Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JackyH35
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-08-10

Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 17:26

Hi,

Heb een probleem (al heel lang en ben het nu wat beu) met onze vanne.

Als ik rem schokt de vanne hevig. Zeer vervelend rijden. Zelf als ik heel voorzichtig afrem en nog geen 20km per uur rij.
Kan het moeilijk uitleggen . Vanne blokkeert in meerdere schokken of duwt in schokken. Totdat ik mijn voet van de rem haal.

Het probleem komt niet altijd voor (maar als het voorkomt is het meestal wanneer het regent).
Vanne is al meerder malen binnen geweest, van alles aan vervangen (remmen, oploopdemper, banden,..). Ze vinden het probleem niet.
Iedere maal als de vanne hiervoor binnen is, komt het niet voor. (ze geloven mij bijna niet meer, en ik kan het probleem moeilijk uitleggen). Dealer heeft al meegereden en dan werkt de vanne perfect.

Op een keer was het zeer erg en dan heb ik met mijn telefoon in de auto het geluid heb kunnen opnemen.
Als ik vraag om te filmen (de banden terwijl ik rem) dan komt het natuurlijk niet voor.

Is dit voor iemand herkenbaar?

Ik gebruik nooit de handrem.
Als we parkeren is altijd in achteruit. Iemand zei mij dat ik dan altijd even vooruit moet (maar dit helpt niet)

Tkx


Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:31

Naar de garage mee gaan? Waarschijnlijk is de rem stuk. Lijkt me nogal logisch?

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:06

Laibadji schreef:
Naar de garage mee gaan? Waarschijnlijk is de rem stuk. Lijkt me nogal logisch?

Beter lezen, de garage kan het probleem niet vinden

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:22

Zijn de assen van de trailer nagekeken? Misschien zijn die wel krom? Ben geen techneut hoor, maar dat is iets wat ik zo kan bedenken?

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:24

Naar trailergarage als het regent en dan monteur laten meerijden, net zolang totdat het gebeurt. Had ook zoiets met mijn auto net zo lang rond blijven rijden met een monteur erbij en die wist toen meteen wat het was.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:26

Zit je remkabel niet klem (verkeerd vastgemaakt / blijft ergens achter hangen)? Dat geeft dit effect.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:27

Hebben ze in de garage getest met u trekkend voertuig of een trekkend voertuig van hun? Daar kan namelijk ook verschil in zitten..

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:18

MelissaV schreef:
Hebben ze in de garage getest met u trekkend voertuig of een trekkend voertuig van hun? Daar kan namelijk ook verschil in zitten..


haezeban schreef:
Dealer heeft al meegereden en dan werkt de vanne perfect.


Ik heb er echt geen verstand van, maar als ik jouw verhaal zo lees, is alles gecheckt wat normaliter als eerste nagekeken zou moeten worden.

Kan de trailer an sich gewoon 'krom' zijn? Dus de opbouw?
Het is wel met dezelfde auto? Zou het daar in kunnen zitten?
Of de triangel?

Es war schön.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:40

Ik heb al jaren ook bij mijn, indertijd nieuw gekochte, IW schokken van de rem. Monteurs (verschillende bedrijven geraadpleegd) kunnen niks vinden. Meestal schokt de rem aan het begin van een rit, bij de 1e beste afremming voor kruising of rotonde. Daarna is het meestal voor de rest van de rit over. Heel gek.

Wat ik soms wel doe is, voordat de paarden erop gaan, even vooruit rijden en dan krachtig remmen. Dan hebben we het alvast gehad zeg maar. Dat wil meestal wel helpen. Ik heb net het gevoel alsof de rem een soort van ""vast"" gaat zitten?

Overigens gebruik ik de trailer 3 a 4 x per week en staat die thuis droog in de schuur. Parkeer 'm daar wel (zonder paarden erin) achteruit in, dus of dat het achteruitrijden misschien de rem vastdrukt?

edit: heb dit al bijna vanaf het begin dat ik de trailer bezit en met verschillende trekauto's.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:48

Ja, misschien heel erg blond hoor...
Maar zit er misschien ruimte op de kogel?

JackyH35
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 20:29

Bedankt voor alle antwoorden.
Ligt niet aan auto, want met de vorige auto had ik het ook.

Deze morgen met paard naar manege gereden geen probleem (15km). We komen terug en daar was het opeens.
Ik weet niet of dit er aankan liggen, maar als ik daar vertrek rij ik een berg af (12%).

Het is ook eens voorgevallen, toen ik die berg afkwam (geef daar geen gas, en duwde ook niet op de rem). Opeens waren er die schokken.

Kan het moeilijk uitleggen daar het geen constant fenomeen is.
Het komt wel meer voor als het nat is.

Gebruik vanne ook 3 a 4 keer per week.



Hoe weet ik of de vanne krom is?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:37

Dit heb ik ook gehad (ifor 511) dankzij een eerder topic op bokt heb ik de demper laten vervangen ookal leek daar niets mis mee.
Daarna was het over.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:51

Het kan ook aan je manier van rijden liggen, als je bv. het gas loslaat op een helling(kje) naar beneden, kan de trailer gaan duwen en dan treedt de rem in werking, dat gaat steeds schoksgewijs (remmen en loslaten).

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:59

FCSA schreef:
Het kan ook aan je manier van rijden liggen, als je bv. het gas loslaat op een helling(kje) naar beneden, kan de trailer gaan duwen en dan treedt de rem in werking, dat gaat steeds schoksgewijs (remmen en loslaten).


Hier dacht ik ook meteen aan!

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:01

Ik moet ook altijd heuvel af en die schok was echt niet grappig, had niets met manier van remmen te maken.
Na de service zou er niets mis zijn en ik voelde ook eerst niets, maar vervolgens een stijl stukje gepakt en jawel, weer een bonk.
Ben gelijk weer teruggegaan en heb gezegd dat ik een nieuwe oploopdemper wilde. Zelfs na het uitbouwen echt niets aan te zien maar ik heb het probleem hoe dan ook daarna nooit meer gehad (2 jaar geleden).

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:05

Is de oplooprem misschien te strak afgesteld?

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website


Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:11

Sizzle schreef:
Dit heb ik ook gehad (ifor 511) dankzij een eerder topic op bokt heb ik de demper laten vervangen ookal leek daar niets mis mee.
Daarna was het over.

Laat idd de gasdemper vervangen en de suggestie van Albert even checken, grote kans dat dat het euvel zit

JackyH35
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 21:11

goeie tip voor het berg afwaarts rijden - zal gas daar niet meer lossen.
Maar heb het ook als ik plat rij. En dan is het altijd vanaf dat ik op mijn rem duw.

@Sizzle: de demper vervangen is een kostelijk stuk? Is dat een stuk van de oplooprem? of de volledige oplooprem (+/- 600eur - heb zopas eens gegoogeld wat een demper was en kwam bij oplooprem).
Heb het er wel voor over want het is beu rijden. Als we de hele oplooprem vervangen hoop ik dat het weg is, anders is het wel zeer kostelijk.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:12

Ik heb iets van 140 euro betaald

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:22

EmptyWords schreef:
Laibadji schreef:
Naar de garage mee gaan? Waarschijnlijk is de rem stuk. Lijkt me nogal logisch?

Beter lezen, de garage kan het probleem niet vinden

Woeps oprechte excuses :oo

Ga je bij een ifor Williams garage? Of een neutrale garagist?

Eventueel eens bij iemand anders gaan?

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:50

Ik heb dit ook eens gehad, toen bleek de demper in de oplooprem stuk. Dan doet de rem het dus prima, eigenlijk té goed, want die komt abrupt in in plaats van geleidelijk. Ik kan me voorstellen dat een garage dat niet 1-2-3 ziet. Je moet ook eigenlijk hiervoor naar een trailerboer.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:58

Ibbel schreef:
Ik heb dit ook eens gehad, toen bleek de demper in de oplooprem stuk. Dan doet de rem het dus prima, eigenlijk té goed, want die komt abrupt in in plaats van geleidelijk. Ik kan me voorstellen dat een garage dat niet 1-2-3 ziet. Je moet ook eigenlijk hiervoor naar een trailerboer.

Daar volg ik jou 100%. Wij hebben ook een ifor en we gaan er altijd mee bij de ifor verdeler/garagist. Nog nooit problemen gehad.

Vandaar mijn tip second opinion bij ifor zelf.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:03

Mijn ifor dealer zag het ook echt niet. Ze hebben de oude demper zelfs nog meegegeven omdat ze het zonde vonden :+
Was gewoon te subtiel blijkbaar. Nog niet echt kapot maar blijkbaar wel net niet meer goed.

Er heeft een identiek topic op bokt gestaan een jaar of 3-4 geleden waarbij ook niemand wat kon vinden tot ze de demper op goed geluk wisselden en dat was het eerste wat in me opkwam toen het bij mij gebeurde.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ifor Williams HB501 - bij het remmen schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:04

Met proefrijden is je trailer niet beladen en dan werkt je demper blijkbaar gewoon naar behoren. Met meer gewicht laat hij waarschijnlijk de oplooprem onvoldoende los.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:18

Tessebes schreef:
Met proefrijden is je trailer niet beladen en dan werkt je demper blijkbaar gewoon naar behoren. Met meer gewicht laat hij waarschijnlijk de oplooprem onvoldoende los.


Idd, bij mij is de schok heviger als de trailer zwaarder beladen is. Eerstvolgende beurt laat ik ook de demper vervangen. Overigens heb ik de trailer altijd in onderhoud bij IW dealers. Btje vreemd dat die dan dit probleem ook niet kennen.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers