Door bomen het bos niet meer zien...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 12:09

Advies en ervaring gevraagd.

Binnenkort komt mijn eerste eigen paardje aan op stal.
Ze is een een merrie van ongeveer 15 jaar.
Tussen de 168 en 172 schoft.

Ze heeft op het moment nog niet de hoeveelheid spieren die ik bij haar wil zien.
Ook vind ik dat als we gaan beginnen met werken ze wat stijfjes is. En we vrijlang, zeker 15 a 20 min nodig hebben voor ik het idee heb dat ze los en warm is.

Ze komt van een geweldige luxe binnenstal naar een super gezellige simpele 'zonder luxe' Hahaha buitenstal.

En nu wil ik haar immuun systeem ondersteunen met een mineralen /vitamine blok.
Knoflook/zeewier (paarden drogist)
Misschien echina, maar vrees dat dit dubbel op kan zijn met de knoflook/zeewier... Of 's ochtends bijv knoflook/zeewier en 's avonds echina.
En ik zit te denken aan glucocemine.

Verder wil ik haar als voer muesli geven, aangevuld met senior priores.
En uiteraard krijgt ze ook het vast ruwvoer (hooi/kuil gras).

Maar alle tips en adviezen zijn welkom.

Ik hoop haar met voeding en training weer gespierder te krijgen. En hopelijk ook wat minder stijfjes.
Mijn doel is recreatief rijden. Beetje dressuur, buitenrijden, sprongetje, en het geen ik het leukste vind is grondwerken en werken aan de longe.

Groetjes Amieke79


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:49

Allereerst heel veel succes en plezier met je nieuwe paardje.

Je bedoelingen zijn heel goed en het is top dat je er goed over nadenkt. Muesli is als basisvoer prima zolang het een compleet voer is. Weet je toevallig al welk merk er op die stal gevoerd wordt of mag je dat zelf regelen? Senior priores is ook goed samen met het hooi. Zeewier snap ik op zich wel voor tijdens het verharen en om tijdelijk wat zou aan te vullen bij warm weer, maar de combinatie met knoflook begrijp ik iets minder. Knoflook heeft niet echt iets toe te voegen en het kan ook qua smaak best tegenvallen. Nog afgezien daarvan kan het op de maag ook nadelig werken omdat het toch best sterk spul is. In plaats daarvan kan je kiezen voor een goed compleet zoutblok voor in de stal. Echinecea hoeft ook niet echt iets toe te voegen, als je goed voert dan komt de weerstand vanzelf wel in orde. Met de keuze van de muesli kun je wel opletten of alle voedingsstoffen erin zitten, dan hoef je niet meer zoveel erbij te geven.
Hopelijk heb je hier iets aan.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:07

Wat krijgt je paard te eten op de huidige stalling?

Oy with the poodles, already

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:10

Knoflook niet geven! Dat kan voor bloedarmoede zorgen en dat wil je natuurlijk niet. En voor nu zou ik echt nog niet nadenken over zo veel verschillende soorten mineralen. Eerst even rustig ademhalen, het paard laten wennen en dan gaan kijken waar ze baat bij heeft.

Een nieuwe stal kan ook al heel erg veel veranderen in de behoeften van je nieuwe paard. Ook lijkt Seniores Prio wel heel veel van het goede als ze ook nog muslie en hooi krijgt. De suiker inname moet ook niet te veel worden natuurlijk.

Verder rustig beginnen met wat grondwerk, longeren en rijden, dan komen de eerste spieren vanzelf. Rome was niet in een dag gemaakt. Veel plezier met je nieuwe paardje, maar als ik zo lees komt hij niets te kort :D

IG: @arabierjoep

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 16:16

Ze krijg nu gewoon biks en kuil gras en hooi.

Ik koop mijn eigen voer, ik heb gekozen voor kale huur. Zodat ik zelf mijn hoeveelheid stro in de stal kan en mag bepalen. Ze krijgt verder gewoon tegelijk met alle andere paarden te eten. Ik zet alles klaar.

Juist vanwege de verandering van stal en alle stress die erbij komt, wil ik haar innerlijke zelve goed verzorgen.
Zodat haar immuunsysteem een niet te grote klap krijgt, zo vlak voor de herfst met wisselvallig weer.

Knoflook kan in grote hoeveelheden zelfs giftig zijn voor mens en dier. Net als heel veel verschillende kruiden, welke in juiste dosering juist weer een boost geven. Knoflook staat ook bekend als bloeddruk verlager, niet direct als veroorzaker van bloedarmoede.
Maar in de juiste combinatie gemengd knoflook/zeewier is dit goed voor de weerstand, spijsvertering, glanzende vacht en ook een aanvulling op mineralen en vitaminen, aminozuren en spoorelementen.
De verhouding zit kant en klaar in een doos. Dus ik meng niet zelf.
Ik zal idd overwegen enkel zeewier te geven.


En het is idd de bedoeling om lekker te grondwerken en longeren omzo conditie te verbeteren en spieren op te bouwen. Ik ga ook echt wekelijks een body foto maken elke keer foto op dezelfde plaats en dan na een half jaar een filmpje van alle foto's maken en uiteraard hopend dat er dan een voller en gespierder paardje staat...

Saaams

Berichten: 13243
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:24

Ik zou ook kijken naar creatine voor spieropbouw en vitamine e (excellent) tegen spierverzuring.

Laerkens Beauty

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:40

Paardje?? Een grote merrie van rond de 1.70 :) ....
Gefeliciteerd! Ze krijgt het vast goed bij je, met alle plannen die je hebt!

Maar als je paard er nu niet geweldig uitziet, kan dat aan het voer liggen, maar ook aan een heleboel andere dingen. Dus check in ieder geval of ze goed gezond is (Ik ga er vanuit dat je een aankoopkeuring hebt gedaan?). En is ze mager of arm bespierd? Dat is namelijk niet hetzelfde.

De basis van je voer is goed ruwvoer, dus gras, hooi en (droge) kuil.
Daarbij geef je krachtvoer en eventueel een supplement.
Voor een 15-jarige vind ik senior priores nog niet echt nodig, paard is in de kracht van haar leven!
Neem een goede basisbrok of muesli en verander niet te veel in één keer.

Supplementen zou ik voorzichtig mee zijn. Kijk eerst eens hoe ze het doet en vul dan aan op basis van hoe ze zich ontwikkelt. Als je veel supplementen voert, weet je ook niet wat wel en wat niet helpt.
Als ze er nu echt niet goed uitziet, geef dan een compleet supplement of voer een pot Opkikker leeg, dat doen wij vaak met paarden die even wat extra's nodig hebben. Eenvoudig en doeltreffend. En ze lusten het allemaal, ook niet onbelangrijk. Glucosamine geef je in principe alleen als je paard artrose heeft, anders is dat niet nodig.

Verder is je management minstens zo belangrijk als je voer. Dus ritme, weidegang, beweging, sociaal contact, werk, enz. Denk er ook aan dat ieder paard moet wennen aan een nieuw situatie, dus neem de tijd. Jij kunt wel direct aan de slag willen om een powerpaard van haar te maken, maar misschien is rust in het begin wel wat haar het meeste helpt :-).

Succes! Ben benieuwd naar de foto's.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:39

De post van Kendra doet me er aan denken dat het ook belangrijk is om een wormenkuur te geven, liefst voordat je gaat verhuizen. Tenzij die in de laatste 2 maanden nog gegeven is, of 3 maanden als het Equest was.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:12

Klopt, zat ik ook aan te denken, ook gewoon maar ontwormen.
Of mestonderzoek laten doen.

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:18

Ik snap dat je door het dolle bent, maar doe niet te veel tegelijk. Hou eerst even hetzelfde rantsoen aan en begin dan voorzichtig met andere voeding. In principe zou ze genoeg moeten hebben aan hooi, water, misschien wat vitamine brokjes en heel veel aandacht en buiten staan. Daarna rustig opbouwen en als over een paar weken nog geen spieren opgebouwd zijn (kan lang duren!!!) kan je eens kijken naar een supplement, maar laat haar eerst even rustig wennen :)

veel geluk met je nieuwe paard!

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:39

Spieren komt van combi werk, vrije beweging en genoeg eiwit + essentiele aminozuren (beperkt door die waar het minste van aanwezig is). Als aanzet bijvoer is 50/50 grasbrok/bietenpulp interessanter + vital bix vitaminekorrel (al gaan sommige paarden er idioot van aan de stuiter).

Korte termijn is je beste optie om zo'n 5-10kg van de nu gevoerde brok mee te vragen en dat na een paar dagen te gaan mengen met wat je wil gaan voeren door 1/4 nieuw er bij elke 2 dagen ongeveer op zelfde totale hoeveelheid voer.

Supplementen zou ik echt niet als eerste naar grijpen, er is nu geen reden voor.
Stijf kan heel goed, zeker als ze veel op stal staan, dan is ook met 15 jaar 15-20 minuten losrijden echt niet gek, eigenlijk voor geen enkel paard. Opstappen en weggalopperen is enkel voor slechte oude westerns en andere actiefilms (en vaak getruct, als in die paarden staan er net en waren al warm), gewone paarden die je heel wil houden hebben even tijd nodig voordat alles (synova = gewrichtsvloeistof en korrelig als het koud is) soepel en gesmeerd is. Veel vrije beweging en tijd nemen voor opwarmen en afkoelen is groot deel van wat je paard heel houdt. Geduld geeft je hier het grootste rendement.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 22:26

Oei, dank voor alle reacties, ik probeer zoveel mogelijk te beantwoorden.

Ik heb nog een hele maand om alles op een rij te krijgen.
Dus met wat mijn ideeën en gevoel zeggen is wat ik hier geschreven heb, zodat ik het straks helder heb.

Ze is zeker niet mager, gelukkig niet. Maar arm bespiert is mooi omschreven.
Ze krijgt nu ruwvoer, biks en weide. Verder geen supplementen. Ook geen zoutsteen.
Ze is verder een prima gezond paard.
Alleen mag ze van mij meer body ontwikkelen. Meer spier.

Mijn ervaring is met instappen en loswerken, dat je na 10 min toch los werkend zou moeten kunnen draven. Maar hier vind ik haar erg stijfjes in.
En kan gewoon zijn door de manier van rijden nu, de wei... Tal van redenen.

(ik ga nu afentoe langs zodat ze aan me wend, me een klein beetje kent, eind september is ze pas echt van mij)

Ik heb het gevoel dat ze baad zou kunnen hebben bij bijv vitamine en mineralen.
En zo'n blok, dan mag ze er aan likken. En dring ik niets op.

Oh ja, wormen... Ze heeft mest onderzoek gehad en was schoon. En straks bij mij op stal draait ze ook mee met de mest controle.

En goede tip idd, voer huidige stal.

Maar jemig wat zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden kwa voer. Het is gewoon een jungle.

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:01

Mestonderzoek is enkel een indicatie van hoeveel wormen in de ei-uitscheidende levensfase! er in je paard actief zijn. Dat zegt lang niet alles over de totale wormdruk. Mestonderzoek laat veel ruimte voor een vals negatieve uitslag, staar je er niet blind op.
Stijfheid kan van veel dingen komen, uitgebreid bloedonderzoek incl. bv vit. e, selenium, magnesium kan je meer vertellen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 01:32

Niet elk paard wordt los van stappen, vooral grotere paarden doen het ook vaak goed op rustig los galopperen. Mijn gvr van 8 gaat ook fijner lopen als ik de galop in het begin van de training meepak, en dan later nog een keer waarbij ik wat meer van hem vraag.

Qua supplementen vraag ik me weleens af of de paarden het 20 jaar terug nou zo slecht hadden zonder al die aanvullingen, ik ben er zelf vrij terughoudend in en overleg ook met mijn instructeur. Want spieren komen vooral door training. Mits een paard verder gezond is natuurlijk.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:17

AMieke79 schreef:
Maar jemig wat zijn er ongelooflijk veel mogelijkheden kwa voer. Het is gewoon een jungle.

Daarom moet je ook niet direct van alles er in gooien, want dan weet je niet wat werkt :-).
Maak het jezelf niet te moeilijk en kies voor basisvoer dat niet te duur is en je gewoon om de hoek kunt halen. Er zijn zoveel goede muesli's met laag suiker (bv Strucomix van Cavalor, fijn voer!)
En vergeet niet: ruwvoer blijft je basis...

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:37

Allereerst proficiat met de aankoop van je paardje!

Wat ik geregeld geef voor het boosten van het immuunsysteem van maar paard is Exponent Phyt. Een natuurlijk product, maar helpt goed voor de weerstand.

Ik ken het product al 7 jaar. Toen leren kennen bij een uitbraak van rhino op stal, waarbij men aanraadde om de paarden zo'n 2 flesjes te geven om het immuunsysteem te helpen.

Ik geef bij het vallen van het blad en het aankomen van het blad (dus in herfst en lente), 2 flesjes aan mijn paard van telkens 100ml. 2x per dag een spuitje van 10ml en dan 10 dagen lang ongeveer. Best voor het eten direct in de mond spuiten, omdat de slijmvliezen dit het best opnemen.

Ik durf het tussendoor ook nog een keertje te geven, bv na een drukke wedstrijdperiode en een verhuis, dus ik denk in jouw geval dat het zeker een goede aanvulling zal zijn.

Flesjes kan je gewoon bij de apotheek bestellen, kosten 25€ het stuk. Online kan ook, maar dan zijn ze duurder

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:59

Laatste is niet te koop in nederland. En zal ook niet veel toevoegen.

Wat ik zou doen naast genieten van je paard. Goed ruwvoer, niet teveel en te rijke basisbrok, liksteen. Eventueel ontwormen en je dier laten wennen aan de veranderingen. Als na een tijdje blijkt dat stijfheid bespiering (door training te verbeteren) enz niet verbeterd kun je altijd na controle door dierenarts iets extra gaan geven. Niet teveel willen doen en niet te krampachtig van alles door elkaar er in gaan gooien. Teveel brok, suikers eiwit kunnen namelijk stijfheid (spierbevangenheid) opleveren. Idem te hard of verkeerd trainen.

Vroeger was er niks anders dan hooi basisbrok en een zoute liksteen. Werden paarden ook gezond oud mee.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:01

Lizzyy schreef:
Ik snap dat je door het dolle bent, maar doe niet te veel tegelijk. Hou eerst even hetzelfde rantsoen aan en begin dan voorzichtig met andere voeding. In principe zou ze genoeg moeten hebben aan hooi, water, misschien wat vitamine brokjes en heel veel aandacht en buiten staan. Daarna rustig opbouwen en als over een paar weken nog geen spieren opgebouwd zijn (kan lang duren!!!) kan je eens kijken naar een supplement, maar laat haar eerst even rustig wennen :)

veel geluk met je nieuwe paard!



Dit is het beste advies. Niet radicaal het voer omgooien!

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:03

Ik geef tegenwoordig het voer van Vitalbix, hoef je niet superveel van te geven maar krijgen ze sowieso wel de nodige vitaminen en mineralen binnen wat ik echt heel belangrijk vind. Het gemakkelijke hieraan vind ik ook dat je het gewoon online kan bestellen en het gratis geleverd wordt vanaf je een bestelling van 50 euro plaatst. Ik bestel ook altijd luzerne mee om door de brokjes te mengen zodat ze langer bezig zijn met kauwen. Werkt prima zo en de paarden eten het graag!

Voor het immuunsysteem kan je beter een korte 'kuur' geven als opkikker. Ik gaf daarvoor Immunotop van Global Medics. Goed spul, niet heel erg duur en je geeft gewoon de aanbevolen dosis tot de fles leeg is.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:13

Er van uitgaande dat het paard gekeurd is en er dus geen lichamelijke gebreken zijn zou ik idd voeren waar ze mee gevoerd werd en dan langzaam overstapppen op iets waarbij ze misschien meer baat heeft. Tijd zat om je te verdiepen in de juiste voeding voor darmen en spieren . En spieren moet je er aan rijden dus zorg voor uitstekend passend harnachement en een goede rijstijl( instructeur)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MarjanB

Berichten: 16300
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Door bomen het bos niet meer zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:36

Gewoon genoeg ruwvoer er in, luzerne er bij en vooral niet enorm veel brok en andere zooi er in gaan gooien. Belangrijkste is tijd en goede opbouwende training.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Koper

Berichten: 30087
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:38

Isabel_k schreef:
Knoflook niet geven! Dat kan voor bloedarmoede zorgen en dat wil je natuurlijk niet. En voor nu zou ik echt nog niet nadenken over zo veel verschillende soorten mineralen. Eerst even rustig ademhalen, het paard laten wennen en dan gaan kijken waar ze baat bij heeft.

Een nieuwe stal kan ook al heel erg veel veranderen in de behoeften van je nieuwe paard. Ook lijkt Seniores Prio wel heel veel van het goede als ze ook nog muslie en hooi krijgt. De suiker inname moet ook niet te veel worden natuurlijk.

Verder rustig beginnen met wat grondwerk, longeren en rijden, dan komen de eerste spieren vanzelf. Rome was niet in een dag gemaakt. Veel plezier met je nieuwe paardje, maar als ik zo lees komt hij niets te kort :D

Dit. Geen knoflook geven. En kijk ook uit met zeewier, daar zit veel jodium in en dat is helemaal niet goed voor een paard.

Een eerste paard is hartstikke leuk en spannend en natuurlijk wil je meteen met haar aan de slag. Niet doen. Ze komt in een andere omgeving en krijgt een andere ruiter en voor jou is het ook allemaal een heel nieuwe ervaring. Laat haar wennen, en wen zelf ook aan haar. Schaar haar in in een leuke groep. Geef haar een vitaminebrokje of een basisbrok in de aanbevolen hoeveelheid. Het maakt niet uit welke.

En daarná ga je rijden, prutsen aan het voer enz.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:49

Ik zou beginnen met Marstall Vito of Pavo Nature's Best als krachtvoer als je een muesli wil voeren, eventueel aangevuld met Marstall Force of Pavo Vital indien er minder dan 500g PNB/100kg paard of 350g MV/100kg paard.

Dus als jouw merrie 650kg weegt, ik zou dat afronden naar 600kg voor het makkelijkere rekenen, moet je 3kg Nature's Best voeren of 2.1kg Marstall Vito. Let erop dat een schep voer geen kg is, het handigste is 4 scheppen afwegen en dan kijken hoeveel 1 schep voer weegt. Indien je minder dan de beschreven hoeveelheid voer geeft, zou ik het compenseren met een mineralenbrok. Zowel van Vital als van Force (of/of, niet en/en) moet je 30g/100kg paard geven. Dus als je maar 2kg PNB geeft, dan geef je maar voor 400kg paard mineralen. 200kg paard moet dan van Vital zijn mineralen krijgen, dus je moet nog 60g Vital bijvoeren (30x(200/100).

Deze hoeveelheden zijn berekend met 12kg gemiddeld hooi (waarden van het cvb, 2% lichaamsgewicht), maar het verandert niet zoveel met meer of minder hooi, dus daar zou ik verder geen rekening mee houden.

Hoewel ik eerst eens zou kijken hoe ze het hierop doet, heb ik erg goede resultaten gezien met Glucosamine en MSM. https://www.horseflex.nl/product/glucosamine-paard/
Ze werden er gewoon een stuk soepeler van, makkelijker opstarten. Is overigens wel een teken van slijtage, maar dat is niet abnormaal op deze leeftijd.

Als de bespiering achter blijft met de nieuwe voerregime en wennen (dus na minimaal 4 weken), zou ik een kg luzerne bij gaan voeren. Daarmee voer je met een ruwvoerbron een berg goede kwaliteit eiwitten. Dit kan zowel met een luzernebrok of gehakselde luzerne.
Bij (vrijwel) onbeperkt ruwvoer kies ik voor een luzernebrok, want deze wordt vaak beter gegeten, kost minder en paarden met maagproblemen verdragen het beter doordat gehakselde luzerne vrij scherp en hard is (voor gezonde geen probleem), maar luzernebrok is gemalen en is dus een meel en geen probleem meer.

Ik zou niet direct beginnen met Subli SP, dat is een vrij eiwitarm product welke geschikt is om energie/kcal toe te voegen zonder dat je veel zetmeel/suiker toevoegt. Ook als er veel te weinig ruwvoer wordt gevoerd is het een simpel op te slaan middel om toch nog wat extra vezels te voeren, maar bij voldoende ruwvoer en voldoende energie/kcal is SP zelden nuttig (er zijn uitzonderingen, maar jouw verhaal neigt daar nu niet naar).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 21:12

Nou, toch even kleine update...

Dat het arm bespierde ... Eerlijk best heel erg meevalt... Vanavond toch nog even langs geweest.

Tuurlijk er kan absoluut meer spieren bij en dat gaat ook helemaal lukken met bewegen, trainen en genieten.

Kwa voer zo ie zo hooi en kuil. Kuil is afwachten of ze dit eet en lekker vind. En handje muesli gecombineerd met biks.
En vandaar uit gaan we het mee maken.

Ik ben helemaal happy.
En heb weer stukje meer zelfvertrouwen. To do right by my pony. Hahaha.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:30

Gefeliciteerd met je eerste eigen paardje!

Je vraagt ervaringen en advies.
Mijn advies zou zijn: onbeperkt ruwvoer (hooi en gras), liever geen kuil.
En aanvullen met Vitalbix Daily Complete, vitaminen en mineralen brokje.

Mocht je ooit kruiden en/of supplementen willen geven, dan zou ik Horse Complete vragen om e.e.a. door te meten. Zelf goede ervaringen mee.

Zou je zeker afraden er van alles in te gooien.
Wil je toch een muesli voeren, check dan heel goed het suikergehalte.

De website http://www.voervergelijk.nl geeft ook heel veel informatie over paardenvoeding en de samenstelling daarvan.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, unofficial79 en 14 bezoekers