Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 10:42

Ja, supergrappig zo'n hond die languit op straat gaat liggen als hij een andere hond ziet. Bij een ander dan, niet bij mezelf :')

Ik heb sinds vorige week een nieuwe hond. Een 2e handsje. Een 2-jarige labrador reu, nog niet gecastreerd.
Hij is werkelijk vreselijk lief en ondanks dat hij er nog maar kort is doet hij het waanzinnig goed. Hij past zich supergoed aan in huis, is heel lief en speels, kent zijn commando's, wil het heel graag goed doen. Hij loopt goed mee aan de riem, kent ' volg' en ' naast'. Hij is gevoelig voor beloningen dmv een snoepje of aai, hij reageert daar erg goed op. Hij laat zich momenteel nog veel afleiden door lekkere geurtjes op straat, maar ik hoop dat die fixatie voorbij is als hij gecastreerd is.
Hij is stapelgek op alle honden en wil alleen maar spelen, de hele wereld is een speeltuin voor hem. Ik ga met hem naar een hondenspeelplaats zodat hij lekker zijn ei kwijt kan, dat gaat super.
Waar ik dus wel tegenaan loop is zijn gedrag ten opzichte van andere honden op straat aan de riem. Bij het zien van een andere hond die ons tegemoet komt gaat hij op straat liggen. Hij fixeert niet, hij gaat gewoon keihard liggen kwispelen en wacht tot de ander er is om dan te snuffelen en spelen. Ik krijg hem op zo'n moment niet meer mee of uberhaupt overeind. Mee willen trekken heeft geen zin, hij laat zich gewoon omvallen. Ik probeer hem af te leiden en de andere kant op te lopen, maar hij laat zich op dit moment niet meer afleiden. Ik vind hem in zijn drukke, speelse gedrag (en hierin dus ook) nog heel erg puppy.
Hoe begeleid ik dit het beste?
Voorkomen (dus omdraaien en weglopen van andere honden) is in deze drukke wijk niet altijd mogelijk, daarbij wil ik dat hij andere honden op een normale manier leert passeren en/of benaderen.
Tips zijn dus welkom :D

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:59

Ik volg :D Onze labrador teef (1,5 jaar) doet dit ook :+

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:15

Dit is hoe ik dit zou aanpakken.

Eerst los van de situatie met andere honden aandachtsoefeningen inoefenen, in een prikkelarme omgeving, met iets heel lekkers/leuks. In je eigen tuin aan de riem wandelen, als hij naar jou kijkt en mooi naast jou loopt, belonen. Als hij dat goed doet commando op plakken (ik noem het 'kijken naar mij' - mijn hond heb ik dit geleerd omdat hij uitvalt aan de lijn, maar kan ook prima hiervoor werken mi).

Dan als hij de oefening goed kent, opbouwen naar prikkels. Je kan iemand die je kent met een hond vragen om deel te nemen zodat dit gecontroleerder kan (dat die persoon met hond niet plots naar jou toe komt bvb), en dan kijken tot hoe dicht je kan gaan dat je hond aandacht heeft voor jou als je dit vraagt, op dezelfde manier als je geoefend hebt in de prikkelarme omgeving. En zo opbouwen dat je dichter en dichter kan tot je de hond kan passeren op een normale manier.

Mijn honden laat ik geen vreemde honden aan de lijn benaderen en omgekeerd laat ik dat ook niet toe als mensen dat willen. Niet alle honden hebben daar nood aan, en aan de lijn is het sowieso niet slim omdat er dan al sneller spanning overgedragen wordt op de hond, waardoor er soms uitvalproblemen ontstaan. Aan de lijn betekent dus andere honden negeren (behalve als we ze kennen).

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:16

Ik lees mee, mijn hond blijft wel staan maar daar is alles mee gezegd. Gebruik nu de piepmuis van mn katten om aandacht te krijgen, dat werkt redelijk, maar t moet toch makkelijker kunnen :+

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:19

Ilsey schreef:
Dit is hoe ik dit zou aanpakken.

Eerst los van de situatie met andere honden aandachtsoefeningen inoefenen, in een prikkelarme omgeving, met iets heel lekkers/leuks. In je eigen tuin aan de riem wandelen, als hij naar jou kijkt en mooi naast jou loopt, belonen. Als hij dat goed doet commando op plakken (ik noem het 'kijken naar mij' - mijn hond heb ik dit geleerd omdat hij uitvalt aan de lijn, maar kan ook prima hiervoor werken mi).

Dan als hij de oefening goed kent, opbouwen naar prikkels. Je kan iemand die je kent met een hond vragen om deel te nemen zodat dit gecontroleerder kan (dat die persoon met hond niet plots naar jou toe komt bvb), en dan kijken tot hoe dicht je kan gaan dat je hond aandacht heeft voor jou als je dit vraagt, op dezelfde manier als je geoefend hebt in de prikkelarme omgeving. En zo opbouwen dat je dichter en dichter kan tot je de hond kan passeren op een normale manier.


Deze oefeningen doe ik al en hij doet ze foutloos en perfect. Ook op het hondenveldje, met prikkels dus, doet hij dit goed. Aan de riem echter krijg ik hem er niet meer uit als hij zich eenmaal ter aarde heeft gestort, hij is dan niet meer gevoelig voor afleiding.
Uiteraard blijf ik door oefenen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:24

Ik had een andere situatie, na een incident waarbij 1 van mijn honden aangevallen is door een andere hond kon ik ook geen honden meer tegenkomen onderweg. Of ze werd helemaal gek (incl grommen, borstelen en weg proberen te rennen) of ze bleef stokstijf staan staren.
Hier kwam ik doorheen door iets lekkers voor haar neus te houden en bewegen. Iets met een sterke geur (frikandel, knakworst etc) Dan kwam ze vrij snel echt uit de fixatie waarop ik wel weer wat kon doen met haar en dus vanuit daar weer kon trainen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:26

Goof schreef:
Deze oefeningen doe ik al en hij doet ze foutloos en perfect. Ook op het hondenveldje, met prikkels dus, doet hij dit goed. Aan de riem echter krijg ik hem er niet meer uit als hij zich eenmaal ter aarde heeft gestort, hij is dan niet meer gevoelig voor afleiding.
Uiteraard blijf ik door oefenen.


Aha, supergoed! Dat komt wellicht omdat er nog niet opgebouwd is tussen de voor hem prikkels die doenbaar zijn en de prikkels die hij niet meer kan negeren. Dus je zit al in de eerste stappen van de oefening maar moet nog opbouwen naar de echte wandelsituatie. Dan denk ik dat je nu kan starten met iemand met hond te vragen om een 'hond als wandelen te kruisen' in scène te zetten en kan jij gaan oefenen op die afstand kleiner en kleiner te maken.

Dus in het begin kruis je de hond op een afstand dat jouw hond niet gaat liggen, hoe ver dat ook is. Je vermijd het over zijn grens gaan en kiest wel de afstand waar je merkt dat hij het een klein beetje moeilijk krijgt. Zo steeds opbouwen naar een kleinere afstand.

Ik heb in het begin ook regelmatig afgesproken met andere mensen en honden zodat ik gecontroleerd kon oefenen op een 'echte wandelsituatie'.

En inderdaad zoals kiwiwitje zegt, super super super lekkere beloningen voorzien in het begin.

Veel succes!!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:28

Thanks. Honden aan de andere kant van de straat ofzo zijn geen probleem.
Ik ga gewoon lekker door oefenen met hem.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:42

Probeer in zijn gezichtsveld te gaan staan dus tussen hem en de hond dan wilt hij wss erna kijken en staat op zodat hij de hond kan zien en dan meteen commando mee of volg en meteen belonen als hij een stapje doet!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:30

De husky reu hier durft dit te doen als hij denkt dat we richting auto gaan (ook na 10 km wandeling hoor). Echter ik bepaal wat we doen dus trek hem gewoon mee en schenk er 0 aandacht aan. Als vanzelf komt hij weer keertje in de poten.. Nu lopen wij in het bos en dus onverhard. Daarnaast als ik hem met beloning ga lokken dan gaat hij het binnen de kortste keren altijd doen hahaha. Ik let er wel op als ik zie dat hij de neiging heeft dat ik dan al in grijp en het dus niet zo ver laat komen. Zet hem dan onder commando en volgt hij dat op dan beloon ik wel uiteraard maar dan is de situatie voorkomen. Hij kent commando "doorgaan"

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:40

Ik las je topictitel en dacht: Labrador...
En idd dus :Y) .

Het blijkt echt iets labradors te zijn. Op de FB-groep ging het er van de week ook over. en vrijwel elke lab-baas herkent het, ik ook. Die van mij doet het nu al 12 jaar. En voornamelijk bij andere labjes.

Of er veel aan te doen is? Daar wisselen de ideeën over. Omdat die van mij het uitsluitend bij labjes doet, en die labjes terug OOK trouwens en dan kruipen ze al kwispelend naar elkaar toe, heb ik het maar altijd gewoon geaccepteerd. Moet ik ECHT weg dan krijg ik hem wel mee, maar kost idd veel moeite.

Beste is oefenen. Bij meeste labradors gaat de liefde door de maag, dus extra lekkere koekjes mee en aandacht bij de baas leren houden (dat ook buiten het uitlaten om oefenen dus) En vraag dan wat mensen uit je buurt om je erbij te helpen. Je komt er tenslotte genoeg tegen. Vast wel iemand die af en toe oefenen wil met je.

Veel succes. Die van mij is GEK op eten maar als ie een lab ziet... doet een koekje vrijwel niks.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 14:46

Zilfstar schreef:
Ik las je topictitel en dacht: Labrador...
En idd dus :Y) .

Het blijkt echt iets labradors te zijn. Op de FB-groep ging het er van de week ook over. en vrijwel elke lab-baas herkent het, ik ook. Die van mij doet het nu al 12 jaar.


Ohhh echt??? Ben ik mooi klaar mee :')

Oefenen blijf ik sowieso doen.
Candalisa, bedankt voor je tip!

Dit is de grapjas:
Afbeelding

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:08

Onze labrador heeft het ook haar hele leven gedaan wanneer ze aan de riem liep, wat we ook geprobeerd hebben. Op een gegeven moment maar aan toe gegeven en gewoon rustig gewacht tot de andere hond passeerde.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:09

Mijn eerste boxer deed het ook haha.. Maar die ging over tot killen als hij bij de andere hond had kunnen komen. Veel mensen dachten dat hij het speels bedoelde maar dat was echt niet zo. Overigens hij fixeerde wel ;)

Bo_Y

Berichten: 4560
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:25

Onze hond doet het ook.
Ik heb het nu geacepteerd. Dit hoort bij haar. Soms is het minder leuk, als het regent, maar dan draai ik om en loop terug en dan loopt ze mee.
We hebben er 3 gedragsdeskundige bijgehad, ze krijgt bachbloesums ivm zelfsvertrouwen, maar dit gaat er niet uit. Ze is in haar 2 jarige leventje al een paar keer gegrepen en gaat nu als ze hond ziet naderen tussen mijn benen liggen wachten tot de hond weg is. Ze valt niet meer uit met blaffen en dergelijke, die winst heb ik behaald, maar het liggen blijft.
Ze gaat zelfs liggen voor de honden van mijn moeder als we die tegenkomen, terwijl ze daar 4 keer per week is...

Ts succes, hier dus geen tips

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 19:08

Vervelend bo_y.
Die van mij doet het niet uit spanning of onzekerheid. Hij is gewoon een superblij ei.
Irritant is het wel.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 14:15

Ja, typisch lab gedrag inderdaad.

Voorkomen door omdraaien is niet altijd mogelijk zeg je, maar misschien is het wel mogelijk de hond af te leiden vóórdat hij de andere hond ziet? En hem een andere taak te geven?
Bijvoorbeeld een speeltje (met piep) laten apporteren/snoepjes strooien/spoor laten volgen van kippenbouillon (soms moet je creatief zijn)?
Wellicht dat hij het dan ook makkelijker doet als je een keer te laat bent.

Loop je met halsband of tuig? Als je met halsband loopt, let er dan op dat je de riem van onder het hoofd druk zet zeg maar. Dus dat het ringetje waar de riem aan vast zit, onderaan de nek zit ipv bovenop. Als die bovenop zit zul je eerder juist beweging richting de grond stimuleren, dan wanneer de druk van onderaf komt.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 16:57

Afleiden voordat hij hem ziet gaat goed inderdaad. Dan kijkt hij nog wel maar houdt hij wel zijn aandacht bij mij. Andere honden die van ons af lopen of aan de andere kant van de straat lopen gaan eigenlijk sowieso goed.
Afgelopen dagen ging het wisselend. Soms ging hij niet liggen, de andere keer liet hij zich helemaal omvallen . Ik heb daar nog geen logica in kunnen ontdekken :+
Het vervelende vind ik (naast het blijven liggen zelf) dat hij uitendelijk opspringt en op de ander af wil spurten wat andere gonden niet altijd waarderen en ik ook niet want hij is retesterk.
Maar ik blijf oefenen en ik heb hoop dat het na de castratie ook wat minder wordt.

Hij is er nu een week en ik ben zo blij met hem! Vanmorgen voor het eerst losgelopen in het park, dat ging super.

Ik loop overigens met een halsband en nu nog met zo'n anti-trektuig.
Wat bedoel je met dat het ringetje aan de onderkant moet zitten? Als ik de riem eraan heb draait de halsband automatisch mee en zit de ring waar ik de riem heb.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:29

Wat ontzettend jammer dat je hem gaat laten castreren. Je zegt dat hij niet onzeker is met andere honden, dit kan hij na castratie wel worden. (Andere honden die op hem gaan rijden en dat soort dingen)

Maar even over je probleem; ik herken dit ook van (onderdanige) labradors (meestal teefjes). Het is hun manier van met de situatie omgaan en dit kan mi er wel op wijzen dat ze niet helemaal ontspannen en zelfverzekerd zijn in de situatie, ook al vinden ze het gewèldig dat er een andere hond aan komt. Een vorm van positieve stress?

Meetrekken zou ik zeker niet doen. Wat wel vind ik niet direct heel eenvoudig. De focus op jou zien te krijgen, zoals al meer is gezegd en je ook al probeert, maar dat zal niet heel eenvoudig zijn met een lab, vermoed ik :D

Toch denk ik dat je met positieve (clicker) training een heel eind moet kunnen komen. Zoals ik mijn hond op die manier leer om (bepaalde) honden te negeren (en niet op te vreten), zo zou jij ook het gedrag van jouw hond naar andere honden moeten kunnen neutraliseren. Zelfde principe denk ik.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:48

Mijn labrador doet dat ook, hij blijft eerst liggen en wacht tot de andere hond hem benaderd en dan begint hij te spelen.

Wat mij is verteld is dat dat komt doordat hij niet goed weet welke houding hij nou precies aan moet nemen tegenover een andere hond, nu weet ik niet of dat klopt.

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:00

Zilfstar schreef:
Ik las je topictitel en dacht: Labrador...
En idd dus :Y) .

Het blijkt echt iets labradors te zijn. Op de FB-groep ging het er van de week ook over. en vrijwel elke lab-baas herkent het, ik ook. Die van mij doet het nu al 12 jaar. En voornamelijk bij andere labjes.

Of er veel aan te doen is? Daar wisselen de ideeën over. Omdat die van mij het uitsluitend bij labjes doet, en die labjes terug OOK trouwens en dan kruipen ze al kwispelend naar elkaar toe, heb ik het maar altijd gewoon geaccepteerd. Moet ik ECHT weg dan krijg ik hem wel mee, maar kost idd veel moeite.

Beste is oefenen. Bij meeste labradors gaat de liefde door de maag, dus extra lekkere koekjes mee en aandacht bij de baas leren houden (dat ook buiten het uitlaten om oefenen dus) En vraag dan wat mensen uit je buurt om je erbij te helpen. Je komt er tenslotte genoeg tegen. Vast wel iemand die af en toe oefenen wil met je.

Veel succes. Die van mij is GEK op eten maar als ie een lab ziet... doet een koekje vrijwel niks.



Dit is dus niet waar.
Dit is een middel om te communiceren tussen honden.

Zoek eens op kalmerende signalen hier vind je deze ook tussen.

Wat je er aan kunt doen.
Wat je deed opdraaien om de andere kant op te lopen is al goed. Waarom hij niet mee gaat is omdat de andere hond al in zijn ruimte zit en hij dit wat spannend vind. Wil je dus de andere kant op moet je dit dus doen voordat hij gaat liggen. Wat ook kan helpen is met een boog om de andere hond heen lopen. Dit kan een hele grote boog zijn dit verschilt per hond. Honden lopen namelijk nooit recht op elkaar af. Alleen door dat mensen dat niet weten en hun hond naast hun moet lopen wordt dit nog wel eens lastig voor een hond.

Het ligt dus niet aan een labrador onze Friese stabij doet het ook. En heel veel andere honden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:03

Ik zag de titel en wist meteen dat het een labrador was. Ik loop regelmatig met een witte herder en die raakt altijd helemaal in de war van die liggende labradors.

Die herder heeft ook moeite met het benaderen van andere honden. Die begeleid ik dan in zijn houding dmv zijn tuigje. Hou hem laag en laat hem de hond rustig benaderen. :P

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:08

Ja ik zie het ook altijd bij labjes.. en dan opeens denderen ze op de honden af. De meeste labjes die ik tegenkom begrijpen de hondentaal niet zo goed;p

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 10:20

Gisteren heb ik ruim 2 uur gelopen met hem in de Drunense duinen en dus goed kunnen oefenen. Hij reageert wisselend, soms duikt hij er opaf, soms blijft hij beter bij mij. Omdraaien, weglopen en belonen met wat lekkers begrijpt hij goed, maar wel als ik het echt voor ben en niet als er opeens al een hond voor zijn neus staat.
Het lastige is dat hij zo enorm sterk is. Als hij heeft besloten om op een hond af te duiken kan ik hem nauwelijks houden. Hij werd gisteren ook goed afgesnauwd door een teefje dat er totaal geen zin in had, prima, want hij moet maar leren dat niet iedere hond ervan gediend is.
Toen we even zaten om wat te drinken bleef hij juist weer superrustig liggen naast de tafel, ook toen er andere honden passeerden, dus dat deed hij vreselijk goed!


Nikass schreef:
Wat ontzettend jammer dat je hem gaat laten castreren. Je zegt dat hij niet onzeker is met andere honden, dit kan hij na castratie wel worden. (Andere honden die op hem gaan rijden en dat soort dingen)


Ik begrijp wat je zegt en ben het ergens ook met je eens. Hij is al erg onderdanig en het zou jammer zijn als hij daardoor onzeker zou worden.
Echter is hij met wandelen alleen maar bezig met achter zijn piemel aanlopen. Hij duikt op alle plasjes van teefjes, gaat ernaast liggen, moet ze aflikken, gaat schuimbekken. Ik krijg hem niet meer ui zijn focus dan. Het is niet leuk lopen en het lijkt me voor hem ook heel onprettig. Daarbij ben ik bang dat hij gewoon de benen neemt als ik hem los laat lopen in een gebied waar veel andere honden lopen en hij een teefje ruikt.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hond gaat liggen bij benadering andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:55

Hij is er net pas en dan al gelijk laten castreren. Laat die hond eerst even wennen en ga een goede training met hem doen, zodat die een band met jou krijgt en de focus meer op jou gaat liggen. Echt zo zonde dat je deze hond dit gaat aandoen als die zo onzeker is. Dat snap ik echt niet en dan vooral niet zo snel al. Je geeft hem geeneens de tijd om een band met jou op te bouwen en denkt dat dit de oplossing is.

Heb trouwens zelf gecastreerde adoptie reuen gehad die in het begin ook nog gewoon dit gedrag hadden hoor lol, dus grote kans dat het hetzelfde blijft. Bij die ook gewoon mee gaan trainen en klaar ;) Die castratie had er niets mee te maken dat het gedrag veranderde.

Wacht gewoon met castratie, dat kan in de toekomst altijd nog en ga een leuke en goede training doen en werk aan die band met hem. Zo krijgt die geeneens een kans?

Ik heb ook een reu die loopt te klappertanden af en toe bij een plasje, maar even een vooruit en hup hij gaat verder of komt naar mij toe als ik hem roep.