Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:16

We gaan een stal aan huis bouwen voor 4 paarden *\o/* We hebben een redelijk definitief plan klaar, maar ik wil het toch nog even voor de leeuwen gooien om te zien of we belangrijke dingen over het hoofd zien.

Randvoorwaarden / vereisten:

100 m2
4 boxen (waarvan 1 met weinig prikkels ivm angstig paard)
afsluitbare zadelkamer
poetsplaats met afspuitplaats
ruimte voor hooi/strobalen, kruiwagen etc
van binnenuit kunnen voeren
we willen geen staldeuren naar buiten (wel luiken waar ze met hoofd door naar buiten kunnen)


Afbeelding


boxen (lichtgrijs) zijn 3x4m
hoogte is 2,6m, daarboven een zolder voor opslag
poetsplaats (linksonder) is 2m breed (op de tekening iets smaller, wordt nog aangepast)
stippellijntje = luik naar zolder
witte rechthoekje = zadelkamer (met deur naar buiten)
alle luiken (zowel binnen als buiten) kunnen dicht

NB1: paarden komen uiteraard gewoon in de wei / paddock
NB2: buiten komen ook poetsplaatsen

Brand los! :)

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:21

Ik snap je staldeuren niet helemaal. Zijn die kwart rondjes de plekken waar de deuren zitten? Lijkt mij wel aan de smalle kant. Hoe breed zijn ze?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:22

Dit is vooral om de openingsrichting aan te geven. Ze worden normale breedte :j

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:28

kun je de deur naar de zadelkamer niet aan de kant van de poetsplaats doen met een schuifdeur? op die manier kun je bij je spullen maar toch je paard in de gaten houden.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:28

Welke stal had je als prikkelarme in gedachten?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:30

kamsel schreef:
Welke stal had je als prikkelarme in gedachten?


Lijkt mij de stal zonder luik(en)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:31

kamsel schreef:
Welke stal had je als prikkelarme in gedachten?


Linksboven. Die heeft geen luik naar buiten.

EmptyWords schreef:
kun je de deur naar de zadelkamer niet aan de kant van de poetsplaats doen met een schuifdeur? op die manier kun je bij je spullen maar toch je paard in de gaten houden.


Inderdaad aan gedacht, maar dat is denk ik onpraktisch omdat het ook een spuitplaats is. Dan moet je steeds de schuifdeur dichtdoen als je gaat afspuiten. Met 2 personen is het ook onhandiger waarschijnlijk (bv als 1 persoon buiten poetst en opzadelt).

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:31

kamsel schreef:
Welke stal had je als prikkelarme in gedachten?


Gezien het ontbreken van een luik zou ik denken de stal boven links. Maar dan nog lijkt mij deze plek niet prikkelarm.

TS, ik zou in de prikkelarme box toch een luik plaatsen. Stel (!) dat je er ooit een ander paard in zou willen plaatsen, dan heeft dit iig een luik.

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:32

Zijn schuifdeuren niet handiger? :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:34

Nicky1963 schreef:
kamsel schreef:
Welke stal had je als prikkelarme in gedachten?


Gezien het ontbreken van een luik zou ik denken de stal boven links. Maar dan nog lijkt mij deze plek niet prikkelarm.

TS, ik zou in de prikkelarme box toch een luik plaatsen. Stel (!) dat je er ooit een ander paard in zou willen plaatsen, dan heeft dit iig een luik.


Dit overwegen we inderdaad. Is alleen wel zo dat een dicht luik ook kan klapperen, er kan licht komen door de kieren etc., dus het is niet helemaal prikkelarm dan. Het is trouwens ook de noordkant, dus misschien fijn om dicht te houden. Maar we houden het in gedachten!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:37

mayadeby schreef:
Zijn schuifdeuren niet handiger? :)


Bij de achterste boxen kan dat niet, bij die langs het gangpad wel. Daar zou het idd kunnen :j

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:39

Dat is juist de stal waar een paard de meeste prikkels krijgt, alleen dan zonder luik.
Ik zou daar, zoals Nicky ook zegt, wel een luik in plaatsen, je hoeft hem natuurlijk niet open te doen.
Ik zou de zadelkamer net zo diep maken als de stallen (3m) en de stal direct daaraan grenzend de prikkelarme stal maken (met ook een luik).

Wat wil je allemaal opbergen in de zadelkamer? Als je er ook dekens in wil hangen, dan heb je met 2 deuren en een raam niet heel veel ruimte voor de rest. Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om een deur met raam te plaatsen en geen extra raam. Kunnen er mensen van buiten die er niks te zoeken hebben bij? Dan zou ik zeker geen raam plaatsen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:43

kamsel schreef:
Dat is juist de stal waar een paard de meeste prikkels krijgt, alleen dan zonder luik.
Ik zou daar, zoals Nicky ook zegt, wel een luik in plaatsen, je hoeft hem natuurlijk niet open te doen.
Ik zou de zadelkamer net zo diep maken als de stallen (3m) en de stal direct daaraan grenzend de prikkelarme stal maken (met ook een luik).


Paard is vooral angstig voor dingen die hij niet kan zien maar wel hoort (heel onrustig als er een klein raampje in de stal zit bv.), binnen in de stal is alles prima en is hij heel relaxed.

kamsel schreef:
Wat wil je allemaal opbergen in de zadelkamer? Als je er ook dekens in wil hangen, dan heb je met 2 deuren en een raam niet heel veel ruimte voor de rest. Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om een deur met raam te plaatsen en geen extra raam. Kunnen er mensen van buiten die er niks te zoeken hebben bij? Dan zou ik zeker geen raam plaatsen.


Er komt een dekenrek aan de overkant, dus in het open gedeelte. Zadelkamer is echt alleen voor het harnachement.
Het raam zit aan onze tuin-kant, daar komt in principe verder niemand. De oprit zit aan de 'bovenkant'.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:45

Wat komt er in de ruimte linksboven?
Is het ook geen mogelijkheid om de stallen tegenover elkaar te doen? En dan met schuifdeuren

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:47

Drico schreef:
Wat komt er in de ruimte linksboven?
Is het ook geen mogelijkheid om de stallen tegenover elkaar te doen? En dan met schuifdeuren


Ruimte linksboven is heel hard nodig voor bv. grote hooi/strobalen, kruiwagen, dekenrek etc.
We hadden eerder de stallen tegenover elkaar getekend maar dat is ruimte-technisch minder efficient.

Heel fijn trouwens dat er meteen zo veel mensen meedenken! :)

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:52

Wij hebben vorig jaar een nieuwe schuur gebouwd met hetzelfde principe alleen dan 6 stallen. Ik heb ook een Luik in de zolder boven de stallen. Dus 2 luiken. 1 op ongeveer dezelfde plaats als jij en 1 boven de boxen. Ik kan er dan aan de ene kant op of als het heel vol ligt in de stal er op en gooi de pakken vlas zo naar beneden in de stal. Ik vind het ideaal en scheelt een hoop troep.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 20:54

poown schreef:
Wij hebben vorig jaar een nieuwe schuur gebouwd met hetzelfde principe alleen dan 6 stallen. Ik heb ook een Luik in de zolder boven de stallen. Dus 2 luiken. 1 op ongeveer dezelfde plaats als jij en 1 boven de boxen. Ik kan er dan aan de ene kant op of als het heel vol ligt in de stal er op en gooi de pakken vlas zo naar beneden in de stal. Ik vind het ideaal en scheelt een hoop troep.


Super tip, dankjewel!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 01:28

Staldeuren naar buiten zijn er ook voor het uit de stal halen bij bv brand, je kan ze de rest van de tijd gewoon dicht laten, als je ze niet gebruiken wil.

Kijk heel goed naar hoe je de achterste 2 boxen in en uit kan, zo op de tekening lijkt er erg weinig ruimte voor de deuren daar. Zo'n smalle gang is ook lastig als bv 2 paarden elkaar niet mogen of paard gaat drammen om box in/uit te mogen. Ik zou graag meer ruimte willen voor mijn veiligheid, zodat ik beter kan manouvreren bij problemen of zelfs gewoon met de krui.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 01:52

Ik zou ook deuren naar buiten willen. ( in iedergeval in de achterste 2. Zodat je een nooduitgang hebt.

Daarnaast vind ik de ruimte voor de deuren van de 2 achterste boxen erg smal.
Schuifdeur zou ik zeker plaatsen waar mogelijk vanwege ruimte.
Overigens hadden wij in de zadelmaker ook een schuifdeur.
Is ook erg handig om ruimte te besparen. En veilig vind ik.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 06:31

Misschien een (groot) luik naar de zolder aan de buitenkant? Dan kan bijvoorbeeld hooi of stro op zolder gezet worden.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 06:49

Standaardmaat voor boxdeuren is meen ik eerder 1.20 dan 0.90 zoals je ze nu getekend hebt (houd rekening met de deurpost). Bij de stallen op de kopse kant heb je daar misschien genoeg aan omdat je niet hoeft te draaien, maar voor de andere boxen zou ik zeker een maatje groter nemen.

Dat paard dat prikkelarm moet staan, heeft die geen last van de oprit achter zich?

Heb je al bedacht waar je je voer- en drinkbakken zou willen? Als je vanuit het gangpad wil kunnen voeren heb je bij de boxen op de kopse kant wat ruimte nodig naast de deur (of losse emmers die je aan de deur ophangt :Y))

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:20

Mijn opmerkingen zijn al genoemd.

Een paard wat reageert op dingen die die wel hoort maar niet ziet kan ook schrikken van klapoende deuren en wegrijdende auto's op het erf, spelende kinderen, rondrennende honden, etc. Een rustige ligging of goed geïsoleerde stal is dan fijn. Of toch wel iets van een deur met luik zodat het paard kan zien wat er gebeurd en wennen.

De andere was de buitendeuren als nooduitgang bij bijvoorbeeld brand. Voor de reddende mens en de paarden veiliger. Bij dichte deuren is het bijna een dichte muur, je hebt ook dubbele deuren met veiligheidsglas en tralies of deuren met weefrek waarvan het luik open kan.

Ik heb zelfs buiten stalwanden met schuifdeuren en veiligheidsglas/tralies met klein hoofdluikje in de schuifdeur.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:54

In de prikkelarme stal zou ik eventueel toch een luik maken die volledig dicht kan. Is hij toch prikkelarm, maar mocht je hem ooit voor een ander paard gebruiken zit er toch een luik in in plaats van dat je die dan als nog moet maken.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Stal bouwen >> zien we dingen over het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:04

Ook hier iedere box buitendeur voor veiligheid.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:35

Dank voor jullie input!

Buitendeuren voor de veiligheid wordt meerdere keren genoemd >> ben ik het mee eens, ga ik voor lobbyen bij de esthetische commissie (= mijn vriend) :+

De staldeuren van de eerste twee stallen worden gewoon normale breedte (+/- 1.20m), die aan de kopse kant zijn inderdaad smaller. Denken jullie dat deze echt te smal zijn om comfortabel doorheen te kunnen? Zo ja, dan is het evt. een optie om het gebouw wat breder en korter te maken, dan hebben we meer ruimte daar.

Voerbakken zouden bij de boxen aan de kopse kant denk ik naast de deuren komen, alleen zijn daar wel tralies (ipv dicht deel), dat zou misschien gedoe geven met de paarden onderling. Gaan we nog even naar kijken!

Grote opening naar de zolder voor levering van hooi / stro is inderdaad aan gedacht.

Nerveuze paard heeft niet zoveel moeite met bekende geluiden (zoals auto's etc). Toch alvast een buitenluik maken (en gewoon dicht houden) in de prikkelarme stal houden we in gedachten :j

Hoe denken jullie over de hoogte van 2.60m? Hoog genoeg?