tandschade graasmasker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 14:14

Dag allen
Ik heb hier op het forum even gezocht maar ik vind er niet direct iets over terug (het mukt mij echt niet goed om dingen hier op het forum terug te vinden).
Omdat mijn paard heel snel veel te dik wordt (PRE), staat hij nu ongeveer 24/7 met graasmasker aan (af en toe eens een half uurtje op de wei zonder, of een paar uurtjes op het zand zonder).
Nu bleek bij de tandartscontrole, dat zijn bovenste snijtanden hiervan slijtage vertonen.
Hij heeft een greenguard masker, wat van hard plastiek is. Zijn maatje, die hetzelfde masker heeft, heeft er geen last van, maar die eet een stuk rustiger. De mijne is nogal fanatiek.
Heeft iemand enig idee of er een ander, zachter (rubber?) graasmasker bestaat, wat minder zwaar is voor de tanden? Zonder masker is geen optie. Hij kan 24/7 op de weide, dan wordt het risico op hoefbevangenheid te groot. Maar ik zie liever niet dat de tanden verder beschadigd worden.
Wel even vermelden dat het een meester is in het verwijderen van zijn masker, dus het moet wel wat kunnen verdragen.
Alvast dank voor alle tips

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:06

Bij mijn haflinger sleten de tanden ook van de greenguard, ik heb een poosje de tough one gehad, die is zachter en beviel ook wel. Alleen krijgt mijn haflinger m nu af, om deze reden laat ik m nu korter op het gras, al was dat deze zomer niet echt nodig ivm de droogte... ik doe haar altijd s nachts in de paddock, ze krijgt dus ong 12 uur gras per dag.

Anoniem

Re: tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:33

Ik kocht om die reden alleen al nooit een greenguard masker. Ik betaalde liever een paar keer per seizoen voor een nieuw zacht (rubber) masker (want de slimmeriken maken het gat snel te groot) dan dat ik elk jaar gedonder met de TA had. En uiteindelijk bespaarde ik zelfs geld. Want die zachte rubber maskers zijn veel goedkoper als de greenguard.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 10:52

Ook de greenguard moet ik elk jaar vernieuwen. Dat krijgt hij ook stuk, dus dat ik het elk jaar moet vernieuwen is niet erg.Ik zal zo'n masker met rubberen bodem eens proberen. Ik zie wel dat die maskers voor de rest van stof zijn. Geeft dat geen schuurwondes wanneer het nat wordt? Daar is hij nogal gevoelig voor.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:00

Ik had met het simpele bloempotmodel ook schade aan de tanden. Dat kwam doordat het gras eigenlijk te kort was waardoor ze erg gaan happen/duwen met de tanden in het masker. Met masker kunnen ze beter op wat langer gras staan zodat ze er wel goed bij kunnen.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:12


Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:18

Mijn pony heeft ook een beetje slijtage aan zijn tanden door het graasmasker en mijn tandarts gaf aan dat dit geen probleem was. Zeker niet als dit de manier is om mijn pony wel paardvriendelijk te kunnen houden en dat hij hier ook geen last van zou hebben. Ik kan als je wilt foto's maken van de tanden van mijn pony? Dan kan je het vergelijken.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: tandschade graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:00

Dank voor alle reacties.
Myrthe_x dat lijkt mij zeker interessant, maar ik zal moeten nakijken of je het masker niet apart kan krijgen. Het halster waar het aan vast zit ziet er nogal ruw uit, en uit ervaring weet ik dat hij daar schuurwonden van krijgt.
Femek2902: zou leuk zijn, moest je dat willen doen. Bij mijn paard lijkt het nogal veel, dan kan ik vergelijken.