Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 11:16

Vaak kom je op Bokt de oneliner 'neem les' of 'zoek een goede instructeur' tegen, als oplossing van veel (rijtechnische) problemen. Maar is het ook niet goed om af en toe een tijdje geen les te nemen? Ik zit door omstandigheden even zonder instructie en merk dat ik daar (waarschijnlijk tijdelijk, maar toch :) ) beter van ga rijden. Ik vergeet even alle lessen die in mijn hoofd zitten. Ik voel meer en merk dat ik heel rustig wat aan het fröbelen ben. Een beetje meer binnenbeen, een heel klein beetje anders zitten, hand wat meer openen, enz.... en dan kijken wat er gebeurt. Ik realiseer me dat ik na verloop van tijd echt weer een oog van de grond nodig heb, maar voor nu voelt het goed en heb ik ook het idee dat mijn paard echt fijn loopt. Ik was wel benieuwd of meer mensen deze ervaring delen.
(Ik rijd trouwens geen wedstrijden op dit moment, dat maakt denk ik wel uit.)


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:21

Ligt dat niet al aan de kennis die je hebt?

Vaak zie ik echte beginners vragen staan, zo enorm basis. En dan vind ik de tip neem les wel echte een goede tip.
Ik denk dat deze mensen echt nog niet de vaardigheid hebben om zelf wat te fröbelen zoals jij omschrijft.

Ruiters met al een goede uitgebreide basis. Die automatisch al voelen, mijn paard loopt scheef, mijn paard loopt op de voorhand. En ook al heel goed onder de knie hebben hoe dat op te lossen.
Ik denk dat daar een tijd zonder les geen probleem gaat zijn.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:23

Ik heb 10 jaar lang geen les gehad. :+ Twee jaar geleden wel weer mee begonnen maar nu helaas weer mee gestopt omdat ik niet regelmatig rij (soms 3x per week en soms 3 weken niet) en ik het te duur vind om steeds 50,- te betalen en het dan weer 3 weken niets mee te doen. Ik vond het wel fijn omdat je meer een doel had om aan te werken en merkte wel dat m'n paard beter liep.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:24

Ik vind les wel belangrijk, want je gevoel op een paard kan helemaal anders zijn dan dat het er in werkelijlheid uitziet. En dan ga je jezelf ook snel verkeerde dingen aanleren.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:25

Ik heb dat ook. Ik heb doodgraag les van mijn instructrice en leer heel veel, maar als ik eens een maandje geen les heb, dan vind ik dat niet eens zo erg en probeer ik zelf dingen :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:26

Denk dat dat wel goed kan zijn in bepaalde situaties.

Door lessen kan je je helemaal blind staren op bepaalde dingen: dit wil je bereiken, dat wil je kunnen etc. Maar soms is het ook goed om gewoon te zitten en te voelen, wat doet je paard, waar reageert het paard op als je bepaalde dingen iets anders doet, zoals jij ook al aangeeft :j

Maar wat Special_Da zegt wel helemaal mee eens. Je kan best eens een break nemen maar niet te lang

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 11:26

enjoymyhorse schreef:
Ligt dat niet al aan de kennis die je hebt?

Vaak zie ik echte beginners vragen staan, zo enorm basis. En dan vind ik de tip neem les wel echte een goede tip.
Ik denk dat deze mensen echt nog niet de vaardigheid hebben om zelf wat te fröbelen zoals jij omschrijft.

Ruiters met al een goede uitgebreide basis. Die automatisch al voelen, mijn paard loopt scheef, mijn paard loopt op de voorhand. En ook al heel goed onder de knie hebben hoe dat op te lossen.
Ik denk dat daar een tijd zonder les geen probleem gaat zijn.

Ik rijd inderdaad al 30 jaar ;) ...

Koper

Berichten: 30232
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:27

Volgens mij ligt het dan aan hoe jij les gehad hebt. Toen ik nog reed kreeg ik les zoals jij beschrijft hoe je nu rijdt: beetje fröbelen met je been, hand, zit, ademhaling en dan kijken en vooral voelen hoe het paard reageert. Dus ik krijg tips van lesmens en ga daarmee aan de slag en meld wat ik merk aan mijn paard. En dan krijg ik daar uitleg over of tips over hoe ik hem nog wat beter kan helpen. Rijden als samenspel ipv gebrulde instructies uitvoeren. Dat laatste een tijdje (bij voorbeeld de rest van mijn leven) even niet bevalt inderdaad hartstikke goed.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:28

Dit is compleet afhankelijk van je kennis en ervaring. Doordat ik eerst geen instructie kon vinden heb ik een paar maanden geen les gehad, maar ik merk dan toch wel dat ik tegen dingen aan loop.
Gelukkig heb ik nu wel weer een goede instructrice en merk ik iedere keer dat we weer iets verbeteren.
Ik ben overigens niet heel ‘ervaren’ in de zin van dat we echt hoog rijden. Op het moment rijden we M2 maar we mogen bijna Z1 starten. Echter zijn we daar beide nog niet klaar voor dus we blijven eerst even lekker in de M2.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:30

Kendra, wanneer jij zelf voelt dat je paard fijner loopt zijn er twee mogelijkheden, of je laatste instructeur is niet goed genoeg of je bent te goed voor de instructeur. Komt er op neer dat je voorlopig prima zonder instructie kunt. Mijn mening.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:33

Ja , les nemen is in die mate essentieel dat iets soms goed kan voelen maar vanaf de grond duidelijk te zien is dat het zeker niet zo is. Je hebt die controle nodig. Elke week lessen hoeft niet perse , maar beschikking hebben tot iemand op de grond is wel belangrijk. Kan natuurlijk ook een stalgenoot zijn die een dergelijk niveau heeft dat het ook betrouwbaar is.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:41

Ik denk dat een goede instructeur je zelf moet laten denken en daarbij natuurlijk wel hints geeft. Veel instructeurs zeggen alleen doe dit en doe dat, maar niet wáárom! Dan ga je niet zelf leren denken, voelen en rijden. Als je zo’n instructeur hebt kan het inderdaad zijn dat het soms beter is om even niet te lessen zodat je zelf gaat denken en voelen.

[o]


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:58

Ja, het kán zeker goed zijn om een tijdje zonder les te zitten en dan eens écht je paard aan te voelen, maar pas op, fouten sluipen er makkelijk in en het duurt ven voordat die er weer uit zijn. Dit komt van iemand die na 4 jaar zonder les ineens aan het zagen was :oo

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 14:18

bigone schreef:
Kendra, wanneer jij zelf voelt dat je paard fijner loopt zijn er twee mogelijkheden, of je laatste instructeur is niet goed genoeg of je bent te goed voor de instructeur. Komt er op neer dat je voorlopig prima zonder instructie kunt. Mijn mening.

Dat zou kunnen :) - heel misschien. Maar is het niet ook zo dat vrijwel iedere instructeur z'n eigen methode heeft en het wel eens goed is 'methode-loos' te rijden, om het gewoon wat anders te doen (wat waarschijnlijk toch gebaseerd is op vorige instructeurs :+ ).

Anoniem

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:21

Ik vind het juist heerlijk om na jaren geen les (en amper rijden, iets met een oud paard) weer aan het lessen te zijn. Ik word er veel fanatieker van, ga beter nadenken over wat ik doe en wat het resultaat daar van is en begrijp mijn paard beter. Dan les ik nog ongeveer 1 keer per 3 tot 4 weken want ik rij slechts een keer of 2 per week.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:26

Een tijdje geen les kan heel prima zijn om zelf te kijken waar je tegen aan loopt.

De lesmethode en de instructeur moeten ook bij je passen, wil lessen nut hebben.

Ik stond op de manege waar ik ging lessen toen ik begin 40 was ook bekend als een rare: ik wilde ook graag voelen wat het paard deed (had ooit 10 jaar gereden en toen 20 jaar niet) en een instructeur die steeds riep dat ik bij A moest afwenden en bij B een grote volte werkte daarbij niet. De instructeur vond het geen probleem.

Die instructeur heb ik nog steeds en we zijn nu bezig met mijn nieuwe paard. We zijn goed op elkaar ingespeeld en weten wat we aan elkaar hebben. Soms hebben we een discussie, meestal zijn we het eens. Naarmate je meer ervaring hebt met rijden (of grondwerken of wat je ook maar doet onder toeziend oog van de instructeur) kan je wel een poosje zonder les of kan de frequentie van les omlaag.

Ik zou niet zonder les willen want ik vind het belangrijk dat er regelmatig vanaf de grond wordt mee gekeken en we vooruitgang boeken. En met vooruitgang bedoel ik dan dat het paard goed gereden wordt zodat het paardenlijf het lang volhoudt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:35

Kendra schreef:
bigone schreef:
Kendra, wanneer jij zelf voelt dat je paard fijner loopt zijn er twee mogelijkheden, of je laatste instructeur is niet goed genoeg of je bent te goed voor de instructeur. Komt er op neer dat je voorlopig prima zonder instructie kunt. Mijn mening.

Dat zou kunnen :) - heel misschien. Maar is het niet ook zo dat vrijwel iedere instructeur z'n eigen methode heeft en het wel eens goed is 'methode-loos' te rijden, om het gewoon wat anders te doen (wat waarschijnlijk toch gebaseerd is op vorige instructeurs :+ ).

Heel veel instructeurs hebben ook gewoon een soort riedel en er zijn er ook die een soort van bedrijfsblind zijn geworden. Het is voor instructeurs soms ook heel moeilijk om aan ervaren ruiters (zoals Kendra en Bigone) les te geven omdat je als ruiter door de jaren heel veel kennis vergaart (of kan vergaren). Daardoor heb je een ondergrond als ruiter die moet passen bij de instructeur. Goed samenwerken wordt dan lastig en dat moet wel omdat je als ruiter toch echt vaker zonder instructeur op je paard zit dan met. Het liefst heb ik een instructeur die ingaat op waar ik mee bezig ben in grote lijnen en samen met mij uitknobbelt hoe het makkelijker en beter kan; maar een dergelijke instructeur is niet zo eenvoudig te vinden. Meer een coach die laat weten wat die ziet dan iemand die zijn eigen versie op blijft lepelen. Een instructeur moet wel gediplomeerd zijn en graag ook wat ervaring.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:38

Ik denk als jij veel kennis en ervaring heb en je rijdt een 4 jarig paard die je de basis nog aan het leren bent dat instructie niet per se noodzakelijk is.
Maar als je kennis en ervaring mist maar je wil wel beter rijden ja 1+1=2.

Wat iedereen hier dus al zegt dat is volledig afhankelijk van je ervaring.

Instructie is voor mij de manier om te leren en gefocussed bezig te zijn. Als ik 2 weken niet les zakt mijn motivatie. Ik ben dan te onzeker dat ik iets verkeerd doe, ik weet niet wat ik het beste kan oefenen op welk moment en dan ga ik meer buitenrijden of longeren. Terwijl ik wel een fanatiek ruiter ben die wedstrijden rijdt, maar ik heb gewoon iemand aan de kant nodig die me helpt en me zegt wat ik kan doen om mezelf en me paard te verbeteren.
Maar voor iedereen is dit anders natuurlijk.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Een tijdje geen les kan ook goed zijn, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:41

Ik men al jaren zonder les, zo af en toe komt er iemand mee die wat filmt of ik laat iemand die ook ment even kijken.
Het klinkt misschien wat stom maar ik heb ook geen les pony. We rijden veel buiten en werken in de bak zo af en toe een halfuurtje.
Ik denk ook dat ik voldoende kennis (en vooral van deze gecompliceerde pony) heb dat het soms ook gewoon beter gaat zelf :)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:42

Hier ook voorlopig geen les, al is dat niet per se een bewuste keuze. Ik ben door zwangerschap en studies heel lang niet meer echt fanatiek bezig geweest met paardrijden. Ondertussen zijn we ook verhuisd naar een nieuwe omgeving waar ik niks of niemand ken binnen de paardenwereld. Ik zou dus niet weten wie ik moet vragen om les, en ik heb eerlijk gezegd niet veel zin in de zoektocht en bijhorende frustraties naar een goede match als instructeur. Wie weet komt dat ooit nog weer terug, maar voorlopig vind ik het prima om gewoon ons ding te mogen doen zonder dat iemand daar iets van moet vinden.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:43

Ik kan me dat wel voorstellen ja, ik heb nu door omstandigheden de afgelopen 3 maanden al zelfstandig getraind en dan heb je even tijd om te bezinnen zeg maar. Stilaan wil ik wel weer beginnen lessen omdat er weer kleine foutje insluipen die je enkel van op de grond goed kan beoordelen. Ik laat mezelf ook regelmatig filmen bij bepaalde oefeningen zoals contragalop of wissels zodat ik zelf kan kijken waar het eventueel fout gaat. Verschil is misschien dat ik zelf ook instructrice ben en daar dus wel een oog voor gekregen heb doorheen de jaren. Maar toch vind ik het ook fijn om na een periode zonder lessen weer terug aan de slag te kunnen gaan met mijn instructrice. Dat is toch altijd anders omdat zij zeker van een hoger niveau is en meer ervaring heeft (=meerdere invalshoeken voor eenzelfde rijtechnisch probleem, dan kunnen we wat sleutelen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, meggiemeg, ogidni, RanjaRietje, RoronaZorro, Rose94, zippora en 168 bezoekers