PeeWee kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10298
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 08:37

Wie heeft er zo'n ding?
Is hij echt zo handig als ik hoor?
Wat is er beter aan dan andere dubbele bodem kattenbakken?
Gebruik je de bijbehorende peewee houtkorrels, of gebruik je andere? Zo ja, welke dan en ben je daar tevreden over?
Zijn er minpunten?
Of is dit echt zo'n ding waarvan je denkt: dat had ik veel eerder moeten doen!
Oftewel, kom maar op met je ervaringen!

Alvast bedankt :D

Love is Love

My current situation is not my final destination.


_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:48

Jaaa! Ik heb er 1 en ik ben fan. Of eerlijk gezegd, ik heb er 2 omdat koning kat niet op 1 bak poept en plast tegelijk. :')

Om je vragen te beantwoorden:

- Ja hij is echt net zo handig als je hoort
- Heb direct een peewee gekocht dus kan geen verschillen noemen met andere kattenbakken met dubbele bodem.
- Ik gebruik de bijbehorende korrels, doe er heel lang mee, stinken niet en kan ik regelmatig in de aanbieding kopen.
- Enige minpunt is dat het best een groot ding is
- Ja dit is echt zo'n ding waarvan je denkt, dat had ik eerder moeten hebben.

:+ :+

Even serieus: ik vind het echt een ideaal ding. De poepbak schep ik alleen de poepjes uit, daar is die dubbele bodem eigenlijk een beetje nutteloos maargoed... katten :roll:

De plasbak zit een kattenbakzak in de onderste bak met een paar korrels. Elke dag even omscheppen en 1x per week de zak wisselen en een schepje nieuwe korrels in de bovenbak.

De bak stinkt nooit (oke, als hij net een drolletje heeft gedraaid ruik je dat uiteraard), je ruikt bij mij niet dat ik katten heb. Het schoonmaken is heel makkelijk en je hebt niet zo'n muffe, vochtig wordende overkapping.

Ik heb dus de eenvoudigste versie zonder bovenkap. Kat is er heel blij mee.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:59

Wat gebeurt er met de drollen? Dat is bij mij het punt, omdat ze nauwelijks graven, stinkt het behoorlijk in de bijkeuken. De plas wordt keurig geklonterd en stinkt ook niet als je het bijhoudt.
De hele zomer zijn ze al heel veel buiten maar dat wordt hard minder gezien de regen en de temperatuur.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:02

Die drollen drogen gewoon op. Mijn kat graaft ze ook niet in. Maargoed, mijn kat poept maar 1x per dag en als ik het ruik schep ik gewoon het poepje weg. Kost nog geen 1 minuut de tijd.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:06

Ik schep ook direct maar dan moet ik het wel net ruiken..... Ik heb blijkbaar erge stinkerds. En een hond die er belang bij heeft!!! Kattenbak is daarom ingebouwd door prullenbak en zak grit zodat ze er moeilijk bij kan, de viespeuk.
Ooit eens iets gezien van een elektrische kattenbak. Daar ging na vertrek een soort van zeef doorheen die het grit er overheen schepte en de drollen apart gooide.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:17

Wij hebben ook een Peewee en ben er heel blij mee. Direct toen we onze kat als kitten in huis kregen de Peewee gekocht, dus geen ervaring met andere soorten bakken. Ik schud de bak 1 of 2 keer per dag even om zodat het zaagsel goed naar beneden valt, als hij gepoept heeft schep ik het er vrijwel direct uit maar onze kat poept ook maar 1 keer per dag. En verder 1 keer per week de onderbak legen en een sopje er doorheen. Wij hebben nu 1 keer de houtkorrels van de intratuin gekocht en vind de Peewee korrels een stuk beter. Bij de intratuin korrels krijg je aan het eind van de week wel een beetje een urinelucht.

m0niekkkie

Berichten: 405
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:24

Ik heb hem ook en ben er erg tevreden over :j
Ik gebruik gewoon de houtkorrel van de welkoop en dat gaat prima. Het is schoner, minder uitloop dan bij een gewone kattenbak. Er blijft maar weinig zaagsel aan de pootjes plakken aangezien het meeste gelijk in de onderste bak valt. Je doet ook veel langer met een zak houtkorrel hierdoor.
Ik heb 2 grote bakken, het type heet ecodome geloof ik, voor 2 katten. Ik haal elke dag de poepjes er uit en leeg 2 of 3 x per week de onderste bak.
Laatst bijgewerkt door m0niekkkie op 27-08-18 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Groetjes Mo

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:25

Jaaaa! Fantastisch. Gebruiken het al jaren, wellicht wel 10 jaar al.

Wij gooien twee handjes “no problem houtkorrels” op de bodem (onderbak), dan de inzet erin en in de inzet met gaatjes (bovenbak) gooien we houtkorrels van de albertheijn.

Want:
- de houtkorrels van No Problem poederen heel snel en fijn, ideaal voor de urine die onderin valt.
- de houtkorrels van de albertheijn blijven vaster en zijn goedkoop, ideaal voor poep.

Niet banketstaaf maar poetsen.

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:45

Ja! Hier ook heel tevreden. Ik heb er wel eentje die niet graaft, (en 2 die dat wel doen) maar die ene doet dat op geen enkele korrel.
Wij halen korrels bij de cranenbroek. Maximaal 4 euro voor 20 liter. Hier 1 bak(hun grootste) voor 3 katten. Iedere dag drolletjes scheppen, of om de dag want ze poepen niet veel. En om de dag de onderbak even leeggooien. En ja; veeeeel eerder moeten doen. Gebruiken ze nu 2/2,5 jaar ongeveer.
Vader en zus zijn ook overgestapt en super tevreden!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:48

Hier geen succes (andere bak met dubbele bodem, ooit eens geleend van iemand om te testen), kat vertikt het om op houtkorrels te gaan dus ben zelf over gegaan op silicaatkorrels die ook in de groenbak mogen in een gewone kattenbak.

Als je kat nu nog niet op hout gaat zou ik eerst testen of ze dat wel fijn vindt. Anders heeft zo'n PeeWee bak weinig zin. Mijn kat ging als er korrels waren gewoon naast de bak.

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:59

Ja ik heb er 4 van de grootste maat met kap en echt ideaal en zou nooit meer wat anders willen, niet meer vreselijk sjouwen met die zware zakken grit met al die uitloop ongeacht welk merk.
Ik schep twee keer per dag de drollen eruit en roer even door de bak zodat het zaagsel naar beneden zak en 1 a 2 keer per week maak ik de onderbak leeg en sop deze nieuw schepje korrels erin uit de bovenbak en ze kunnen weer, eens per maand sop ik de gehele bak en kunnen de korrels die erin zaten weer erin.
Het is heel erg zuinig in gebruik.
Ik gebruik de peewee korrels

Selina

Berichten: 14250
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:02

Hier wilde de kat er echt echt niet op, poepte zelfs naast de bak. Dus weer verkocht :=

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:12

Ik ken hem niet maar heb een open bak met dubbele bodem en zeef erin. Gebruik hele fijne korrels met babypoeder geur ( craenenbroek, doe bijna een maand met een zak van rond de 8-) en trek dagelijks die zeef eruit, gooi de overgebleven plas en poep meteen weg. Deze staat op de badkamer en ik ruik er niks van, enige nadeel is dat de kat die korrels eruit loopt en rondom de bak wat korrels liggen

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:30

- Wat is er beter aan dan andere dubbele bodem kattenbakken?
Geen idee. Voor mij is een gaatjesbak een gaatjesbak, ik heb dan ook zelf een gaatjesbak gemaakt (nadat ik bestudeerd heb hoe groot de gaatjes van de pw-bakken zijn en hoe ver ze uit elkaar zitten), maar dat kon ook niet anders omdat ik een bepaalde vorm bak nodig had (alle kanten hoge rand) en pw die niet heeft.

- Gebruik je de bijbehorende peewee houtkorrels, of gebruik je andere? Zo ja, welke dan en ben je daar tevreden over?
Ik heb meerdere korrels uitgeprobeerd. De pw bevallen super, de andere die super bevallen zijn die van greencat en die zijn een stuk goedkoper. Alle andere merken die ik heb geprobeerd geven stank van de urine (het is echt een wereld van verschil), ik heb een scherpe neus dus ik vond dat heel hinderlijk. Voor mij dus alleen de greencat of de pw.

- Zijn er minpunten?
Mijn katten vinden het minder fijn dan gritvulling. Ik heb ook nog een bak met grit en daar geven ze duidelijk de voorkeur aan. Bij één kat heeft het wel een jaar geduurd eer ze ook op de pw-bak ging (ik had op een bepaalde plek eerst de pw, toen een hele tijd grit en later weer teruggewisseld naar pw en dat bleek een goede zet te zijn).

- Of is dit echt zo'n ding waarvan je denkt: dat had ik veel eerder moeten doen!
Ik ben er wel blij mee ja. Veel minder rommel rond de bak, de zakken en het afval is veel lichter en ik word altijd een beetje zen van het zeven :+ .

- Wat gebeurt er met de drollen?
Een van mijn katten graaf ze ook in de pw-bak onder, de andere laten het zo liggen (maar poepen doen ze hier toch vooral op de gritbak, dat vinden ze veel fijner). De ene keer ruik ik dat meer dan de andere keer, maar heel erg stinken doet het vrijwel nooit. Als een vertrek echt behoorlijk gaat stinken omdat ligt dat denk ik toch vooral aan het voer wat er in de katten gaat.

koeien op de weg...


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: PeeWee kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:34


Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:40

Wat ik trouwens een geweldig alternatief vind (als je géén gaatjesbak wil/neemt) is Greenwoods Plant Fibre vulling. Dat is plantaardige vulling (lijkt wat op de houtkorrels) die (goed!) klontert. Het is superlicht, stinkt niet, stoft nauwelijks, schept heel makkelijk uit, weinig uitloop en de katten graven er ook echt in (dus graven ook de drollen onder). Echt heel erg de moeite waard om uit te proberen vóórdat je voor een pw-bak gaat.

koeien op de weg...

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:42

Ik heb sinds een week een Peewee als tweede kattenbak, ben nog niet helemaal over uit of ik hem echt beter vind dat de Curver die we al hebben. Onze kater heeft duidelijk voorkeur voor de andere kattenbak, plast alleen op de Peewee en poept op de andere. Kater is niet echt een graver. Poes daar in tegen wel en ik weet nog niet of de PW daar wel geschikt voor is. Ze graaft namelijk veel en dat kan bij de PW niet echt, dan zit ze al snel tegen de bodem met gaatjes, waar ze achter blijft haken. Echter merk ik niet of zij een voorkeur heeft voor de bak met normale vulling.

Ik denk dat het echt per kat verschild en het uitproberen is... Ik zou dan persoonlijk, als je al een kattenbak hebt, eens proberen die met houtkorrels te vullen. Kijken hoe ze daar op reageren.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:42

Ik heb het 3 maanden de kans gegeven.

Eerst direct neergezet. Ze gingen er niet op.
Ben gaan mengen met grit maar zodra de katten de houtkorrel blijkbaar te veel vonden deden ze het niet meer op de bak..
Weer terug naar grit en mengen..langzamer dan de vorige keer maar helaas.. ze doen het echt niet.

Bak weer via mp verkocht. Je bent hem zo kwijt. Dat dan weer wel..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:51

@Maartje1990, dat vind ik niet echt een betrouwbare bron gezien de schrijfster commissie ontvangt wanneer je iets besteld op een site waar ze naar doorlinkt.

Zelf hebben wij een normale kattenbak met houtkorrels, katten doen het hier prima op en nooit problemen gehad. De bak ruikt nooit en is heel eenvoudig schoon te maken.

M_aaike_

Berichten: 367
Geregistreerd: 01-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:55

Mijn katten weigeren ook op de bak te gaan door de houtkorrels. Heb nu dus nog wel de bak staan omdat die zo lekker groot is, maar zonder de dubbele bodem.

Ik heb toen gekozen voor peewee omdat ik met twee grote katers de bak zo snel rook en me dus scheel betaalde aan grit. Nu gebruik ik biokat’s diamond care fresh kattenbak vulling en ruik nooit meer wat.

Super fijn grit, waardoor de katten heerlijk graven. Enige nadeel is de uitloop. Ik doe met 1 zak zeker 3 weken waardoor de in verhouding dure grit goedkoper uit komt.

https://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/klontende_kattenbakvulling/biokats/430379

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:56

Vroeger de peewee gebruikt bij 1 vanaf kitten en dat werkte super. Echter kwam er toen nog een kitten bij en die bleef maar in zn eigen poep staan in de bak. Gewisseld naar grit en nooit meer last gehad.
Vond de peewee wel echt ideaal qua plasjes. Alleen de poep was minder, die ruik ik hier met grit amper tot niet, en met de hout wel omdat ze t minder in kunnen graven.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:58

Lobke1998 schreef:
@Maartje1990, dat vind ik niet echt een betrouwbare bron gezien de schrijfster commissie ontvangt wanneer je iets besteld op een site waar ze naar doorlinkt.

Zelf hebben wij een normale kattenbak met houtkorrels, katten doen het hier prima op en nooit problemen gehad. De bak ruikt nooit en is heel eenvoudig schoon te maken.


Je hoeft toch ook niets te bestellen? Dierenasielen doen ook zulke dingen. Zijn die ook niet betrouwbaar dan? Betreffende schrijver is gedragstherapeuten voot katten.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:01

Nee je hoeft niets te bestellen inderdaad, maar het is natuurlijk niet handig voor je portemonnee om dan andere bakken aan te gaan raden.
De Peewee en de zelfreinigende kattenbak zijn ook de enige waar geen linkjes bij staan en waar ze dus blijkbaar geen commissie voor ontvangt.

Ze zal er best verstand van hebben, maar met dit soort dingen vind ik dat geen betrouwbare bron.
Dat is een persoonlijke mening, als jij dat wel betrouwbaar vind mag dat natuurlijk.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:36

Hannanas schreef:
Jaaaa! Fantastisch. Gebruiken het al jaren, wellicht wel 10 jaar al.

Wij gooien twee handjes “no problem houtkorrels” op de bodem (onderbak), dan de inzet erin en in de inzet met gaatjes (bovenbak) gooien we houtkorrels van de albertheijn.

Want:
- de houtkorrels van No Problem poederen heel snel en fijn, ideaal voor de urine die onderin valt.
- de houtkorrels van de albertheijn blijven vaster en zijn goedkoop, ideaal voor poep.

Wij gebruiken het ook een paar jaar, vind het ook erg fijn. We gebruiken sinds het begin no problem in beide bakken maar het valt me op dat het in de bovenste bak erg snel poedert en het erg vies wordt rondom de bak. Ik denk dat ik jouw tip ga proberen om te kijken of dat hier fijn werkt.

Jis_

Berichten: 11564
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:56

Hier de binnenbakken er uit gehaald en cat's best grit er in, veel fijner voor de katten. Enige nadeel, vind ik, wat bij de peewee korrel wel een voordeel was is de uitloop.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mizora, ogidni, Zidore en 128 bezoekers