Friese paarden sterren in groots spektakel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 13:48

Nieuws.nl
Overige

Afbeelding
Fries paard. Foto: Marjoow



Meer dan honderd Friese paarden draven aan voor het spektakel De Stormruiter, dat in september in WTC Expo in Leeuwarden wordt opgevoerd in een regie van Jos Thie. De belangstelling van het publiek was meteen enorm. ,,We hoeven in elk geval niet elke dag meer te kijken of er genoeg kaarten worden verkocht, maar je merkt die extra druk wel op alles en iedereen”, zegt Thie, die volop bezig is met de repetities.

Ook een hondje en vogels zoals ganzen doen mee in het stuk naar Der Schimmelreiter van de Duitser Theodor Storm (1817-1888). Diens verhaal blijft inhoudelijk overeind, belooft Thie. Het is oorspronkelijk een novelle over dijkgraaf Hauke, die een dijk bouwt, zijn dorpsgenoten, de kracht van water en een bijzonder paard.

Het idee om Der Schimmelreiter te kiezen voor het evenement in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018, kwam van muzikaal leider Philip Curtis. ,,In Nederland is het niet zo bekend, maar in Duitsland krijgt iedereen het op de middelbare school te lezen” aldus Thie. Hij vindt het wonderlijk dat juist in Nederland eigenlijk weinig verzonnen verhalen zijn over de strijd tegen het water. ,,Dan krijg je weer dat jongetje met zijn vinger in de dijk, maar dat komt eigenlijk uit Amerika.”

De Stormruiter past in alle opzichten bij Friesland en is meteen een buitenkans om de Friese paarden in volle glorie te laten zien. ,,Die dieren zijn groot cultureel erfgoed. Ze zijn tegelijk fenomenale theaterdieren. Qua mentaliteit, want ze zijn rustig. Maar alleen rustig is natuurlijk niet erg interessant, ze zijn ook gracieus en krachtig tegelijk. Ze zijn ook niet voor niets wereldberoemd”, weet Thie.

Over het welzijn van de dieren hoeft niemand zich zorgen te maken, bezweert hij. ,,Daar is alle aandacht aan besteed, er is ook altijd een veterinair arts bij. Geen mens zal ook zijn paard uitlenen als je het niet kunt vertrouwen.”

De dieren gaan met de acteurs schitteren in een arena van 50 bij 100 meter, maar zo groot komt die volgens Thie door de decors helemaal niet over. Maar een groots evenement blijft het. De regisseur bestrijdt dat dergelijke spektakels de verwachtingen van het publiek steeds groter maken en de bezoekers mogelijk te veel verwennen. ,,Ik maak grote, maar veel meer kleine producties. Bezoeken daaraan beïnvloeden elkaar. Mensen gaan na een grote voorstelling juist ook meer naar kleine. Bovendien is De Stormruiter geen verwennerij, maar een grote inhoudelijke tragedie.”

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:52

Lijkt me fantastisch, heel jammer dat ik geen kaarten heb.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:59

Lijkt me inderdaad prachtig.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:19

Ik heb er zoveel zin in. Hopelijk zijn er mensen die fototopics gaan maken. Ik kan het niet beloven.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:27

Tja, en ik hoop juist dat er geen foto's worden gemaakt. Je bent daar om een voorstelling te bekijken. Niet om foto's te maken. Is behoorlijk irritant als mensen dan foto's of filmpjes maken. Plus de regionale omroep gaat het filmen en komende winter uitzenden.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:34

FriesWytske schreef:
Tja, en ik hoop juist dat er geen foto's worden gemaakt. Je bent daar om een voorstelling te bekijken. Niet om foto's te maken. Is behoorlijk irritant als mensen dan foto's of filmpjes maken. Plus de regionale omroep gaat het filmen en komende winter uitzenden.


Helemaal mee eens, net als bij concerten. Ga gewoon genieten van het moment!

Wij hebben kaartjes en ik ben erg benieuwd *\o/*

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:56

Is het een soort van appassionata 2.0?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:05


jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:47

FriesWytske schreef:
Tja, en ik hoop juist dat er geen foto's worden gemaakt. Je bent daar om een voorstelling te bekijken. Niet om foto's te maken. Is behoorlijk irritant als mensen dan foto's of filmpjes maken. Plus de regionale omroep gaat het filmen en komende winter uitzenden.


Dat ben ik ook wel weer met je eens. Ik kom ook voor het spektakel, daarom zal ik ook geen foto's maken. Hoe anderen dat doen, is volledig hun beslissing.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:47

Ik heb net nog kaartjes besteld. ze zijn er dus nog wel

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:56

Ik dacht dat het reeds lang uitverkocht was behalve voor ledendag?

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:22

Zijn weer kaarten in verkoop gekomen volgens hun fb pagina

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:36

En ik heb kaarten,dus ga heen!
*\o/*

Zo zin in!

lennie
Berichten: 482
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:30

niemand die denkt "misschien is een grote groep paarden los in een arena op laten treden geen goed plan?".

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:35

Nee, gebeurd niks.
je moet de site even goed doorlezen ;)

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:36

lennie schreef:
niemand die denkt "misschien is een grote groep paarden los in een arena op laten treden geen goed plan?".


Ik heb de tekst misschien niet goed gelezen, maar ze lopen toch niet los?
Er horen ook ruiters/amazones bij die 100 paarden hoor. Ze zijn al een tijdje aan het oefenen..

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Friese paarden sterren in groots spektakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:43

Nee, ze lopen niet allemaal los. Er zijn een stuk of 20 jonge twenters en enters die eventjes los door de arena gaan. Dit was bij de jubileumshow van een aantal jaren geleden ook het geval. En dat is toen ook in alle rust verlopen. Zijn tig mensen die ze begeleiden tijdens hun 'showblokje'.