Nieuw paard valt aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 12:48

Hallo
Ik heb sinds kort een nieuwe merrie gekregen. Ik was super blij met haar. Bij de verkoper was het een heel relaxed en lief paard. Na één dag op haar nieuwe stal leek het het een totaal ander paard te zijn geworden. Op stal hapt ze met haar oren plat naar iedereen die maar voor bij loopt. Als ik haar wil op halen uit de wei komt ze met blote tanden op me afstormen. Tijdens het poetsen heeft ze haar goede en slechte momenten(ze hapt soms ook om haar heen). Tijdens het longeren loopt ze wel braaf maar gooit nog vaak haar oren plat in haar nek.

Ik snap dat een nieuwe omgeving spannend is voor haar, maar dit gedrag is toch niet normaal?

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Of heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:51

Is het paard wel helemaal gezond?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:52

Zou even contact opnemen met de vorige eigenaar?
Wat is er veranderd in de manier van houden?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:52

Is ze klinisch gekeurd bij aankoop?
En hoe lang is dit gedrag nu bezig? Mogelijk hengstig?
Normaal gesproken komen dit soort veranderingen boven drijven na 2-4 weken als pony beetje gesetteld raakt en gaat testen wat de regels hier zijn. Zo snel omslaan geeft vraagtekens over al dan niet sedatie/pijnstilling bij verkoper. Of verkoper heeft even geluk gehad met hoe ze die dag was.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:52

ik zou t paard terugbrengen....paarden zijn voor mij hobby en wil er niet meer verongelukken. Maar ja das persoonlijk natuurlijk

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:59

Klinkt als een paard met heel veel stress. Dat kan zijn door de verhuizing, door pijn/ongemak, door de huisvesting... Hoe is ze nu gehuisvest?

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:01

Ik dacht ook meteen aan hengstigheid. Mijn merrie is dan ook erg boos. Heeft ze dit al lang! Zo ja, zou ik denken aan stress door de verhuizing, laat je niet afschrikken en breng veel tijd met haar door.

Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:09

Ze is helemaal klinisch goedgekeurd. Ik denk dat ze hengstig is maar de verkoper zei dat je dit bij haar amper ziet. Ik denk haast ook dat het door stress en spanning komt. Hebben jullie misschien tips om haar (op een veilige manier) te laten ontspannen en wennen?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:14

IrisHorse14 schreef:
Ze is helemaal klinisch goedgekeurd. Ik denk dat ze hengstig is maar de verkoper zei dat je dit bij haar amper ziet. Ik denk haast ook dat het door stress en spanning komt. Hebben jullie misschien tips om haar (op een veilige manier) te laten ontspannen en wennen?


Als ze klinisch is goedgekeurd is er ook bloed afgenomen en bewaard. Je zou de da kunnen vragen dat bloed te testen op verdovende middelen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:19

Eenkennig?
Heb je het al aan de verkoper gevraagd of doorgegeven ?

Edit : is er verschil in huisvesting qua drukte / aanloop van mensen?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:20

Voorlopig zeker een zweepje bij de hand houden, zodat je haar van je weg kan drijven als ze je echt wil te grazen nemen (en geloof me, je bent geen beul als je een aanvallend paard een goeie tik geeft, zij is begonnen).

Ik zou begeleiding zoeken in grondwerk/natural horsemanship, want zo'n gedrag kan gevaarlijk uit de hand lopen. Die persoon kan dan ook zien of er eerder iets fysieks aan de hand is, zelfs al was ze toen goedgekeurd. Ik heb ook voorgehad dat de mijne een osteo nodig had na een trailerrit. Zelf vind ik longeren in vrijheid heel fijn met zo'n paarden, maar valt soms wel onder de categorie "don't try this at home", want als je zo'n paard per ongeluk over haar grenzen drijft of teveel in een hoek opsluit, kunnen ze ook aanvallen.

En nog een laatste, misschien wel belangrijkste tip: geef geen snoep-/voerbeloningen uit de hand aan zo'n paarden, worden ze alleen maar brutaler van. Zoek als beloning eerder uit welke plekjes ze leuk vindt qua aanraking/poetsen, kan je haar daarmee geruststellen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:25

IrisHorse14 schreef:
Ze is helemaal klinisch goedgekeurd. Ik denk dat ze hengstig is maar de verkoper zei dat je dit bij haar amper ziet. Ik denk haast ook dat het door stress en spanning komt. Hebben jullie misschien tips om haar (op een veilige manier) te laten ontspannen en wennen?

1e hengstigheid op een nieuwe locatie kan heftig zijn, maar hoe lang is dit nu aan de gang?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:27

IrisHorse14 schreef:
Ze is helemaal klinisch goedgekeurd. Ik denk dat ze hengstig is maar de verkoper zei dat je dit bij haar amper ziet. Ik denk haast ook dat het door stress en spanning komt. Hebben jullie misschien tips om haar (op een veilige manier) te laten ontspannen en wennen?

Heb je haar meteen bij de groep gegooid? Dat kan voor heel veel stress zorgen.

Hoe lang heb je haar? Ik zou een paard wat zo hevig reageert eerst laten wennen. Niet longeren, en gewoon alleen laten wennen. Op het moment dat ze in de groep gaat haar daar ook een tijdje niet uit halen. Ook niet om te borstelen. Wanneer ze in de groep gaat zorg dan dat de ruimte groot genoeg is, en dat er voor alle paarden ruwvoer aanwezig is.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:29

Is er bloed afgenomen tijdens de keuring? Zo ja, zou ik dat even laten onderzoeken op verboden middelen.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:31

als je gekeurd hebt, nu eerst gelijk bloed opvragen en laten onderzoeken.

heb een shet merrie staan die ook zo was en nu is ze zo aanhankelijk naar mijn toe. heb ze dan ook wel echt ferme tikken gegeven en op mijn manier / regels opgevoed.

violafan een paard maar gelijk terug brengen dat gaat natuurlijk niet zomaar even.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:33

Is er in jouw stalmanagement iets anders dan bij de vorige eigenaar (hoeveelheid stal/wei, voer)? Sommige paarden kunnen enorm omslaan doordat ze bijvoorbeeld langer op stal staan in combinatie met rijker voer. De merrie die ik rij reageert ook heftig op dat soort dingen, vooral met voer. Als dat redelijk hetzelfde is zou ik het denk ik gooien op stress en inderdaad even bloed laten onderzoeken :j

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:47

Waarschijnlijk toch een dominantere merrie die bij jaar vorige plekje een duidelijke plek in de rang had en nu zoekende is naar der nieuwe plek.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:49

GabberGill schreef:
Waarschijnlijk toch een dominantere merrie die bij jaar vorige plekje een duidelijke plek in de rang had en nu zoekende is naar der nieuwe plek.

Dit is echt geen reden om mensen aan te vallen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:51

Of juist een heel onzeker paard wat zich geen raad weet :)

Heb 't eens meegemaakt met een welsh. Die werd op eerdere stallingen redelijk structureel in elkaar getremd. Op nieuwe stalling beet en schopte ze uit voorzorg van zich af. Ze was gewoon heel onzeker.

Lastig dat 't voor TS een nieuw paard is waar ze het karakter nog niet zo goed van kent. Een dominante trut te zacht aanpakken, of een bang paard juist te hard, veroorzaakt alleen maar meer problemen.

Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 16:43

Vandaag weer bij haar langs geweest. Ze was super braaf! Misschien reageerde ze toch heel heftig doordat ze hengstig was en alle spanning er omheen :=

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:15

bigone schreef:
GabberGill schreef:
Waarschijnlijk toch een dominantere merrie die bij jaar vorige plekje een duidelijke plek in de rang had en nu zoekende is naar der nieuwe plek.

Dit is echt geen reden om mensen aan te vallen.

Dat vindt jij. Mijn onzekere en toch dominante merrie deed dit ook. Tot ze gesetteld was en zich thuis voelde.

Die heeft mensen de wei uitgetrapt tot ziekenhuisbezoekjes toe. Toen zij zekerder was en haar plek in de wei en onder mij had was dit over.

Rende met ontblootte tanden op iedereen af. Zodra je je groots maakte en haar wegging sturen dimde ze in.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:36

bigone schreef:
GabberGill schreef:
Waarschijnlijk toch een dominantere merrie die bij jaar vorige plekje een duidelijke plek in de rang had en nu zoekende is naar der nieuwe plek.

Dit is echt geen reden om mensen aan te vallen.


Waarom niet? Als ze denkt dat haar plekje boven mensen is en het nog lukt ook (mensen laten haar met rust, springen weg, geven haar een tik, maar lopen dan toch weg), waarom zou je dat als merrie dan niet doen?

Aan TS dus om duidelijk te maken wat haar plek echt is en dat doe je niet alleen met zwepen. Dit heet paarden opvoeden.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:07

Knert schreef:
IrisHorse14 schreef:
Ze is helemaal klinisch goedgekeurd. Ik denk dat ze hengstig is maar de verkoper zei dat je dit bij haar amper ziet. Ik denk haast ook dat het door stress en spanning komt. Hebben jullie misschien tips om haar (op een veilige manier) te laten ontspannen en wennen?


Als ze klinisch is goedgekeurd is er ook bloed afgenomen en bewaard. Je zou de da kunnen vragen dat bloed te testen op verdovende middelen.


Dat was mijn idee ook. En samenstelling van het bloed laten checken. Een vriendin van mij had hetzelfde, bleek dat toen ze hem kocht er een ruime hoeveelheid bloed was afgetapt, daardoor was hij bij de verkoop super mak (had hele erge bloedarmoede). Inmiddels is die grasmaaier, want rijden is levensgevaarlijk.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Nieuw paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:14

Hoop voor je dat het in een stijgende lijn blijft doorgaan ik zou haar rustig laten aarden eventueel mocht het echt de hengstigheid is heb je monnikspeper om eventueel te proberen