Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 20:48

Voor een komende crowdfunding actie voor een vriendin van mij (details stuur ik graag via pb),overweeg ik een sponsorrit te maken.
Ik wil daarbij te paard van Culemborg naar Aalden (ca 200 km).
De bedoeling is om ritten van ca 25km te maken,2 dagen en dan 1 dag rust.
Paarden zijn getraind.

Waar ik heel graag tips over zou ontvangen, is hoe ik de beste route kan uitpluizen.
Natuurlijk kan ik gewoon via de fietsroute rijden, maar het liefst pak ik ook wat ruiterpaden en mooie routes.
Ik vind het erg ingewikkeld om de routes via bv ruiter en mennen te koppelen :o
Misschien zijn er hier mensen, die met mij mee kunnen denken en/of tips hebben?

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.


frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 16:48

Niemand?

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:55

Ik wil wel mee rijden ;) maar moet wel even de tijd krijgen om te herstellen :o
Ergens ligt nog een plan van een x aantal jaar terug toen ik het zelfde plan had van Oss naar Aalden.. maar dan moet ik ff zoeken... Ik zal even zoeken naar mn harde schijf, daar moet het opstaan.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 17:09

Hoi, dat zou echt Superleuk zijn! Maar beetje te kort dag om te herstellen,ben ik bang
Een bijrijder kan ik voor een deel van de rit zeker gebruiken, dat wel.

Plan zou super zijn! Ik ben al ff aan het puzzelen geweest, maar dan kan ik wat dingen naast elkaar leggen.

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:44

Wat is er mis met Google maps? Als je dat op voetganger zet, krijg je een mooie bak basis informatie. https://goo.gl/maps/3VAiynthdHQ2

Vervolgens zul je sommige lokaties wellicht in de praktijk willen zien en wil je detailkaarten van andere gebieden, bijvoorbeeld via https://www.hippisch-toerisme.nl/contact/

De ervaring van diverse reizigers is dat de praktijk van 4 dagen rijden, 1 dag rust voor heel veel paarden een goed ritme is. Die rustdag is dan ook echt RUST! paard op de wei, aai over z'n bol verder doe je er niks mee.
Jij hebt dan een dag de tijd om je volgende vier dagen op poten te zetten.

Ik zou bij het uitzetten mikken op 20km per dag. De praktijk zal je vervolgens leren dat je gemiddeld rond de 25km per dag zal rijden en daar zal best eens een flinke uitschieter bij zitten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 15:46

Leuk! Ik woon vlak bij Aalden. Ik kan alleen weinig tips geven, heb zelf geen ervaring met trektochten van zulke afstanden maar vind het idee super tof!

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 18:21

ikke schreef:
Wat is er mis met Google maps? Als je dat op voetganger zet, krijg je een mooie bak basis informatie. https://goo.gl/maps/3VAiynthdHQ2

Vervolgens zul je sommige lokaties wellicht in de praktijk willen zien en wil je detailkaarten van andere gebieden, bijvoorbeeld via https://www.hippisch-toerisme.nl/contact/

De ervaring van diverse reizigers is dat de praktijk van 4 dagen rijden, 1 dag rust voor heel veel paarden een goed ritme is. Die rustdag is dan ook echt RUST! paard op de wei, aai over z'n bol verder doe je er niks mee.
Jij hebt dan een dag de tijd om je volgende vier dagen op poten te zetten.

Ik zou bij het uitzetten mikken op 20km per dag. De praktijk zal je vervolgens leren dat je gemiddeld rond de 25km per dag zal rijden en daar zal best eens een flinke uitschieter bij zitten.


Niks mis met Google maps, alleen hoop ik zoveel mogelijk ruiterpaden mee te kunnen pakken.
Rijdt toch gezelliger :)

4 dagen rijden is voor mijn paard misschien een prima ritme, alleen ben ik bang dat dat voor mij lichamelijk te zwaar gaat worden.
Dus vandaar de extra rustdagen.
En uitschieters hou ik inderdaad rekening mee.

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 18:21

Ellentjuh12 schreef:
Leuk! Ik woon vlak bij Aalden. Ik kan alleen weinig tips geven, heb zelf geen ervaring met trektochten van zulke afstanden maar vind het idee super tof!


Dan woon je wel echt fantastisch, ik vind het daar zo fijn <3

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:33

Daarom zei ik ook: basisinformatie. Het geeft je een idee van wat er zoal kan en je kunt eindeloos schuiven met routes. Bovendien heb je dan ook soort van een beeld van welke regio's je details wilt weten.

Je kunt bijvoorbeeld meer richting Ede steken en dan helemaal over de Veluwe naar Zwolle rijden. Bij Zwolle kom je dan het enige echt serieus moeilijke punt tegen: de brug over de IJssel. Je kunt erover met paarden, maar het vraagt wel enig lef van je paard. Aan jou om te bepalen of ze het aan kunnen.

Na Zwolle zou ik dan Dalfsen - Ommen aanhouden en vanaf daar noordelijk aanhouden, of via Rheeze (mooi gebied) wat langer oost gaan en dan zo vanaf Hardenberg naar het noorden. Dat laatste stuk is veel landerijen en best mooi om te rijden, maar weinig ruiterpaden.

Je moet natuurlijk wel ook naar je eigen lijf blijven luisteren :j al beweert de hele wereld iets anders.


Even wat anders: ben je lid van de NVVR? www.nvvr.info
Als ik je route zo eens bekijk dan zou ik moeiteloos van lid naar lid kunnen rijden en er alert op moeten zijn dat ik er niet per ongeluk eentje vergeet die me dat dan kwalijk zou nemen :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 20:44

Ik ben lid van de Nvvr op Facebook, nog geen betalend lid. (Misschien wel het overwegen waard)

Route die ik nu heb uitgestippeld, is idd via ede-Wageningen en dan de Veluwe.
Fijn om te weten dat daar zoveel leden wonen :)

Ijselbrug is wel een dingetje, de mijne zal dat zonder meer doen, maar ik hoop die van mijn bijrijder ook

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:10

frisian_love schreef:
Ik ben lid van de Nvvr op Facebook, nog geen betalend lid. (Misschien wel het overwegen waard)

Route die ik nu heb uitgestippeld, is idd via ede-Wageningen en dan de Veluwe.
Fijn om te weten dat daar zoveel leden wonen :)

Ijselbrug is wel een dingetje, de mijne zal dat zonder meer doen, maar ik hoop die van mijn bijrijder ook

Wat dan in jullie voordeel is, is dat je op dat moment er al een behoorlijke trip op hebben zitten en de kans groot is dat ze als met bisonkit aan elkaar geplakt elkaar zullen volgen.

Meldt deze plannen dan ook op de NVVR-facebook. Krijg je ongetwijfeld een boel zinvolle tips en waarschijnlijk ook wel slaapplek.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 21:12

ikke schreef:
frisian_love schreef:
Ik ben lid van de Nvvr op Facebook, nog geen betalend lid. (Misschien wel het overwegen waard)

Route die ik nu heb uitgestippeld, is idd via ede-Wageningen en dan de Veluwe.
Fijn om te weten dat daar zoveel leden wonen :)

Ijselbrug is wel een dingetje, de mijne zal dat zonder meer doen, maar ik hoop die van mijn bijrijder ook

Wat dan in jullie voordeel is, is dat je op dat moment er al een behoorlijke trip op hebben zitten en de kans groot is dat ze als met bisonkit aan elkaar geplakt elkaar zullen volgen.

Meldt deze plannen dan ook op de NVVR-facebook. Krijg je ongetwijfeld een boel zinvolle tips en waarschijnlijk ook wel slaapplek.


Er staat idd al een bericht op de fb pagina van nvvr

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:56

wat een leuk plan, veel succes met de planning en de reis!! Ik volg vanuit Culemborg graag je reisverslag!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 17:56

juval schreef:
wat een leuk plan, veel succes met de planning en de reis!! Ik volg vanuit Culemborg graag je reisverslag!


Dank je we, voor je leuke reactie!
Leuk dat je ons gaat volgen.

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 21:35

Afbeelding

Het globale plan voor onze route is er.
Fb pagina is ook in de lucht
Link krijg ik even niet geplaatst, maar we zijn te volgen op
freeeunicorns

Vertrek vanuit Culemborg gaat plaats vinden op 20-10
Eerste tussenstop staat gepland in Lienden.
Daar zijn wij nog op zoek naar een overnachtingsmogelijkheid voor 2 personen en 2 paarden.
Voor onszelf volstaat een droog plekje en gebruik mogen maken van toilet en een wastafeltje.
Voor de paarden hebben we bij voorkeur een stalletje en een plekje om even lekker te kunnen rollen.
Voer en hooi verzorgen we graag zelf.

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:42

Als het voor de paarden kan, zou ik streven naar 's nacht in de wei of paddock. Reden: ze hebben de hele dag gelopen en dan zet je ze stil in een hokje, in plaats van dat ze in de nacht rustig wat rond kunnen dabberen. Minder risico op stijf zijn in de ochtend.

Natuurlijk zijn er paarden waar dat niet voor op gaat, maar even voor jouw overweging. Je kent je eigen paarden het beste.

Wat mij opvalt is dat je niet bij Zwolle de IJssel kruist. Welke oplossing heb je daarvoor gekozen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 21:45

ikke schreef:
Als het voor de paarden kan, zou ik streven naar 's nacht in de wei of paddock. Reden: ze hebben de hele dag gelopen en dan zet je ze stil in een hokje, in plaats van dat ze in de nacht rustig wat rond kunnen dabberen. Minder risico op stijf zijn in de ochtend.

Natuurlijk zijn er paarden waar dat niet voor op gaat, maar even voor jouw overweging. Je kent je eigen paarden het beste.

Wat mij opvalt is dat je niet bij Zwolle de IJssel kruist. Welke oplossing heb je daarvoor gekozen?


De reden dat ik ‘s nachts voor stalling kies, is omdat de paarden dat gewend zijn.
Dus het zou super zijn, als ze overdag een paar uur in de wei of paddock kunnen, maar ik ben bang dat ze anders niet de rust vinden om hun diepe slaap te halen.

Het is wel de bedoeling om bij Zwolle de ijsselbrug over te gaan, maar ik kreeg dat stuk niet mooi ingetekend (2 sites met elkaar combineren is niet mijn sterkste punt :+ )
Daarna wil ik wel om Zwolle heen rijden, dus niet dwars daar de stad bij voorkeur

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:11

Ah, op die manier.
Overigens is dwars door Zwolle wel ruig, al kun je je terecht afvragen of dat nog zo leuk is als 10 jaar geleden.

Het stuk vanaf Dalfsen is wellicht ook de moeite om aan extra onderzoek te onderwerpen, maar gezien de rechte streep bedoel je daar ook iets anders dan wat er op het kaartje staat.

Voor de rest zou ik zo met je mee rijden, maar ik vrees dat dat er niet in gaat zitten, gezien de projecten die ik tegen die tijd in uitvoering heb.

Wat paarden geweldig vinden is soms lastig inschatten. De grootste straf die we onze Quarter aandeden was toen ie verhuisde en in de zomer dag en nacht buiten stond. Vond ie vreselijk en als je 'm 's avonds even op stal zette om 'm wat te voeren, ging ie demonstratief met z'n kop in de verste hoek staan slapen.

Paard wat ik nu heb en wat d'r hele leven hiervoor 's nachts binnen stond, zou een moord doen om 24-7 buiten te mogen wonen. Vindt ze geweldig, maar helaas kan ik haar dat op dit moment niet helemaal bieden.

Dus kijk naar je paard, lees wat ze je vertellen en handel daar naar, ongeacht wat de rest van de wereld vindt :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 22:20

Bedankt voor de tips Ikke.
Het klopt idd dat ik dat stuk ook nog niet 100% vastgelegd heb.

Ervaring leert, dat mijn paard tijd nodig heeft voordat ze ‘s nachts buiten gaat liggen.
En juist tijdens deze tocht is die rust belangrijk.

Ik probeer haar zo comfortabel mogelijk door de rit te krijgen, maar besef heel goed dat het best pittig is.

Jammer idd, dat je niet mee kunt rijden.
Was leuk geweest, een bokker mee.
Maar de drukke agenda is heel herkenbaar :D

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 18:24

De eerste overnachting is geregeld *\o/*
De nacht van 20 op 21 oktober slapen wij in Kesteren.
Daarna is de planning, door te rijden richting ede.
Eens kijken of we daar een fijn plekje kunnen vinden.

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 16:44

Inmiddels beginnen de overnachtingen vorm te krijgen.
De tweede stop is geregeld in wekerom.
Daarna gaan we door naar omgeving Loenen (daar zoeken we nog naar een plekje voor de overnachting).
Dan door naar Deventer (hier hebben we een fijn plekje aangeboden gekregen)
Vanuit Deventer door naar omgeving Raalte (ook hier zoeken we nog een plekje)
Van Raalte door naar Ommen (hier ook een fijn plekje gevonden)
Van Ommen naar Hoogeveen (nog op zoek naar een slaapplaats)
En van daaruit aankomst op de eindlocatie in Aalden.

Geweldig hoe hartverwarmend de reacties zijn.

Voor de mensen die ons willen volgen, is hier de link
https://www.facebook.com/teamfreeeunicorns/

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:12

Volgens mij ga je nu een hele andere route dan waar je mee begonnen bent :D :D

Dat is ook trektocht; ergens beginnen met plannen en volstrekt anders eindigen.

In (of eigenlijk bij) Raalte zit 't Reelaer: https://reelaer.nl/ zij doen veel met ponykampen en zo, dus enige vorm van slaapplek zal daar wel zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 17:25

ikke schreef:
Volgens mij ga je nu een hele andere route dan waar je mee begonnen bent :D :D

Dat is ook trektocht; ergens beginnen met plannen en volstrekt anders eindigen.

In (of eigenlijk bij) Raalte zit 't Reelaer: https://reelaer.nl/ zij doen veel met ponykampen en zo, dus enige vorm van slaapplek zal daar wel zijn.



Ja, dat klopt helemaal :')
En idd, aan de hand van de slaapplekken een plan gemaakt.
Ik denk ook, dat het fijner is om bij Deventer de rivier over te steken en niet bij Zwolle.
Flexibel zijn , nu het nog kan :+

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:40

Geen idee van Nederland, maar ik ben al twee keer op doortocht geweest in Wallonië :j

Vraag maar raak! Onze laatste was give or take 260 km in totaal, met enorme uitschieters (denk aan 51 km omdat we rond een berg moesten rijden ipv erover konden zoals de kaart aangaf). Als je iemand meeneemt - check of het echt goed klikt tussen jullie. Je leert iemand pas echt kennen in de voorbereiding van een trektocht en de trektocht zelf. Kijk naar ruiters die naar hun paard luisteren ipv alleen denken aan gaan, gaan, gaan. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:48

frisian_love schreef:
ikke schreef:
Volgens mij ga je nu een hele andere route dan waar je mee begonnen bent :D :D

Dat is ook trektocht; ergens beginnen met plannen en volstrekt anders eindigen.

In (of eigenlijk bij) Raalte zit 't Reelaer: https://reelaer.nl/ zij doen veel met ponykampen en zo, dus enige vorm van slaapplek zal daar wel zijn.



Ja, dat klopt helemaal :')
En idd, aan de hand van de slaapplekken een plan gemaakt.
Ik denk ook, dat het fijner is om bij Deventer de rivier over te steken en niet bij Zwolle.
Flexibel zijn , nu het nog kan :+

Heb je absoluut een punt. Je mist welliswaar de Veluwe, maar of je dat echt gaat missen, kun je je ook afvragen omdat je in deze omgeving veel minder tegen gesloten gebieden of onhandige ruiterroutes aan zult lopen.

Zo zijn wij eens op een tocht vier dagen langs het Wilheminakanaal in Brabant gereden. Dat lijkt heel saai maar is in de praktijk een schitterende rit met heel veel afwisseling en bijzondere plekken waar je anders nooit zou komen met je paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers