Welk kleur heeft mijn veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 22:44

Ik ben er nog steeds niet over uit welke kleur mijn veulen nu eigenlijk heeft? :?

Haar lichaam is vos achtig? Haar benen begint een witte vlek op te komen, manen zijn grijs en staart meer blond?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leentje, Molly & Poppy <3


Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:58

Bruin sabino :)

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 05:51

Ik denk eerder zweetvos sabino. Een bruin paard heeft zwarte manen, en dat heeft deze niet.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:04

Allereerst, wat een knapperd! Ik denk vossabino, en dan een donkere/koffievos.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:03

Kijk even naar de achterkant van de oren, zijn ze effen dan is het een vos, zit er een zwart randje om de schelp dan is het een bruine ;)

Met andere factoren in de mix zoals sabino kan het soms wat langer duren voor de manen en staart zwart kleuren. Zie bijvoorbeeld LaVie van Cynthia, al was het daar crème die waarschijnlijk voor de vertraging zorgde.


Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:25

Duidelijk een zwart randje om de oren, waardoor het dus geen vos is maar een bruine. Ook op de benen is het te zien, met name linksvoor.
Mijn valk-veulen heeft overigens ook die kleur manen op dit moment.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:35


Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:39

Welke kleuren hebben de ouders? Als de manen en staart licht blijven zou het een zilverappel bruine zijn.

Stal de Zeven Morgen

www.dezevenmorgen.nl

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:05

De basiskleur is 100% zeker bruin, geen vos. Aan de oren en benen is dat heel duidelijk te zien.
Ik kan me nog foto’s herinneren van dit veulen toen ze heel jong was, ik had toen al het vermoeden dat het een zilverappel bruine was, en daar lijkt het steeds meer op.
Ik heb ook valk veulens gezien die heel erg op de kleur van dit veulen leken, maar op de foto’s afgaande van toen ze jonger was lijkt valk me bijzonder onwaarschijnlijk. Ik zou dus mijn geld inzetten op zilverappel bruin.

Vader is onbekend toch?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:51

Vanwaar dat silver dan? Ik vind de manen daar veel te donker voor. Bij bruin sabino komen grijze manen heel vaak voor. En in de loop der jaren wordt behang nog altijd donkerder. Bij silver zijn de manen nagenoeg wit. Dit is een zilver bruine bijvoorbeeld (ouders en kleur genetisch bekend)



Afbeelding

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 11:07

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik ben er me van bewust dat ze waarschijnlijk wel nog wat zal veranderen van kleur.

Hieronder even een foto toen ze net een week oud was. Toen waren haar benen volledig wit. Terwijl deze nu donkerder zijn geworden.
Afbeelding

Een foto samen met de mama, vader is onbekend inderdaad!
Afbeelding

Leentje, Molly & Poppy <3

absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:31


Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:49

Mijn bruine veulen was bij geboorte net zo licht als die van jou.
Bleek later een wildbruine te zijn(niet wildkleur bruin) het zwart op de benen liep tot net aan over de kogels en nog een paar van dat soort dingetjes. Maar lang dacht men dat hij zilverbruin was. Staart is heel lang grijs gebleven.

Je ziet bij die van jou het lichte van de manen er al uitgroeien. Ik verwacht niet direct dat het een zilverbruin is daarom. Maar het kan wel hoor. Wellcht laten testen op kleur.
Maar met wat geduld weet je het ook. Over jaar is wel duidelijk of hij gewoon of speciaal bruin is.

Afbeelding

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:00

Ik gok ook op zilverappel bruin, die worden vaak 'vos' geboren maar zijn het dus niet.
Dit veulen heeft als basiskleur bruin. Manen hoeven ook niet persé spierwit te zijn, ze kunnen witter worden of grijzig blijven.
De kleur lijkt veel op de kleur van een comtois.
Die worden veelal vos geboren en ook zo geregistreerd, maar kleuren vaak door naar zilverbruin.


https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Horse_Col_des_Saisies_F.JPG/280px-Horse_Col_des_Saisies_F.JPG

Voor valk vind ik hem te bruinig.

Iig, als je zeker wil zijn kan je hem testen op kleur.

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 14:38

Bedankt voor de talrijke reacties alweer!

Net ging ik weer even langs op de weide bij mijn veulen en heb nog even wat betere foto’s gemaakt.

Op een bepaald stukje beginnen er witte haren tussen te komen. Kan het misschien nog roan worden?
Afbeelding
Afbeelding

Ook even een beter beeld van de benen:

Afbeelding

Leentje, Molly & Poppy <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:47

Ik ga ook voor bruin sabino. Dit is mijn bruin sabino veulen. Hij is wel warmer bruin van kleur maar manen zijn vergelijkbaar. Misschien niet geheel duidelijk op de foto.

Afbeelding

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:47

_Lina schreef:
Bedankt voor de talrijke reacties alweer!

Net ging ik weer even langs op de weide bij mijn veulen en heb nog even wat betere foto’s gemaakt.

Op een bepaald stukje beginnen er witte haren tussen te komen. Kan het misschien nog roan worden?
[ [url=m/OA7fya.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fR7nLQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook even een beter beeld van de benen:

[ [url=m/nZuOyW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die witte haren zijn normaal bij sabino, zie mijn profiel (is een zwartsabino merrie)

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:57

Caily schreef:
Vanwaar dat silver dan? Ik vind de manen daar veel te donker voor. Bij bruin sabino komen grijze manen heel vaak voor. En in de loop der jaren wordt behang nog altijd donkerder. Bij silver zijn de manen nagenoeg wit. Dit is een zilver bruine bijvoorbeeld (ouders en kleur genetisch bekend)



[ [url=m/WtEUpb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij zilver zijn de manen zeker niet altijd nagenoeg wit, vuilgrijs komt heel veel voor, vaak zelfs met een bruinige tint erdoor. Ik ken er eentje die op het eerste gezicht koffievos met staalgrijze manen lijkt (manen zijn echt vrij donker grijs). Is toch echt (getest) zilver bruin.

Een gen als sooty kan dat heel goed veroorzaken. Waardoor ik denk zilver is niet puur de kleur van de manen en staart, maar vooral de typische kleur die nu op de benen verschijnt (donkere leverkleur i.p.v. zwart) in combinatie met die kleur manen en staart.

Voorbeelden van donkere zilver bruinen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 08:16

@Supertje, in die alleerste foto kan ik inderdaad mijn veulen wel voorstellen als ze opgegroeid is!

Leentje, Molly & Poppy <3

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:26

Bruin sabino.

TS waarom wil je dat je veulen een "speciale" kleur is? Is ze zo niet goed genoeg?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:26

@Supertje:

Deze merries zijn van ons en zijn genetisch silver zwart getest en dus niet silver donkerbruin o.i.d. ;)

Afbeelding

Afbeelding


Je ziet op de voorzijde van de spronggewrichten en in de liezen van het veulen dat daar flink wat wit haar zit. En nu zelfs ook door de vacht heen. Het sabino-gen kan heel veel doen met de tint van de basiskleur. Ik vermoed dan ook dat ze bruin sabino is met mogelijk nog een ander W-gen.

De volgende kenmerken kunnen je helpen om te kijken of het veulen mogelijk silver is:
-Waren de wimpers bij geboorte blond?
-Had het veulen donkere verticale streepjes uitmondend in een puntje (dus niet tot aan de onderkant van de hoef) vanuit de kroonrand op de hoeven bij geboorte?

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welk kleur heeft mijn veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:44

Veulen van TS heeft wel lichte wimpers. Maar die kunnen ook licht zijn vanwege de bles van het veulen toch?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-18 09:46

Koper schreef:
Bruin sabino.

TS waarom wil je dat je veulen een "speciale" kleur is? Is ze zo niet goed genoeg?


Ik heb echt totaal geen idee vanwaar deze reactie komt? Ik heb letterlijk nergens geschreven dat ik WIL dat mijn veulen een speciale kleur is? Ik heb dit topic enkel gemaakt omdat ik het zelf moeilijk vind te zeggen welke kleur ze nu eigenlijk heeft? Vreemd dat je dit zo opneemt.

& Natuurlijk is mijn veulen goed genoeg voor mij, dat was ze al voor ze geboren was. Welke kleur ze heeft maakt mij niks uit, ik ben zo al verliefd op haar. <3

Leentje, Molly & Poppy <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers