Wat is goedkoper, lease of koop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 07:51

Goedemorgen!
Ik ben langzaamaan opzoek naar een leuk auto’tje.
Dit hoeft echt geen luxe bak te zijn enz. Zolang ie maar rijdt.
Zo zat ik zelf bijv te denken aan de Citroën C1, maar dan kom ik bij het punt of lease goedkoper is dan koop.

Betaal je met lease ook dezelfde kosten als koop?
En welke auto is aan de goedkope kant qua maandelijkse kosten?

Alvast bedankt!

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 07:55

Ligt er aan wat je doel is met de auto.
Hoeveel km ga je per jaar rijden? Want daar hangt de prijs vanaf. Hoe meer km hoe hoger de leaseprijs.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-18 07:57

Dat weet ik niet precies, in principe is het alleen om naar stal te gaan en naar werk.
Met mijn scooter zit ik vanaf juni 2017 nu op 6500km. En daar zitten ook nog verdere reizen bij dan naar werk en stal.
Dus denk dat het wel onder de 10.000 blijft

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:14

Ik heb altijd het gevoel dat koop goedkoper is. Vooral als je een wat oudere auto prima vind.

Ik heb nu een auto van 3.5000 met 150.000 km. Wegenbelasto g laag omdat het een klein autootje is. Benzine betaal je ten alle tijde.

Enige met een eigen auto is dat je kosten zelf betaald. Dus als je reperaties etc hebt. Dat id geluk of pech hebben.

Dat risico zit er bij lease bij ingerekend. Plus d ast je een nieuwe auto hebt. Maar aan bet eind van de rit heb je niets om te verkopen

Be your best self

Ibbel

Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:26

Leasemaatschappijen willen winst maken. Dat betaal jij door te leasen. Dus wat denk je?

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:29

Als je voor korte tijd een auto nodig hebt is leasen goedkoper. Als je langere tijd een auto nodig hebt is kopen goedkoper.

Prairy
Berichten: 9052
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:35

Lease is duurder, tenzij je pech hebt met onderhoud van je gekochte auto.

Ik heb een Opel Adam in private lease, voor 3 jaar en 15000km per jaar betaal ik €350 per maand. Plus benzine. Elke km boven de totaal 45000km betaal ik 0,06€, dat vind ik dan wel weer mee vallen.

Mijn Volvo S60 (eigen auto) kostte me ongeveer hetzelfde, maar dat was dan exclusief benzine. En daar ging heel veel stuk aan op het laatst.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je aan het eind van de lease de sleutels en auto weer inlevert, doei en de mazzel zegt en er niks voor terug krijgt. Als je een auto koopt, krijg je er, tenzij je hem in puin rijdt, altijd wel iets voor terug.

Een auto is wel veel duurder dan een scooter natuurlijk. En als je hem hebt, zul je hem waarschijnlijk ook veel meer gebruiken dan je scooter want het is wel erg makkelijk en fijn ;)

Als je het geld hebt om een auto te kopen dan zou ik dat doen. Je komt namelijk ook niet zomaar van de lease af als je geen geld meer hebt, die moet je helemaal betalen, hetzij tot het eind van de lease, hetzij in 1x. Ook iets om rekening mee te houden dus. Een eigen auto kun je altijd wel weer verkopen.

Oja, en uiteraard zijn kleine auto's altijd goedkoper dan grote auto's, al is het alleen maar voor de wegenbelasting en verzekering.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 01-09-18 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:36

De goedkoopste lease van een c1 bij citroën dealer kost €169 per maand voor een leasetijd van 48 maanden. (Dit is nu een aanbiedinge zeggen ze, normaal €189).

Dan heb je echt de simpelste variant en geen extra verzekeringen of bijv vervangend vervoer.

Dan heb je na 4 jaar €8112 betaald (of €9072 als actie over is).

Een nieuwe c1 is €11610 maar daar kunnen nog gebruikskosten bij komen als reparaties, maar aan het einde van 4 jaar kan je deze wel weer verkopen voor rond de 5/6k mits je onder de 40000km blijft.

Enige voordeel van leasen is dat je onderhoudskosten niet hebt, maar de vraag is hoeveel onderhoudskosten heb je bij een auto van 0-4 jaar als je nog geen 10k km per jaar rijdt.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:42

Lizzbij dat leasebedrag zot wel verzekering en wegenbelasting in

Be your best self

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:47

Ik lease toevallig een nieuwe C1 en betaal 180 euro per maand. Is wel een actie, normaal kost de uitvoering die ik heb 220 euro per maand. De catalogusprijs van deze uitvoering is 14.700 euro. Ik heb na 3 jaar leasen dan straks 6.480 euro betaald (maar dat is wel met verzekering en wegenbelasting dus niet alleen de auto zelf!) en kan hem dan of over kopen of een andere lease auto uitkiezen. (Ik kies tegen die tijd weer voor lease: vind het heerlijk om zo zorgeloos te kunnen rond rijden!) :j

Ik heb dan niet de standaard maar de luxe, dus met airco, elektrische ramen, winterbanden en zomerbanden inclusief wissel en nog wat exterieur upgrades (vond ik niet zo spannend maar zat bij de actie). Verder vervangend vervoer als reparatie langer dan 24 uur duurt of bij pech, all risk verzekering, natuurlijk wegenbelasting, pechhulpdienst in heel Europa en alle reparaties vallen binnen de lease prijs. Ik mag 10.000 km per jaar en heb een looptijd van 3 jaar :)
Laatst bijgewerkt door Frummels op 01-09-18 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:48

@lizz maar jij vergelijkt het met de aankoop van een nieuwe auto en als je de nieuwe citroen naar 4 jaar verkoopt heb je er ook een mooi bedrag voor terug. Als je leased voor 169 maar het is zo'n kleine auto dan betaal je volgens mij rond de 50, aan verzekering en wegenbelasting bij elkaar dan hou je voor reparaties dus meer dan 100,- per maand over

Edit sorry zag dat je er ook bij had gezegd dat je de nieuwe weer kon verkopen

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:06

Joltsje schreef:
Lizzbij dat leasebedrag zot wel verzekering en wegenbelasting in

Dat klopt, maar geen extra verzekeringen.
Zoals vervangend vervoer met pech, en deze prijs is met hoge eigen risico. Je kan namelijk allemaal extra verzekeringen erbij nemen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:10

Let er bij lease wel op dat het invloed kan hebben op bijv je hypotheek als je een huis wil kopen! Daarnaast vind ik 10.00 km per jaar echt weinig. Zit er meet part time baan (2 dan pw) en een paard op 15 km van huis ieder jaar al overheen. Nu met je scooter rijd je niet zoveel, maar ik denk dat je met een auto stiekem meer gaat rijden. Ik zou ook kopen, maar je moet doen wat je zelf het fijnst vindt

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:17

Als je no claim hebt opgebouwd, raak je die na een aantal jaar kwijt als je zelf geen autoverzekering meer afsluit omdat dat bij de lease incl. is. Dit is ook iets om mee te nemen in je afweging

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:24

henshem schreef:
Als je no claim hebt opgebouwd, raak je die na een aantal jaar kwijt als je zelf geen autoverzekering meer afsluit omdat dat bij de lease incl. is. Dit is ook iets om mee te nemen in je afweging


Je kunt een lease verklaring bij je lease maatschappij opvragen

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

MarjanB

Berichten: 16410
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:32

Ik las gister een artikel waarin werd uitgelegd dat lease goedkoper is.. maar goed ze verleasen zelf ook.

Ik heb vaak het idee dat mensen vergeten dat ze met lease een nieuwe auto rijden, ze geen afschrijving hebben aan een auto en je zo naar de garage kan voor onderhoud en reparatie zonder dat het je een cent extra kost.

Zelf lease ik zakelijk een Peugeot 308 station, ben door de 14% bijtelling netto 180 per maand kwijt (wel incl tankpas voor privé) in het begin dacht ik man wat een geld, reed een goedkoop micra’tje die zuinig reed, maar je moet eens nieuwe banden, nieuwe olie enz en dan is t ook alsnog aardig wat geld en dan is de peug ineens heel niet zo duur.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:34

Je raakt je no claim idd niet kwijt.
ALs je een goede 2e handse koopt en die goed onderhoudt, is 2e hands rijden gewoon veel goedkoper. Heb het vorig jaar allemaal uit zitten zoeken, ook in de prijsklasse waar jij in zoekt.
Heb uiteindelijk een Peugeotje 107 uit 2009 gekocht, voor prettig prijsje en die toen direct een grote beurt laten geven bij een goede garage. Kost ff geld maar dan heb je ook wat.
Vaste kosten zijn gewoon ontzettend laag en de restwaarde als je hem na een jaar of 2, 3 weer kwijt wilt is voor jezelf.

Via de ANWB website kun je per auto precies de kosten laten bereken (online directe tool) wat het je per maand kost, als je 2e hands koopt. Deze kwam er voor mij (gezien aantal km's ik rij ongeveer 14.000 per jaar, vooral stadsverkeer) het beste uit.

Had hiervoor een ALfa 147 diesel, ooit gekocht toen ik veel meer km's reed, echt ge-wel-di-ge auto maar kostte me 200,- Euro per maand meer gemiddeld...

MarjanB dit gaat om private lease is nog ff wat anders dan via werkgever. VIa werkgever is zeker goedkoper, dan zou ik er niet aan twijfelen om er zelf een te kopen als dat zo kon.

Enige wat je zeker weet bij lease is dat je precies weet wat het kost. En dat weet je bij 2e hands niet je kunt gewoon pech hebben.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:39

Met een verklaring van de leasemaatschappij behoudt je gewoon ke schadevrije jaren, dat hoeft dus geen probleem te zijn.
Wat wel een punt is dat de leasemaatschappij geen korting geeft als je veel schadevrije jaren hebt, ik zou met mijn 22 jaar schadevrij hetzelfde betalen als iemand met 2 schadevrije jaren. Ze vragen er wel om en bedingen daarmee wel korting bij hun verzekeraar.

Alleen hierdoor was het voor mij een stuk voordeliger om een jonge occasion te kopen en rijden dan een nieuwe leaseauto.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:40

MarjanB schreef:
Ik las gister een artikel waarin werd uitgelegd dat lease goedkoper is.. maar goed ze verleasen zelf ook.

Ik heb vaak het idee dat mensen vergeten dat ze met lease een nieuwe auto rijden, ze geen afschrijving hebben aan een auto en je zo naar de garage kan voor onderhoud en reparatie zonder dat het je een cent extra kost.

Zelf lease ik zakelijk een Peugeot 308 station, ben door de 14% bijtelling netto 180 per maand kwijt (wel incl tankpas voor privé) in het begin dacht ik man wat een geld, reed een goedkoop micra’tje die zuinig reed, maar je moet eens nieuwe banden, nieuwe olie enz en dan is t ook alsnog aardig wat geld en dan is de peug ineens heel niet zo duur.

Hoeveel onderhoud heb je met nog geen 10k km per jaar? Daar slijten de banden niet van en de banden voor een c1 zijn nu ook de duurste niet.
Vraag me af waarin het uiteindelijk voordeliger is volgens dat artikel.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:46

Vooral kleine zuinige auto’s blijven lang veel waard, dus afschrijving is niet zo hoog en nieuwe of jonge occasions hebben doorgaans niet heel veel onderhoud nodig.
Beurt voor mijn Alto kost ongeveer €175 1x per jaar en verder heb ik er het eerste jaar geen kosten aan gehad.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

_Nancy

Berichten: 14090
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:50

Wij leasen een Kia Niro en wat is dat heerlijk zeg!

Ja, je bent duurder uit.
Wij konden geen nieuwe auto betalen met alle opties die wij wilden en een tweedehandsje wilden we ook eigenlijk niet. Nu hebben wij een Kia Niro met vrije alle opties erop die er zijn, zoals airco, cruise controle, stoel en stuurverwarming, automaat, een knop op de deur zodat we m op slot en open kunnen maken met een druk op t knopje, geblindeerde ramen achter en weet ik wat allemaal meer , splinternieuw (stond 4 km op de teller toen we wegreden daar) en mocht er wat zijn kunnen we zo naar de garage/dealer, eventueel met gratis vervangend vervoer.

Wij betalen nu 1 bedrag per maand, dit is inclusief alles behalve benzine. Ik vind het super fijn en zou voorlopig niks anders meer willen.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 09:53

Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken.
Als ik het vergelijk met mijn autootje:
Suzuki Alto in 2011 nieuw gekocht voor 8500 euro.
In 2018 verkocht voor 3500 euro.
Dus over 7 jaar tijd 'maar' 5000 euro voor betaald.
Had 107000 km op de teller.
2x in die tijd nieuwe banden erop 150 euro per 4 stuks.
Verzekering 45 euro p.m
Wegenbelasting was de eerste 3 jaar 0.
Daarna 20 euro p.m
Eind 2015 verhuisd naar DL, wegenbelasting 20 euro p.j, verzekering bleef hetzelfde.

Als ik dit zo even snel uitreken over 7 jaar en dit omrekenen naar maandelijks bedrag, kom ik uit op nog 125 euro per maand.
Verder geen enkele kosten of reparaties gehad aan de auto.
Dit bedrag is uiteraard ex brandstof.
Ik reed dus gemiddeld 15000 km per jaar.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:22

ClaudiaHS schreef:
Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken.
Als ik het vergelijk met mijn autootje:
Suzuki Alto in 2011 nieuw gekocht voor 8500 euro.
In 2018 verkocht voor 3500 euro.
Dus over 7 jaar tijd 'maar' 5000 euro voor betaald.
Had 107000 km op de teller.
2x in die tijd nieuwe banden erop 150 euro per 4 stuks.
Verzekering 45 euro p.m
Wegenbelasting was de eerste 3 jaar 0.
Daarna 20 euro p.m
Eind 2015 verhuisd naar DL, wegenbelasting 20 euro p.j, verzekering bleef hetzelfde.

Als ik dit zo even snel uitreken over 7 jaar en dit omrekenen naar maandelijks bedrag, kom ik uit op nog 125 euro per maand.
Verder geen enkele kosten of reparaties gehad aan de auto.
Dit bedrag is uiteraard ex brandstof.
Ik reed dus gemiddeld 15000 km per jaar.
Volgens mij vergeet je nog de APK keuringen, kleine en grote beurt en het bijvullen of wisselen van vloeistoffen enzo. Maakt niet zoveel uit op het totaal maar het komt er nog wel bij.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Wat is goedkoper, lease of koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:35

Voor mij was lease goedkoper (c1), dit omdat ik nog geen schade vrije jaren heb en ook door leeftijd meer zou moeten betalen aan verzekering,

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:43

WendyLotte schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken.
Als ik het vergelijk met mijn autootje:
Suzuki Alto in 2011 nieuw gekocht voor 8500 euro.
In 2018 verkocht voor 3500 euro.
Dus over 7 jaar tijd 'maar' 5000 euro voor betaald.
Had 107000 km op de teller.
2x in die tijd nieuwe banden erop 150 euro per 4 stuks.
Verzekering 45 euro p.m
Wegenbelasting was de eerste 3 jaar 0.
Daarna 20 euro p.m
Eind 2015 verhuisd naar DL, wegenbelasting 20 euro p.j, verzekering bleef hetzelfde.

Als ik dit zo even snel uitreken over 7 jaar en dit omrekenen naar maandelijks bedrag, kom ik uit op nog 125 euro per maand.
Verder geen enkele kosten of reparaties gehad aan de auto.
Dit bedrag is uiteraard ex brandstof.
Ik reed dus gemiddeld 15000 km per jaar.
Volgens mij vergeet je nog de APK keuringen, kleine en grote beurt en het bijvullen of wisselen van vloeistoffen enzo. Maakt niet zoveel uit op het totaal maar het komt er nog wel bij.


Apk klopt. Eerste 3 jaar niet en daarna om de 2 jaar. Dus maar 2 keer haha á 50 euro. Beurten had ik meegerekend in mijn totaalbedrag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, IASCrawler, Kirsha, Manou, Silenna, snoopydogy, Thats_Me, Webding en 73 bezoekers