Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 21:59

Hoi !

Ik wil wat vaker gaan buitenrijden met mijn Shet en sulky maar ik heb geen idee waar dat handig is. Mulle paden zijn natuurlijk niet handig ivm de kleine pony. Ik ben helemaal niet bekend in de omgeving want kom zelf uit Noord Holland.

Ik ben dus op zoek naar plekken om heen te gaan/parkeren rondom de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. En dan het liefst het meest dichtbij vanaf Noord Holland :D


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:29

Ik zet even een stipje, zodat ik op een later moment even uitgebreid kan reageren. Hoeveel km / uur wil je ongeveer kunnen mennen?

Oy with the poodles, already

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 22:37

Hilary schreef:
Ik zet even een stipje, zodat ik op een later moment even uitgebreid kan reageren. Hoeveel km / uur wil je ongeveer kunnen mennen?


Hm, in het begin denk ik een kilometer of 10 aangezien ze dit niet echt gewend is maar wel wel een prima conditie heeft en hoop dat dan uit te breiden.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:46

xApple schreef:
Hoi !

Ik wil wat vaker gaan buitenrijden met mijn Shet en sulky maar ik heb geen idee waar dat handig is. Mulle paden zijn natuurlijk niet handig ivm de kleine pony. Ik ben helemaal niet bekend in de omgeving want kom zelf uit Noord Holland.

Ik ben dus op zoek naar plekken om heen te gaan/parkeren rondom de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe. En dan het liefst het meest dichtbij vanaf Noord Holland :D


Is het dan niet leuker om mee te gaan met de shetlandmenritten.
Leuke groep mensen, 'vast' aantal kilometers en dus berijdbare paden.

Het is namelijk vrij lastig om te zeggen hoe wat en waar. Ik ben op beide bekend (ik woon er en heb zowel aan de Veluwe als aan de Utrechtse Heuvelrug gestaan)
Ik heb geen idee hoe de paden erbij liggen bijvoorbeeld in een bepaald gebied.
En mijn ervaring op de UH is dat de paden vrij mul zijn, smal zijn en in mijn ogen veel minder geschikt voor mennen dan de Veluwe.
Plus op de Veluwe kan je meer kanten uit, op de UH heb je veel meer verplichte rondjes.

Black is the colour of my true love's hair

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 22:52

even op ruiteren en mennen kijken, dan heb je in ieder geval een idee waar je kunt rijden. ga je alleen of gaat er iemand mee op de fiets?
Als er iemand mee gaat op de fiets zijn de leersumse plassen leuk, je kunt je trailer kwijt op stal 't leersumse veld (gratis). er liggen op het grote pad wel twee wild roosters om het vee binnen te houden, ernaast ligt een hek die open en dicht kan.
http://paardentram-leersumseveld.nl/ - even bellen of je je trailer kunt parkeren vinden ze fijn

of je kunt bij het grote bos in driebergen gaan rijden, dit is wel een penning gebied!
de penning kun je hier bestellen https://www.ruiterkaarten-dentreekhensc ... art-kopen/
sowieso is den treek heel mooi, weet alleen niet of alle paden geschikt zijn voor de sulky.


Vermijd de Amerongse berg en de Kaapse bossen, gaat heel stijl omhoog en veel boomstronken op het pad.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:01

Maar het Leersumse Veld kan je niet rond, althans de Plassen niet. Veel te mul, te smal.
De andere kant op kan dan weer wel maar dat is rechttoe rechtaan.
En je ontkomt niet aan de zandvlakten terug naar de trailer, of je moet een heel stuk over de 60 kmweg gaan.

Black is the colour of my true love's hair

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 05:55

Afbeelding

Omgeving Kootwijk en Ermelo is nu met de koets te mul op sommige stukken. Beter in het voorjaar.

Dit gebied is met de koets en sulkie goed te rijden en mooie omgeving. Het is niet dichtbij́, maar ach, als je eenmaal alles heb opgeladen, is dit ook te doen.
We rijden vanuit Hoofddorp naar t' Harde op de Veluwe en dan start je bij paaltje 21. Je kan daar goed parkeren jet trailer.
Mooie rustige paden, niet mul. Je kan er alle kanten op.
Via ruiter en mennen kan je via de paaltjes je route bepalen.

Veel plezier

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:34

Wij kunnen prima een rondje om de Leersumse Plassen hoor, je moet alleen weten wanneer het wel / niet kan op welke paden (als het geregend heeft, bijvoorbeeld). Dat is ook ongeveer 10 km.
Voor grotere afstanden gaan wij naar Ede, maar ook daar moet je een beetje weten wat wel / niet kan en je verdwaalt er wat sneller :)

Oy with the poodles, already

Odette_

Berichten: 1519
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wagenborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:08

Ik start regelmatig in Putten, hier kan je uren prachtig rijden en zijn altijd wel goeie paden te vinden. Als je het eens leuk vindt mag je wel een berichtje sturen, dan kunnen we samen verdwalen? :P
Oh en parkeren is zelfs voor deze parkeerdummie te doen, mooie ruime parkeerplaats :j

Updates van mijn tekeningen volgen? Volg me op Instagram: http://www.instagram.com/FancyArt_NL! :)
Like mijn facebookpagina! http://www.facebook.com/FancyArtNL

Ons minipaardenparadijsje aan huis: http://www.instagram.com/minihorsepower

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:33

Hilary schreef:
Wij kunnen prima een rondje om de Leersumse Plassen hoor, je moet alleen weten wanneer het wel / niet kan op welke paden (als het geregend heeft, bijvoorbeeld). Dat is ook ongeveer 10 km.


Dat kan ik me echt niet voorstellen.
Als ik daar wandelde was het ruiterpad toch echt te krap.
Laat staan als je een tegenligger tegenkomt, je kan nergens uitwijken.

Ik heb het dan over het stuk richting de N-weg (met regen niet te doen) en het stuk 'bovenlangs' de plassen (wat het dichsts langs de A12 loopt)

Black is the colour of my true love's hair

__Suzanne__

Berichten: 4294
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:35

Dat stuk heb ik ook vaak gereden met sulky. Een Sulky met een kleine pony neemt een stuk minder plek in op het pad als een marathonwagen met een groot paard ;)

Be yourself, there are plenty of others

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:38

Onali schreef:
Hilary schreef:
Wij kunnen prima een rondje om de Leersumse Plassen hoor, je moet alleen weten wanneer het wel / niet kan op welke paden (als het geregend heeft, bijvoorbeeld). Dat is ook ongeveer 10 km.


Dat kan ik me echt niet voorstellen.
Als ik daar wandelde was het ruiterpad toch echt te krap.
Laat staan als je een tegenligger tegenkomt, je kan nergens uitwijken.

Ik heb het dan over het stuk richting de N-weg (met regen niet te doen) en het stuk 'bovenlangs' de plassen (wat het dichsts langs de A12 loopt)


Dat rondje rijden wij ook gewoon met meerdere aanspanningen. Kan prima. En we komen ook wel eens tegenliggers tegen

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:45

Dat rondje Leersum lukt prima. Het stuk langs de n-weg is (als het droog is) hier een favoriet pad. Daar kan je ideaal in een vlotte draf of rustig handgalopje oefenen met sturen.
Achter de plassen idem dito.

Voor ts; tussen Putten en Stroe liggen ook erg mooie paden die niet al te zwaar en moeilijk zijn.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:46

__Suzanne__ schreef:
Dat stuk heb ik ook vaak gereden met sulky. Een Sulky met een kleine pony neemt een stuk minder plek in op het pad als een marathonwagen met een groot paard ;)


I know, ik heb ook shets.

Ik ben echt zeer verbaasd, nogmaals met wandelen vond ik het echt zeer krap.

Black is the colour of my true love's hair

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:44

Dit postte ik over Leersum in een ander topic, TS :)
Hilary schreef:
:')
Voor de volgende keer dan (of voor andere bokkers):

Leersum - tussen A12 / Maarsbergseweg/Woudenbergseweg / Scherpenzeelseweg
- 70 - 71: niet doen als het geregend heeft, je zakt er dan tot je knieën in de modder
Alternatief vanaf 70: rij naar de N-weg en ga naar links langs de N-weg (officieel hoor je op de n-weg, maar het fietspad is veiliger). Na ruim 1 km maakt de weg een bocht naar rechts en is aan je linkerhand een paarkeerplaatsje. Ga linksaf het zand-/puinpad op, je komt uit bij knooppunt 72.
Vanaf knooppunt 71: rij naar knooppunt 72 en ga rechtsaf het zandpad op. Aan het eind van het zandpad ga je rechts langs de N-weg. Na ruim een kilometer kom je bij Staatsbosbeheer (oranje bord en twee witte pilaren aan weerszijde van de inrit). Ga rechtsaf de parkeerplaats op en rij door tot je het fietspad kruist. Ga linksaf het fietspad op en houdt rechts aan om naar knooppunt 82 te rijden.

- 80 - 82 is meestal erg goed te rijden. Bij veel regen kan het modderig zijn.

- 82 - 80 is meestal erg goed te rijden. Bij langdurige droogte kan het rechte stuk voor 80 mul zijn. Wel een leuk stukje voor een galopje!

- 80 - 81: is bijna altijd (te) nat. Er ligt een met grind verharde beheersweg naast, waar je als ruiter / menner officieel niet op mag

- 79 - 80 kan bij langdurige regenval nat zijn, met name boven de Leersumse Plassen.

- 78 - 79 kan nat zijn, vanaf 78 is dit goed te bekijken van te voren. Alternatief: volg de Heulweg over de camping en sla rechtsaf het zandpad op (fietspad ligt er direct naast).

- 79 - 77 staat op de papieren kaart als één rechte lijn, maar heeft i.v.m. verraderlijke modder een alternatieve route gekregen, zie ruiterenenmennen.nl. Deze is goed te rijden.

- 77 - 76: is goed te rijden, halverwege kan het nat zijn. Het pad staat dan meerdere meters onder water, maar heeft wel een goede, stevige bodem.

- 76 - 75: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af met een aanspanning.

- 77 - 83: leuk pad, eigenlijk altijd goed te rijden. Loopt door de begrazing en heeft daarom twee veeroosters met hekken ernaast. De hekken zijn niet heel breed, maar met een goed stuurbare combinatie (menwagen) wel te doen. Durf je het stuurwerk niet aan? De veeroosters zijn sterk genoeg om paarden te kunnen houden, maak wel zelf een inschatting van het formaat van de hoeven van je paard en de afstand tussen de spijlen. Een beetje gas geven kan prima tussen de veeroosters, maar hou de koeien (en de wandelaars en de fietsers) in de gaten ;) en rem op tijd voor het volgende veerooster :)

- 83 - 71: breed pad, meestal goed te rijden, op het rechte stuk naar 71 liggen wel (bak)stenen

- 71 - 72: prima pad

- 83 - 84: prima pad

- 84 - 85: prima pad, kan bij langdurig droog weer mul zijn. Let op dat je bij 85 de hoek omgaat, rechtdoor mag niet (maar wordt wel veel gedaan door de lokale ruiters, want je kunt er zo fijn galopperen)

- 85 - 86 - 87: was heel smal, maar is bij de laatste bosbouwronde (jan / feb 2018) verbreed. Fijn pad, sel veel boomwortels zo hier en daar.

- 87 - 73: wel te doen voor ruiters, NIET voor menners. Bij paal 73 is de doorgang te smal en kun je dus het pad niet af. Keren kan ook niet. Alternatief: bij 86 naar links en bij 88 rechts om toch op het lange pad uit te komen, of bij 87 rechts en bij 71 links om op het lange pad te komen

- 84 - 89: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af voor menners.

- 89 - 79: leuk pad, wel technisch met korte klimmetjes. Twee stukken zandverstuiving, met een goed getraind menpaard (en evt duwende grooms) nét te doen, mits het niet al drie maanden niet geregend heeft :+

- 89 - 88: zandpad, kan zwaar zijn, maar leuk voor een galopje. Kruising bij 88 is wel zwaar!

- 86 - 88: zandpad, wat technisch met korte klimmetjes, hier en daar mul

- 88 - 74: prima pad, bij 88 mul zand, halverwege kan een plas liggen

- 75 - 74 - 73 - 72: breed pad, bij veel regen wat papperig en regelmatig plassen, wel vrij stevige (maar ook stenige) ondergrond. Pad wisselt vaak van 'rijdbaarheid', soms kan ik er stappen en rustig draven, maar als ie goed is, kun je op sommige stukken ook goed galopperen. Houdt wel de kruisingen met fietspaden en mountainbikeroutes in de gaten, net als de afdalingen (die soms net wat steiler zijn dan je denkt).

Tot zo ver vandaag, later doe ik Amerongen ;) dat zijn meer paden. Ben ik in bovenstaande beschrijving een pad vergeten, geef dan even een seintje :)


Later deze week heb ik, hopelijk, wat meer tijd om wat leuke routes en parkeerplekken etc te delen.
Voor een rondje van 10 km bij Leersum / Amerongen en Ede mag je best een keer met ons mee :)

Oy with the poodles, already


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:51

Wij mennen ook met shet en sulky. Bij heel mul zand stapt mn man of zoon even af, maar verder lukt het prima.

In Putten trainen er een aantal dravers en die houden de brede paden op een aantal stukken bij, dus dat is ook een optie. De heides zijn hier 90% van de tijd te zwaar. Wel mooie, brede paden, maar echt mul. Dan heb ik het over De Schaapskooi bijv. Maar ook zandvestuiving Kootwijk is bijv echt zwaar.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Mennen met sulky Utrecht/Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:05

Epe is ook prima te rijden met je aanspanning.
Hebben wij meerdere malen vedaan met onze Welsh A pony.
Met een vierwieler.
Ook omgeving Speuld/Ermelo en Garderen goed te doen.

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers