Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 13:50

Beste Bokkers,

Graag roep ik jullie hulp in. Ik heb van mijn vriendin vanochtend onderstaand zadel gekregen. Het ziet er goed en degelijk uit, lijkt goed te passen op mijn meren die rond geribt is en wat korte rug heeft. Alleen kan ik het zadel niet bekijken terwijl zij beweegt, want alle singels van mij zijn veel en veels te kort.
Op het zadel staat Alberto Vannucci en in het zadel staat MPA AV20.
Helaas levert google niet veel op hetgeen te maken kan hebben met mijn onhandigheid met opzoeken daarin.
Dus mijn vragen:
1. Wie kan me meer vertellen over dit zadel en diegene die het gemaakt heeft.
2. Welke soort singel hoort hierbij.

Alvast bedankt. Hieronder de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel lijkt wat achterover te hellen maar dat heeft met de ondergrond te maken. Op ons paardje deed hij dat absoluut niet. Omdat het veel belovend lijkt te liggen wil ik er graag meer over weten en een bijhorende singel kopen/ scoren zodat we serieuzer kunnen passen en kunnen kijken wat het zadel doet in beweging. Als ik dit zadel neerleg, dat wordt het zo breed als een pannekoek en dat is zo fijn voor mijn merens, zo zagen we vanochtend bij het passen, want het sloot zo mooi aan en bleef mooi recht liggen.
Alvast bedankt!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:52

Een veelzijdigheid of springsingel? Die zijn lang en vallen onder het zweetblad van zadels.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:55

Het zadel ken ik niet, maar dit zijn korte singelstoten waar je een veelzijdigheidssingel voor moet gebruiken. Zie je niet zo vaak bij dressuurtype zadels, heb het nog maar 1x eerder gezien.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:10

Allereerst ik weet er echt bar weinig van, maar ik krijg het idee dat dit geen dressuurzadel is. Het doet mij een beetje denken aan een australian stock zadel, of iets in die richting? Daar zie ik online ook andere singels voor voorbij komen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:13

Is dit geen polo zadel of hebben die kortere zweetbladen en meer naar boven gericht?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:15

De ouderwetse dressuurzadels hebben vaker korte singelstoten en het kan natuurlijk ook op verzoek. Ergens heeft het zadel wat weg van een töltzadel, met het zwaartepunt wat verder naar achteren, maar de zitting lijkt daar wat diep voor. Het zadel oogt erg smal, maar je geeft zelf aan dat het zadel juist mooi aansluit, dus daar zal ik me op verkijken.

Je gebruikt hier gewoon een veelzijdigheidssingel voor. Of een dressuursingel, maar dan moet je er eerst lange stoten aan laten zetten. :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:30

Alberto vannucci is idd een polo-merk.
Je ziet het ook aan de boom: veel smaller omdat ze het zadel echt op de schoft leggen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 14:44

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. Ik denk dat maximuss het goed heeft en dat betekent dat het een ongeschikt zadel is voor mijn merens.
Ik denk dat de boom toch te smal is voor Polie, ook al lijkt het van onder goed aan te sluiten zo op het eerste oog. Het zadel is wel goed voor mijn andere merens, maar tja die heeft al twee goede zadels. N.a.v. jullie opmerkingen over de boom en dat het smal is op de rug van Hercule gelegd, want hij heeft een zadel met smalle boom. Duidelijk is te zien dat het dan veel mooier ligt en correcter. Het is erg jammer want ik had zo gehoopt dat het zou passen. Maar het zadel gaat terug en we zoeken verder. Gelukkig heeft Polie een zadel dat niet verkeerd ligt maar het kan beter. Dus we zoeken even verder.
Ik had gehoopt dat dit een zadel was dat kwam uit Spanje en gebruikt was voor een barokke Andalusiër of ander barok dier met korte rug en brede boom. Dan hou ik mijn "Lippizaner zadel" voorlopig maar aan.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:52

Oh, interessant! Klem je met polo het zadel dan zo op de schoft om schuiven van het zadel te voorkomen? Ik was echt in de veronderstelling dat je daarvoor meer naar voren gesneden zweetbladen zou gebruiken.

Jammer dat het zadel niet geschikt is, TS.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 15:43

_Lorette_ schreef:
Jammer dat het zadel niet geschikt is, TS.
Dank je Lorette. Het zou zo mooi geweest zijn. Want het zadel ziet er echt wel gelikt uit. Ik hoopte het zo, maar wist dat de kans klein zou zijn.
Dus op ons gemak kijken we verder. Ik hoop dat iemand ooit met een merens zadel hier op vakantie komt en dan haar zadel wil overdoen en dat dit dan super past. Een mens mag blijven dromen toch ;)

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:57

Dit is geen polozadel, daar is de lepel sowieso veel te hoog voor.

Het lijkt mij eerder zo'n model wat ze altijd op die gangenpaarden hebben liggen, Tennesse walking horses bijvoorbeeld.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:10


_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:34

Die zadels ken ik met vlakkere zitting en de zweetbladen ergens tussen vzh en drs in. En doorgaans extra wijd om te passen op de brede Welsh pony's e.d. Ook vaak met suède bekleed. Korte singelstoten passen daar inderdaad wel bij.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:50

Op zich vind ik de suggestie van een working hunter zadel logischer als een polo zadel. 25 % van de bevolking hier is namelijk Engels, dus dat een Engels zadel hier is, heeft iets logisch. Alleen de naam van het zadel is toch wel Spaans, c.q Latijns Amerikaans, wat me weer doet twijfelen.
Morgenavond deze week zie ik Engelse vrienden. Ik laat hen de foto's zien want zij hebben een Ierse hunter, dus wellicht kennen zij dit soort zadels ook.
Als de foto's ziet namelijk die melrovers heeft geplaatst lijkt het zadel zeker ook daarop.

Wat wel heel tof is voor mij als het om dit zadelprobleem gaat, dat dankzij dit topic, donderdag mensen hier komen om zadels te passen die bij hun liggen te verstoffen. En ik een berichtje heb gehad van een Bokker die hier ooit geweest is met de opmerking dat zij nog een extra wijde wintex zadel heeft liggen met 3 bomen, dat weg mag. Dan vind ik Bokt heel erg leuk :)) . Deze berichtjes ontving ik per pb.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:54

Wat lief zeg! hopelijk zit er een fijn zadel bij voor je!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:56

(Argentijns?) polo zadel. Die worden soms gesingeld op een western-achtige manier, daar is die D-ring in het midden onder het zweetblad voor. Working hunter zadels hebben dat volgens mij niet. Verder liggen die polo zadels idd van voren heel hoog, het zweetblad steekt dan ook schuin naar voren. Zoals hij op dat krukje ligt, ligt hij ook op het paard, ongeveer.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 16:41

Dank je wel Allegra. Vanavond ga ik verder vragen en dan zal ik ook op die ring wijzen.

Donc (dus). Vanochtend kwamen de Bokt kennissen met een aantal zadels aan. Gelijk wees ik op een zadel dat ik wilde passen. Zo op het oog leek me die het meest geschikt.
Het paste geweldig en het bleef mooi liggen in stap en draf. Het blijkt een Harry Dabbs jaguar dressuur zadel te zijn, dat ooit op een paard gemaakt is met een moeilijke rug (breed van voren, rondgeribt, korte rug net als Polie). Het zadel lag als een huis en mooi in balans en dat bleef het liggen in draf links en rechts om. Onze Polleke liep er fijn onder. Omdat we aan het revalideren zijn kon ik het zelf nog niet ervaren (ze liep zo mooi en aangezien dit pas sinds twee weken is wil ik er nog niet op). Maar het is een 18 inch en daar heb ik altijd op gereden.
Ik mag het zo hebben en ook daarover ben ik zo ontroerd want zelf zou ik het ook weggegeven hebben. Ik heb gepoetst vanmiddag en het lelijke eendje veranderde in een prachtige zwaan. Het zadel lag al jaren te verstoffen en zie hieronder hoe mooi.

Nu komt natuurlijk de vraag: kan iemand me meer vertellen over dit zadel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en klaar voor vertrek *\o/*

Afbeelding

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:53

mazzelaar...dergelijk zadel zoek ik al jaren voor ukje..

nieuwprijs van deze zadels ligt zo rond de 2000,-
zijn vaak erg geschikt voor kortere paarden en geven niet al te lange ruiters een fijne plek om te zitten ;)

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:22

Wauw zo mooi heeft hij in jaren niet geglommen Pien....het leer is je vast dankbaar :j

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:25

TS, dat zwarte dressuurzadel is een echte Jaguar gemaakt door Harry Dabbs.
Topzadels, ze worden niet meer gemaakt. Jaguar zadels waren de premium lijn van Dabbs in opdracht van autofabrikant Jaguar vervaardigd. Intertijd lag de prijs al boven de 2000 Euro.
Ik rijd ook op een Jaguar en ik hoef nooit meer een ander zadel.
Laatst bijgewerkt door Myca op 30-08-18 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 17:26

Lizy ik ben zo ontroerd. Ik loop hier rond met een grijns van oor tot oor. We hebben zoveel tegenslag gehad met Polleke en dit voelt zo goed. Ik ga komende week nog paar keer leer in vetten. Het zadelhoesje heb ik gewassen. Ziet er ook weer goed uit.
Inkepink ik ben 1.75 (lang en slank) maar ik denk dat dit zadel ook voor mij heel lekker zal zitten.

O hemel Myca. Ik wist het echt niet maar toen ik dat zadel had kreeg ik zo'n speciaal gevoel, zo'n kriebel van binnen van "dat is hem!!". Ik wilde de andere zadels ook niet meer passen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-08-18 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:27

Dabbs in Zweden mee gereden op twee barokke paarden. Absoluut mooie luxe zadels voor korte rug.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:32

Het is een Jaguar XKC van kalfsleer.
Was hij voorheen van jou Lizy29?
Ik wist dat je smaak had ;-)
Wat is de wereld toch klein.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Welk zadel is dit en welke singel hoort hierbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:55

Wat ontzettend lief. Waar bokt toch allemaal niet goed voor is!
Prachtig zadel!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 18:04

Myca schreef:
Het is een Jaguar XKC van kalfsleer.
Was hij voorheen van jou Lizy29?
Ik wist dat je smaak had ;-)
Wat is de wereld toch klein.


Sure_lee schreef:
Wat ontzettend lief. Waar bokt toch allemaal niet goed voor is!
Prachtig zadel!


Nog nooit had ik van dit zadel gehoord. Voor mij is het allerbelangrijkste dat het zadel past en echt goed past. Dat was wat ik gelijk zag en na zo vaak zadels gepast te hebben (en flink al wat geld aan uitgegeven te hebben) wist ik dat dat feit heel bijzonder is en was. Daarom ben ik gelijk gestopt met passen. Als het een ander minder goed merk was geweest was ik er net zo blij mee geweest. Want beter een slechter merk dat goed past als een top merk dat niet past.
DAT het echt iets is maakt de blijdschap en dit cadeau wel extra speciaal. Dat heb ik absoluut niet door gehad vanochtend. Temeer dat dit paardje zoveel gekost heeft afgelopen twee jaar. Daar had ik een nieuwe merens voor kunnen kopen. Dat maakt deze mazzel extra fijn en zo ontroerend en geeft extra moed voor de toekomst, want geld voor een nieuw zadel is er gewoon niet meer. Als we rijden weer kunnen gaan opbouwen weet ik dat het zadel in ieder geval super is voor haar. Extra fijn is ook dat mijn ergonomische dressuur singel geweldig past en ook nog mooi staat.