Ras van de maand: het trekpaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 14:50

*Bokt.nl
Bokt community

Voor de maand augustus hebben we dit keer gekozen voor een type paard en wel het trekpaard.
Wereldwijd worden er verschillende rassen ingezet voor de bos- en akkerbouw. Tijd om eens toe te lichten welk paard daarvoor nou in verschillende landen gebruikt wordt en wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen de verschillende rassen.
Er werden weer prachtige foto's geplaatst, heel erg bedankt daarvoor!

Granoek blijkt naast voor haar grote liefde -letterlijk, in dit geval- de Clydesdale, ook andere grote rassen in haar hart te hebben gesloten.

Kleuren: vos, vosschimmel, bruin, bruinschimmel, zwart, blauwschimmel, appelschimmel

Karakter: werkwillig, nuchter, eerlijk, vriendelijk, gemakkelijk

Belgisch trekpaard en Nederlands trekpaard is hetzelfde paard maar ander stamboek, gekeurde hengsten mogen bij beide stamboeken dekken volgens mij (verbeter mij indien fout).

Noriker


[img]http://www.boktimg.nl/img/m/6MssiE.jpg[/img]%20[img=450x300]m/oDdLVz.jpg[/img]


Cheval Breton

Afbeelding


Belgisch Trekpaard


Afbeelding



Onderhands wol ingevlochten in Belgische driekleur


Afbeelding



palousa_boy: Moeder en zoon, Bretons trekpaard. Komen oorspronkelijk uit Bretagne (Frankrijk).


Afbeelding


Gebruik is eigenlijk heel divers, van landbouw tot vleesvee.

Het is een vrij puur ras waar al jaren een gesloten stamboek is, kruisingen worden dus niet ingeschreven tenzij het echt een verbetering is voor het ras en dat is niet zo snel :P

Het karakter is erg vriendelijk en meewerkend, dat uiteraard een pluspunt is met een stuk vlees van rond de 900 kilo.
Ik heb verder nog geen foto's van mijn paarden aan het werk. De merrie is nog steeds niet beleerd en het veulen is uiteraard nog te jong.

Er worden best veel rassen gebruikt in de bos- en landbouw, maar voornamelijk de zwaardere types van de rassen.

Hier in Frankrijk worden er in bepaalde gebieden bijvoorbeeld ook steeds vaker paarden gebruikt in de wijngaarden om de ruimte tussen de ranken te ploegen. Ook bij de teelt van groenten worden steeds vaker paarden gebruikt. Dit zijn dan wel de bedrijven die wat kleiner zijn of biologisch willen werken.

Het gebruik van paarden is vaak wel duurder omdat het langer duurt, de aanschaf daarentegen is dan weer een stuk goedkoper.


Afbeelding


8nnemiek: Trekpaarden werden vroeger gecoupeerd om te voorkomen dat de leidsels tussen de staart klem kwamen te zitten tijdens het ploegen.
Sinds 2001 is er een verbod ingesteld op couperen, maar werden paarden via sluipweggetjes alsnog gecoupeerd.
Doordat er veelvuldig misbruik werd gemaakt van de ontsnappingsregel is er een aanpassing doorgevoerd en is het vanaf 1 december 2016 niet meer toegestaan om gecoupeerde veulens van na die datum tentoon te stellen.

En ik heb nog een bewegingsfoto:
Afbeelding


tjaakje: In 2013 kwam ik in aanraking met Belgische trekpaarden en ik was op slag verliefd. Jarenlang een prachtige vosruin bijgereden en sinds een jaar heb ik een eigen Belgje, een nu 2-jarige vosruin. Veel mensen hebben het idee dat trekpaarden slome paarden zijn, maar dat is zeker niet zo. Over het algemeen zijn het wel hele koele paarden, ze zijn niet snel ergens van onder de indruk. Hoewel mijn bijrijdpaard een panische angst had voor parkbankjes :+ liep hij rustig langs voorbijrazende vrachtwagens en toen een jonge hond dacht dat hij een speelmaatje was en keihard blaffend tussen z'n benen door rende bleef hij rustig staan. Mijn 2-jarige is ook heel relaxt en niet snel onder de indruk van dingen. Toch heb ik op mijn bijrijdpaard wel de snelste rengalop gereden die ik ooit gereden had.

Ik rijd recreatief western. Hieronder twee foto's van rijden met mijn bijrijdpaard, eentje tijdens een fotoshoot en eentje tijdens een rit door het lauwersmeergebied. De laatste foto is van mijn puppypaard.

Afbeelding

Afbeelding


Thioro: https://www.facebook.com/espritrait/videos/750883541745999/

Als de link werkt: dit is een promotiefilmpje van de Franse trekpaardrassen.
Worden in stand gehouden door liefhebbers en economisch gezien vooral voor vleesproductie.
Behalve ergens een biologische boer of liefhebber wordt er niet meer mee geploegd.
Debardage (boswerken) wordt wel nog gedaan met paarden.
En verder recreatief en toeristisch gebruik. Bij de cob normand bijvoorbeeld merk je dat ze minder zwaar fokken om een veelzijdiger paard te verkrijgen.
Bij de Franse rassen ben ik wel fan van de cob normand en de comtois, rustige, redelijk veelzijdige paarden en de laatste heeft vaak ook een leuk kleurtje.

Kleine sidenote: op het filmpje loopt geen enkel gecoupeerd paard. Couperen is ook in frankrijk al een tijdje verboden en hier houden ze zich er beter aan dan in België of Nederland.
Belgische/Nederlandse paarden die eventjes naar Frankrijk gaan en per ongeluk hun staart kwijt spelen op het transport is dus gewoon een fabel.
Couperen mag nergens meer en degenen die het toch (laten) doen gaan daarvoor niet speciaal naar Frankrijk.

Balance: Ik vraag me af waarom de rode stukken leer op het tuig van de spikkel noriker zijn gemaakt, weet iemand dat? Ik kan me voorstellen dat het gewoon voor de sier is maar misschien is het wel voor betere zichtbaarheid in het bos? Dat denk ik omdat er nogal eens oranje aan ruiters en paarden zit aan paarden waarmee in beboste gebieden gereden wordt in Amerika zodat ze in het jachtseizoen goed zichtbaar zijn en niet per ongeluk voor wild worden aangezien.

Antwoord
Granoek: Wellicht omdat de Noriker uit Oostenrijk komt en daar wordt wel vaker het tuig op die manier versierd.

palousa_boy: Het zal inderdaad voor de sier zijn, nieuwe moderne tuigen voor bosbouw koop je hier in ieder geval niet met opvallende kleuren.
Leer zelf is vaak zwart en het metaal van het gareel is zwart of donkerrood (vast ook wel in andere kleuren te verkrijgen).
Degene die aan het werk zijn lopen echter wel in fluoriserende kleding.
Ook staat er vaak een bord en uiteraard de trailer of vrachtwagen bij de ingang van het bos.

Jagen kan hier in principe op vaste dagen, daar zou je ook nog omheen kunnen werken.

x
Schimmel Percheron merrie, Frans trekpaard.
Dark Bay Shire merrie met veulen, Engels trekpaard.
Afbeelding


Tot slot..
Granoek schreef:
Random hersenspinsels van Anoek;

Shires/Clydes werden gefokt voor landbouw en is nog steeds zichtbaar aan de koehakkige stand van de achterbenen, om in het spoor van de ploeg te blijven.


Verder;
De fokkerij van een echt Belgisch raspaard dateert uit het begin van de 17de eeuw. In het jaar 1615 werden de postkoetsen in gebruik genomen. Die hadden zeer energieke en sterke paarden nodig voor hun lange reizen met zware voertuigen.

Tijdens de Hollandse periode van 1814-1830 werd de fokkerij niet meer aangemoedigd. En zo kwam het dat in 1830 het pas onafhankelijk verklaarde België bijna geen kwaliteitspaarden bezat. Er werden onmiddellijk door de nieuwe overheid maatregelen genomen om de nationale fokkerij te stimuleren. De aanleg van de spoorweg in 1835 vormde opnieuw een bedreiging. De postkoetsen verloren aan belang en er kwamen honderden kwalitatieve goede paarden op de markt terecht. De landbouw zorgde voor de heropleving door zijn vraag naar sterke paarden voor de akkerbouw. Het was deze economische sector die aan de basis lag van het internationale succes van ons Belgisch Trekpaard. De stoeterij van Tervuren werd definitief gesloten en betekende een einde van de periode van kruisingen van verschillende rassen. Vanaf dan werd het Belgisch Trekpaard gefokt voor zichzelf en verbeterd door zichzelf.

bron: http://www.trekpaard.be / "Het Belgisch Trekpaard, onze nationale Trots", P. Wolfs en L. De Greeff, Ledenboekje Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard. December 1999.


Balance

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano en de Quarter Horse

Het ras van de volgende maand is dit keer: het minipaard!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:38

de link van de ijslander werkt niet...tenminste, dan kom ik bij de draver uit.

dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:39

Er staat een fout in de tekst er staat de maand aug6maar het is september

Sorry voor de schrijf fouten want ik heb dislectie

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:14

Isabonny: je hebt gelijk, dat is misgegaan. Mea culpa, niet te weten aan de NR.
dor1987: dit is een samenvatting over de vorige maand, die komt de eerste van de volgende maand online. Voor september is gekozen voor het minipaard.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:43

Dank voor je oplettendheid, Isabonny! Het is aangepast. Ik zag dat het in het artikel van vorige maand ook al mis was gegaan dus die heb ik gelijk ook maar aangepast. :D

Monique1963

Berichten: 8627
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:01

Gaaf topic, prachtige zwaargewichten, ik hoop op nog meer foto's!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog wat van het boomslepen :) Ik heb verder bijna alleen maar foto's van voskleurige trekpaarden dus schimmels kan iemand anders misschien plaatsen :D

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Ras van de maand: het trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:06

Op mijn instagram staan veel fotos van deze paarden (waaronder schimmels)! ik zal er vanvond eentje hier uploaden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, c_alsemgeest, corinadrenth, Flubberboot, josien_m_, Kirrietje, kyrkelover, Marije112, Rinkex, Rubio, spiritfleur en 75 bezoekers