Voer voor oud vermagerend paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 07:20

Ik ben heel benieuwd naar het dieet van andere oud wordende (eventueel vermagerende) paarden.
Veranderen jullie het rantsoen ook met de seizoenen?

Brand los!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:27

Ik ben nog wat zoekende, wil wat dingen van Pure Feed gaan uitproberen, maar momenteel krijgt mijn merrie:
- onbeperkt hooi (nat gemaakt)
- onbeperkt gras (langstengelig, niet bemest
- 3 x daags 500 gram Seniores Priores (droog gewogen), gemengd met 250-500 ml Marstall Wiesen Fasern en 100 gram Cavalor Strucomix original
- 1 x daags Marstall Force
En wat poeders.

Ik ben hier min of meer tevreden over, zou meer SP kunnen geven indien nodig. Maar ik zou graag minder voeren, zodat ze meer ruimte houdt om hooi te eten.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 07:32

Ik zal even mijn lijstje neerzetten. Ik ben inderdaad ook nog heel erg zoekend, vandaar ook dit topic.
Wat ik nu voer per dag, en waar paard zichtbaar fijner in zijn vel zit/voller van word is dit;

Staat 24/7 op een grasweide (strookbegrazing)
Goede kwaliteit hooi
Halve maatschep speedibeet (droog)
Halve maatschep 18plus muesli
Kwart tot halve maatschep care4life
2/3 handjes daily plus

Ik zou graag wat minder willen voeren en wat meer vitamine- mineralenbrok. Aangezien het best wel veel (slecht?) voer is. Maar aan de andere kant ; paard doet het er goed op dus waarom veranderen.
Ik ben absoluut geen voedingsexpert. En vind het daarom best lastig te weten wat nu wel en/of niet goed is.

Zijn voer emmer ziet er dan zo uit. Hij eet het heel smakelijk op en is best kieskeurig wat eten betreft.

Afbeelding

Zijn gebit is absoluut niet goed (staat uiteraard onder behandeling van tandarts) dus dat maakt dat sommige dingen moeilijk voor hem zijn om te eten.
Vooral langstengelig hooi krijgt hij heel moeilijk weg (lees proppen)

@hilary ik heb ook al een tijdje een zak seniores priores staan maar daarop staat dat je hem zoveel uur moet weken. Met mijn baan is dit niet te doen of het staat veel te lang te weken.. lastig.
Laatst bijgewerkt door sanso op 27-08-18 07:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4359
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:32

Zorgen dat het niet vermagerd dus echt het hele jaar door, extra. Zodra je de ribben al ziet gaat het snel en terug naar normaal voeren is een veel zwaardere weg dan op gewicht houden en tijdig goed voeren. Senioris priores, bietenpulp slogger, olie. Vooral zoveel mogelijk ruwvoer van goede kwaliteit .

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 07:34

Rizette schreef:
Zorgen dat het niet vermagerd dus echt het hele jaar door, extra. Zodra je de ribben al ziet gaat het snel en terug naar normaal voeren is een veel zwaardere weg dan op gewicht houden en tijdig goed voeren. Senioris priores, bietenpulp slogger, olie. Vooral zoveel mogelijk ruwvoer van goede kwaliteit .


Hij begon inderdaad ribben te laten zien. Toen heb ik ingegrepen.
Hij is 21.

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:34

Onze oudere e-pony krijgt 4 scheppen seniores priores, een halve schep grasbrok en een handje basisbrok per dag, verdeeld over meerdere porties op 1 dag. Daarnaast onbeperkt, fijn hooi (grof krijgt ze niet weg).

We hebben haar sinds dit voorjaar, toen was ze broodmager. Op dit voer (en een goede behandeling door de tandarts) doet ze het nu goed.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:02

Mijn haf van 30 krijgt in de zomer gras op de wei (dat viel dit jaar met de droogte erg tegen), hij krijgt daarnaast Hartog Grasmix en ong 1 kg geweekte grasbrok met 0,5 kg geweekte bietenpulp, met een beetje 18+ (300 gram ong) en 100 gram vital, verdeeld over 2 porties.

Hij is nu mooi op gewicht.
In de winter krijgt hij onbeperkt Hartog Compact Gras met als het echt koud wordt in totaal 3,5 kg pulp, een schep zemelen, en 1 kg 18+ of BonPard senior, geweekt uiteraard vanwege de pulp, verdeeld over 2 of 3 porties.
Hij krijgt daarnaast ook nog voordroog aangeboden, de ene dag eet hij dat wel, de andere dag absoluut niet.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 08:05

3,5 kilo pulp, geweekt neem ik aan? Dat is wel veel zeg.
Maar hij is ook nog 10 jaar ouder als mijn oudje.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:08

Senioren priores van subli is daar fijn voor, je kunt zo nodig nog omega 369 mix en lucerne toevoegen.
Daar komen ze echt goed van bij.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:13

24-jarige KWPN merrie krijgt in de zomer overdag gras (weide), 2x daags voordroog en 2x daags 0,5 kg basisbrok.
Vanaf november, of eerder als het koud wordt, krijgt ze 4x daags voordroog, 2x daags 1 kg merriebrok en 2x daags 1 kg geweekte bietenpulp. Eventueel nog meer merriebrok mocht ze dat nodig hebben maar hiermee is de afgelopen winter in topconditie doorgekomen.


Ze is een winter flink teruggevallen, was best mager en toen hebben we haar met merriebrok en bietenpulp weer op gewicht gekregen ondanks koud weer.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 08:15

Ik heb een zak van Subli staan, maar moet je die echt zoveel uur laten staan?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:16

Mijn oudje gaf ik 18+ muesli en speedi beet (ivm tijd) en dan bij de verharing nog NAF pink senior en scheut lijnzaadolie.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 08:16

TJolieke schreef:
24-jarige KWPN merrie krijgt in de zomer overdag gras (weide), 2x daags voordroog en 2x daags 0,5 kg basisbrok.
Vanaf november, of eerder als het koud wordt, krijgt ze 4x daags voordroog, 2x daags 1 kg merriebrok en 2x daags 1 kg geweekte bietenpulp. Eventueel nog meer merriebrok mocht ze dat nodig hebben maar hiermee is de afgelopen winter in topconditie doorgekomen.


Ze is een winter flink teruggevallen, was best mager en toen hebben we haar met merriebrok en bietenpulp weer op gewicht gekregen ondanks koud weer.


Merriebrok, nog nooit aan gedacht maar ergens best logisch natuurlijk.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:21

Ik volg even :) heb geen oudje maar zit wel met hetzelfde probleem.

Ik geef nu Pavo Slobbermash en Pavo vital. Staat 24/7 op het land. Maar helaas nog niet het gewenste resultaat.

Ts, SP moet je echt lang weken. Maar de Slobbermash van Pavo is ongeveer hetzelfde idee en hoef je niet lang te weken. Wel klaarmaken met warm water en binnen 5 minuutjes is het geweekt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:22

Seniores Priores moet 4 uur staan met koud water, met warm water kan het sneller. Wij zetten het vaak gewoon 24 uur van te voren in de week, voeren het de dag erna. Zolang de temperatuur lager is dan een graad of 23-24 en warmer dan -5 lukt dat bij ons op stal prima. Is de temperatuur te hoog, dan gaan we over op een "als je voert, volgende portie klaarzetten"-regime (stalhoudster voert 1 of 2 keer per dag afhankelijk van wanneer ik of stalgenootjes er zijn) of mee naar huis nemen en thuis maken (dat laatste idem voor koud weer).
Ik heb ook wel eens een emmer droog meegenomen in m'n auto en losse flessen water. In m'n pauze naar de parkeergarage gelopen, water in de emmer gekiept en weer aan het werk gegaan. Was het mooi te voeren toen ik op stal aankwam. Onze parkeergarage is overigens lekker koel :)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:29

Hier voor de oude dames altijd maismeel bijgevoerd. Eerst alleen dat en later ook speedibeet en lekkere dingen erdoor omdat het geen eters waren. 's Avonds in de voerbak zodat ze de hele nacht de tijd hadden.
Daarbij altijd onbeperkt hooi, liever 's morgens nog niet alles op, en overdag op onbeperkt gras buiten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:30

Met heet water gaat het snel hoor, ik deed het altijd met de waterkoker als ik op stal kwam en gaf het al ik weg ging of na het rijden

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:30

sanso schreef:
3,5 kilo pulp, geweekt neem ik aan? Dat is wel veel zeg.
Maar hij is ook nog 10 jaar ouder als mijn oudje.

Dat is nog ongeweekt, als het in de winter echt koud wordt.
Vandaar ook over 3 porties verpsreid.
Hij krijgt aan alleen hooi echt veel te weinig ruwvoer binnen, dus de pulp moet dat echt aanvullen.
Aan krachtvoer heb ik dan relatief niet zoveel nodig, voor vitamines vul ik dan nog steeds vital aan.

Ik heb btw ook subli seniores gevoerd, maar ponylief doet het op mijn eigen mix van pulp en 18+ of BonPard senior veel beter. Hij is met mijn eigen mengsel langer bezig met eten, subli slobberde hij te makkelijk maar binnen, ook als ik het met iets minder water aanmaakte.
En zijn mest werd slapper met de subli, dus daar ben ik niet zo'n fan van.

Ik neem in de winter steevast een portie mee naar huis en week het met heet water voor ik naar stal ga.
Zolang het niet vriest zet ik zn ontbijt bij de wei neer voor de stalbaas om te voeren.
Als het harder dan -5 vriest, zet ik het in de zadelkamer en voert een stalgenootje die elke ochtend zelf naar stal komt mijn pony zijn ontbijt.
Het is het oudste paard van stal, die al veel stalgenoten op weg heeft geholpen als begeider met jonge of wat zenuwachtige paarden naar het bos, hij heeft wel wat fans dus, die willen helpen met het intensieve voerschema in de winter.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:44

Ik vind het vrij bijzonder dat je aangeeft geen voedingsexpert te zijn, maar er wel een oordeel van jouw kant komt over je voer. Ik denk niet dat we in NL slecht voer hebben, maar niet elk voer past bij elk voer. Dat is echt iets anders ;-)

Het blijft altijd een beetje puzzelen wat het beste past bij je paard. Ik had op een bepaald moment 4 of 5 typen voer in het rantsoen en heb met een DA/voedingsdeskundige een ander plan getrokken en het allemaal wat simpeler gemaakt. Bietenpulp en lijnzaadolie vind ik -naast de noodzakelijke vitamines/mineralen/enz - fijne dikmakers die niet heet maken. Denk eraan dat je bij veel olie in het dieet vitamine E moet bijvoeren.

Hier kun je trouwens ook nog heel veel tips vinden: [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 09:12

Vandaar het vraagteken, ik weet het namelijk niet.
Tuurlijk proberen alle fabrikanten te beweren ‘goed voor oud paard’ en dergelijke maar ik vraag mij dan af is het echt goed?
Olie geef ik er niet bij, wat voor effecten heeft dit?
Ik wil graag leren en weten of ik het goed doe. Vind persoonlijk dat ik veel verschillende dingen voer en wellicht kan dat anders. Hij eet dit overigens heel langzaam, bewust, daar zijn die handjes dailyplus ondermeer ook voor.

Ik zie veel merken voorbij komen die wij in de plaatselijke winkel waar ik dit voer haal niet hebben, wellicht passen die nog beter op mijn paard en zijn behoeftes aan.

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:44

hier krijgt mijn "oudje" onbeperkt ruwvoer en dat is zowel gras als hooi ,een kilo sportbrok en een halve 10 liter emmer met pavo slobber mash ,in de winter komt hier nog een volle emmer priores bij...

en zolang hij als 25 jarige er zo bijstaat,zal het vast genoeg en goed zijn:
Afbeelding

mocht ie toch onverhoopt afvallen,dan gaat er meer slobbermash en priores in :)

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:50

Mijn merrie is 28. In de winter wordt ze te dun als ik niet ingrijp. Ze kan nog goed kauwen (behalve haver), maakt soms een tijdje proppen en soms ook een tijd niet.

Ze krijgt het hele jaar door onbeperkt hooi met daarnaast een vitaminebrokje (Vitalbix Daily Complete) met een handje muesli (ook van Vitalbix) en daar doorheen kurkumapasta, zout, mariadistelzaad, koolstofklei en 's ochtends krijgt ze ook humus. In de zomer heeft ze ook een klein beetje gras.

Zodra het herfstig wordt krijgt ze carbo-v. Dit gaat niet door het voer, ze krijgt het via de neusslijmvliezen. Het is een middel wat de darmwerking optimaliseert. Want je kunt er wel voer in gooien maar als ze het niet goed kunnen opnemen is het eerder een belasting voor de darmen dan dat ze er wat aan hebben.

Daarnaast heeft ze in de herfst/winter/vroege voorjaar een deken, dat helpt ook een boel.

Mijn merrie houdt niet van slobberachtigen, tenzij mijn ruin het krijgt. Dan wil ze ineens ook. Maar niet uit haar eigen bak, alleen uit de zijne :')

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 11:09

Die ziet er inderdaad TOP uit Kimmy!

Koper, kun je wat meer vertellen over dat carbo-v ? Nog nooit wat van gehoord.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Voer voor oud vermagerend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:25

Mijn oude merrie telt met haar dieet nu niet helemaal aangezien ze op het moment met veulen aan de voet staat en alles in drievoud krijgt van normaal.

Haar normale dieet bestaat uit:
- 4x per dag hooi
- halve kilo basisbrok (meestal van subli), 2x per dag
- halve kilo muesli (natures best van havens), 2x per dag
- 1 kilo luzerne, 2x per dag
- 1,5 kilo slobber, 1x per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:04

Mijn oudje van 25 krijgt elke dag 500 gram vitalbix active +, 260 gram vitalbix daily complete met een paar handjes luzerne en 1,5 maatschepje zeewier, verdeeld over 2 voerbeurten.
Ze doet het hier prima op, daarnaast krijgt ze uiteraard elke dag voldoende ruwvoer en staat ze overdag op de wei.
Heb mij laten adviseren door vitalbix zelf over hoeveel ik haar moest geven, zij wouden ook graag nog dat ik lijnzaad en vitamine E zou bijgeven maar dat doe ik niet.
Overigens is haar gebit nog prima in orde, normaal gesproken moest ik altijd moeite doen zodat ze niet te dun zou worden maar zowel in de zomer als winter is ze al prima op gewicht, soms zelfs tegen het iets te dikke aan.

Afbeelding