na de euthanasie en crematie is er vrij weinig over) en ik mis haar, de verzorgpony is ontzettend lief en ik heb een klik met d’r, dat zegt de eigenaar ook, alleen het is niet hetzelfde als met mijn eigen pony. Logisch natuurlijk want het is niet hetzelfde paard, maar dan loopt ze bijvoorbeeld in de les of ze willen dat ik d’r aan de teugel zet. Ik snap compleet dat het hun paard is dus ik luister ernaar maar het neemt het plezier er steeds meer in weg. Ik vind het eerlijk gezegd gewoon niet leuk om 3 x in de week dezelfde rondjes en oefeningen te rijden. Het klinkt ontzettend verwaand en daar ben ik mij van bewust maar ik heb geen plezier meer in het rijden en daar zijn op deze manier. Maar iets anders is er ook niet, er staan vrij weinig paarden in mijn omgeving en degene die er staan zoeken geen verzorger of hebben er al één.
Ik heb geen idee wat ik moet of kan, het enige dat ik weet is dat ik mezelf zo aan het opfokken ben dat ik er buikpijn van krijg

Cartoonist found dead, details are sketchy


JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:06

Idd een lastige situatie, en nog gecondoleerd met het verlies van je pony :(
Zoals je zelf al zegt, als je er geen geld voor hebt moet je niet beginnen aan een eigen paard.
Misschien kan je aan de eigenaar van je verzorgpony vragen of je iets meer vrijheid mag? Bijv. een buitenritje tussendoor?
Heel veel succes /3 :(:)

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:11

Als ik jou was zou ik denk ik wel eerlijk aangeven dat je graag wat meer afwisseling wilt. Dat is niet alleen voor jouw plezier maar ook voor paard zn plezier!
Voor de rest zou ik gewoon heel hard gaan sparen voor een nieuw paar op ten duur.

Je moet echt dingen doen waar je gelukkig van wordt. Zo niet? Dan stoppen. Soms helpt het om duidelijk aan te geven wat je wilt. Mensen kunnen er dan over nadenken of vinden het direct een goed idee en valt het achteraf allema hartstikke mee en heb je je voor niks druk gemaakt.

En vinden ze het wel erg, dan ga je gewoon lekker zoeken naar iets anders.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:35

Verdrietig om je pony te moeten verliezen Y;(

Het rijden en omgaan met de paarden moet uiteindelijk leuk zijn voor jou. Dus als het dat niet is, is het goed om wat te veranderen. Wat ik niet helemaal uit je bericht kan halen is: wat wil jij? Zou je vaker willen rijden of juist minder vaak, of liever alleen aan de gang gaan of juist een ander soort les krijgen? Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is, maar als je zelf duidelijker hebt wat je wilt kun je ook beter het gesprek aangaan. En misschien kan er ook veel wel.

Dit heeft allemaal niets met verwaand te maken trouwens! Jij mag gewoon uitzoeken wat voor jou het beste werkt en wat jij wil. En daar heeft ook niemand wat over te zeggen. Het is niet fout dat je wilt wat je wilt, want dat is helemaal van jou.
En misschien vind je dan een compromis met de eigenaar dat werkt voor jullie, en misschien niet, maar in beide gevallen is wat jij wilt en nodig hebt gewoon van jou en niet fout.

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 21:17

JustMeI2 schreef:
Idd een lastige situatie, en nog gecondoleerd met het verlies van je pony :(
Zoals je zelf al zegt, als je er geen geld voor hebt moet je niet beginnen aan een eigen paard.
Misschien kan je aan de eigenaar van je verzorgpony vragen of je iets meer vrijheid mag? Bijv. een buitenritje tussendoor?
Heel veel succes /3 :(:)

Dankjewel♡
Buitenrijden kan niet alleen, heeft iets met de verzekering te maken. We hadden ook ook een belofte gedaan om naar buiten te gaan als ik zoveel x EMDR had gedaan, maar omdat ze de manege eigenaar is en daarnaast ook en privéleven heeft is dat er nog niet van gekomen.

Shadow0 schreef:
Verdrietig om je pony te moeten verliezen Y;(

Het rijden en omgaan met de paarden moet uiteindelijk leuk zijn voor jou. Dus als het dat niet is, is het goed om wat te veranderen. Wat ik niet helemaal uit je bericht kan halen is: wat wil jij? Zou je vaker willen rijden of juist minder vaak, of liever alleen aan de gang gaan of juist een ander soort les krijgen? Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is, maar als je zelf duidelijker hebt wat je wilt kun je ook beter het gesprek aangaan. En misschien kan er ook veel wel.

Dit heeft allemaal niets met verwaand te maken trouwens! Jij mag gewoon uitzoeken wat voor jou het beste werkt en wat jij wil. En daar heeft ook niemand wat over te zeggen. Het is niet fout dat je wilt wat je wilt, want dat is helemaal van jou.
En misschien vind je dan een compromis met de eigenaar dat werkt voor jullie, en misschien niet, maar in beide gevallen is wat jij wilt en nodig hebt gewoon van jou en niet fout.

Dankjewel♡
Wat ik wil, tja, dat weet ik zelf ook niet helemaal zeker. Ik denk dan toch meer wat vrijer rijden zonder dat er gelijk van alles van de pony word gevraagd. Ze vragen zo’n 2 x in de week of ik wil vrijrijden en 1 x in de week heb ik les, maar zij vragen nét ietsje meer van de paarden. Is niks mis mee maar ik moet dat ook doen en daar gaat het bij mij denk ik fout. Daarnaast ben ik niet een enthausiaste dressuur rijder, ik vind het leuk maar niet 3x in de week. Vorige week gingen we springen maar dan word het gelijk weer een les, nu kan ik dat wel gebruiken alleen het is gelijk weer zweep erbij de hindernis hoger ookal had ik zo’n 2 jaar niet gesprongen en dat ook gezegd.

Ik zou dolgraag het allemaal vertellen maar dat gaat bij mij niet zo simpel door mijn autisme, dit uit typen kost al veel moeite omdat ik niet weet hoe en wat ik moet zeggen om hoe ik mij voel te laten merken. Daarnaast voel ik me ondankbaar naar hun, ze zeggen zelf dat ik een streepje bij hun voor heb en alsnog is het niet goed bij mij

Cartoonist found dead, details are sketchy

Anoniem

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:36

Nog gecondoleerd met je pony, wat verdrietig!

Kun je aangeven waar je tegenaan loopt met je huidige verzorgpony?
Is het het gevoel dat je niet helemaal je eigen ding kunt doen?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:42

Als je het lastig vind om er daadwerkelijk over te praten, kan het dan een optie zijn om de openingspost te printen en dit de eigenaar te laten lezen?

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:50

Heb je iemand die je begeleid met je autisme? Dan zou je daarmee kunnen overleggen hoe je het kan zeggen en misschien kan hij/zij dan ook meegaan bij dat gesprek.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:54

Het is ook heel lastig, zowel om te weten wat je wilt en wat goed voelt als om het dan ook nog te overleggen. Maar jij hebt er buikpijn van! Dat is altijd al een goede maatstaf of je 'ondankbaar' zou zijn of niet: als je er zoveel spanning van krijgt dan is het niet zomaar iets, en zeker niet ondankbaar of verwend ofzo. En jij bent ook belangrijk! Het moet ook voor jou leuk zijn!

Heb je overigens iemand in de buurt die misschien mee kan denken en misschien zelfs mee kan gaan om een keer het gesprek aan te gaan?

Wat ik in elk geval lees is dat je vooral minder druk wilt: je wilt niet gedwongen worden om op niveau te rijden en niet om snel te gaan bij het springen. Dat is in elk geval al een beetje een richting: je wilt dus niet per se meer afleiding en moeilijkere lessen maar juist minder.
Ik zou zeker nog een beetje puzzelen op wat je zelf wilt, maar een concreet voorstel kan dan zijn: wat als jij maar 2 keer rijdt en ze iemand zoeken die de les rijdt? Of dat je wel les krijgt maar minder, en dat die les niet gaat om dat 'beetje extra' eruit halen maar vooral om te zorgen dat je geen foute gewoontes aanleert?

En je mag altijd tijdens het rijden zeggen 'dit wil ik niet' en gaan stappen of desnoods zelfs afstappen. Je mag het ook veilig houden voor jezelf. Omgaan met paarden betekent ook dat je zelf besluit dat sommige dingen niet verantwoord zijn. Niet verantwoord voor het paard maar ook soms niet verantwoord voor jou.
(Ik ben een paar keer afgestapt en ik heb een paar keer gezegd 'dit doe ik echt niet' en dat was eng en moeilijk maar ik heb er NOOIT spijt van gehad.)

Dat kan uiteindelijk betekenen dat de eigenaren een andere verzorger kiezen. Want uiteindelijk kun jij wil kiezen wat jij doet, maar niet wat zij doen. Maar als ik je tekst zo lees kan het ook zo zijn dat je over een tijdje vanwege de spanning zelf al stopt - dus in dat opzicht heb je vooral wat te winnen: namelijk dat het misschien beter bij jou gaat passen.

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 22:08

dankjewel, ik ga even de tijd nemen voor mezelf om na te denken wat ik wil en hoe ik dat ga doen. Ik moet alles echt even op een rijtje zetten, want als ik zo doorga word niemand en vooral ik er niet blij van

Cartoonist found dead, details are sketchy

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:17

Ik vind trouwens dat je zo in je topic heel erg duidelijk over komt!
Dus de tip van dit topic laten lezen is helemaal niet zo gek!

Ik wens je veel sterkte met het verlies van je pony en ik hoop dat je bij deze plek goed kunt gaan aangeven wat jij fijn zou vinden en hierdoor meer plezier krijgt!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:29

Shadow0 schreef:
En je mag altijd tijdens het rijden zeggen 'dit wil ik niet' en gaan stappen of desnoods zelfs afstappen.
(Ik ben een paar keer afgestapt en ik heb een paar keer gezegd 'dit doe ik echt niet' en dat was eng en moeilijk maar ik heb er NOOIT spijt van gehad.)

Oehh dat heb ik ook een keer gedaan. Werd me niet in dank afgenomen.. die eigenaresse ontplofte. Maarja dat was een verwende troela die gewend was dat zij de baas was. Ze stond gillend van woede in de bak. Maargoed dat was ook wel echt een raar mens, zo kom je ze zelden tegen. Blij dat ik daar vanaf ben.

Ik zou toch het opschrijven denk ik. En dan het papier overhandigen en erbij zeggen dat je vanwege je autisme niet in staat bent dit op een andere manier over te brengen

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:29

Ik vind de tip om je openingswoord te printen en mee te nemen ook best een goeie :-)
Dat helpt denk ik met verwoorden, omdat je het al voor jezelf op papier hebt staan.
Verder zou het verlies van je pony (gecondoleerd nog!) misschien ook onbewust nog wel meer mee kunnen spelen dan je denkt, of niet? Dat het ook minder leuk is door het gemis van je maatje. Even tijd nemen om alles rustig op een rijtje te zetten lijkt me heel verstandig.
Succes met dit alles!

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 22:37

Zo te lezen is een verzorgpony die je eigenlijk bijrijdt/traint niet geschikt voor jouw. Pony is voor jouw niet enkel een rijdier en de structuur van doelgericht trainen/rijden werkt dan ook niet.
Je hebt een stuk meer vrijheid nodig in wat je mag en wat jij op dat moment nodig hebt (binnen wat pony aan werk aankan natuurlijk). Meer deeltijd/lease eigen pony dan zoals nu helper en trainer zijn voor pony die anders niet genoeg uren werk krijgt.
Interactie is belangrijker voor jouw dan trainingsdoel, zulke verzorgpony's en eigenaren bestaan, maar ik ben bang dat heel hard sparen om weer een eigen pony te kunnen kopen eigenlijk het enige is wat gaat passen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:13

Gecondoleerd en sterkte nog! Y;(

Als er iets is mag je me altijd een pb sturen voor advies of gewoon als luisterend oor! :)

Ik denk eigenlijk dat deze verzorgpony en jij gewoon niet goed passen dan. Niet qua klik want je geeft zelf aan dat die er wel is maar als je het breder bekijkt, de zeer beperkte vrijheid in wat je mag doen met haar en dat gevoel van dat je dus je oude pony mist. Natuurlijk zal je nooit een dezelfde pony vinden of een vervanger maar een echte klik zou nmm wel een deel van je verdrier moeten opvullen en zoals je het nu veryeld lijkt het niet of dat echt het geval is. Ik zou als ik jou was idd alles rustig op een rijtje zetten en goed bekijken wat je graag wil en hoe. Super veel succes!

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 23:48

Ik verwacht dat de eigenaren je niet verwaand gaan vinden. Net zomin als dat wij dat hier doen.

Het probleem kenbaar maken lijkt me wel belangrijk. Het kan zelfs zo zijn dat ze juist denken dat ze het zo heel goed doen voor jou. Dat ze jullie graag zien groeien samen in de sport en dat ze niet doorhebben dat ze jou daar juist niet gelukkig mee maken.

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 11:42

Shadow0 schreef:
Heb je overigens iemand in de buurt die misschien mee kan denken en misschien zelfs mee kan gaan om een keer het gesprek aan te gaan?

Wat ik in elk geval lees is dat je vooral minder druk wilt: je wilt niet gedwongen worden om op niveau te rijden en niet om snel te gaan bij het springen. Dat is in elk geval al een beetje een richting: je wilt dus niet per se meer afleiding en moeilijkere lessen maar juist minder.
Ik zou zeker nog een beetje puzzelen op wat je zelf wilt, maar een concreet voorstel kan dan zijn: wat als jij maar 2 keer rijdt en ze iemand zoeken die de les rijdt? Of dat je wel les krijgt maar minder, en dat die les niet gaat om dat 'beetje extra' eruit halen maar vooral om te zorgen dat je geen foute gewoontes aanleert?

En je mag altijd tijdens het rijden zeggen 'dit wil ik niet' en gaan stappen of desnoods zelfs afstappen. Je mag het ook veilig houden voor jezelf. Omgaan met paarden betekent ook dat je zelf besluit dat sommige dingen niet verantwoord zijn. Niet verantwoord voor het paard maar ook soms niet verantwoord voor jou.
(Ik ben een paar keer afgestapt en ik heb een paar keer gezegd 'dit doe ik echt niet' en dat was eng en moeilijk maar ik heb er NOOIT spijt van gehad.)

(Dit is wat er heet meest is gezegd/gevraagd in het topic)
Ja, die heb ik. Mijn moeder is praat ontzettend makkelijk en is bij de manege ook actief met kleine dingetjes organiseren en buiten de manege loopt het contact ook via haar, zij is er nou eenmaal beter in en het haalt wat druk bij mij weg.
Ik hoef inderdaad geen Z te lopen, wel zou ik graag correct willen rijden. Daarvoor de les natuurlijk ook. (Misschien handig om te vermelden dat dit een zorgmanege is. Ik heb privéles in een bak waarvan het gangpad afgesloten kan worden zodat er geen prikkels van buitenaf komen)De les zelf vind ik heel fijn, de staleigenaar geeft mij zelf les en als ik iets niets wil of eng vind mag ik het gewoon zeggen. Nu ik dat zeg denk ik dat ik moeilijker praat tegen de gene die leiding geeft als de eigenaar er niet is. Wat ik zelf vreemd vind want bijna al het contact gaat met haar en ik praat best makkelijk met d’r helemaal vergeleken met toen ik er voor het eerst kwam. Ik denk dat het dan toch iets met schaamgevoel is.
Riverdale schreef:
Gecondoleerd en sterkte nog! Y;(

Als er iets is mag je me altijd een pb sturen voor advies of gewoon als luisterend oor! :)

Ik denk eigenlijk dat deze verzorgpony en jij gewoon niet goed passen dan. Niet qua klik want je geeft zelf aan dat die er wel is maar als je het breder bekijkt, de zeer beperkte vrijheid in wat je mag doen met haar en dat gevoel van dat je dus je oude pony mist. Natuurlijk zal je nooit een dezelfde pony vinden of een vervanger maar een echte klik zou nmm wel een deel van je verdrier moeten opvullen en zoals je het nu veryeld lijkt het niet of dat echt het geval is. Ik zou als ik jou was idd alles rustig op een rijtje zetten en goed bekijken wat je graag wil en hoe. Super veel succes!

Dankjewel♡ Zij vult het wel een beetje op, helemaal zou erg moeilijk gaan. Ik heb m’n eigen pony 4 jaar gehad en de verzorgpony nu zo’n 2/3 maand. Mijn probleem ligt ook niet bij haar.Ze zeggen zelfs dat bakwerk niet bepaald haar favoriet is. En bij haar stoppen zou ik ontzettend jammer vinden natuurlijk. De eigenaar zei zelfs dat mocht ze uiteindelijk toch niet geschikt zijn dat ze eerst met mij zouden overleggen qua aankoop.

Malenka schreef:
Ik verwacht dat de eigenaren je niet verwaand gaan vinden. Net zomin als dat wij dat hier doen.

Het probleem kenbaar maken lijkt me wel belangrijk. Het kan zelfs zo zijn dat ze juist denken dat ze het zo heel goed doen voor jou. Dat ze jullie graag zien groeien samen in de sport en dat ze niet doorhebben dat ze jou daar juist niet gelukkig mee maken.

Dankjewel. Ik rijd met plezier heel af en toe een onderlinge wedstrijd, meer hoef ik niet. Ik denk ook niet dat zij mij hoger de sport in gaan gooien. Verzorgpon is een 6 jarige Tinker en niet bepaald de elegantste zacht gezegd:')
Ik wil gewoon lekker recreatief rijden zonder druk, hoge prestaties, en er plezier in hebben

Edit: typefout

Cartoonist found dead, details are sketchy

vikawiek

Berichten: 1479
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 01:21

Ik heb het gevonden. Ik vind paardenverzorging ontzettend leuk, maar het leukst met mijn eigen pony waarmee ik een band heb, dus niet voor 20 manege paarden waar ik niks mee heb. Daarnaast spelen de andere factoren ook mee. Ik heb het vanavond allemaal uitgelegd aan m’n ouders die het compleet begrepen, toen kwam alles ook even allemaal los. Dit is gemis waarmee rouw the draak steekt.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik wel blijf helpen maar de gedachte “ik ga de paarden verzorgen”(of iets in die trant) verander in “ik ga de leidinggevende helpen”. ‘T betekent hetzelfde maar er valt hiermee wat druk van mij af. Waarom geen idee, ik merk wel vaker dat mijn hoofd gewoon fiets vreemd is

Bedankt iedereen voor het mee denken en de tips!

Cartoonist found dead, details are sketchy

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:36

Wat ontzettend fijn voor jou dat het allemaal wat beter op zijn plek valt nu je er over hebt kunnen praten.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:49

Hi Vikawiek, ik vind je een topper zoals je hebt verwoord wat je voelt en ervaart en hoe je het nu hebt opgelost.

Hoewel ik zo te lezen veel ouder ben dan jij herken ik je verhaal: mijn pony is ingeslapen op 2 mei van dit jaar. Ik heb haar 11 jaar gehad en ze was het leukste en liefste eerste paard dat ik me maar kon wensen. Toen zij al niet meer helemaal fit was, heb ik met een stalgenoot afgesproken dat ik haar paard zou gaan bijrijden. Dit is nooit goed van de grond gekomen, want hoewel ik dat een lief paard vond, was het niet mijn paard. Ik had er eigenlijk gewoon geen zin in hoewel ik het rijden miste ...

Nu heb ik een nieuw paard, dat was er al 3 weken nadat het vorige paard was ingeslapen. En hoewel ik duidelijk een klik met haar heb, vind ik het nog lastig. Dit weekend betrapte ik me erop dat ik minstens 2x de verkeerde naam noemde. Onze band moet nog groeien, maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat goed komen.

Rouwen heeft gewoon veel impact, zoals je zelf ook gemerkt hebt. Misschien ontdek je op een dag ineens dat die ene pony die je verzorgt toch wel echt erg leuk is en wil je daar wat meer aandacht aan besteden. Geef het tijd.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers