Haarverzorging voor steile haren ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 11:25

In het topic voor mensen met krullen ( [MWS] Curlsys methode/ tips voor krullend haar ) lees ik ( met mijn super steile haren ) vaak mee ivm de producten die ze gebruiken zonder sulfaten, parabenen etc etc. Maar ik mis er natuurlijk de producten die juist voor steile haren heel erg geschikt zijn.
Bestaat er ook een methode om je steile haren extra goed mee te verzorgen ? Of heeft er iemand goede tips ?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:56

oeh, ik lees mee, heb zelf ook stijl haar, nouja bijna sluik haar.
zou inderdaad graag horen hoe je het goed kunt verzorgen, en misschien wat meer volume kunt creeren.

mijn haar is ook nog eens erg fijn, dus wanneer ik eens krullen maak oid, zijn ze er binnen een half uur uitgezakt, (ook met haarlak). Dus hoor graag tips

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:29

Ik heb heel stijl en fijn (blond hé...) haar, langer dan schouderlengte. Ik was het zelf maar 1x per week, met Lush Big (mijn alltime favoriet, jammer dat die in een pot zit maar die kan je terug binnen brengen bij Lush) of met een shampoobar van Lush.

Ik laat het gewoon aan de lucht drogen, soms los, soms een dag lang in een dotje gedraaid. Enkel mijn rechte froufrou (of noemen jullie dat een pony?) die föhn ik, met een ronde borstel. Ik krijg van kappers (daar kom ik maar 1x per jaar maximum) altijd complimenten dat mijn haar heel erg gezond is voor de lange lengte die het heeft. Als het echt eens snel droog moet zijn, omdat ik douche voordat ik wegga, dan hang ik onderstoven en föhn ik het losjes zo. Maar ik denk dat weinig föhnen 1 van de geheimen tot een gezonde haardos is dus.

Als mijn haar na wassen een nacht en een dag in een dotje gezeten heeft heb ik nadien golvend haar dat wel vrij lag zo kan blijven zitten (dagen, juist 's nachts nog eens in dotje draaien dan telkens). Ik kan los haar niet zo goed verdragen dus ik draag het dan meestal in een losse hoge staart of in een zijdelingse lage staart, die ik boven de elastiek nog eens binnendoor draai, zorgt ook weer voor wat meer volume. Ik borstel het ook zo goed als enkel nadat het gewassen is. Dat zorgt ook voor meer volume (en minder snel vettig worden), dat ik het verder niet vaak borstel. Ik ben wel gezegend met niet snel knopend haar (maar ik draag het dus ook niet vaak los...)

Ik heb er eens bij de kapper een permanent golvend haar in laten doen, maar dat was een complete flop, een dag later was er bijna niets meer van te zien.

Zo is het als het gewoon droogt:
Afbeelding

Zo is mijn zijdelingse golvende staart:
Afbeelding
Afbeelding

De twist die ik in mijn paardenstaart doe zit zo in elkaar:
Afbeelding

En als je 'm wat losser trekt komt ie zo te zetten (dat doe ik dus altijd):
Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:42

Ha, zulke haren herken ik.
En ja ook bij mij blijft een permanent niet zitten, de slag of krullen zijn er binnen een paar dagen uit. Ik geloof dat dat komt omdat je haren dan (te) gesloten haarschubben heeft ?

Die paardenstaart maak je door een staart te maken en je haren dan dubbel te slaan en achter het elastiekje langs te doen toch ? Alleen..... als je je haren vervolgens wat los trekt ( zoals op de laatste foto ), blijft dat zitten dan ????? Zijn je haren daarvoor niet te glad ? Of gebruikt je dan volumepoeder b.v. ?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:50

Dit topic moet ik volgen.
Stijl haar. Zo stijl dat er vaak gevraagd wordt of ik het elke dag stijl. Klipjes/speltjes in mijn haar werkt niet. Die glijden er net zo hard weer uit...

Heel veel producenten voor stijl haar zijn vooral om er volume in te krijgen. Vind ik altijd erg jammer. Ik heb stijl haar en wil het graag mooi stijl laten zijn, volume werkt toch niet of het gaat pluizen. Iemand een goed product wat niet draaid om vollume te geven?

Het voordeel van zo stijl haar is wel dat er bijna nooit klitten in zitten. Alles hangt zo recht naar beneden die glijden er zelf al uit.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 31-08-18 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 12:51

Waar wil je dan een product voor ( als het niet om volume moet gaan ) ?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:54

Een shampo ofzo die gewoon wast en het verder verzorgt zonder dat het vollume zou moeten geven.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:02

Ik ga even meelezen, mijn haar is vreselijk stijl. Ik heb het voor een feestje ooit eens laten krullen en opsteken bij de kapper maar het was echt bijna niet te doen en was ook direct nadat de clipjes eruit gingen een paar uur later weer net zo stijl als altijd (en vol klitten). Ik krijg regelmatig op straat de vraag wat voor stijltang en verzorgende producten ik gebruik, ze geloven dan niet dat dit natuurlijk is :')

Momenteel gebruik ik overigens tot volle tevredenheid andrelon verrassend volume shampoo en anti-dode-puntjes conditioner. Maar het kan altijd beter, voor zowel m'n haar/huid als het milieu :)

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:13

Hier iemand met stijl, lang blond haar dat nog wel eens wat volume mist!

Ik was mijn haar ook ongeveer 1 a 2 keer per week met een Lush shampoo bar. In het verleden ben ik ook wel met volume sprays in de weer geweest maar hier kan mijn hoofdhuid niet zo goed tegen. Eens in de 3 wasbeurten condition ik m'n haar met een bar van Lush, en daar blijft het eigenlijk bij.

Ik lees dus ook even mee voor tips :D

vionnesem

Berichten: 1366
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: vlijmen

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:15

Ik lees ook even mee.
Heb inderdaad het probleem dat alles er zo weer uit glijd

Schuifspeldjes, clipjes en krullen hoef ik al helemaal niet aan te denken

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:35

Ik lees ook mee! Heb ook super stijl haar :+ Alles glijdt er inderdaad weer uit, vind soms een haarband ofzo wel leuk maar dat blijft gewoon niet zitten.
Zulk haar heb ik:
Afbeelding

Het is vooral heel erg dun en glad.
Op het moment was ik het afwisselend met een Lush shampoobar, Herbal Essences en bananenshampoo van de Bodyshop :+
Volumespray enzo doe ik niet aan. Conditioner gebruik ik meestal wel tegelijk met shampoo omdat het daar wat minder piekerig van wordt, als ik enkel shampoo gebruik dan sta ik 's ochtends op met een ontploft kapsel wat niet meer goed te krijgen is haha :')

Oja en ik gebruik een Tangle Teezer borstel, dan trek je er minder haren uit! :) Tenminste dat is mijn ervaring.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 13:40

Even voor de duidelijkheid : Het is toch steil haar ipv stijl haar ?

En voor diegenen die met een haarzeep wassen, blijven jullie haren daarna dan niet vettig voelen ? Bij mij in ieder geval wel, ik moet dan echt naspoelen met azijnwater anders was ik lang niet alle zeep uit mijn haren. Heeft ook te maken met hoe kalkrijk het water is geloof ik. Hoe meer kalk in het water hoe moeilijker je zeep uit je haren krijgt gewassen.
Lush zeep is trouwens , volgens mij, nog wel met allerlei troep erin dacht ik. In het krullen topic zijn ze helemaal weg van shampoo etc zonder troep, dat was ook de reden dat ik daar mee lees/ las.

Maar ik ben er nog niet uit of voor "onze" steile haren het ook belangrijk is om te wassen met shampoo zonder proteïnen of juist met proteïnen . En wat doen kokosproducten voor onze haren ?

Siliconen maken mijn haren veel te zwaar, dus minder volume en dus slap hangend haar. Ik heb ze ook niet nodig ( siliconen leggen een laagje om je aar om ze gladder te laten aanvoelen ), haren zijn glad genoeg.

Conditioner gebruik ik ook zelden. Soms om mijn haren mee te wassen zonder dat ik dan shampoo gebruik. Maar verder maakt ook een conditioner mijn haren zwaar. Bij jullie niet ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 13:43

kosseh schreef:
Een shampo ofzo die gewoon wast en het verder verzorgt zonder dat het vollume zou moeten geven.


Als je er eentje wil zonder troep erin is Petal fresh misschien wel wat voor je. Gewoon bij oa het Kruidvat te koop.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:54

@Maris, als ik die twist in mijn haar doe en vervolgens een beetje los trek, dan schuift het er niet uit. Ik gebruik van die plastic spiraal-bandjes die heel goed blijven zitten. Ik gebruik nooit volumepoeder oid.

Als je naar de betekenis van het woord gaat kijken is het inderdaad 'steil haar', maar om een of andere reden is de schrijfwijze stijl haar meer ingeburgerd en daarom gebruik ik die zelf ook, uit gewoonte dus. Maar verder geen idee hoe dat komt eigenlijk...

Lush is inderdaad niet volledig vrij van 'troep', maar ik ga daar vooral omdat je er verpakkingsvrij kan winkelen / verpakkingen terug kan brengen die ze opnieuw recycleren.

Van vettig haar na het wassen geen last hier.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:57

Ik heb trouwens ook al de vraag gekregen hoe het kan dat mijn haar zò kaarsrecht is, zonder 1 slagje er in. Of 'waarom ik dat zo doe'. Haha. Euhm, ik zou het graag anders hebben hoor (soms, soms hou ik er ook wel eens van het los en mooi sluik te dragen), maar ik heb daar helemaal geen vat op.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:00

Maar zijn er ook methodes zoals in het krullentopic om je steile haren mee te verzorgen en super gezond te maken ?
Dus speciale shampoo etc etc ? Wel of niet siliconen, sulfaten/ parabenen/ keratine/proteinen etc etc Weet iemand dat ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 31-08-18 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:00

Hier ook ontzettend stijl haar, ik heb vaak mijn haar in een vlecht als ik slaap zodat ik in de ochtend tenminste een beetje slag heb. Andere producten die volume moeten geven, geeft alleen maar veel pluis helaas.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:02

Pluis duidt op droog haar. Dus dat moet je hydrateren denk ik ??!

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Haarverzorging voor steile haren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:03

Mijn haar is supergezond... Dus daar ken ik geen speciale methodes voor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:06

Ilsey schreef:
Mijn haar is supergezond... Dus daar ken ik geen speciale methodes voor.


Hoe weet je of je haren super gezond zijn ?
Ik vraag me b.v. af of mijn super gladde haren wel zo gezond zijn. Zo glad houdt misschien in dat de haarschubben veel gesloten zijn en daardoor pakt ook b.v. een permanent of een kleurtje lang niet zo goed. Gesloten haren zijn misschien ook wel droog vanbinnen, omdat vocht er niet goed in kan komen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:07

Maar ik zoek ook een fijne methode met goede producten om meer volume in mijn haren te krijgen, buiten een goede gezondheid van de haren dus.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:31

Oa dit kwam ik tegen op internet :
Feit: SLS, (Sodium Lauryl sulfate), wordt veel gebruikt in haarverzorgingsproducten die u bij de drogist kunt kopen. Dit bestanddeel is niet goed voor dun haar, omdat het de natuurlijke oliën van de haren afbreekt. Wanneer u goede producten wilt kopen, kijk dan naar de producten die worden aangeraden door uw haarstylist. Wanneer u dun haar heeft, gebruik dan producten die sulfaat- en alcoholvrij zijn.

Geen sulfaten en alcohol dus.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 14:57

En uit het krullen topic : kokos(olie ) en aloe vera gedragen zich als proteïnen, dus alleen gebruiken als je haar proteïnen nodig heeft. En dat heeft weer met elasticiteit van je haar te maken. Iemand die daar meer vanaf weet mbt steil haar ??

van internet mbt krullen :
•Als je haar een klein beetje rekt en dan weer terugspringt naar zijn originele lengte heeft je haar een goede moisture/proteïne balans. Je hoeft dus niets (extra’s) te doen.
•Rekt je haar meer dan normaal en breekt het, dan heeft je haar meer proteïne nodig.
•Als je haar alsmaar blijft rekken en niet lijkt te breken, heeft je haar meer proteïne nodig
•Rekt je haar helemaal niet en breekt het direct zodra je eraan trekt, dan heeft je haar meer moisture nodig.
•Voelt je haar ruw en droog aan, dan heeft je haar meer moisture nodig.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 15:10

Whaa en naast een proteïnen of juist vocht tekort kan je ook nog een tekort aan keratine hebben volgens deze site :

Laat u niet misleiden door hoe het haar aanvoelt. Aan geblondeerd haar zijn – als gevolg van het oxidatieproces – pigmenten en keratine onttrokken. Vocht heeft de lege plaatsen ingenomen.
Toch voelt het haar droog aan. Dit komt doordat de schubben in de buitenste laag van het haar beschadigd zijn. De juiste diagnose is in dit geval om keratine aan het haar toe te voegen om het weer op te bouwen. Een ‘zuur’ product zorgt ervoor dat de schubbenlaag zich sluit.
Gebruik van een shampoo voor droog haar zou precies averechts werken.


Ooh wacht even keratine is een proteïne .....

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 17:52

Ik lees ook mee. Ik heb blond en erg steil haar. Volume shampoo enzo werkt niet. Wat ik het fijnste spul tot nu toe vind is het Garnier loving blends haarmasker (milde haver), daarvan plakt het tenminste niet zo aan elkaar en lijkt het voller. Naast dat het lekker voedt en de klitten eruit houdt (die er amper in zitten).
Met mijn bruiloft heeft de kapster de krulletjes in mijn knot moeten vast zetten want met de krultang gleden ze tijdens het plaatsen gewoon weer eruit :+ Bovenop had ze getoupeerd met een flinke lading haarspray, dat zat dan helaas weer muurvast en heb ik echt moeten losweken met olie en conditioner ;( Naast dat het volume echt niet te merken was :+