Nieuw paard, boomloos of western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 15:17

Ik heb vandaag een jonge palomino gekocht 50% Quarter.
Hij is 3.7 maand oud en hij kent het zadel en het hoofdstel en bit maar heeft nog geen ruiter gehad.
Ik wil met hem recreatief western rijden maar twijfel nu over het zadel.

Ikzelf ben een rugpatiente en zoek een comfortabel zadel. Dus ik twijfel tussen Boomloos of een echt westernzadel. Maar ik weet dat mijn paard nog serieus zal uitzetten bij spieropbouw dus ik dacht eerste een boomloos zadel te nemen om daarna over te stappen naar een western zadel

is dit een goede keuze?
En hoeveel Inch heb ik nodig als ik op een dresuurzadel Kentaur Penelopa 18 inch had?



Ik heb namelijk een FRA boomloos zadel op het oog in nieuwstaat ... Ik dacht dit eerst te gebruiken en als hij uitgezet is en mooi in zijn lijf zit om dan een westernzadel met boom aan te schaffen
Laatst bijgewerkt door MacKai op 26-08-18 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt


Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:20

Kijk eens naar freemax of silverado, dan heb je beide!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:24

Wacht? Hoe oud is die? :')

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 15:25

3 jaar en 7 maanden

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:27

Ik ben heel blij met mijn boomloze western zadel, de Freemax western :)

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:52

Hier ook een freemax, echt heel fijn!

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:57

Ik heb een boomloos westernzadel van fra. Superzadel. Als je die neemt heb je beide. Scheelt in de kosten.
Ik heb wel bij mijn zadel op de singelriem leer laten zetten omdat ik dat zelf prettiger vind.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:10

Bob Marshall is prettig voor mijn rug, Freemax was ook wel ok en Barefoot Arizona was een ramp.
Ik zou eens een boomloos zadelpasservice laten komen als je boomloos wil. Ze passen ook niet altijd maar ik merk dat die van mij geen problemen hebben met het zadel als ze wat veranderen. Heb wel ooit een vork moeten veranderen bij de Freemax.

Anoniem

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:26

Hier ook twee freemax zadels, super blij mee!

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 16:28

Niemand ervaring met de FRA zadels?

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 16:29

Afbeelding
Deze had ik op het oog

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:31

TinkerTak schreef:
Niemand ervaring met de FRA zadels?

Welk type?
Ik zou hem zeker eerst proberen als je wil aanschaffen, ik vind bijvoorbeeld de barefoot Arizona echt vreselijk zitten terwijl ik een ander model wel prima zit.

Edit:
Die zijn volgens mij niet slecht, maar houd er rekening mee dat het minder stabiel kan zitten dan een boomzadel en nog steeds goed moet liggen op het paard anders krijg je klachten of hang je er onder.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 16:33

Ik neig ook meer naar de gewone westernzadels maar dacht dat het voor Mac (het paard) beter zou zijn om eerst boomloos te gaan. Niet dat ik er speciaal voor zou kiezen onder andere omstandigheden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:37

TinkerTak schreef:
Ik neig ook meer naar de gewone westernzadels maar dacht dat het voor Mac (het paard) beter zou zijn om eerst boomloos te gaan. Niet dat ik er speciaal voor zou kiezen onder andere omstandigheden.


De freemax ziet en zit behoorlijk als een boomzadel maar geeft toch wat mee, zou daar toch even naar kijken :j

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:25

Zoals mijn voorgangers aangeven, neem beide: boomloos en western in 1. Ideaal!

Keuze zat! Zoals Freemax, silverado en bob marshall, de laatste is vrij prijzig maar de eerste twee heb je nieuw voor tussen de 1000 en 1500. Barefoot heeft ook western modellen maar die hebben wel echt een andere look vind ik. Hetzelfde geld voor een aantal andere boomloosmerken.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 18:26

Bedankt voor de tips.

Hoe zit het met de zitmaat? Ik heb een 18 inch zit nodig in engels..

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:28

TinkerTak schreef:
Bedankt voor de tips.

Hoe zit het met de zitmaat? Ik heb een 18 inch zit nodig in engels..


Verschilt wat per model. Als je een zadelpasser laat komen, wel echt aan te raden ook boomloos past niet zomaar, dan merk je meteen wat je nodig hebt. Standaard is 16 inch.

Caily

Berichten: 12514
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:55

Ik heb onlangs ook met een Hilason boomloos zadel gereden, zit en lijkt op bob marshall maar dan iets prijs vriendelijker.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 20:20

de FRA zadel lijkt me zo bombastisch of is dat maar een idee?Afbeelding

en kunnen onder zo zadels geen andere pads?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:23

TinkerTak schreef:
de FRA zadel lijkt me zo bombastisch of is dat maar een idee?[ [url=m/hzVJm5.jpg]Afbeelding[/url] ]

en kunnen onder zo zadels geen andere pads?


Is dit op jouw paard?
Hij ziet er nog vrij nieuw uit, normaal zakken ze nog wat in maar dit model is redelijk lomp inderdaad.

Er zijn verschillende leuk gekleurde pads te krijgen (bij Kifra bijvoorbeeld) en anders zou je een "halfpad" kunnen pakken met daarover een normaal dekje.

MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 20:26

hoi , nee dit is niet mijn paard, dit is de foto van het zadel op de fjord van de adverteerder.
Mijn paard is onderstaande foto (pas gemaakt deze morgen) hij komt morgen pas naar ons. Hij is wel hoofdstel en zadelmak maar nog geen ruitermak. Hij heeft totaal geen spieren en wil dat eerst in orde krijgen en wat laten aandikken/sterken. En een beetje "verzorgen" want hij ziet er op moment niet uit. Hij is gelukkig wel goedgekeurd.
tuig wat hij aan heeft is van de verkoper en was enkel om hem mee te laten longeren als bewijs dat hij dit allemaal verdroeg en hoe hij reageerde. Hij was echt verbazend koel en zijn gangen.. <3 zo rustig dat ik niet kan wachten om samen in de bos te ontspannen

Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:33

Och wat een leuk ding <3
Ik zou denken dat je met die FRA vrij veel "op" je paard komt te zitten.
Zou dan eerder naar een silverado/Freemax/BM kijken.


MacKai
Berichten: 147
Geregistreerd: 21-06-18
Woonplaats: Bilzen

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 20:39

ik heb het budget niet echt voor een nieuw zadel ( morgen komen mijn twee paarden naar huis, mijn tinkerveulen en deze schat, mijn budget wordt dan grotendeels uitgegeven ;) ) mijn bestelling hooi komt ook een van dees en ik moet uiteraard nog buffer hebben voor onverwachte uitgaves vandaar dat ik een "goedkoper" zadel zocht tot hij mooi uitgedikt was zoals hij grotendeels zal blijven en dan gaan kijken voor een passend zadel (op maat laten maken bedoel ik dan) daarom dat ik dacht aan een boomloos omdat ik er vanuit ging dat die gewoon op alle paarden zouden passen, ik leer vandaag eigenlijk pas dat daar dus ook verwisselbare bomen in zitten. Dat wist ik niet.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:42

TinkerTak schreef:
ik heb het budget niet echt voor een nieuw zadel ( morgen komen mijn twee paarden naar huis, mijn tinkerveulen en deze schat, mijn budget wordt dan grotendeels uitgegeven ;) ) mijn bestelling hooi komt ook een van dees en ik moet uiteraard nog buffer hebben voor onverwachte uitgaves vandaar dat ik een "goedkoper" zadel zocht tot hij mooi uitgedikt was zoals hij grotendeels zal blijven en dan gaan kijken voor een passend zadel (op maat laten maken bedoel ik dan) daarom dat ik dacht aan een boomloos omdat ik er vanuit ging dat die gewoon op alle paarden zouden passen, ik leer vandaag eigenlijk pas dat daar dus ook verwisselbare bomen in zitten. Dat wist ik niet.

Zelfs als je die kan wisselen is het geen garantie dat de singelstoten op de juiste plek zitten en dat jij goed zit in dat specifieke model. vandaar dat de zadelpasser echt een uitvinding is.

Ik zou gewoon nog even rustig sparen dan, misschien dan alsnog een goed boomloos zadel in verband met de veranderende bespiering maar dan heb je wel iets wat werkt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Nieuw paard, boomloos of western

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 21:01

Eerlijk: geen zadel maar dit paard onbelast spieren laten kweken en gymnasticeren en na de winter kijken naar een goed passend zadel. Jij hebt dan kunnen sparen en met wat geluk stap je dan op een goed uitgezwaard paard die zijn lijf goed kan gebruiken waardoor jij als rugpatient fijn kunt zitten...
Zoek fijne instructie die je hierbij kan helpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 36 bezoekers