Eet jullie paard meidoorn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 09:47

Hoi bokkers,

Meidoorn wordt vaak aangeraden als haag bij paarden. Nou wil ik bij mijn paddock graag iets zetten wat mooi is en de wind breekt. Ik dacht zelf aan van die rozebloeiende meidoorn bomen (pauls scarlet voor de kenners). Alleen ik vraag me af of die bomen veilig zijn voor de paarden of dat ze eraan gaan vreten. Bij een losse haag is dat namelijk niet zo'n ramp maar als je denkt mooie boompjes neer te zetten wel. Ben benieuwd

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:48

Meidoorn en zeker de jonge blaadjes worden hier met smaak opgegeten.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 09:55

:')
damian23 schreef:
Meidoorn en zeker de jonge blaadjes worden hier met smaak opgegeten.

Was er al een beetje bang voor. Daar gaat mn leuke plan. Tenzij die van jou alleen in de zomer ervan eten, want die van mij staan in de zomer op de wei. Het gaat om de winterperiode
Anders zal ik toch iets anders moeten verzinnen. Ben alleen bang dat zo ongeveer alles wat ik leuk vind door de paarden wordt gepakt.

Dribspo

Berichten: 17
Geregistreerd: 05-09-17

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:07

Bij ons zijn ze er dol op!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:14

Ik heb meerdere meidoorns tussen de rijbak en roundpen staan. De paarden zijn er gek op. Ik heb ze nooit gesnoeid. Ze staan zo´n 20 jaar en zijn inmiddels ruim 5 meter hoog.
De paarden eten ervan tot zover ze erbij kunnen. De takken hangen flink over in de roundpen en geven in de zomer heerlijke schaduw. Het is net een paraplu en ze staan er graag onder.

Het is wel slim om de stam te beschermen of in elk geval zover van de omheining te zetten dat de paarden die niet stuk kunnen bijten. Verder geniet ik elk jaar van volop bloesems en momenteel hangen er dikke trossen bessen in.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 10:28

henny_w schreef:
Ik heb meerdere meidoorns tussen de rijbak en roundpen staan. De paarden zijn er gek op. Ik heb ze nooit gesnoeid. Ze staan zo´n 20 jaar en zijn inmiddels ruim 5 meter hoog.
De paarden eten ervan tot zover ze erbij kunnen. De takken hangen flink over in de roundpen en geven in de zomer heerlijke schaduw. Het is net een paraplu en ze staan er graag onder.

Het is wel slim om de stam te beschermen of in elk geval zover van de omheining te zetten dat de paarden die niet stuk kunnen bijten. Verder geniet ik elk jaar van volop bloesems en momenteel hangen er dikke trossen bessen in.

Dat wordt dus echt geen optie want ze staan echt zowat in het hekwerk.
Ik moet dus echt een boom hebben waar ze vanaf blijven

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:46

Hier ook meidoornsmullers :D
Vooral in het voorjaar, de jonge groene blaadjes en de bloempjes zijn zeer gegeerd :9
Ondertussen zijn het ook flink uit de kluiten gewassen bomen geworden na 20 jaar. :Y)

Een boom waar de paarden echt vanaf blijven, gaat moeilijk worden vrees ik. Alles wordt wel lekker als het gras op is :P

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:50

Het voornaamste is dat je iets plant wat niet giftig is.En daar zal dan altijd wel van gegeten worden.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:06

Hmm ik ken niet echt bomen waar ze vanaf blijven die niet giftig zijn eigenlijk.
Hier wordt eigenlijk alles met smaak gegeten. Meidoorn, fruitbomen, beuk, eik. Wacht.. bramen.. die eten ze niet. Maar da's ook een soort van onkruid

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:18

Hier eten ze ook blaadjes van bramen en uiteraard de bramen zodra ze richting rijp gaan.
Meidoorn zijn zeker de jonge blaadjes erg lekker (vond de boer waar ze eens logeerden niet erg want scheelde de heg snoeien).

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:32

Hier snoepen ze ook van de bramen, maar niet aan de snelheid dat ik zou willen om niet meer hoeven te snoeien :')

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 11:55

Pandora2 schreef:
Hier snoepen ze ook van de bramen, maar niet aan de snelheid dat ik zou willen om niet meer hoeven te snoeien :')


Ja inderdaad, de rest gaat vrij rap ookalhebben ze 24/7 hooi..

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:34

anjali schreef:
Het voornaamste is dat je iets plant wat niet giftig is.En daar zal dan altijd wel van gegeten worden.

Precies.

Die van mij lusten ook meidoorn, in april en mei (ja joh :') ) en soms ook nog in juni eten ze graag de jonge blaadjes. Ik moet het alleen wel voor ze plukken, mijn ruin gaat naast de struik staan en kijkt dan naar mij :') Heb ze er nooit zelf van zien eten.

Bramen lusten die van mij ook, maar blijkbaar niet alle soorten. Sommige bramenstruiken lusten ze wel, andere niet. Geen idee waarom. Overigens bedoel ik dan nu de blaadjes, de bramen zelf heb ik ze nooit gegeven.

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:39

Vlier laten ze hier staan. Schijnt giftig te zijn voor ze, gelukkig zijn ze niet gek en blijven ze daar keurig vanaf. Goed te snoeien, kan goed tegen droogte is deze zomer gebleken.
Laurier blijven ze ook vanaf (ook giftig). Groeit wel wat harder dan de vlier.
Conifeer/spar is ook niet gezond voor ze maar daar blijven ze niet vanaf.
Bovengenoemde vreten ze hier ook allemaal. En ja ze hebben genoeg hooi en/of gras....
Je kan altijd testen voor het aanplanten met een paar takken van beoogde struik. Als ze die opeten gaat je heg er aan...

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:45

Hier ook! We hebben helaas alle hagen moeten afzetten met schrikdraad :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:49

Ja, een meidoorn wordt hier wel gegeten. Maar even heel praktisch: een meidoorn is vrij kaal in de winter. Dus om wind te breken heb je er ook niet zo gek veel aan...

Edit: en ja, op een paddock, waar niks anders voorhanden is om te eten, pakken ze zo ongeveer alles wat groeit.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 19:43

Het punt is dat ze anders vol op de wind staan dus ik moet toch iets..
Notenbomen zijn ook niet handig want ze staan precies op de paddock als de noten vallen natuurlijk. Enige wat ik nog kan overwegen is iets met afstandisolatoren wellicht dan

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 17:42

Dorine92 schreef:
Het punt is dat ze anders vol op de wind staan dus ik moet toch iets..
Notenbomen zijn ook niet handig want ze staan precies op de paddock als de noten vallen natuurlijk. Enige wat ik nog kan overwegen is iets met afstandisolatoren wellicht dan


Je kunt tussen de meidoornstruiken/bomen prima snoeihout van bijv. wilgen vlechten en dan is het in de winter wel een mooie windbrekende haag.
Een andere optie is een houtwal maken. Om de meter 2 palen tegenover elkaar in de grond met zo'n 40 á 50 cm. tussenruimte en deze opvullen met snoeihout. Zo'n takkenwal heb ik op de Oostzijde van de roundpen gemaakt. In de winter staan ze daar heel graag beschut tegen de Oostenwind.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 23:57

Een takkenwal zou ik kunnen overwegen maar ik vind dat altijd zo rommelig staan. En er zal dan riet en bramen in gaan groeien en dan wordt het een grote rotzooi

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Eet jullie paard meidoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:26

Een meidoornhaag kun je ook vlechten (anders wordt het ook geen haag, maar een rij struiken).
Vroeger werden die hagen als omheining gebruikt en tegenwoordig zie je ze nog veel op landgoederen en dergelijken.