‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 12:54

Bewust niet op VT omdat t me meer om de etiquette gaat dan om het eten op zich. Maar ik had laatst een gesprekje met een collega. We kregen een traktatie van een collega op werk, zij zei na twee happen ‘sorry dit vind ik niet lekker’ en gooide het zo weg.
Ik stond daar toch wel van te kijken bij mij is er in gestampt dat je uit beleefdheid eet wat je krijgt. Of beleefd iets afslaat als je al weet het echt niet te lusten. Sws heb ik moeite met eten weggooien maar dat is een andere discussie.

Eten jullie een bord leeg/een traktatie oid op uit beleefdheid of heb je geen moeite om na een paar happen te zeggen dat je t niet lekker vind? Allergieën buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:57

Ik ben precies ook zo opgevoed en heb ook moeite met het weggooien van eten. Als ik er ook over nadenk dat iemand z'n best heeft gedaan om mij iets te geven vind ik het ook zeer ondankbaar om te roepen lust niet en weggooien maar. Hetzelfde als je op visite bent en je glas drinken half laat staan als je weg gaat, dat heb ik ook nooit begrepen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:57

Als ik iets niet lekker vind dan eet ik het niet op. Moet je dan maar met kokhalsneigingen iets opeten omdat het beleefd is? Ik vind het sowieso goed dat die collega het wel geprobeerd heeft. Dat ze het dan niet lust kan gebeuren. Ik neem sowieso zelden iets van traktaties, soms probeer ik het weleens en de ene keer is het lekker en de andere keer stop ik ook na 2 happen. En ja dan gaat het weg. Als ik het opeet verdwijnt het ook uiteindelijk in de wc. Iemand anders gaat niet mijn aangegeten stukje nog opeten denk ik.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:58

Als ik twijfel of ik het lust dan neem ik het niet aan. Tenzij mijn vriend mee is want die eet het dan altijd op. Ik lust bijvoorbeeld veel soorten gebak en chocola niet. Hij is er gek op... dit doe ik wel subtiel trouwens. Als ik door ga eten ga ik kokhalzen en dat is minder subtiel... :=

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:59

Nou.. uhm.. ja.. dat vind ik eigenlijk wel dat je dan maar met kokhalsneigingen iets weg moet eten. Inderdaad omdat het beleefd is. Maar dat is mijn mening hoor.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:59

Hmmm als ik ergens ga eten bij iemand dan hanteer ik inderdaad, binnen redelijke marges, het principe dat je gewoon maar door eet.

Bij een traktatie op het werk doe ik dat niet. Alleen ik zou ook niet roepen dat lust ik niet. Dan zou ik niets zeggen en het gewoon laten staan. Of iets van het is me iets te zoet of te machtig als mij er naar gevraagd wordt.

Edit, bij kokhalsde ingingen zou ik zeker niet door eten. Maar dan moeten mensen het toch wel heel bont maken qua koken toch?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-08-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:59

Ik ben ook zo opgevoed, als ik zeker ben dat ik het niet lust dan bedank ik vriendelijk op voorhand.
als ik niet zeker ben dat ik het ga lusten dan snij ik er een stukje vanaf om te proeven, als ik het dan niet lust kan iemand anders het opeten / neem ik het mee naar huis voor mijn vriend/afhankelijk van de situatie op dat moment. Maar bij enige twijfel sla ik liever af dan dat ik moet zeggen dat ik het niet lekker vind.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:00

Als ik niet zeker weet of ik iets lekker vind, geef ik dat aan en vraag ik om een klein stukje om te proeven. Sowieso ben ik geen grote eter en verdwijnt hier eea in de prullenbak.
Mijn kind (2) hoeft niet zijn bordje leeg te eten. Soms eet ie een hap, soms scheppen we twee keer op. Ik eet ook de ene keer meer dan de andere en vind het ene lekkerder dan het andere. Wat ik niet ga doen is verschillende dingen koken om iedereen te pleasen.

Ik ben ook niet opgevoed met ‘wat je opschept eet je op’. Mijn ouders begrepen toen al dat je ogen soms groter zijn dan je maag. Wat ze wel deden was ‘nog x hapjes en dan ben je klaar’. Dat was vooral als ik het niet lekker vind.

Overigens heb ik ooit eens bij een vriendje gegeten en niet gevraagd wat ze gingen eten. Toen had ik mezelf tuk: spruiten... ik had ze nog nooit gegeten en het was de eerste keer dat ik bij dat vriendje at, dus uit beleefdheid keurig mijn bordje leeg gegeten. Dat was een groot leermoment ;)

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 13:01

Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:01

Als ik iets écht niet lust zeg ik het wel. Beter dat dan kokhalzend aan tafel/aan de koffie zitten.

M'n bord leegeten heb ik thuis ook niet meegekregen trouwens. De regel was hier dat je moest proeven, maar als je het echt niet lust een boterham mag pakken. Als je er maar niet over zeurt.
Thuis en bij goede vrienden doe ik dat nog steeds zo, bij mensen die wat verder van me afstaan probeer ik wel gewoon netjes op te eten wat me aangeboden wordt (of het van te voren al beleefd af te slaan).

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:02

Als ik denk dat een traktatie niet aan mij besteed is zeg ik gewoon nee.
Ooit om te proberen chocoladetaart gegeten, terwijl ik geen gebakmens ben.
Dat vond ik echt zo smerig machtig en zoet, dat ik sindsdien weer nee zeg.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:03

Mars schreef:
Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?


Bij bepaalde etenswaren wel. Maar die laat ik op voorhand al direct staan.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:03

Mars schreef:
Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?


Sommige mensen hebben dat dus echt. Ik niet. Mijn gezicht vertrekt maar ik kan het vaak wel doorslikken. Als iets echt niet lekker is, eet ik het ook echt niet op.
Ik heb ooit eens een bolletje gember in m’n mond gehad, in de veronderstelling dat het fruit was (ik had gevraagd om gebakken fruit). Dat kreeg ik echt niet weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:03

Mars schreef:
Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?


Er is wel een verschil tussen 'niet lekker' (dan probeer ik door te eten) en 'niet lusten' (écht vies). Maar bij dingen die ik niet lust gebeurt dat echt ja. Zou handig zijn als het niet zo was, maar helaas :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:04

Mars schreef:
Maar als je iets niet heel lekker vind krijg je dan meteen kokhals neigingen? Ik lees dat wel vaker, maar zijn jullie dan zo gevoelig?

Ja, ik heb tot +- mijn 16e daardoor nooit nieuwe dingen gegeten in restaurants. Altijd patat of pizza. Inmiddels gaat het veel beter. Maar als ik iets echt niet lust (anders dan niet lekker vinden) dan eet ik het niet op want dat gaat mis.

En wat ik echt niet lust is niet veel
- eet geen vis en vlees (vega)
- geitenkaas en schapenkaas
- olijven
- druivenbladeren

Dus ben al heel trots op hoeveel ik wel eet nu! :o

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:05

Ik eet echt alleen dingen die ik lekker vind. Ik ga geen calorieën tegen heug en meug naar binnen werken alleen omdat het beleefd is. Genoeg is genoeg. En als ik het niet lust dan eet ik het niet. Dan eet ik maar niks. Eten uit beleefdheid is echt heel raar. Eten doe je omdat het een primaire behoefte is, niet een sociale verplichting.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:06

Ik sla het dan van tevoren af. Te vaak gehad dat ik dan uit beleefdheid iets aannam en dan alleen maar in m’n hoofd aan het worstelen was van ‘oliebol hoe krijg ik dit ooit weg.’ Als ik het dan echt niet op kreeg, gooide ik het subtiel weg. Ik moet inderdaad kokhalzen dan, maar dat heb ik overigens ook met lekker eten dus wat dat betreft ben ik een slecht voorbeeld :+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:06

Als ik denk dat ik ga kokhalzen van een traktatie, dan neem ik het gewoon niet aan. Of zoals meerderen hier aangeven, dan zou ik eerst willen proeven als ik twijfel. Als ik het mwoah, niet zo lekker vind, dan zeg ik dat niet, maar eet het gewoon op. Ga je niet dood aan toch.

Vroeger at ik thuis wel wat de pot schafte, als er iets op tafel kwam dat ik minder lekker vond, dan nam ik gewoon minder.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:06

Meestal als ik iets niet zo lekker vind dan eet ik het gewoon op uit beleefdheid. Maar vind ik het nu echt zo vies dat ik het niet weg krijg, dan laat ik het wel staan. Wel met 10x mijn excuses natuurlijk. Beter dat ik er eerlijk over ben, dan dat ik kotsmisselijk ben de rest van de dag. Mocht zoiets een keer gebeuren vind de ander het niet zo erg. Meestal hoor ik dan 'als je het niet lust moet je het laten staan.'. Dan scheelt het wel een hoop dat er weinig dingen zijn die ik niet lekker vind, dus zo vaak maak ik het niet mee. :+

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:08

Murosch schreef:
Nou.. uhm.. ja.. dat vind ik eigenlijk wel dat je dan maar met kokhalsneigingen iets weg moet eten. Inderdaad omdat het beleefd is. Maar dat is mijn mening hoor.


Dat vind ik dan weer erg ver gaan. Want wie doe je daar dan een plezier mee? De eter zit het tegen z'n zin met braakneigingen weg te werken omdat het netjes is. Maar de mensen erom heen en de gene die trakteert zien ook dat iemand het met flinke tegenzin wegwerkt. Zo'n fijn beeld is dat niet. Als het mijn traktatie zou zijn zou ik dan zeggen dat ze het maar moeten laten staan.

Ik weet vaak wel of ik iets lust of niet dus ik sla dan af. Of vraag een klein hoekje om te proeven. Ik ben helaas iemand die snel braakneigingen kan hebben van eten. Al is het dan vaker door de structuur van het eten dan door de smaak

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:08

Ik hou van eerlijkheid, niet van huichelarij. Ook als ik tracteer.
Ik zou niet eens willen dat iemand iets van mij tegen zijn zin opeet.
Daar is toch niemand mee gediend?

Of het moet om een kind gaan.

Volwassenen kunnen toch wel ergens tegen? Lijkt me wel zo gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:09

Suzanne F. schreef:
Ik eet echt alleen dingen die ik lekker vind. Ik ga geen calorieën tegen heug en meug naar binnen werken alleen omdat het beleefd is. Genoeg is genoeg. En als ik het niet lust dan eet ik het niet. Dan eet ik maar niks. Eten uit beleefdheid is echt heel raar. Eten doe je omdat het een primaire behoefte is, niet een sociale verplichting.

In sommige landen/culturen is dit echt anders.

Ik eet zelf geen vlees/vis/zuivel, dus als iemand mij dat aanbiedt neem ik het sowieso niet aan. De rest eet ik wel, ook als ik het echt heel erg goor vind, behalve als het echt niet gaat dan houdt het natuurlijk ook op.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:09

O, ik ben daar vrij makkelijk in. Op een verjaardag laatst kreeg ik een wijntje ingeschonken maar die was zó zoet, gevoelsmatig was het Canei met nog een extra suikerklontje erin. Daar hou ik echt niet van. Ik heb gewoon gezegd 'joh, heb je wat anders te drinken voor me?'. Andersom hoop ik ook dat mensen die bij mij te gast zijn eerlijk durven aangeven dat ze iets bij nader inzien toch niet hoeven of een alternatief willen. Dat spastische gedoe om iets op te eten/drinken wat je echt tegenstaat is aan mij niet besteed :n.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:10

Er zit een flink verschil tussen “zou ik niet nog eens eten” en “dit komt er met hetzelfde tempo weer uit”. Indien het eerste, dan eet ik braaf op en eet ik het dus ook niet weer. Mocht het me weer aangeboden worden, dan neem ik het dus gewoon niet aan. Bij het laatste probeer ik wel zo subtiel mogelijk het in de prullenbak te knikkeren, ik eet dat niet op. Maar als ik echt iets vies vind, dan kan ik daar gerust een hele dag beroerd van voelen. Dat doe ik niet “omdat het niet netjes is om het niet op te eten”. Dan maar niet netjes...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:12

Het lijkt wel een soort van taboe, nu ik er nog eens over nadenk:

het niet mogen laten blijken dat je iets niet lekker vindt.

Dat is toch gek?

Terwijl het heel normaal is dat smaken verschillen. Iedereen weet dat smaken verschillen.