Paard kopen verstandig?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 

Zal ik m’n ouders vragen om een paard voor me te kopen?

Poll eindigt op

A. Ja
13 (11%)
B. Vragen of het mag en er zelf voor sparen
26 (23%)
C. Nee nog even wachten en er beter over nadenken
74 (65%)

Totaal aantal stemmen: 113


Ilse_j02
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-08-18

Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 11:29

Hoi, ik ben Ilse ik rijd nu ong 9.5 jaar en ben 15 (over een maand 16). Ik heb altijd op maneges paardgereden en rijd momenteel bij een zorgboerderij waar ik bijna altijd na de les blijf hangen en helpen in de stallen. De laatste tijd ben ik ook vaker in België met vriendinnen wat allemaal een eigen paard hebben en help ik hun ook heel vaak in de stallen ik vind dit dus echt geweldig om zo vaak met paarden bezig te zijn en zou dit het liefst iedere dag doen en niet alleen 1x in de week. Ik ben stiekem ook erg jaloers dat hun zo’n band hebben met hun paard en kunnen zeggen dit is mijn paard. Ik heb altijd wel een eigen paard gewilt maar zei altijd tegen mezelf dat ik geen tijd daarvoor had terwijl ik er nu zo over nadenk reuze meevalt. Maar dan komt wel nog het financiële plaatje en ik heb geen idee of ik dat aankan en het daarom wel zo verstandig is om aan m’n ouders voor een paard te vragen. Mijn ouders verdienen best veel en het is niet dat we het niet kunnen betalen ofzo maar ik weet wel zeker dat ze willen dat ik er ook aan mee ga betalen en wil dit ook zeker weten doen. Ik ben bereid om er klusjes voor in huis te gaan doen, thuis te blijven met vakantie, als het kan in de stallen ook andere paarden de stallen uitmesten enzo voor misschien een beetje korting ofso en een baantje te nemen en al het geld wat ik eraan verdien in m’n paard te investeren. Zouden jullie denken dat ik een paard aankan of zal ik toch nog even wachten en er beter over gaan nadenken dit zit nu al langer als een maand in m’n hoofd zoiets en blijf er maar constant aan denken.
Hoop op eerlijke reacties en misschien ook nog wat tips? <3

Ps. Ik ga nu naar mijn opleiding en mn langste dag is van half 9 tot kwart voor 3 en is een uur reizen zodat jullie ong weten hoeveel tijd ik heb ben meestal rond kwart voor 1 klaar.

Groetjes Ilse
Laatst bijgewerkt door Ilse_j02 op 28-08-18 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:34

Ik heb heel mijn leven gewacht op een paard, jaren gezeurd bij mijn ouders en gelukkig nooit een paard gekregen.

Ben nu 19 en inmiddels 2 paarden en een vaste baan. En ik kan je vertellen; ik ben blij dat ik niet eerder paarden heb genomen. Het is heel veel werk en het kost ook echt veel geld.

Ik denk dat je je daar op verkijkt hoeveel werk, tijd en geld er in zit.

Neem aan dat je ook naar school gaat, straks nog gaat studeren etc? Een paard is er altijd, daar moet je echt elke dag voor zorgen, ook als je ziek bent of je weg wilt. En als je dan ook nog moet werken om een bijdrage te leveren...

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:38

Maar Linde99, jij moet toch ook nog studeren of niet? En dan heb je toch ook minder tijd?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:40

Nee. Ik zou het niet vragen.

Toen ik 13 was kreeg ik mijn eerste eigen pony, maar dat was een echte gezinspony en deze deden we dan ook met vier mensen. Zelfs dat was pittig en dan had ik nog ouders die echt wel ervaring in de paarden hadden. Toen ik jouw leeftijd had was mijn eerste pony inmiddels overleden en kreeg ik een nieuwe pony met meer verantwoordelijkheid en meer dagen en zelfs dat was nog heel lastig. Ik hoefde niets te betalen, alleen maar de leuke dingen te doen, maar je moet op zo ontzettend veel dingen letten. Als zestien jarige heb je over het algemeen niet het oog voor. Op dat moment reed ik al ruim tien jaar en had ik al jaren verzorgpaarden en dus al drie jaar een eigen paard.

Nu ik 20 ben heb ik sinds begin deze maand een echt eigen paard. En ik kan je vertellen dat het niet alleen maar zonneschijn is :+ Ik ben blij dat ik niet eerder een ‘echt’ eigen paard heb gekocht.

Edit: en ik heb dus gewoon een baan met de bijbehorende verantwoordelijkheden. Anders is het al helemaal niet te betalen. Een paard is zeker in de omgeving waar ik woon niet te betalen met een bijbaan. Echt. Niet. Begin dan met een leuk verzorgpaard. Dan weet je in iedergeval hoe veel tijd er per dag in gaat zitten. En doe dat dan keer zeven :+

IG: @arabierjoep

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:44

Je kunt het vragen en zien wat ze zeggen.Of misschien beginnen met een leasepaard? Als het dan tegenvalt kun je gewoon stoppen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:45

WietskeK schreef:
Maar Linde99, jij moet toch ook nog studeren of niet? En dan heb je toch ook minder tijd?


Ik ben klaar met studeren en werk al een jaar :D ben heel rap :P anders had ik nooit 2 paarden kunnen kopen en onderhouden

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:49

Vraag eens aan je vriendinnen hoeveel tijd ze kwijt zijn.
Staan hun paarden in volpension? Of moeten ze behalve poetsen, zadelen en rijden nog andere taken doen? Moet er bv uitgemest worden? Dat zijn al dingen die je kunt uitzoeken. Vergeet daarbij ook niet je reistijd van en naar stal mee te nemen.
Ook kun je vragen hoe zij het financieel doen.

Ga in je omgeving op zoek naar stalling waar je je paard zou willen stallen en check de prijzen.
Praat daarna ook met eens met je ouders, want hoe staan zij hierin?
De aanschaf van een paard is niet het duurste. Het is het maandelijkse bedrag dat belangrijk is plus nog een potje voor onvoorziene zaken als dierenarts. Vergeet ook niet de uitgaven voor hoefsmid.

Misschien kun je ook eerst als bijrijdster voor 2, 3 of 4 dagen in de week beginnen. Of wordt er op jouw manege/zorgboerderij leasemogelijkheid geboden? Dan zou je daar een van de paarden voor een periode kunnen leasen voor meerdere dagen in de week. Dan kun je "proefdraaien" hoe het zou zijn om meer tijd per week aan een paard kwijt te zijn.


blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:55

Ik wilde ook altijd een eigen paard op die leeftijd, maar ben blij dat het niet gebeurd is. Het kost echt veel tijd. Je moet ook bedenken dat je voor je opleiding straks ook veel leerwerk en opdrachten hebt die je moet doen. Het is niet dat je gewoon 'klaar' bent als je lesdag voorbij is. Misschien is het eerste jaar rustig, maar dat zal steeds drukker en zwaarder worden. Helemaal als je moet afstuderen over een paar jaar. En na het studeren ga je werken. Werk kost ook veel tijd en het paard is er dan nog steeds. Ik denk dat je beter kan wachten tot je opleiding klaar is en je weet hoeveel tijd je naast je werk overhoudt en hoeveel geld je te besteden hebt. Misschien is het wel heel leuk om een bijrijdpaard te zoeken.

Wat voor opleiding doe je als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-08-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

If nothing goes right, go left.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:09

Ik kreeg op mijn 12e mijn eerste pony. Op mijn 15e vervolgens een paard erbij, maar die hebben we na 2 jaar moeten verkopen omdat ik ging studeren en mijn studie 40 college uren in de week had, waarbij er daarbuiten nog geleerd moest worden. Mijn pony was oud en kon met pensioen, maar mijn paard was nog maar 8 en had echt veel beweging nodig.

Ik ben dankbaar dat mijn ouders mij de kans gunde voor mijn dressuurpaard, maar achteraf vond in het wel jammer dat ze al na 2 jaar weg moest.

Ik zou als 15 jarige wachten tot na je studie. Die leeftijd is toch wanneer veel interesses veranderen. Als je na je studie nog steeds een paard wilt, dan heb je de tijd ervoor. Voor nu zou ik gewoon een bijrijdpaard zoeken. De tijd dat iemand kwijt is aan een studie/sociaal leven wordt vaak onderschat.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:19

ik zou eerlijk gezegd ook wachten... ik kreeg op mijn 12 mijn eerste pony na lang zeuren. deze pony was al oud en vond het niet erg om een paar dagen niet gereden te worden. dit was toen ideaal. nu heb ik een paard die veel verzorging en aandacht vraagt, dit is ooit lastig te combineren met school en werk.

op de middelbare school heb je na school enkel huiswerk en leerwerk, je bent vaak rond 3 uur uit school dus dan zou je in de avond tijd hebben voor een paard. helaas veranderd dit in je vervolg opleiding.... na een lange collegedag moet je verslagen schrijven, project werk doen, eventueel huiswerk, leerwerk goeed bijhouden en je hebt een bijbaan om je studie en of activiteiten in het weekend te kunnen betalen. je zal in je vervolg opleiding ook nog stage moeten lopen en dan maak je (afhankelijk van welke sector) vaak lange dagen. je hebt minder structuur en moet alles goed plannen.. het is dan veel lastiger om een paard de dagelijkse verzorging en beweging te geven.

ik zou wachten tot dat je iets ouder bent en wat meer zekerheid hebt over hoeveel tijd je hebt voor een paard. het zou jammer zijn als je nu een paard koopt en het weer snel gaat verkopen door de opleiding of een geld kwestie.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:36

Ik kreeg op mijn 16e/17e een eigen paard van mijn ouders, in mijn eindexamenjaar. Inmiddels ben ik 33 jaar en is mijn maatje dit jaar ingeslapen. Mijn ouders hadden het vertrouwen in mij dat ik de verantwoordelijkheid kon dragen en daar ben ik ze nog steeds heel erg dankbaar voor. Als je écht iets heel graag wil dan kan dat. Realiseer je wel dat je een dier voor het leven hebt en maak die keuze bewust (met je ouders)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:47

Ik kreeg een paard toen ik in 3 vwo zat (nu 17 jaar geleden, ik heb haar nog steeds) en eerlijk gezegd was dat de periode in m'n leven waar ik de meeste tijd voor haar had. Daarna tijdens het studeren langere dagen en na een tijdje ook op kamers, en daarna een fulltime baan. Als het geld en de tijd er nu is, waarom niet? Verkopen kan altijd weer als het niet meer gaat. Maar neem wel goed alles met je ouders door, zodat ze weten waar ze ja (of nee) op zeggen. Mijn ouders hebben het soms wel onderschat denk ik, zowel de tijd als de kosten.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:49

Ik kreeg mijn eerste eigen paard op mijn 13e en niemand heeft er een moment spijt van gehad. Nu ben ik 30 en heb ik nog steeds een paard. Ik vind het alleen nu veel lastiger dan destijds en heb dan ook besloten dat dit mijn laatste paard zal zijn. Als tiener had ik veel meer tijd en minder verantwoordelijkheden dan nu als volwassene. Als tiener kon ik na school direct op mijn paard stappen en gaan rijden. Als ik dan weer thuis was schoof ik zo aan tafel voor het avondeten en deed ik daarna mijn huiswerk.
Nu moet ik voor mijn werk gaan (dus altijd op de klok kijken), is de afstand naar zowel mijn paard als mijn werk groter en vraagt werk meer energie dan school. Daarnaast moet ik mijn eigen huishouden doen, boodschappen halen, koken etc.

Je hebt in je tienerjaren veel meer tijd, maar veranderd ook nog. Dat je er al een maand mee in je hoofd zit vind ik persoonlijk veel te kort om te kunnen zeggen dat dit echt iets is voor de lange termijn. Het is iets om goed met je ouders te bespreken. Wat als je interesses veranderen? Hoe los je het op als je met je familie mee moet op vakantie? Hoe ga je het aanpakken met je vervolgopleiding? Blijf je in de buurt studeren of ergens ver weg? Hoe moet dat dan met je paard?
Dat soort vragen zijn belangrijk om helder te krijgen.

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:49

Ik zou het als ik jou was eerst met je ouders bespreken, wat zij ervan vinden e.d. Ik weet niet wat je verder qua opleidingen wil doen in je leven. Naast mijn studie had ik er niet genoeg tijd en al helemaal het geld niet voor gehad. Ik heb veel bijrijdpaarden gehad, waarmee ik ook veel mocht en een band kon opbouwen. Dan heb je toch een semi eigen paard, maar niet de kosten en het kost ook minder tijd.
Mijn eigen paard komt pas over 2 maanden (ik ben 26jaar), omdat ik het vanaf dan pas volledig zelf financieel kan onderhouden. (net afgestudeerd en begin volgende maand mijn eerste echte goedbetaalde baan)

Uiteindelijk is het een keuze die je zelf en met je ouders moet maken. Ik heb er zelf voor gekozen om het met bijrijdpaarden en (renpaarden, die ik train op een renstal) te doen, totdat ik zelf financieel volledig aankan.
Laatst bijgewerkt door Chibi2 op 28-08-18 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:49

Yessy schreef:
Ik kreeg een paard toen ik in 3 vwo zat (nu 17 jaar geleden, ik heb haar nog steeds) en eerlijk gezegd was dat de periode in m'n leven waar ik de meeste tijd voor haar had. Daarna tijdens het studeren langere dagen en na een tijdje ook op kamers, en daarna een fulltime baan. Als het geld en de tijd er nu is, waarom niet? Verkopen kan altijd weer als het niet meer gaat. Maar neem wel goed alles met je ouders door, zodat ze weten waar ze ja (of nee) op zeggen. Mijn ouders hebben het soms wel onderschat denk ik, zowel de tijd als de kosten.


Het is toch niet verstandig om een paard te kopen om die vervolgens weer meteen te verkopen wanneer je tijd even minder is? Natuurlijk kan je nooit in de toekomst kijken en kan het altijd gebeuren dat situaties veranderen waarbij een paard houden niet meer kan. Maar in dit geval is het bijna vanzelfsprekend dat de hoeveelheid tijd voor een paard binnen 1 jaar al ruim gaat verminderen. Als je nu dan nog aan een paard wilt beginnen, zou ik wachten tot je in iedere geval minstens bezig bent met de opleiding en zo kan inschatten hoeveel tijd je nodig gaat hebben.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:53

Ik zou als ik jouw was ook nog echt met een concreet plan komen. Dus: een heleboel berekeningen maken (het paard, zadel, hoofdstel, stalling, inenting, hoefsmid (met ijzers/zonder ijzers), stallingskosten, contributies et cetera), tijdsplanningen, waarom je een paard wil (en waarom je in jouw ogen niet af kan met een leuk verzorgpaard) eventueel doelen.

Als je binnenkomt met alleen de vraag: “Ik wil een paard.” is dat voor je ouders waarschijnlijk wat incompleet.

IG: @arabierjoep

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:54

emilyslaluna schreef:
Het is toch niet verstandig om een paard te kopen om die vervolgens weer meteen te verkopen wanneer je tijd even minder is? Natuurlijk kan je nooit in de toekomst kijken en kan het altijd gebeuren dat situaties veranderen waarbij een paard houden niet meer kan. Maar in dit geval is het bijna vanzelfsprekend dat de hoeveelheid tijd voor een paard binnen 1 jaar al ruim gaat verminderen. Als je nu dan nog aan een paard wilt beginnen, zou ik wachten tot je in iedere geval minstens bezig bent met de opleiding en zo kan inschatten hoeveel tijd je nodig gaat hebben.

Ik had gemist dat TS binnen een jaar een andere opleiding start, waar zegt ze dat? Ik ging er vanuit dat ze nu net een vervolgopleiding is gestart of deze pas met enkele jaren gaat starten gezien de reistijd naar de opleiding :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:56

Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 12 was. Ik vond het hebben van mijn paard tijdens de middelbare school en mijn studie echt geweldig.

Tijd genoeg en pap&mam betaalden ook nog een deel.

Juist nu ik fulltime werk vind ik het zwaar. Minder tijd en alles zelf betalen :')

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:57

Ik zou eerst een verzorg/lease paard proberen te vinden waar je veel dagen naar toe kan.
Dan weet je of je het gaat redden in de tijd. En dan leer je ook verantwoordelijkheden die daarbij horen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:16

Yessy schreef:
emilyslaluna schreef:
Het is toch niet verstandig om een paard te kopen om die vervolgens weer meteen te verkopen wanneer je tijd even minder is? Natuurlijk kan je nooit in de toekomst kijken en kan het altijd gebeuren dat situaties veranderen waarbij een paard houden niet meer kan. Maar in dit geval is het bijna vanzelfsprekend dat de hoeveelheid tijd voor een paard binnen 1 jaar al ruim gaat verminderen. Als je nu dan nog aan een paard wilt beginnen, zou ik wachten tot je in iedere geval minstens bezig bent met de opleiding en zo kan inschatten hoeveel tijd je nodig gaat hebben.

Ik had gemist dat TS binnen een jaar een andere opleiding start, waar zegt ze dat? Ik ging er vanuit dat ze nu net een vervolgopleiding is gestart of deze pas met enkele jaren gaat starten gezien de reistijd naar de opleiding :)


Ik bedoel ook het feit dat ze net een nieuwe opleiding is begonnen. Aan de start van een opleiding ga je nog echt niet weten hoeveel tijd het je kan gaan kosten. Misschien in het begin niet veel, maar later in het jaar bouwt het vast wel op. Ik zou dus het eerste jaar afwachten. Pas dan heb je een goed idee hoeveel tijd je opleiding gaat kosten.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:42

Hi!
Ik ben ook jarenlang helemaal gek geweest op paarden en moest en zal er 1 hebben. Op mijn 15e een pony gekregen, dit is een echte gezinspony en geen 'echt' rijpaard. Mijn ouders hebben een boerderij, dus de ruimte en het voer was er al. Echter was het nog steeds veel werk, nog steeds eigenlijk haha. Inmiddels is Iris 25 jaar en rijd ik niet meer met haar. De andere klusjes blijven natuurlijk nog steeds; de weide in orde houden, de stal uitmesten, haar borstelen, hoefsmid etc.
Inmiddels studeer ik en heb erg weinig tijd. Gelukkig heb ik hele lieve ouders die iedere dag de stal uitmesten en haar 's ochtends naar buiten doen. Zonder mijn ouders had ik mijn paard dan ook niet kunnen houden. Ik heb een zware studie, waar ik écht veel mee bezig ben.
Onderschat het hebben van een paard absoluut niet, je kan het nu super graag willen, maar denk ook aan de toekomst. Je wil waarschijnlijk over een aantal jaren uit huis, hoe wil je dat doen met je paardje?
Het klinkt alsof je er nu heel veel voor over wil hebben, dit is fijn! Maar de vraag is of je dit over een aantal jaren nog steeds kan. Je koopt immers geen paard om hem met 2 jaar 'zomaar' weer te verkopen.
Het is verstandig om voor jezelf na te gaan of je het er daadwerkelijk allemaal voor over hebt. Sowieso is het verstandig om er met je ouders over te praten, wellicht hebben zij nog op- of aanmerkingen waardoor jij je keuze kan maken.

Succes!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:16

Ik heb C gestemd, even wachten en er beter over nadenken.
Omdat het ook een beetje lijkt alsof je graag een eigen paard wil vanwege je vriendinnen die eigen paarden hebben.
Je moet het echt helemaal zelf willen, niet alleen om bij je vriendinnen te horen.
Op een dag stoppen zij misschien met hun paarden of je verhuist, jullie levens veranderen een keer.
Als je aan een paard begint moet je uiteraard genoeg geld en tijd hebben, en ook genoeg passie voor je paard om er in minder ideale omstandigheden mee door te gaan.

Je mag er natuurlijk wél serieus over blijven nadenken en je kan er wél alvast over praten met je ouders. Zeg dat het jou ook fijn lijkt om op een dag een eigen paard te hebben. Zeg dat je begrijpt dat het een hele grote verantwoordelijkheid is en dat je snapt dat het niet meteen kan, maar dat je er over nadenkt.
En dan over een paar maanden nog eens herhalen. En over een jaar, over twee jaar.
Dan zien ze in elk geval dat jouw droom geen bevlieging is.

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:24

Als je het echt wilt, als je het niet erg vindt om offers te brengen in de vorm van tijd en sociaal leven, gewoon doen. Er zal nooit een ideale tijd voor zijn, je moet écht tijd maken.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:28

Als ik jou was zou ik eerst een verzorg of leasepaard nemen een aantal jaar waarbij je ervaring kan opdoen met het veel tijd kwijt zijn. Verder kom je (vaak, niet altijd) rond je 17/18e in een hele andere levensfase waarbij je vaak andere interesses krijgt. Het zou echt jammer zijn als je nu een paard koopt die je over 2 jaar weer moet verkopen of die je aan 3 bijrijders uitleent omdat je er geen tijd meer voor heb.
Althans ik vind dat sneu voor het paard, maar ik ben dan ook een je koopt je paard voor het leven persoon en niet voor een aantal jaar.

Een verzorgpaard/leasepaard heb ik ook een hele tijd gedaan en dit kan net zo voelen als een eigen paard. Heb verzorgpaarden gehad van 3 dagen per week voor maar een aantal maanden, maar ook bijvoorbeeld een verzorgpaard die ik zelf volledig mocht trainen voor 2 jaar lang. Dit voelde net zo goed als mijn eigen paard.

Heb nu sinds 1 jaar (ben nu 27 jaar) mijn eigen paard en ik ben er een godsvermogen aan kwijt. Ik moet eerlijk zeggen het is het allemaal waard en ik zou het zo weer doen. Maar als ik vanaf jong een paard had gehad, had ik nu nooit een huis kunnen kopen of al die leuke reisjes/vakanties kunnen doen, had ik nooit een auto kunnen kopen etc. etc. (Tenzij je ouders alles betalen maar dat is een ander verhaal).

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:03

lieveli schreef:
Als je het echt wilt, als je het niet erg vindt om offers te brengen in de vorm van tijd en sociaal leven, gewoon doen. Er zal nooit een ideale tijd voor zijn, je moet écht tijd maken.


Dit!

Er is altijd wel een excuus het niet te doen, school, opleiding, sociaal leven, relaties, samenwonen, zwanger raken, kleine kinderen hebben lopen, drukke baan. Roep maar een levensfase en het kan aansluiten om het niet te doen ;-).

Het vragen om een eigen paard te kopen klinkt wel aardig verwend, maar jouw ouders kunnen beter dan heel bokt inschatten of het voor jou, in jullie gezin, in jullie financiële huishouden haalbaar is een paardje aan te schaffen. En als geld geen issue is dan zullen ze ongetwijfeld met gegronde argumenten komen waarom het wel of geen goed idee zal zijn en kun je altijd nog voor een bijrijdpaard gaan. Succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers