Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:19

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar een goed basisvoer voor mijn 14-jarig dressuurpaard.
Wordt 3-4x/week dressuurmatig op Z niveau gereden en 1x/week buitenrit.

Mijn paard is gevoelig voor maagzweren en zeer gevoelig voor jeuk. Wij hebben hem ooit gekocht toen hij een maagzweer had. Wij zijn toen oa voer gaan verdelen over 3-4 voerbeurten. Inmiddels heeft hij hiervan al 5 jaar geen klachten mee en heeft hij een goede conditie.

Hij heeft een tijd op Havens draversbrok gestaan. Ik moest daar vrij veel van voeren om hem op gewicht te houden en tegelijkertijd werd hij hier druk van.

Mijn moeder is enkele maanden geleden overgestapt naar havens Natural balance melassevrij omdat dit het enige voer is waar mijn andere- oudere merrie (26 jaar)- geen last meer van haar mok heeft.
Echter sinds mijn 14 jarige dit krijgt heeft hij (veel) meer jeuk.
Ik wil daarom overstappen van voer.

Mijn paarden krijgen verder in de zomer weidegang en op stal onbeperkt ruwvoer. In de winter op de paddock met onbeperkt ruwvoer.

Ervaring heeft geleerd dat ik hem niet veel hoef te voeren om op conditie te houden. 2 voerscheppen per dag verdeelt over 3-4 voerbeurten zijn van de meeste soorten voer voldoende.

Ik ben niet opzoek naar een sportbrok voor grote energiebehoefte. Een basisvoer (brok dansel muesli) lijkt mij voldoende naast onbeperkt ruwvoer.
Ik ben wel op zoek naar melassevrij
Laatst bijgewerkt door Zuidpool29 op 29-08-18 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:32

Je zou eens kunnen kijken naar Vitalbix Active+ muesli en/of de Vitalbix daily complete vitaminebrok.
Zetmeel en melasse arm voer. De Active+ is vooral geschikt 'sportvoer' vanwege het hoge aandeel plantaardige vetten waar je paard zijn energie uit haalt.

Mijn halve tuiger loopt inter I en staat volledig op de active+. Op reguliere basisbrok van Pavo werd hij erg zenuwachtig. Energie uit vetten en olie i.p.v. zetmeel en melasse is bij ons echt een uitkomst.

Qua op gewicht houden zou je ook kunnen kijken naar pure plantaardige olie (zoals zonnebloem of lijnzaadolie) om bij te voeren. Dit zijn pure calorieën die je bijvoert daarmee. Maakt niet heet.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:37

De vulling van basisbrok is over het algemeen graan (zetmeel/suikers) en daarnaast wat vitaminen en mineralen. Ik vind het altijd een beetje: teveel van het slechte en te weinig van het goede.
Omdat je beschrijft dat het een sportpaard is zou je kunnen kijken naar Vitalbix Active + muesli, dit is graanvrij en de energie komt langzaam vrij (uit vezels en vetten) daarmee ook geschikt voor paarden met maagzweer(verleden). Verder zitten er, in vergelijking met andere voeders, best veel aminozuren voor spieropbouw in.
Doordat de energie langzaam vrijkomt, worden de meeste paarden er niet heet van. Of ze moeten ineens een boost van vitaminen en mineralen binnen krijgen, die ze eerst niet in het rantsoen hadden, dat kan soms het effect geven dat een paard ineens fitter toont. De ware aard kan dan boven komen omdat tekorten aangevuld worden zeg maar.
De producten van Vitalbix zijn volgens mij allemaal melassevrij.
https://www.vitalbix.com/vitalbix-producten/

Mijn merrie is ook snel jeukerig en heet maar gaat heel goed op de Vitalbix.

Edit: Stitchlover was me net voor ;)
Laatst bijgewerkt door Ansie op 29-08-18 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:42

Al eens bietenpulp geprobeerd? Het is een misverstand dat paarden dik te krijgen zijn met krachtvoer. Deze week nog een goede babbel gehad met een dierenarts over dit onderwerp. Volgens hem kunnen de meeste paarden zonder mengeling. Het is beter enkelvoudig voer te geven. Bvb zemelen. Misschien eens goed overleggen wat je dierenarts er van vindt. Je mag me altijd pb doen als je specifieke vragen hebt.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:58

Lunamoon schreef:
Al eens bietenpulp geprobeerd? Het is een misverstand dat paarden dik te krijgen zijn met krachtvoer. Deze week nog een goede babbel gehad met een dierenarts over dit onderwerp. Volgens hem kunnen de meeste paarden zonder mengeling. Het is beter enkelvoudig voer te geven. Bvb zemelen. Misschien eens goed overleggen wat je dierenarts er van vindt. Je mag me altijd pb doen als je specifieke vragen hebt.



Het gaat mij niet om "dik" makers. Ik wil gewoon een basisvoer voor de nodige energie/vitamines/mineralen omdat hij het op alleen ruwvoer niet red met deze arbeid.

Bietenpulp geprobeerd. Lust hij niet!!

Overigens luzerne krijgt hij ook jeuk van.
Laatst bijgewerkt door Zuidpool29 op 29-08-18 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:04


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:06

Mijn merrie is ook gevoelig op suikers, doet het niet per se heel goed op luzerne (jeukerig) en voer ik zoveel mogelijk zetmeelarm.

Zij glimt nu als een spiegel op Horsefood Happy Summer Mix.

Hiervoor kreeg zij Equifyt Green Power, maar ze stopte met dit te eten - op dit voer bleef ze wat jeukerig ook, dus misschien was ze zelf slim en stopte ze er daarom mee.

Vitalbix Active+ doet het voor veel paarden ook erg goed als vitamine/mineralen voer met nét een beetje meer. Maar daar zit dan weer wel luzerne in als drager.

Je zou Pure Feed kunnen bekijken: luzernevrij, melassevrij, en bijna alle producten ook granenvrij.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:07

Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld een subli dieetmix?
Zit vrij hoog in vitamines, geen graan,weinig lucerne.
Heel geschikt voor dieren die gevoelig zijn voor jeuk :j

En kijk ook eens op de site van http://www.voervergelijk.nl
Daar kun je helemaal invullen ,vergelijken en uitzoeken wat voor voer het meest geschikt is voor jouw dier.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 12:08

Ansie schreef:
De vulling van basisbrok is over het algemeen graan (zetmeel/suikers) en daarnaast wat vitaminen en mineralen. Ik vind het altijd een beetje: teveel van het slechte en te weinig van het goede.
Omdat je beschrijft dat het een sportpaard is zou je kunnen kijken naar Vitalbix Active + muesli, dit is graanvrij en de energie komt langzaam vrij (uit vezels en vetten) daarmee ook geschikt voor paarden met maagzweer(verleden). Verder zitten er, in vergelijking met andere voeders, best veel aminozuren voor spieropbouw in.
Doordat de energie langzaam vrijkomt, worden de meeste paarden er niet heet van. Of ze moeten ineens een boost van vitaminen en mineralen binnen krijgen, die ze eerst niet in het rantsoen hadden, dat kan soms het effect geven dat een paard ineens fitter toont. De ware aard kan dan boven komen omdat tekorten aangevuld worden zeg maar.
De producten van Vitalbix zijn volgens mij allemaal melassevrij.
https://www.vitalbix.com/vitalbix-producten/

Mijn merrie is ook snel jeukerig en heet maar gaat heel goed op de Vitalbix.


Edit: Stitchlover was me net voor ;)



Ik hoef niet per se een brok. Muesli is ook prima.
Ik las dat vitalbix gebaseerd is op luzerne. Mijn paard krijgt daar wel jeuk van heb ik het idee...

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:10

Herkenbaar, die van mij is ook erg gevoelig voor jeuk en gaat niet goed op lucerne. Van alles hebben wij geprobeert, maar zeker uit de vitalbix haalde hij niet voldoende en kreeg hij wederom jeuk.

Havens Gastro is na 5 jaar het eerste waar we op uit kwamen wat hij graag eet, geen jeuk van krijgt en voldoende energie/eiwitten voor training uit haalt. Dus dat kan ik van harte aanbevelen.
Mijn paard kreeg met 5x training in de week, 1200 gram per dag en woog zo’n 550 kilo.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:10

Mijn jeukerige paard staat op Subli Zonder (volwaardige muesli, zonder melasse, haver en gmo's), aangevuld met wat ponybrok van Subli. Ik was klaar met ingewikkeld doen en voer van ver halen. Dit bevalt erg goed.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:11

Fibra anti itch..

Mijn paarden doen het er ontzettend goed op.. :j

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:14

Ma_n0n schreef:
Ansie schreef:
De vulling van basisbrok is over het algemeen graan (zetmeel/suikers) en daarnaast wat vitaminen en mineralen. Ik vind het altijd een beetje: teveel van het slechte en te weinig van het goede.
Omdat je beschrijft dat het een sportpaard is zou je kunnen kijken naar Vitalbix Active + muesli, dit is graanvrij en de energie komt langzaam vrij (uit vezels en vetten) daarmee ook geschikt voor paarden met maagzweer(verleden). Verder zitten er, in vergelijking met andere voeders, best veel aminozuren voor spieropbouw in.
Doordat de energie langzaam vrijkomt, worden de meeste paarden er niet heet van. Of ze moeten ineens een boost van vitaminen en mineralen binnen krijgen, die ze eerst niet in het rantsoen hadden, dat kan soms het effect geven dat een paard ineens fitter toont. De ware aard kan dan boven komen omdat tekorten aangevuld worden zeg maar.
De producten van Vitalbix zijn volgens mij allemaal melassevrij.
https://www.vitalbix.com/vitalbix-producten/

Mijn merrie is ook snel jeukerig en heet maar gaat heel goed op de Vitalbix.


Edit: Stitchlover was me net voor ;)



Ik hoef niet per se een brok. Muesli is ook prima.
Ik las dat vitalbix gebaseerd is op luzerne. Mijn paard krijgt daar wel jeuk van heb ik het idee...



Klopt, er zit zeker luzerne in. Hmm.. dan staan hierboven misschien nog wat andere opties voor je.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:20

Ma_n0n schreef:
Het gaat mij niet om "dik" makers. Ik wil gewoon een basisvoer voor de nodige energie/vitamines/mineralen omdat hij het op alleen ruwvoer niet red met deze arbeid.


Wat redt hij niet? Is hij te dun?

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 12:28

damian23 schreef:
Ma_n0n schreef:
Het gaat mij niet om "dik" makers. Ik wil gewoon een basisvoer voor de nodige energie/vitamines/mineralen omdat hij het op alleen ruwvoer niet red met deze arbeid.


Wat redt hij niet? Is hij te dun?


Ja te dun, minder energie

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:36

Je kunt je paard ook olie voeren. De maximale hoeveelheid olie is een halve liter per dag (opgebouwd in stukjes natuurlijk). Dat is veel energie om voller te worden zonder dat ze er gek van worden. Een balancer erbij geven misschien voor de vitaminen/mineralen en/of seniores priores. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee.

Edit: voor jeuk geef ik druppels Apis van Puur. Dagelijks 30 druppels. Ook goede ervaringen mee :-)

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:44

Havens Gastro+ in combinatie met een luzerne al geprobeerd?
Deze brok is als ik het goed heb gemaakt om maagzweren te beperken.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:49

Agrobs alpengrun musli doen die van mij het super op.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:51

Ik ben eens even gaan kijken naar de producten die hier genoemd worden, omdat vitalbix in verband wordt gebracht met jeuk door de luzerne. Maar ook in de Happy Summer Mix en Gastro zit luzerne. Dus ik vraag me af, waarom zou juist de vitalbix dan jeuk veroorzaken? En, bestaat er dan ook een brok/muesli die behalve laag in melasse/zetmeel en suiker (of zelfs vrij van), ook geen luzerne bevat?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:04

Ja, de agrobs die ik net noemde.

Anoniem

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:29

Scarlett doet het het beste op zwarte gepunte haver icm luzerne.
Geen rotzooi, geen melasse etc. En daarbij een grote portie hooi.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:33


Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 13:36

Anoniem schreef:
Scarlett doet het het beste op zwarte gepunte haver icm luzerne.
Geen rotzooi, geen melasse etc. En daarbij een grote portie hooi.


Hey Nina

Zippo krijgt helaas jeuk van luzerne. Hij krijg wel onbeperkt hooi en nu gras in het weideseizoen.
Ik wil ook gewoon simpel voer maar zip is dus vrij gevoelig.
Ik ga anders maar gewoon eens wat proberen.

EDIT: ik heb Annelies net om advies gevraagd hahaha

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 13:47

Anoniem schreef:


Heb je luzerne ooit gevoerd zonder andere toevoegingen?
Anders zou je haver icm compact gras oid kunnen voeren. Moet je alleen opzoek naar iets om de ca fosfor verhouding recht te trekken. Bietenpulp is daar geschikt voor maar dat lust hij niet toch?[/quote]


Ja gewoon puur luzerne (van Hartog).
Bietenpulp weigert hij te eten. Hij eet verder alles.
Annelies zegt dat haver met zemelen voldoende moet zijn. Ik weet alleen niet hoe het zit met ca fosfor verhouding dan

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:45

Caily schreef:
Ik ben eens even gaan kijken naar de producten die hier genoemd worden, omdat vitalbix in verband wordt gebracht met jeuk door de luzerne. Maar ook in de Happy Summer Mix en Gastro zit luzerne. Dus ik vraag me af, waarom zou juist de vitalbix dan jeuk veroorzaken? En, bestaat er dan ook een brok/muesli die behalve laag in melasse/zetmeel en suiker (of zelfs vrij van), ook geen luzerne bevat?


Klopt, maar het aandeel luzerne in de HSM (die ik nu voer) is zó laag, als je het voer ziet, lijkt het gewoon een zak zemelen met wat stukjes erin ;) Dat kan voor sommige paarden nog te veel zijn, dat is uitproberen. Hier gaat HSM goed gelukkig.

En ja, Pure Feed is melassevrij, luzernevrij en op één product na ook graanvrij, als ik de website moet geloven.