Help anders moet shetlander weg!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 21:41

Hoi!
Onze shet ontsnapt steeds en dan staat ie in de wei en we hebben al 3 draadjes onder elkaar maar ze vind alsnog iedere keer weer n manier.. als t zo door gaat moeten we haar verkopen want ze staat nu op knappen zo dik is ze en ze heeft hele erge diarree door het gras. We weten echt niet wat we kunnen doen want ze is vandaag al 5x ontsnapt maar ik wil echt niet dat ze weg gaat:( in de bak zetten is ook niet echt een optie want ze houd niet van alleen staan

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:42

Staat er stroom op de draden? Anders is misschien een houten omheining of gaas bij de draden een optie, zodat het er uitziet alsof het dicht is?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:43

Ontsnapt ze om het eten, wordt ze eruit gejaagd, met wat voor paarden staat ze samen, op een paddock of een wei. Hoe wordt ze gevoerd en hoeveel beweging geef je hem
Dus met andere woorden, moet je een les gaan kijken naar je management of staat er gewoon niet genoeg stroom op het draad of is die te hoog.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:45

Staat er wel genoeg stroom op de draden?

Meestal is dat het grootste probleem. Als bij ons de stroom afneemt staat de sheet als eerste weer in het land...

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 21:52

Ze krijgt genoeg voer, beweging en word niet weggejaagd.. ik denk ook dat er te weinig stroom op staat maar mijn vader zegt dat ie er niks aan kan doen

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:54

Die van mij staan daarom deels achter hekken en andere deel achter houten omheining + stroomdraad.

Omheining gewoon shet-proof maken scheelt een hoop ergernis.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 21:54

Houd of gaas kan niet want we verzetten de draad steeds een stuk zodat ze niet alles in 1x eten

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:55

Ga eerst eens een rondje doen of er niks tegen het draad aan staat, geen gras of andere begroeiing, geen lijnen op de grond etc. Daarbij zijn er hele handige metertjes om de spanning op de draden te meten. Ook kun je kijken of er beschadigingen in het lint/draad zit waardoor er misschien niet goed genoeg stroom doorgelaten wordt. Dit kun je dan vervangen.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:56

Laatst bijgewerkt door Kirrr op 30-08-18 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:57

Je kunt ook een stroommeter kopen, dan kun je op verschillende plekken testen of er voldoende stroom op staat.

Sowieso even goed controleren of alles nog heel is, de draden niet vol zitten met knopen, of dat het ergens tegenaan hangt. Zo'n dingen.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:57

Kirrr schreef:
Ik ben aan het kijken naar zulk schapengaas waar elektriciteit op kan. Maar dus nog niet zelf getest.


Ik wel, onze kleintjes hadden daar geen respect voor. Het verzet ook lastiger dan normale draad.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 21:58

Mijn ouders willen er eigenlijk ook geen geld meer in stoppen

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:00

Ontsnapt je Shet nu uit de weide, of juist de weide in?

In je startpost staat dat deze dan de weide in ontsnapt, maar in een reactie staat dat je geen vaste omheining kunt maken omdat jullie steeds gras bij zetten.. Dus voor mij is het even onduidelijk?

Want ik zou dus gewoon een deel weide Shet proof maken.. Vaste omheining met gaas.. Wat is belangrijker? De gezondheid en veiligheid van je Shetje, of zielig omdat je geen gras bij kunt zetten?

Een Shet die op knappen staat mag gerust op dieet en dus op wat korter gras staan.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:00

Dan wordt het een moeilijke kwestie.... Zo'n dingen kosten altijd geld.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:00

Wij hadden exact hetzelfde probleem. Van alles geprobeerd. Oplossing was uiteindelijk simpel: heel zwaar stroomapparaat (10kv) erop en nakijken of alle draden goed geleiden. Op het slechtste punt stond er 8,6kv op het draad. Dat is zo veel dat daar ook zelf echt niet tegenaan moet lopen, want je valt steil achterover, maar het probleem was in 1 klap (letterlijk }> ) opgelost.

Edit: kan ook op verplaatsbare omheining. Als je goed zoekt zijn die zware apparaten ook wel tweedehands te krijgen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:04

Aan een pin met touw zetten, totdat jullie een beter oplossing hebben gevonden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:04

KimD schreef:
Kirrr schreef:
Ik ben aan het kijken naar zulk schapengaas waar elektriciteit op kan. Maar dus nog niet zelf getest.


Ik wel, onze kleintjes hadden daar geen respect voor. Het verzet ook lastiger dan normale draad.

Mijn lomperikken blijven er achter (zelfs zonder stroom), maar bij wel stroom staat er ook een goede klap op. Verzetten is even handig in worden.

Uitbreek shet zou hier in de bak gaan, graasmasker krijgen of aan de stik. Je stroomklok is voor deze pony niet toereikend of er is wat mis mee. Bak is nu de snelste oplossing, dan maar wat paniek roepen en ijsberen (gaat er meteen wat spek af), blijven rommelen en pony leren hoe elke keer weer succes te hebben is in elk geval geen optie, pony wordt er steeds handiger in en verliest alle respect voor omheiningen. Gewoonte moet er in elk geval uit en dat begint met nu zo neer te zetten dat ze er niet uit kan. Daarna pas kan je naar een lange termijn oplossing gaan kijken.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:05

Tegenwoordig zijn er echt veel mogelijkheden. We hebben er zelfs een op zonne energie, dat ding doet niet onder voor een klok! Ik heb het zelf getest. :')

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:07

Als ie met z’n hoofd eerst gaat... halster op, antenne van ijzerdraad er aan maken en zorgen dat die contact maakt met z’n huid. Heeft ie een deken op en wals hij er door heen? Deken af.

En anders pa nog een keer lief aankijken je spaargeld aanbieden en of meer stroom of fatsoenlijk hek

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:09

yarkayunda schreef:
Mijn ouders willen er eigenlijk ook geen geld meer in stoppen



Dan lijkt het me inderdaad beter om een baasje voor de pony te zoeken die er wel de nodige (financiele) middelen voor over heeft :)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Help anders moet shetlander weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:10

Echt uitbrekers kan je ook aan een pin zetten. Niet ideaal maar beter dan dood door overeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:21

Erg jammer dat er weer een shetlander de dupe is van mensen die hun spullen niet voor elkaar hebben en er geen geld aan uit willen geven ;(

Zet je pony met water en hooi in de bak. Zorg ondertussen voor een spanningsmeter voor je stroomdraad, meet hoeveel stroom er op staat (te weinig dus, want ze gaat er onderdoor) en zorg voor een krachtige stroomklok en fatsoenlijke omheining. Met een flinke klap stroom ontsnapt ze echt niet meer. :n

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 22:31

Barbet schreef:
Aan een pin met touw zetten, totdat jullie een beter oplossing hebben gevonden.


Maar ik ben bang dat er dan een ander paard op gaat staan...

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:35

graasmasker erop en een draadje extra met goed stroom erop.
Willen je ouders er nog wel iets voor doen of zijn ze er al klaar mee?

Hier staat de shet in een aparte weide ( wei in wei zodat hij wel contact heeft) omdat die anders dichtgroeit

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:38

Op stal deden ze heel simpel voor onze shetlanders: Véél stro touwtjes ( Of gewoon goedkoop sterk touw dus geen wol dat ze zo af kunnen bijten\opeten ) aan elkaar knopen en rondom de wei. Aan de palen vastmaken zeg maar. Ik weet niet of dit kan? Op de plekken waar ze onderdoor kan ( En als ze erdoorheen loopt meer stroom of hekwerk... Weet anders ook geen oplossing. )