Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:19

Goeiemorgen,

Ik hoop op dit forum wat antwoorden te vinden op mijn vragen. Momenteel hebben wij ons droomhuisje in België gevonden. Mijn beide paarden staan aan huis en we hebben een 1,5ha weidegrond bij het huis.

Gezien ik een jong paardje heb, had ik graag een deel van de weide als 'rijbak' ingericht om met haar wat aan de slag te kunnen gaan. De wintermaanden zijn hier problematisch door de natte ondergrond, waardoor ze dan ook een droog plekje zouden hebben om in de winter te vertoeven. Het plan bestond er uit om dit deel van de weide te draineren en te voorzien van een zandlaag. Echter, bij navraag in het stadhuis blijken ze hier moeilijk over te doen, ook de bouwkundige aanvraag van een rijpiste raden ze af ("het zal toch nooit toegestaan worden").

Nu vroeg ik me af of er alternatieven zijn zonder bouwkundige aanvraag (ik las oa iets over boomschors)? Hebben jullie een (aangevraagde) piste thuis? Wat zijn de risico's van het aanleggen van een laag zand zonder toestemming, indien hier controle op komt (en heeft iemand al controle gehad)? Ik vermoed dat de wetgeving tussen Nederland en België hieromtrent wat verschilt, maar ik vind de Belgische bokt niet meer terug op het internet :-)


Alvast een grote dank voor het meedenken!


s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:54

Drainage is sowieso niet vergunningsplicht en mag altijd.

Van zodra er een reliëfwijziging gebeurd en er vreemde materialen worden aangevoerd is er een vergunning nodig en die ga je idd hoogstwaarschijnlijk niet krijgen als hobbymatig eigenaar van paarden.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:18

Ik woon in belgie en heb agrarische natuurgebied.Drainage mag dus niet.Je mag geen verandering in de bodemlagen aan brengen dat doe je met drainage toch wel.
Zelf hebben we een stuk met breed lint omheind 20 x 40 met twee openingen op de korte einde's die je af kan sluiten deze doe ik dicht als ik rijd verder is het de hoofdoorgang naar de weide's dus van de stal naar de weide's en terug. daardoor groeit er geen gras en slepen we het regelmatig recht ooit is hier zavel gemengd met donker zand op gegooid daardoor blijft het goed droog en hebben we een simpele maar goed bereid bare piste die het alleen met heel veel regen niet houd.

Op zich zijn de controle's hier niet zo streng maar ik heb vlak bij de wei een vroeg gepensioneerde school directeur wonen die ons nauwlettend in de gaten houd.Dus zo'n pech moet je net niet hebben.
Maar ik heb ook verlichting in de piste laat nu net de schijnwerper aan de stal genoeg verlichting geven om te rijden.Hij heeft er over geklaagd maar het word als stal verlichting gezien en dat mag wel :+

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:45

Bedoel je dan agrarisch gebied met ecologisch belang?
Dan heb je idd pech want dat valt onder de ruimtelijk kwestbare gebieden.

Ivm drainage al of niet mogen:

Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is
HOOFDSTUK 5 Land- en tuinbouw
Artikel 5.2. Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de plaatsing van de volgende zaken, als ze in agrarisch gebied in de ruime zin liggen :
2° het draineren van een goed voor landbouw- of bodembeheerdoeleinden door de aanleg van een geheel van ondergrondse zuig- en/of moerleidingen, omhullingsmaterialen en eindbuizen en van een geheel van boven- en/of ondergrondse uitmondingsvoorzieningen, controleputten en hulpstukken, mits aan alle van de volgende vereisten voldaan is :
a) de bovengrondse zichtbare voorzieningen hebben maximale afmetingen van 1 meter x 1 meter en liggen gelijk met het maaiveld of met het talud van de ontvangende waterloop;
b) de drainagewerken worden niet uitgevoerd in de volgende gebieden of zones :
1) Speciale Beschermingszones;
2) de Ramsargebieden;
3) ruimtelijk kwetsbare gebieden of een effectief overstromingsgevoelig gebied, of op minder dan 50 meter van die gebieden;
c) voor de drainagewerken is geen milieueffectrapport vereist;


Zolang het dus niet in Ramsar, ruimtelijk kwetsbaar, effectief overstromingsgevoelig of speciale beschermermingszones (grondwaterwinning voor drinkwater) mag dat dus wel.

Of je in deze gebieden ligt kan je makkelijk nakijken op http://www.geopunt.be

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 10:58

beatje schreef:
Ik woon in belgie en heb agrarische natuurgebied.Drainage mag dus niet.Je mag geen verandering in de bodemlagen aan brengen dat doe je met drainage toch wel.
Zelf hebben we een stuk met breed lint omheind 20 x 40 met twee openingen op de korte einde's die je af kan sluiten deze doe ik dicht als ik rijd verder is het de hoofdoorgang naar de weide's dus van de stal naar de weide's en terug. daardoor groeit er geen gras en slepen we het regelmatig recht ooit is hier zavel gemengd met donker zand op gegooid daardoor blijft het goed droog en hebben we een simpele maar goed bereid bare piste die het alleen met heel veel regen niet houd.

Op zich zijn de controle's hier niet zo streng maar ik heb vlak bij de wei een vroeg gepensioneerde school directeur wonen die ons nauwlettend in de gaten houd.Dus zo'n pech moet je net niet hebben.
Maar ik heb ook verlichting in de piste laat nu net de schijnwerper aan de stal genoeg verlichting geven om te rijden.Hij heeft er over geklaagd maar het word als stal verlichting gezien en dat mag wel :+



Dank je voor het delen van je ervaring! Hebben jullie de zavel uit jullie eigen bodem gehaald? Gaat dit dan om de 'gele grond' in de diepere lagen? En ligt jullie bodem dan niet te droog in de warme zomermaanden?

Ondertussen nogmaals op het stadhuis langsgeweest. Wij hebben toestemming om te draineren zonder vergunning gezien het niet om een kwetsbaar of erosiegevoelig gebied gaat, dus dat is alvast geen probleem. Het aanvoeren van zand/zavel/andere grond is niet toegestaan... Het omkeren van de grond zou dan wel weer toegestaan zijn (zodat de 'gele grond' bovenaan komt te liggen), wat dus het uitzicht net hetzelfde maakt als het aanvoeren van grond zou doen ;-)

Mijn bezoekje aan het stadhuis maakte alvast duidelijk dat ze er zelf ook niet zo heel veel van weten. Hebben jullie ooit controle gehad op jullie stukje piste?

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 11:01

Ondertussen nogmaals op het stadhuis langsgeweest. Wij hebben toestemming om te draineren zonder vergunning gezien het niet om een kwetsbaar of erosiegevoelig gebied gaat, dus dat is alvast geen probleem. Het aanvoeren van zand/zavel/andere grond is niet toegestaan... Wanneer ik de dame aan de balie vroeg of het keren van de grond (waarmee dus geen stoffen worden aangevoerd) dan wel toegestaan zou zijn, kreeg ik bevestigend antwoord.

Ik las hier op bokt al een aantal (zeer uiteenlopende) ervaringen van mensen met een 'gekeerde' bodem. Ik vernam ook van onze overbuur dat er op 30 cm onder het oppervlak 'gele grond' zit (geen idee welk soort grond dit dan is). Kan iemand me wat meer uitleg geven over hoe dit in zijn werk gaat? Werkt dit op om het even welke bodem of zit je best op een zandbodem om grond te keren? Wij zitten met een zandleemgrond.

Pandora2
Berichten: 19841
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:06

Mijn piste op tapijtsnippers en zand ligt hier al 20 jaar te liggen zonder enige vergunning :+
Denk trouwens dat hier in de wijde omtrek geen enkele piste vergund / aangevraagd is.

Mijn ervaring is dat je goeie buren moet hebben. Of helemaal geen, da's nog beter :P
Controle vanuit de gemeente hoor ik hier nergens. Het wordt enkel een probleem als de buren gaan klagen of niet paardgezind zijn.

Hier ook zandgrond en niks gedraineerd. 10cm grond afgegraven, snippers erop, zand gemengd en klaar.
Piste altijd berijdbaar behalve als het stenen uit de grond vriest of sneeuwt.

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:08

Keren is idd altijd toegelaten maar niet elke bodem is daar geschikt voor.
Als de grondwaterhuishouding niet op punt staat is de gele zavel boven halen niet voldoende.

Wij hebben het hier thuis zo gedaan, maar wij zitten dan ook op pure zandgrond.
Mijn tip: vraag het aan een grondwerker met ervaring in zulke zaken uit de buurt... desnoods ff een stukje proefgraven.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:10

Pandora2 schreef:
Mijn piste op tapijtsnippers en zand ligt hier al 20 jaar te liggen zonder enige vergunning :+
Denk trouwens dat hier in de wijde omtrek geen enkele piste vergund / aangevraagd is.

Mijn ervaring is dat je goeie buren moet hebben. Of helemaal geen, da's nog beter :P
Controle vanuit de gemeente hoor ik hier nergens. Het wordt enkel een probleem als de buren gaan klagen of niet paardgezind zijn.

Hier ook zandgrond en niks gedraineerd. 10cm grond afgegraven, snippers erop, zand gemengd en klaar.
Piste altijd berijdbaar behalve als het stenen uit de grond vriest of sneeuwt.



Daar komt het idd dikwijls op neer, maar uit mijn ervaring (en aangezien ik elke dag zo'n uur of 9 met vergunningen in agrarisch gebied bezig ben is die redelijk groot :D ) komen er meer en meer controles vanuit de gemeente en worden buren minder en minder verdraagzaam.
Door info te gaan vragen op de gemeente ben je natuurlijk ook al te biechten gegaan bij de duivel...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Pandora2
Berichten: 19841
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:02

Biechten bij de duivel is altijd gevaarlijk uiteraard :D
Buren worden idd minder verdraagzaam. Er zijn tegenwoordig ook gewoon teveel buren :7
Elke halve m2 moet bebouwd worden helaas.

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 12:23

Wij hebben gelukkig niet veel buren ;-) we wonen in een doodlopend straatje en onze naaste buren wonen op zo'n 100 meter van ons huis. De plaats van de piste is wel zichtbaar vanuit de achtertuin van 2 buren, maar ligt zeker niet aanpalend aan hun eigendom (ongeveer 50 meter van hen vandaan).
De buren zien onze paarden zeer graag en heb van hen tot nu toe enkel positiefs gehoord over onze beestjes (oef!) :D

Maar zou natuurlijk niet graag hebben dat we investeren in een degelijke piste, en dan binnen een jaar plots bericht krijgen dat de piste verwijderd moet worden. Ik weet ook niet goed wat de gevolgen zijn als er uiteindelijk toch klachten komen, wat het moeilijk inschatten maakt of we het risico wel/niet zullen nemen :-) Waar ik vooral mee inzit zijn eventuele luchtfoto's, daarop zou natuurlijk wel duidelijk te zien zijn dat er een mooi 'wit' vierkant ligt in de weide.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:03

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Pandora2
Berichten: 19841
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:03

Hier ook al een luchtfoto gezien waarbij mijn grijze rechthoek netjes afgebeeld staat :D
En op google street view zie je ze ook liggen :=

Goh, doodlopende straat, goede buren, ver genoeg bij hen vandaan... ik zou in dat geval durven een stukje afgraven en zand kappen denk ik. Kost ook geen fortuinen en is zo weer opgeruimd moesten er ooit klachten komen.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:24

Wij wonen ook in een doodlopend straatje, hebben 1 buur en de rest zijn koeien.

We hebben een piste van 19,5 op 39,5. Wetgeving zegt paddock mag onvergund. Vanaf het 20/40 is, is het piste en vergund.

Dus wij hebben een zandpaddock ;)


s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:32

Laibadji schreef:
Wij wonen ook in een doodlopend straatje, hebben 1 buur en de rest zijn koeien.

We hebben een piste van 19,5 op 39,5. Wetgeving zegt paddock mag onvergund. Vanaf het 20/40 is, is het piste en vergund.

Dus wij hebben een zandpaddock ;)


Da's dan wetgeving die ik niet ken ;)
Van zodra er vreemde grond wordt aangevoerd, of dat nu op 20x40, 40x80 of 9x13 is, eens dat het meer dan 30m³ is dat aangevoerd wordt is het vergunningsplichtig.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/reliefwijziging

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 14:40

Pandora2 schreef:
Hier ook al een luchtfoto gezien waarbij mijn grijze rechthoek netjes afgebeeld staat :D
En op google street view zie je ze ook liggen :=

Goh, doodlopende straat, goede buren, ver genoeg bij hen vandaan... ik zou in dat geval durven een stukje afgraven en zand kappen denk ik. Kost ook geen fortuinen en is zo weer opgeruimd moesten er ooit klachten komen.


En was jullie piste dan aangevraagd? Of hebben jullie het risico genomen zonder vergunning?
Kwestie van te weten hoe groot de kans is dat ze aan onze deur komen aanbellen als ze plots een mooie grijze rechthoek zien verschijnen op hun foto's :D

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:50

Hier het grasland omgeploegd. In het begin wat zwaar maar het water kan beter weg. Ook staan er grote bomen omheen zodat het sowieso al een droge hoek is waar weinig gras groeit. Beste plekje voor een rijbak. Er zijn in een jaar best momenten dat ik hier niet kan rijden maar dan maak ik gewoon een buitenrit of ga naar een binnenbak.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:54


elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:58

Bij ons mag je gewoon een bak aanleggen, mits binnen een x aantal meter van je bebouwde grond. Per gemeente zijn de regels verschillend. Wij hebben hem gekeerd. Zwarte zand eruit, wit zand eruit, zwart zand erin, wit zand er boven op. Werkt voor ons prima. Als het echt echt echt heel veel regent dan heeftie in de hoek een natte plek, verder is hij goed begaanbaar. Bij heel droog weer is hij wel zwaar, maar dan rijd ik in de wei

Was met een kraan een dag werk en ik ben dr heel blij mee

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:13

Laibadji schreef:
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/bouwen ... -milieu/58

Volgens paardenpunt is afgraven tot 10cm geen reliëfwijziging. Het wordt er wel eentje als je er een omheining en licht bijplaatst.

Er staat ook dat het maximaal mag tot 20/40 voor persoonlijk gebruik.


Volgens de letter van de wet houdt deze tekst helemaal geen steek...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Alternatieven rijbak (zonder bouwvergunning)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:29

Wat sowieso mag: paaltjes prikken en in de wei gaan rijden :P ik heb 1 stuk weiland ter grootte van een normale bak.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:56

Het maakt soms ook nog uit hoe je het noemt. Een piste van 20 bij 40 mag niet maar een paddock van 18 bij 36 doet geen alarmbellen rinkelen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar het kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 29-08-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:57

wij hebben een boer de grond 3 jaar terug laten frezen, fijner laten maken en dan weer laten aanrijden. Zelf slepen we tussendoor om het los en gelijk te houden.

We hebben de grond dus niet gekeerd en rijden gewoon op de bovenste laag, hier is het wel echte zandgrond waardoor we ook gewoon kunnen rijden bij veel regen.

wonen in belgisch limburg

Pandora2
Berichten: 19841
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:06

Bluebell1991 schreef:
Pandora2 schreef:
Hier ook al een luchtfoto gezien waarbij mijn grijze rechthoek netjes afgebeeld staat :D
En op google street view zie je ze ook liggen :=

Goh, doodlopende straat, goede buren, ver genoeg bij hen vandaan... ik zou in dat geval durven een stukje afgraven en zand kappen denk ik. Kost ook geen fortuinen en is zo weer opgeruimd moesten er ooit klachten komen.


En was jullie piste dan aangevraagd? Of hebben jullie het risico genomen zonder vergunning?
Kwestie van te weten hoe groot de kans is dat ze aan onze deur komen aanbellen als ze plots een mooie grijze rechthoek zien verschijnen op hun foto's :D


Niks aangevraagd. Geen haan die ernaar kraait :+

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:29

s0173957 schreef:
Laibadji schreef:
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/bouwen ... -milieu/58

Volgens paardenpunt is afgraven tot 10cm geen reliëfwijziging. Het wordt er wel eentje als je er een omheining en licht bijplaatst.

Er staat ook dat het maximaal mag tot 20/40 voor persoonlijk gebruik.


Volgens de letter van de wet houdt deze tekst helemaal geen steek...

Mijn excuses komt maar van Paardenpunt. Zij houden zich bezig met de interpretatie van de wet omdat deze vaak misbruikt wordt voor paardenhouders aangezien de steden en gemeenten er 0 verstand van hebben.

Het is niet de bedoeling om een relketje te veroorzaken ;)

Weet je wat TS bel naar paardenpunt of je gemeente en dan weet je het zeker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 30 bezoekers