Stuk van hoefrand weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 16:06

Hallo,

De hoefsmid is gebeld en komt dinsdag langs.

Ik zag vandaag dat mijn pony een stuk van zijn hoefrand eraf heeft. Ik heb even (10 min) gereden en ik voelde dat hij vooral veel onbalans heeft dus ben ook snel weer gestopt. De hoeven van mijn pony scheuren snel in en nu is er dus een heel stuk uit... hoe kan ik dit in het vervolg verkomen?
De smid is een aantal weken geleden (4 ong) nog geweest.
Hier een foto

Afbeelding

Groetjes

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:13

Oei das een best stuk eruit.
Goed dat de hoefsmid komt.
Mijn paard heeft ook snel kleine stukjes uit de hoefrasp. Ik doe nu zelf tussen de bekapbeurten met een rasp de randen bijwerken en dat helpt wel.
Ik heb een gewone rasp, een gele en een rode rasp van fra.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:14

De hoef is sowieso te lang. Is er niemand in de buurt die het andere stuk af kan knippen voor dinsdag? Veel kans dat het anders ook gaat scheuren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:23

De hoeven lijken mij sowieso te lang, dan krijg je dit soort dingen (afbreken van hoefwand) gewoon veel sneller. Dus ofwel vaker de smid laten komen ofwel een andere smid zoeken als deze de hoefwand steeds te lang laat.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:26

Oei die lengte staat niet eens zo verkeerd in vergelijking met de rest := Ik zou toch ook asap even een smid zoeken die kan bij werken, nog 2 dagen zo laten lopen gaat misschien problemen geven met de rest van de hoef...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:29

Het ziet er, denk ik, dramatischer uit dan het is. Ik zou hem wel uitsluitend op zeer zachte bodem laten lopen de komende dagen. Ik denk dat de wei al te hard is. Andere optie is een smid ieder laten komen, als er een grote scheur ontstaat, ben je verder van huis.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:31

Kan zijn dat er hier en daar verder wat uitbreekt- maar als ik het zo zie is het tot ongeveer op de zool afgebroken?

Dan zou er sowieso een aardig stuk vanaf mogen. Het is dan vind ik ook niet zo gek dat er eens wat afbreekt, als de hoefwand alles draagt en het allemaal wat lang is.

Met het schieten van het gras doen de hoeven dat nu ook weer :)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:33

Ik zou ook kijken of er eerder iemand bij kan komen, zeker omdat je aangeeft dat je pony's hoeven snel scheuren. En er zeker niet op gaan rijden nu..

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:37

Ben het met Heleenn eens dat deze 'nieuwe' lengte niets is in vergelijking met de normale lengte, deze hoef moest al veel eerder gedaan zijn en indien dit al het geval was, zou een nieuwe hoefsmid geen slecht idee zijn. Maar prioriteit is om nu de hoeven weer goed te hebben, dus een goede hoefsmid die zsm kan komen. :)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:38

Als de smid 4 weken geleden nog is geweest dan heeft hij waarschijnlijk gewoon de hielen wat te lang gelaten.
Dat de hoefwand dan afbreekt is heel normaal, dat is simpelweg hoe de natuur ervoor zorgt dat een hoef niet te lang wordt als een paard niet genoeg op harde ondergrond loopt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:58

De verhouding van de hoef lijkt me echter best goed? Ik heb meer het idee dat het paard al niet te kort heeft gestaan, en de laatste tijd groeien hoeven weer hard. Net een pony bekapt die 4 weken terug nog netjes kort stond, waar nu weer een goed stuk vanaf mocht.

Ze mist nu gewoon een aardig stuk, waardoor er onbalans is en de druk weer fout verdeeld is.

Daardoor kan het zijn dat er meer gaat uitbreken. Ze zal nu ook wat minder goed correct af kunnen rollen.

Paard zal het heus overleven tot dinsdag, al is het wel fijn als hij eerder kan komen

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Stuk van hoefrand weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 19:46

Dank jullie wel! Ik ga inderdaad niet meer rijden tot de smid is geweest. Echt in de buurt is er geen andere smid meer.. dus ik hoop dat hij morgen komt..