Paard niet te houden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 18:29

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag aan jullie, het is namelijk zo dat ik een haflinger merrie heb die als we buiten rijden een beetje té enthousiast word. Ik heb al even gezocht met de zoekfunctie maar ik zou graag toch nog wat meer tips horen.

Het is namelijk zo dat ik eigenlijk niet buiten kan rijden omdat ze enkel en alleen wilt rennen. Dit is puur vreugde en vrolijkheid naar mijn idee maar dat haalt niet weg dat het gevaarlijk is. In de bak gaat alles juist heel goed, ze is wel heet, dat zit in haar karakter, maar ze is heel licht op de hulpen, been én teugel. Ook reageert ze ontzettend goed op mijn stem. Maar zodra we buiten rijden en ze mag draven dan ben ik dr kwijt. Ze gaat eerst flink bokken (met de bijhorende knorretjes en gilletjes :') ) en dan schiet ze weg. En dan gaat ze zo hard mogelijk om dan te proberen om aan te springen, dit laat ik uiteraard niet toe (voor zover ik nog iets te zeggen heb op dat moment) maar ze blijft het doen en ik ga niet constant in de mond hangen want ze is toch veel sterker.

Ze krijgt vitalbix minderalenbrok en een bekertje muesli (na zware trainingen). En we rijden verder ook flink intensief, minimaal 4 keer per week, de rest van de dagen doen we grondwerk/vrijspringen/wandelen etc. (en uiteraard voldoende rustdagen).

Ik heb al geprobeerd om veel overgangen te maken, dus een stukje draven, terug naar stap en weer draven etc. maar hier word ze alleen maar heter van. Laten gaan is geen optie omdat het onder aan de dijk hier is (we hebben geen bos o.i.d.) en ik niet te hard wil gaan ivm. loslopende honden, en evt kuilen etc. Bovendien denk ik dat ze alleen maar opgefokter raakt als ze tempo kan maken.

Maar momenteel ben ik een beetje ten einde raad, ik rijdt met een dubbelgebroken bustrensje, ik heb getwijfeld om een pessoa bit aan te schaffen zodat ik 2 teugels eraan kan maken en dan alleen wanneer nodig de 2e teugel erbij kan pakken. En aan een martingaal heb ik ook gedacht. Alleen vind ik een scherper bit/ hulpteugels een beetje symptoombestrijding, dit zou rijtechnisch opgelost moeten kunnen worden. Alleen weet ik zelf niet zo goed hoe ik aan de slag moet gaan. Veiligheid staat voorop.

Met een ander paard gaan helpt ook niet echt, die sjeest ze gewoon voorbij (waarna zelfs de meest relaxte vaak besluiten om ook even mee te sprinten). Achter de kont parkeren heb ik ook geprobeerd maar dan loopt ze er of gewoon letterlijk overheen(loopt echt op de hielen van het andere paard dan), of ze hapt een keer.

Iemand die dit herkent? En misschien tips heeft?
Ik hoop dat we het gezellig kunnen houden in dit topic, ik wil alleen het beste, en dat we er beide plezier in kunnen hebben.
Alvast bedankt!!
Groetjes, Faith en April
Afbeelding


pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:35

Dag Faither, als ze het alleen in draf heeft zou ik haar buiten alleen laten stappen voorlopig. Totdat ze echt gewend is dat ze gewoon veel naar buiten mag. Als dat goed gaat kun je eens een piep klein stukje draf erbij pakken. Als je met nog een paard erbij naar buiten gaat dan is het extra gezellig.
Zelf heb ik een hele tijd een paard begeleid met mijn paard dat dit ook deed. Alleen op hele smalle paadjes waar hij absoluut niet kon passeren deden we kleine stukjes in draf. Ruim voordat het paadje breder werd stapten we weer. Na af en toe een bokje ging dat beter en beter.

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:03

Ben eens met de symptoombestrijding, maar het gaat ook om jouw en haar veiligheid. IK zou kiezen voor een pelham en vooral samen met iemand anders buitenritten maken.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:09

Heeft ze altijd veel energie?
Al eens geprobeerd om voor je gaat buitenrijden haar even in de bak los te laten rennen tot ze wat moe,is en de energie wat minder is?
Ik had vroeger een dribbelkont onder me, daar was de oplossing dus van te voren even los in de bak te laten rennen :j

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:14

Hier ook z'n druktemaker gehad.
Toen wel pessoa bitje erin gehangen met 2 teugels. Daarna met los teugeltje te rijden ipv de hele tijd willen drammen. Was zo veel fijner!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:21

Iedere buitenrit is voor haar "woehoe joepie rennuuuuuuh". En voor jou is het "oh kak daar gaat ze weer".
Het zou mooi zijn als dit rijtechnisch op te lossen is. Dus door vanaf de eerste stap buiten aan de gang te gaan met zijgangen, tempowisselingen in stap. Halthouden. Achterwaarts. Etc. Hou het kort.
Dus stop zolang het nog goed gaat. Ook als dat betekent dat je de eerste keer maar 10 meter doet. En bouw dat uit.
Kun jij 100 meter rustig stappen. Doe dan eens drie pasjes draf waarin je meteen een pasje wijkt en dan weer terug naar stap.
Etc.
Het doel is nu niet: maak een buitenrit. Maar het doel is: rustig buiten draven.
Vergelijk het met: niet meteen een grand Prix proef willen rijden als je voor de eerste keer op een paard stapt.
Hou dat doel goed in de gaten en bepaal aan de hand daarvan je tussenstapjes.

Vraagje: hoe is ze als je met haar wandelt en aan de hand draaft buiten? Is ze dan ook debiel vrolijk, dan kan het ook handig zijn om eerst daarmee te beginnen.

Andere optie: maak het naar buiten gaan normaal. Dus na iedere (intensieve) dressuurtraining ga je buiten uitstappen. Maak het normaal.

En laatste tip die ik zo heb... mocht het nu rijtechnisch niet lukken. Gebruik dan die hulpteugel of dat scherpere bit zodat je iig iets te zeggen hebt. Daarmee spreek je duidelijk met haar af: "dit is een buitenrit. Dan zijn we rustig. En zorg ik voor de veiligheid dus luister jij."
Misschien is het al voldoende om op die manier een paar keer relaxed te rijden en daarmee een nieuwe routine in te voeren.
Ik vind dat geen symptoombestrijding maar slim gebruikmaken van een HULPteugel. Als de rust eenmaal bevestigd is kun je dan ook weer rustig ombouwen naar je normale bit.
Zolang je maar duidelijk weet wat je in handen hebt en er juist naar handelt, kan het echt wel helpen.

Oja... vergeten: hoe ben jij op buitenrit met haar? Heb je al eens op jouw ademhaling gelet? Hou je onbewust je adem in of zet je je spieren iets vast?
Je hebt instructie in de bak. Misschien wil zij eens met je meefietsen tijdens een buitenrit en kan zij jou praktischere tips geven die ook echt bij jullie passen? Zij kent jullie tenslotte en kan ook zien of jij op buitenrit anders bent dan in de bak.

Succes iig en veel rustig buitenrijplezier.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:03

Martingaal werkt alleen in als ze haar hoofd omhoog gooit om onder je hulpen uit te komen en is dus zeker niet onvriendelijk. Zou ik zeker aanraden, dan kan ze je minder de dikke vinger geven.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:08

Verzorgpony van zoonlief kan ook erg enthousiast worden buiten. Bij hem helpt eerst gewoon in de bak rijden en als hij zijn energie een beetje kwijt is naar buiten goed.
Misschien ook iets om eerst eens te proberen?

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:11

Hoeveel komt je paard op een dag buiten? En kan ze dan ook lekker rennen?

Mijn merrie presteerde het om er iedere rit wel een keer vandoor te gaan. Dat was ook niet relaxed. Bij mij stond ze 24/7 buiten dus teveel energie kon het niet zijn. Ik ben met een kimblewick gaan rijden. Beste keus ooit. We voelen ons nu beide veilig en ik zit dus niet in haar mond... letterlijk. De meeste tijd heb ik mijn teugels niet eens vast. .. en ik gebruik het alleen in nood.
Zoals toen het paard van mijn vriendin er vandoor ging en ik haar gewoon kon stilzetten om af te stappen ipv dat ze achter het andere paard aan rende.
Zo fijn!

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:15

Eens met assie. Na elke( intensieve) training naar buiten!!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

nps
Berichten: 1979
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:17

Dat kan die van mij ook, die moet altijd ff haar ei kwijt en is altijd enthousiast. Alleen stappen is een idee, maar als je wil draven - zorg dat je overgang goed is. Als de mijne te enthousiast aandraaft word het ook een racekikker. Als ik haar vanaf het begin bij me hou dan is de hele draf makkelijker. Dan laat ik haar bewust langzaam draven en jou ik haar bij elkaar. Loopt ze het gewenste tempo ontspan ik zelf ook.

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:20

Ik ben een keer aan de kletter gegaan buiten met mn paard waarodor het vertouwen in elkaar kwijt was. Buiten rijden werd voor beide frustratie en stress.

Ik heb wel gekozen voor een scherper bit met 2 teugels (spaans bit) dat gaf mij vertrouwen dat ik een rem had en voor t paard was het duidelijk dat er weer een leider was. Ik denk dat ik hem 2x heb hoeven gebruiken en het was goed. We zijn nu bitlooos aan het oppakken.

Overigens waren we in de bak en aan de hand wandelen wel 100% op elkaar ingespeeld.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:04

Ik ben met die van mij begonnen met aan de hand naar buiten. Eerst gehoorzaamheidsoefeningen in de bak. Ik gebruik dan een touwhalter, parelli touw en stick, dan heb je meer in te brengen dan met gewoon halster maar je zit niet in de mond zoals met bit. En dan beginnen met een klein stukje. Ging ze harder dan ik, dan omdraaien en weer terug tot ze wat relaxter was. Achteruit zetten werkte soms ook. En dan steeds een stukje verder.

Later onder het zadel precies hetzelfde gedaan. Eerst ff in de bak rijden tot haar aandacht bij mij was. Dan een klein stukje naar buiten en zodra ze druk werd weer omdraaien. Was ze rustig, dan weer verder. En alleen maar stappen. Toen ze een klein rondje relaxed kon stappen pas begonnen met draf. En zo steeds verder uitgebouwd. Het heeft een tijd geduurd maar ik kan nu in alle gangen probleemloos naar buiten, zelfs met touwhalster.

Een scherp bit had bij die van mij niet gewerkt, die was het gevecht aangegaan. Dan had ze er nooit iets van geleerd denk ik. En dan was ik er vast van af gestuiterd of afgestapt uit frustratie.

Veel succes!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 22:46

pien_2010 schreef:
Dag Faither, als ze het alleen in draf heeft zou ik haar buiten alleen laten stappen voorlopig. Totdat ze echt gewend is dat ze gewoon veel naar buiten mag. Als dat goed gaat kun je eens een piep klein stukje draf erbij pakken. Als je met nog een paard erbij naar buiten gaat dan is het extra gezellig.
Zelf heb ik een hele tijd een paard begeleid met mijn paard dat dit ook deed. Alleen op hele smalle paadjes waar hij absoluut niet kon passeren deden we kleine stukjes in draf. Ruim voordat het paadje breder werd stapten we weer. Na af en toe een bokje ging dat beter en beter.

dit vind ik wel een goed idee, om naar de bak te gaan bij onze ponyclub moeten we ook ongeveer een kwartiertje stappen en dan is er ook niet zoveel aan de hand, laatst zelfs daar een drafje meegepakt (bovenaan de dijk dus dan is ze sowieso minder racemonster) en dat deed ze heel goed, dat zal dan wel zijn dat ze weet dat we naar de bak gaan en ze dus toch niet kan crossen. Maar op die manier kan ik wel daar stukjes draven en dan om te oefenen de andere kant op gaan en dan gewoon stappen tot ze dat normaal doet.


Hevonen schreef:
Ben eens met de symptoombestrijding, maar het gaat ook om jouw en haar veiligheid. IK zou kiezen voor een pelham en vooral samen met iemand anders buitenritten maken.

dat is inderdaad ook de rede waarom ik het overweeg. Veiligheid voor.


ellepel schreef:
Heeft ze altijd veel energie?
Al eens geprobeerd om voor je gaat buitenrijden haar even in de bak los te laten rennen tot ze wat moe,is en de energie wat minder is?
Ik had vroeger een dribbelkont onder me, daar was de oplossing dus van te voren even los in de bak te laten rennen :j

jaa ze heeft altijd wel energie hahaha, dat zit echt in dr karakter. Ik heb zelf alleen het idee dat als je een paard eerst laat rennen en vervolgens naar buiten gaat ze uiteindelijk gewoon een enorme conditie opbouwen (omdat ze dwars door dr moeheid heen gaat, die gaat door tot ze neervalt) en dus alleen maar langer kan gaan klooien dan.


assie schreef:
Iedere buitenrit is voor haar "woehoe joepie rennuuuuuuh". En voor jou is het "oh kak daar gaat ze weer".
Het zou mooi zijn als dit rijtechnisch op te lossen is. Dus door vanaf de eerste stap buiten aan de gang te gaan met zijgangen, tempowisselingen in stap. Halthouden. Achterwaarts. Etc. Hou het kort.
Dus stop zolang het nog goed gaat. Ook als dat betekent dat je de eerste keer maar 10 meter doet. En bouw dat uit.
Kun jij 100 meter rustig stappen. Doe dan eens drie pasjes draf waarin je meteen een pasje wijkt en dan weer terug naar stap.
Etc.
Het doel is nu niet: maak een buitenrit. Maar het doel is: rustig buiten draven.
Vergelijk het met: niet meteen een grand Prix proef willen rijden als je voor de eerste keer op een paard stapt.
Hou dat doel goed in de gaten en bepaal aan de hand daarvan je tussenstapjes.

Vraagje: hoe is ze als je met haar wandelt en aan de hand draaft buiten? Is ze dan ook debiel vrolijk, dan kan het ook handig zijn om eerst daarmee te beginnen.

Andere optie: maak het naar buiten gaan normaal. Dus na iedere (intensieve) dressuurtraining ga je buiten uitstappen. Maak het normaal.

En laatste tip die ik zo heb... mocht het nu rijtechnisch niet lukken. Gebruik dan die hulpteugel of dat scherpere bit zodat je iig iets te zeggen hebt. Daarmee spreek je duidelijk met haar af: "dit is een buitenrit. Dan zijn we rustig. En zorg ik voor de veiligheid dus luister jij."
Misschien is het al voldoende om op die manier een paar keer relaxed te rijden en daarmee een nieuwe routine in te voeren.
Ik vind dat geen symptoombestrijding maar slim gebruikmaken van een HULPteugel. Als de rust eenmaal bevestigd is kun je dan ook weer rustig ombouwen naar je normale bit.
Zolang je maar duidelijk weet wat je in handen hebt en er juist naar handelt, kan het echt wel helpen.

Oja... vergeten: hoe ben jij op buitenrit met haar? Heb je al eens op jouw ademhaling gelet? Hou je onbewust je adem in of zet je je spieren iets vast?
Je hebt instructie in de bak. Misschien wil zij eens met je meefietsen tijdens een buitenrit en kan zij jou praktischere tips geven die ook echt bij jullie passen? Zij kent jullie tenslotte en kan ook zien of jij op buitenrit anders bent dan in de bak.

Succes iig en veel rustig buitenrijplezier.

jaa dat klopt inderdaad, ik doe het ook te weinig omdat we dus alleen maar in conflict zijn en daardoor is ze als we het gaan doen natuurlijk nog enthousiaster dus zo kom je ook een beetje in een cirkel terecht. Dat wijken etc. is een goede oefening! Al denk ik eerlijk gezegd dat ze dan alsnog eruit probeert te piepen en dan gewoon alles rennend doet. Met wandelen buiten gaat het nu heel goed, eerst was dat drama, eerste keer dat ik meemaakte dat een paard zich echt lostrok (lang leve haflingers) en maar bleef dribbelen etc. En draven was geen beginnen aan, dan gaf ze een gil en dan kan ik dr ergens in afrika ophalen. Nu doet ze eigenlijk heel braaf, ik heb heel veel geoefend met ho is ho, en elk stapje achter zetten we weer terug achteruit. Dat had ze snel door. Nu weet ze heel goed wat ik bedoel maar zit soms haar energie haar toch nog in de weg. Maar ze trekt zich eigenlijk niet meer los, laatst 1 keer doordat ze schrok, maar toen stopte ze na 20 meter om verschrikt om te kijken, heel hard te hinneken en terug te komen galopperen, ze is dus toch liever samen.
Buiten uitstappen doen we dus altijd al omdat het een kwartier naar de bak is, maar ik kan inderdaad wel eens een ander stukje meepakken etc!
over hulpteugel/bit ben ik met je eens! Dat is ook de rede dat ik het overweeg, veiligheid gaat bij mij altijd voor, en vooral een pessoa met dubbele teugel hoef ik ook echt alleen te gebruiken als dat nodig is. Dus die optie hou ik zeker in mijn achterhoofd mochten al deze tips niet helpen.

Ik ben zelf redelijk kalm, ik kan er vaak ook wel om lachen en vind het ook niet heel eng, alleen ik ben bang dat ze wel een keer in een molshoop stapt of de weg oprent etc. en het een keer goed mis is. Ik heb niet het idee dat ik er ontzettend gespannen op zit, wel weet ik van mezelf dat ik als een paard het op lopen zet inn mijn beugels wil gaan staan inplaats van diep in het zadel te gaan zitten, maar daar ben ik me van bewust dus daar denk ik aan. Instructrice ga ik vragen om een keer mee te gaan!
Super bedankt hier kan ik echt wat mee!


Sure_lee schreef:
Hoeveel komt je paard op een dag buiten? En kan ze dan ook lekker rennen?

Mijn merrie presteerde het om er iedere rit wel een keer vandoor te gaan. Dat was ook niet relaxed. Bij mij stond ze 24/7 buiten dus teveel energie kon het niet zijn. Ik ben met een kimblewick gaan rijden. Beste keus ooit. We voelen ons nu beide veilig en ik zit dus niet in haar mond... letterlijk. De meeste tijd heb ik mijn teugels niet eens vast. .. en ik gebruik het alleen in nood.
Zoals toen het paard van mijn vriendin er vandoor ging en ik haar gewoon kon stilzetten om af te stappen ipv dat ze achter het andere paard aan rende.
Zo fijn!

ojaa ook wel belangrijk om te vermelden! ze staat 24/7 buiten, en loopt de hele dag heen en weer voor hooi, gras en water. En niet te vergeten ze trekt vaak genoeg een sprintje kimblewick heb ik nog nooit van gehoord maar ik ga het even opzoeken!


tmr001 schreef:
Dat kan die van mij ook, die moet altijd ff haar ei kwijt en is altijd enthousiast. Alleen stappen is een idee, maar als je wil draven - zorg dat je overgang goed is. Als de mijne te enthousiast aandraaft word het ook een racekikker. Als ik haar vanaf het begin bij me hou dan is de hele draf makkelijker. Dan laat ik haar bewust langzaam draven en jou ik haar bij elkaar. Loopt ze het gewenste tempo ontspan ik zelf ook.

dit merk ik zelf ook! Alleen is het probleem dat ik eigenlijk enkel klik met mijn tong en ze aandraaft maar omdat ze eerst flink bokt etc kan ik moeilijk meteen controle houden.
SennaNr1 schreef:
Ik ben met die van mij begonnen met aan de hand naar buiten. Eerst gehoorzaamheidsoefeningen in de bak. Ik gebruik dan een touwhalter, parelli touw en stick, dan heb je meer in te brengen dan met gewoon halster maar je zit niet in de mond zoals met bit. En dan beginnen met een klein stukje. Ging ze harder dan ik, dan omdraaien en weer terug tot ze wat relaxter was. Achteruit zetten werkte soms ook. En dan steeds een stukje verder.

Later onder het zadel precies hetzelfde gedaan. Eerst ff in de bak rijden tot haar aandacht bij mij was. Dan een klein stukje naar buiten en zodra ze druk werd weer omdraaien. Was ze rustig, dan weer verder. En alleen maar stappen. Toen ze een klein rondje relaxed kon stappen pas begonnen met draf. En zo steeds verder uitgebouwd. Het heeft een tijd geduurd maar ik kan nu in alle gangen probleemloos naar buiten, zelfs met touwhalster.

Een scherp bit had bij die van mij niet gewerkt, die was het gevecht aangegaan. Dan had ze er nooit iets van geleerd denk ik. En dan was ik er vast van af gestuiterd of afgestapt uit frustratie.

Veel succes!

dit vind ik ook een hele goede tip! We werken heel veel vanaf de grond en dat beheerst ze ook heel netjes, dit maakt een heel verschil maar het is dus blijkbaar nog niet genoeg.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:41

Faitherr schreef:
tmr001 schreef:
Dat kan die van mij ook, die moet altijd ff haar ei kwijt en is altijd enthousiast. Alleen stappen is een idee, maar als je wil draven - zorg dat je overgang goed is. Als de mijne te enthousiast aandraaft word het ook een racekikker. Als ik haar vanaf het begin bij me hou dan is de hele draf makkelijker. Dan laat ik haar bewust langzaam draven en jou ik haar bij elkaar. Loopt ze het gewenste tempo ontspan ik zelf ook.

dit merk ik zelf ook! Alleen is het probleem dat ik eigenlijk enkel klik met mijn tong en ze aandraaft maar omdat ze eerst flink bokt etc kan ik moeilijk meteen controle houden.

Dan heb je daar dus meteen een mooi doel om aan te werken: netjes aandraven en dat rijtechnisch oplossen. Dus zorgen dat je gewoon rustig been kunt aanleggen om te draven en dat ze daar niet bij bokt, goed voorbereiden dus +:)+ .

koeien op de weg...


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:23

Rijtechnische tips zitten hier een heel aantal goede tussen! Ik wil toch even inhaken op het bit. Je zegt dat je nu op een dubbelgebroken bit rijdt. Wat je kan doen is bv een dubbelgebroken pelham zoeken, liefst een die qua vorm etc zo veel mogelijk op je huidige bit lijkt. Dan idd 2 teugels er aan. Zo kun je de hele rit met vrijwel hetzelfde bit rijden als je nu doet, maar mocht ze het dan echt op dr heupen krijgen heb je net een stuk meer bij te zetten. Ik heb persoonlijk erg goede ervaring hiermee. Liever 1x sterk moeten worden en daarna los kunnen laten dan de hele rit gevecht. En door de 2 teugels kan je ook gewoon normaal rijden zoals je doet, zonder hefboomwerking etc op je bit.

Succes!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 07:03

GDG schreef:
Dan heb je daar dus meteen een mooi doel om aan te werken: netjes aandraven en dat rijtechnisch oplossen. Dus zorgen dat je gewoon rustig been kunt aanleggen om te draven en dat ze daar niet bij bokt, goed voorbereiden dus +:)+ .

Jaa daar ben ik dus laatst buiten mee aan de slag gegaan maar dat is geen doen want ze word alleen maar heter van overgangen etc. daarom vind ik het moeilijk om dingen te bedenken van hoe ik het verder kan uithoren. Want ik blijf wel zitten, daar niet van, maar het zijn zulke hoge bokken dat ik wel even Mn balans kwijt ben en dan heeft ze de tijd om weg te komen.


Renee_S schreef:
Rijtechnische tips zitten hier een heel aantal goede tussen! Ik wil toch even inhaken op het bit. Je zegt dat je nu op een dubbelgebroken bit rijdt. Wat je kan doen is bv een dubbelgebroken pelham zoeken, liefst een die qua vorm etc zo veel mogelijk op je huidige bit lijkt. Dan idd 2 teugels er aan. Zo kun je de hele rit met vrijwel hetzelfde bit rijden als je nu doet, maar mocht ze het dan echt op dr heupen krijgen heb je net een stuk meer bij te zetten. Ik heb persoonlijk erg goede ervaring hiermee. Liever 1x sterk moeten worden en daarna los kunnen laten dan de hele rit gevecht. En door de 2 teugels kan je ook gewoon normaal rijden zoals je doet, zonder hefboomwerking etc op je bit.

Succes!

Ik ben blij met dit bericht! Ik was bang om een hoop reacties te krijgen op dat als iets rijtechnisch niet opgelost kan worden er maar vanalles in en aan gehangen word. Zo bedoel ik dit absoluut niet maar het moet wel leuk en veilig blijven. Daarom dacht ik zelf idd ook de pelhalm want dan kan ik idd gewoon hetzelfde blijven rijden en enkel wanneer nodig eens wat sterker door komen. Bedankt!

8nnemiek

Berichten: 43376
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:53

Wat betreft het bit zou ik juist niet voor een gebroken bit gaan, maar ongebroken.
Ik heb zelf een billy allen shankbit met kinketting voor buitenritten. Bij billy allen bitten bewegen de scharen onafhankelijk van elkaar net zoals bij een gebroken bit, maar kan het bit niet dubbelklappen waardoor je niet de mondhoeken naar elkaar knijpt. Véél fijner voor het paard en toch een duidelijke inwerking.
Mijn teugels hangen nu 99% van de tijd in een boogje.
Mijn tinker kan buiten ook ontzettend heet zijn, en de eerste jaren heb ik bijna alleen stapritten gemaakt buiten. Aandraven doe ik pas zodra hij zijn rug ontspant en zijn hoofd laat zakken.
Wat ik ook altijd doe is even kort losgooien voordat we naar buiten gaan, als hij energie teveel heeft dan kan hij die even eruit bokken.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 18:44

8nnemiek schreef:
Wat betreft het bit zou ik juist niet voor een gebroken bit gaan, maar ongebroken.
Ik heb zelf een billy allen shankbit met kinketting voor buitenritten. Bij billy allen bitten bewegen de scharen onafhankelijk van elkaar net zoals bij een gebroken bit, maar kan het bit niet dubbelklappen waardoor je niet de mondhoeken naar elkaar knijpt. Véél fijner voor het paard en toch een duidelijke inwerking.
Mijn teugels hangen nu 99% van de tijd in een boogje.
Mijn tinker kan buiten ook ontzettend heet zijn, en de eerste jaren heb ik bijna alleen stapritten gemaakt buiten. Aandraven doe ik pas zodra hij zijn rug ontspant en zijn hoofd laat zakken.
Wat ik ook altijd doe is even kort losgooien voordat we naar buiten gaan, als hij energie teveel heeft dan kan hij die even eruit bokken.

dat vind ik een lastig punt, want als ik een ongebroken bit zou nemen is het dus al weer anders dan wat ik in de bak heb, terwijl ik het juist een fijn idee vind dat ze gewoon heeft wat ze altijd heeft en dat enkel wanneer nodig ik de hefboomwerking kan toepassen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:03

Ik ben het wel met 8nnemiek eens. Een gebroken pelham is niet erg vriendelijk wanneer de hefboomwerking wordt gebruikt. Dan kun je beter voor een ongebroken bit gaan. Vanuit het mennen gebruik ik een simpele rechte Liverpool. Daarmee kun je in de bril rijden (=zonder hefboom) of juist in de scharen. Met de kinketting kun je dan nog afstellen hoe scherp je wilt inwerken. Maar goed. Er zijn zo veel verschillende opties. Je moet toch kijken wat bij jullie past.
Mijn idee: als je dan toch een scherper bit gaat gebruiken, dan mag het voor paardlief ook best duidelijk zijn dat het een ander bit is toch? Ze weten namelijk ook prima of er 1 of 2 teugels aan het bit zitten ;) . Paarden (Haflingers) zijn veel te slim :P .

Het enige probleem is dan dat je niet zo makkelijk vanuit je bakritje naar je buitenritje kunt rijden, maar daar kun je vast iets anders op verzinnen.


Wat betreft het dressuren en wijken buiten. Jij vraagt je af of dat dan wel wil buiten. De truc is om de aandacht (en het vertrouwen) bij jou te krijgen en houden. Dus echt vanaf stap 1 haar aan het werk zetten.
Je instructie kan daar vast ook bij helpen als je na een dressuurtraining door gaat in een klein buitenritje. In feite zet je de dressuurtraining buiten voort. En misschien krijgt paardlief wel wat rust van een instructeur die meefietst

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:07

Ik heb zelf goede ervaringen met een thiedeman./thieleman tijdens het buitenrijden als pony fris werd :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:16

Bij mijn enthousiasteling heb ik een tijdje met slof gereden buiten.
Die stak zijn dikke speknek naar voren en je had het nakijken :D
Ik had er een knoop boven in gedaan zodat ik hem los op de hals kon leggen en niet vast had. Maar wel wat korter was omdat hij anders zo slingerde naast de benen.
Heel wat ritten gehad dat ik de slof niet in de hand heb gehad. Maar als hij dan ineens zo'n plonk plonk joepie blij actie kreeg pakte ik hem er wel bij. En dat had hij heel snel door.
Nu hem ik hem al jaren niet meer om. Dat was voor ons echt de oplossing het even te doorbreken.
Ook wel denk ik een stukje geestelijk van mijn kant, het idee dat je een noodrem hebt en zo wat met meer lef rijd.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:20

Ik verwachte een pittige arabier haha.
Hoe gaat het als je een intensieve dressuur les hebt gehad en je daarna buiten even gaat uitstappen.
Om haar te leren dat buiten niet racen betekend, na een intensieve les is de meeste energie er misschien af.

Het klikken met je tong is misschien ook een signaal om af te gaan, kan je dit ook alleen op het been?

Een andere route kan misschien ook helpen, ze hebben gauw door waar ze vol gas kunnen en dit blijft dan een trigger

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:08

Ook al ben ik niet per sé tegen een scherper bit, ik denk niet dat dit nu al aan de orde is. Want hoe het op mij een beetje overkomt, is dat je nu eigenlijk best wel "weinig" doet aan het probleem, buiten proberen te blijven zitten en hangen aan het bit in de hoop dat dat beest eindelijk eens luistert. :D
In mijn ogen mag je best wel strenger worden, maar dan niet in welk ijzertje je in de mond stopt, maar eerder jouw houding. Als het paard zich niet kan gedragen bij het aandraven, nou, dan draven we lekker niet en stappen we de hele tijd. Als het paard telkens een stapje harder gaat in stap, nou, dan gaan we lekker stilstaan en achteruit en weer voorwaarts en cirkeltjes rijden. Hou de ritjes ook kort op het begin. Je kan zelfs maar tot het einde van de straat of het erf gaan en weer terugkeren.
Ik zou dus echt op die gehoorzaamheid gaan trainen. Rijd haar zoals je in de bak zou doen, ga dressuurmatig aan de slag buiten. En ik denk dat je dan al een heel veel winst kunt halen. En als je dan bij je eerste galopje buiten er voor de veiligheid een sterker bitje in wilt hangen, hey, doe dat dan! Maar ga dit nu, in deze fase, nog niet als dé oplossing beschouwen.

Fiepie2018
Berichten: 6
Geregistreerd: 30-08-18

Re: Paard niet te houden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:03

Ik herken dit wel. Zodra mijn paard mag gaan draven wil ze ook alleen maar hard en wanneer ik terug ga naar stap blijft ze wat drammen maar gelukkig reageert ze wel heel goed op de “ho” Wat wel helpt is zwaar gaan zitten beetje achterin het zadel en korte ophoudingkjes maken zodra ze goed reageert weer loslaten. Ik gebruik nu een bevel bit heet ook wel yankee bit geloof ik dat is een dubbelgebroken bit met ringen in de bitringen een soort milde Pessoa (deze hoef je niet te gebruiken je kan ook de teugels door de gewone bitring doen) je zit dan ook niet met twee teugels ik vind het ideaal.

Verder longeer ik haar ook vaak eerst even kort soms barst ze vd energie en die kan ze er dan even uit racen incl vreugde bokken


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers