Springles & cross rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 10:59

Hoi bokkers!

Zondag ben ik met mijn pony Normini het bos in geweest om wat te crossen en te springen. Normie is een ruin van 8 en nu alweer 2,5 jaar bij mij. Hij is inmiddels goed opgevoed maar in het begin hebben we nog wel opstartproblemen gehad, hij is namelijk niet zo lief en schattig als hij er uit ziet :+

Gister hebben we voor het eerst springles gehad *\o/* Beide keren is mijn grondwerktrainer en tegenwoordig ook fotografe Axivoca123 meegeweest. Er zijn hele mooie foto's uitgekomen en ik wilde de 15 leukste graag met jullie delen :) We hebben trouwens ook dressuurles en ik spaar nog voor een springzadel.

1.

Afbeelding


2. Hoefjes van de vloer
Afbeelding

3.

Afbeelding


4. Tussendoor even een handgalopje, wonderpony doet het ook gewoon even
Afbeelding

5. Gaan we weer!
Afbeelding

6. Sommige mensen noemen het stormschade, wij noemen het oefenmateriaal voor je springles morgen!
Afbeelding


Sinds een paar weken rijden we met touwhalster. Hij was altijd vrij onrustig met zijn hoofd/mond en het bit dus we hebben het zo maar eens geprobeerd. Hij loopt er super op en wordt er niet anders/heter van :)

Hierbij de foto's van de springles gister

7. Laag kruisje om te beginnen
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Klein stijltje
Afbeelding

10. Toen ging het even regenen :+
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Ik doe de vogeltjesdans
Afbeelding

15. Happy me <3
Afbeelding


Een reactie zou leuk zijn! :D :o

Anoniem

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:43

Leuke pony hoor, het ziet er netjes uit!
Toch zou ik met klem afraden om met zo'n touwhalster te rijden. Misschien kun je eens een sidepull hoofdstel proberen. Maar deze is echt te scherp om mee te rijden, zeker vanwege de knoopjes op de neus. Dat is gedaan voor extra 'pijnprikkel', en met een beetje druk erop kan dat geen kwaad, maar als je een keer een noodstop moet maken of op een andere manier hard druk moet zetten, kunnen je ook met zo'n halster schade aanrichten. Daarnaast is de wijdte om de neus te groot, waardoor je een hele los-vaste verbinding krijgt.

Maar, dat is enkel ter info, want verder vind ik het er niet slecht uit zien hoor! :) Nog een tip voor de volgende keer, als je wat meer balans wilt krijgen, rijd dan met chaps of laarzen. Dan heb je veel meer stabiliteit en dat is met springen wel heel prettig.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:09

Jaaa daar zijn ze! :D Ahaha "tegenwoordig ook fotografe" :):)

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:31

Joolien schreef:
Leuke pony hoor, het ziet er netjes uit!
Toch zou ik met klem afraden om met zo'n touwhalster te rijden. Misschien kun je eens een sidepull hoofdstel proberen. Maar deze is echt te scherp om mee te rijden, zeker vanwege de knoopjes op de neus. Dat is gedaan voor extra 'pijnprikkel', en met een beetje druk erop kan dat geen kwaad, maar als je een keer een noodstop moet maken of op een andere manier hard druk moet zetten, kunnen je ook met zo'n halster schade aanrichten. Daarnaast is de wijdte om de neus te groot, waardoor je een hele los-vaste verbinding krijgt.

Maar, dat is enkel ter info, want verder vind ik het er niet slecht uit zien hoor! :) Nog een tip voor de volgende keer, als je wat meer balans wilt krijgen, rijd dan met chaps of laarzen. Dan heb je veel meer stabiliteit en dat is met springen wel heel prettig.


Dankjewel voor je reactie! :) Het bitloos rijden is echt een probeersel maar aangezien het zo goed bevalt komt er idd een "echt" hoofdstel. De verbinding is nu al constanter dan met bit :p

Ik heb hele moeilijke voeten dus laarzen zijn geen optie en meestal rijd ik met bergschoenen. Ik heb er niet zo veel last van dus voorlopig laat ik het zo :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:15

Leuk paard en leuke foto's.
Ik krijg alleen wel zwaar de kriebels van je optoming. :)
Liever met een bitje dan dit soort zaken. Te scherp, (ik zie volgens mij ook een afdruk op de plek waar de neusriem zit) te hoog, gewoon naar en niet plezierig voor het paard.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:22

Wat een leuk dier!
Hij doet het springen ook leuk!

Maar ik zou ook voor een andere optoming gaan, op de laatste foto's lijkt het alsof hij al een kale plek op zijn neus heeft. Zou zonde zijn, zeker als hij het juist leuk op pakt.

AvanKol

Berichten: 958
Geregistreerd: 05-08-15

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:03

Het is al genoemd maar toch wil ik ook écht afraden zo met touwhalster te rijden. Het is er veel te scherp voor. Je ziet al een hele plek op de neus onder het halster. Je schuurt met 1x zo rijden alle haartjes al weg. Dat is pijnlijk en straks groeit het misschien niet meer terug.
Een fijne sidepull is dan een goede oplossing. Die is vriendelijker en dan weet je ook pas echt of je pony goed bitloos te rijden is.
Wel heel leuk dat jullie zo afwisselend rijden :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:17

Is de rode schuurplek bij zijn neus je niet opgevallen nadat je afstapte? Ik schrik daar wel van, net als de mondhoeken kapot zijn door een bit. Je springinstructeur heeft hier ook niets over gezegd?
Er zitten in mijn ogen weinig fotos tussen waar er geen druk uitgeoefend is.

Al met al, hele leuke pony en je straalt echt op de laatste foto. Nu dat plaatje compleet maken met een daadwerkelijk vriendelijke oplossing als hoofdstel ;) Komt vast goed en laat je hier ook goed bij adviseren!

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 08:31

De plek op zijn neus is me zeker wel opgevallen en komt niet van het touwhalster maar van zijn vliegenmasker. Pony heeft heel erg eczeem en dit is het enige waardoor hij zich niet volledig openschuurt. Plek op de neus is niet fijn maar het alternatief is een open wond van z'n ogen t/m manen. Dit is vliegenmasker nummer 6 geloof ik in een jaar tijd en het blijft eindelijk zitten. Ik ben druk aan het smeren om het zo fijn mogelijk te houden voor hem.
En zoals ik al heb gezegd, een goed bitloos hoofdstel is onderweg ;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:36

CastaMickey schreef:
De plek op zijn neus is me zeker wel opgevallen en komt niet van het touwhalster maar van zijn vliegenmasker. Pony heeft heel erg eczeem en dit is het enige waardoor hij zich niet volledig openschuurt. Plek op de neus is niet fijn maar het alternatief is een open wond van z'n ogen t/m manen. Dit is vliegenmasker nummer 6 geloof ik in een jaar tijd en het blijft eindelijk zitten. Ik ben druk aan het smeren om het zo fijn mogelijk te houden voor hem.
En zoals ik al heb gezegd, een goed bitloos hoofdstel is onderweg ;)

Maar rij alstjeblieft dan niet meer met dat touwhalster vanaf nu.

Hij is daar dus al gevoelig en dan ga je er ook nog eens een touwhalster overheen gooien die gewoon niet geschikt is om mee te rijden en zeker niet te springen.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:39

Ik vind het er goed uit zien, paardje ziet er vrolijk uit. Dacht bij de eerste foto's dat het 2 paarden waren omdat hij bij de kont foto zo anders is :D

Ze weet het nou wel van dat touwhalster, ze lijkt me kundig genoeg om ook zelf inschatting te maken. Drop it.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 08:56

Mastrootje schreef:
Ik vind het er goed uit zien, paardje ziet er vrolijk uit. Dacht bij de eerste foto's dat het 2 paarden waren omdat hij bij de kont foto zo anders is :D

Ze weet het nou wel van dat touwhalster, ze lijkt me kundig genoeg om ook zelf inschatting te maken. Drop it.


Dankjewel! :) Hij is inderdaad bijzonder getekend <3

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:04

Leuk paardje, rijden ziet er netjes uit!
Ik ga wel echt enorm met de rest mee wat het touwhalster betreft, maar daar heb je nu wel genoeg over gehoord!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:48

Wat een leuke pony! En gaaf dekje, staat hem ook goed. Jullie zijn een leuke combinatie.
Ik ben wel benieuwd naar wat voor hoofdstel je aan wil gaan schaffen! :D

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:56

Wat een gaaf paard heb je, heel mooi dier om te zien! Leuk ook die foto in het bos met de oefensprong

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:10

Wat een gave pony! Mooie aftekeningen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:34

Leuk aan het springen! Mag je mijn bonte ook een keer komen aanleren :')

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:47

Wat een leukerd! Doet me denken aan mijn eerste pony. Die zag er ook liever uit dan ze af en toe was :')

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:38

Ziet er ontspannen uit, ook ik ben wel benieuwd naar wat voor bitloos hoofdstel je aan wil schaffen :)

Joaquim

Berichten: 982
Geregistreerd: 06-10-13
Woonplaats: België

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:41

wat een ontzettend leuk paardje! en wat springt die leuk. <3

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:40

Wat een leuke pony, hij heeft er lol in!

Zoals mensen al zeggen zou ik gauw een fijn bitloos hoofdstel kopen, je ziet op de foto's zelfs al de huid erdoor komen onder de neusriem, dat lijkt me voor hem een stuk fijner.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:00

Wat een gedoe over dat touwhalster zeg.... Zo hoog op de neus doet minder pijn dan laag op de neus, daarbij zie ik in de foto's geen paard dat pijn heeft en ik elkaar getrokken word. Leuke plaatjes en leuke pony. ;)

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 22:18

floripori17 schreef:
Wat een gedoe over dat touwhalster zeg.... Zo hoog op de neus doet minder pijn dan laag op de neus, daarbij zie ik in de foto's geen paard dat pijn heeft en ik elkaar getrokken word. Leuke plaatjes en leuke pony. ;)


Thanks! Hij is inderdaad superhappy <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Springles & cross rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:26

Ik denk dat ze het wel snapt nu hoor :P

Leuke foto's en leuke pony!

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 17:42

Hebben jullie misschien nog tips voor een goede sidepull? Er is zo veel aanbod en ik vraag me af of een hoofdstel van 40 euro prima is of dat ik beter direct in kwaliteit kan investeren en een Rambo Micklem moet nemen.. :+