Verlatingsangst maar niet alleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 11:47

Hallo,

Ik heb 2 pony's, een fjord en een appaloosa. Momenteel is de appaloosa langdurig geblesseerd.

De appaloosa heb ik inmiddels 13 jaar en de fjord bijna 2 jaar.

We stonden op een stal waar mijn pony's de enige waren. Als ik met de een weg ging, sloot ik de ander altijd even op in de stal, anders brak de achterblijver de boel af. En op stal (met hooi) was de ander een stuk rustiger.
De gene die ik mee nam, heeft nooit moeite gehad met het weg gaan trouwens, het is altijd alleen de achterblijver die "paniek" maakte.

Ze stonden daar in een inloopstal, maar wel gescheiden van elkaar dmv een draadje, mijn fjord gaat na verloop van tijd namelijk achter de appaloosa aan jagen en als ze de kans krijgt drijft ze haar in een hoek en mept haar letterlijk in elkaar.

Voernijd is het niet, want er is altijd onbeperkt ruwvoer op meerdere plekken en krachtvoer gaf/geef ik echt strikt gescheiden maar wel altijd beide tegelijk.


Over de draad werd echter wel veelvuldig gekroeld e.d. en ze stonden ook vaak te slapen met beiden hun hoofd over de draad naar elkaar toe enzo.
Op de weide konden/kunnen ze wel samen.

Ruim 4 maanden geleden zijn we van stal verhuisd. Geen inloop stal meer maar wel gehele dag in de paddock. Hier eerst weer samen geprobeerd, maar dit was nog steeds geen optie, dus weer apart gezet dmv een draadje.
Op deze stal staan meer paarden, en mijn paddock grenst ook aan een andere paddock waar altijd paarden in staan. Tevens kunnen mijn beide pony's het hele erf overzien en kunnen ze altijd andere paarden zien/ruiken.

Tóch is er weer die paniek als ik een van de twee mee neem. De achterblijver gaat als een malle door de paddock en stopt pas als de ander terug is ín de paddock, zelfs elkaar kunnen zien is niet voldoende! Als de een op de poetsplaats staat loopt de achterblijver continu te gillen, terwijl ze elkaar gewoon kunnen zien!

Mijn appaloosa zet ik, vanwege haar blessure nu steeds (alleen) op stal als we met de fjord weg gaan, want dan is ze het rustigste, ze loopt wel continu rondjes in haar stal, maar in de paddock gaat ze echt helemaal uit dr plaat.
De fjord gedraagt zich redelijk in de paddock als ik met de appaloosa weg ga, maar loopt wel te gillen en trekt af en toe een flinke sprint door haar paddock.

En echt waar, er staan meerdere paarden om ze heen e.d. maar dit boeit de achterblijver blijkbaar helemaal niks!

Ik dacht eerst dat het tijd nodig had, maar na 4 maanden worden het nog helemaal niks beter, bij beide niet!

Wat kan ik nog meer doen?

Er is een redelijke kans dat de appaloosa nooit meer beter wordt en binnen nu en een half jaar ingeslapen zal worden helaas. Maar behalve dat ik daar tegenop zie, durf ik ook écht niet te bedenken wat mijn fjord dan gaat doen...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:05

Ik denk dat ze ongezond aan elkaar hangen en dat je dat in stand houdt door ze nog steeds apart van andere paarden te houden. Waarom zet je de fjord niet lekker in een kudde? En de merrie in een andere kudde? Daar gaan ze allebei enorm van opknappen.

En wat er gebeurt als je appaloosa er niet meer is? Niets bijzonders. Je fjord gaat even van streek zijn en roepen en vervolgens gaat hij binding aan met andere paarden als je hem die kans tenminste geeft (door hem in een kudde te zetten).

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:10

Precies wat GDG zegt, zorgen dat ze allebei minimaal 1 ander vriendje krijgen. Zo apart van elkaar met een draadje is niks om voor langere tijd zo te houden.

En dan zal het ook niet zo'n vaart lopen als de appaloosa weg is. Sterkte trouwens met dat vooruitzicht.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 12:16

In een kudde huisvesten is momenteel helaas geen mogelijkheid....

Óf samen met z'n 2-en, óf alleen dmv een draadje.

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:20

En de fjord of appaloosa met 1 ander paard ruilen kan ook niet?
Ik denk echt dat dit je enige optie is, zoals het nu gaat is voor beide paarden niet leuk en voor jou ook niet.
Als daar geen mogelijkheid voor is dan zie ik als alternatief om 1 of beide paarden verhuizen...

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:44

Snap je probleem. Ik heb hetzelfde gehad en soms nog. En ook door een verhuizing is dat ontstaan.
Paarden zat maar compleet gefocust op de ander ( moeder en dochter). Het heeft tijd gekost maar gaat nu wel beter met name met de dochter. Nu is de moeder onrustiger als de dochter weggaat. Er komt een moment dat er een van beide er niet meer is....Daar denk ik nog maar niet aan. Veel heb je niet aan mijn verhaal maar ik heb het tijd gegeven en gaat nu echt stukken beter. Hoop dat dat bij jou ook gaat gebeuren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:55

Temeraire schreef:
En de fjord of appaloosa met 1 ander paard ruilen kan ook niet?

En dan deze twee niet in het zicht van elkaar.


Temeraire schreef:
Ik denk echt dat dit je enige optie is, zoals het nu gaat is voor beide paarden niet leuk en voor jou ook niet.
Als daar geen mogelijkheid voor is dan zie ik als alternatief om 1 of beide paarden verhuizen...

Mee eens. En 'geen mogelijkheid' is maar zeer zelden echt waar, het is vaker 'andere prioriteiten'. En dat mag natuurlijk ook, daar niet van, maar het is wel iets anders.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:05

Bij ons op stal stonden ook een moeder en dochter die enorm aan elkaar plakten. In het begin was alleen de dochter er en dat ging prima, later kwam de moeder er weer bij en plakten ze enorm aan elkaar ook al stond de hele stal of wei vol andere paarden. Afgelopen jaar is de moeder ingeslapen en heeft de dochter heel even gegild, maar na een dag was dat over en is ze veel makkelijker geworden in het gedrag.

Ik zou dus inderdaad proberen om ze uit het zicht van elkaar te zetten als die mogelijkheid er is en ze in verschillende groepen in de wei of paddock te doen.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:12

Ik weet niet welke blessure je paard heeft maar rondjes lopen in een box van 3,5 bij 3,5 is echt niet goed.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:31

bigone schreef:
Ik weet niet welke blessure je paard heeft maar rondjes lopen in een box van 3,5 bij 3,5 is echt niet goed.


Nee, ik weet het, maar het is kiezen uit 2 kwaden... En dan is dit de "beste" oplossing van de 2...

Hab inderdaad ook al bedacht ze uit zich van elkaar te zetten, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen op de huidige stal. Het is niet zo groot bij ons en alles staat in zicht van elkaar.

Wel al overwogen om ze de nachten (dan staan ze binnen) niet meer naast elkaar te zetten maar te wisselen van box met ander paard.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:45

Paarden die aan elkaar plakken blijven aan elkaar plakken zolang ze bij elkaar staan. Er is geen supplementje dat je kan geven of zalfje dat je kan smeren of trucje dat je kan aanleren waardoor dit verholpen wordt. Het enige wat écht werkt is paarden die te erg aan elkaar plakken uit elkaar halen. Ik zou ze dus paddocks geven die ver uit elkaar liggen en stallen aan de uiterste kanten van het stalgebouw.

En dan nog een geut persoonlijke mening: paard is een kuddedier. Paarden vertonen ongewenst gedrag wanneer mensen met tralies en draadjes aan de slag gaan. Dat maakt tralies en draadjes niet meteen slecht (mijn paard kent ook tralies en draadjes), maar dat doet je wel beseffen dat het probleem bij de mens ligt en niet bij het paard. Interessant om die gedachte mee te nemen voordat je 'dat is absoluut onmogelijk' zegt. :)

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Verlatingsangst maar niet alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:10

Ik zou toch proberen te koppelen aan andere paarden eventueel rouleren