Trappen bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 18:06

Hallo bokkers,

Een Friesje dat ik sinds kort rijdt heeft over het algemeen geen moeite met opstijgen, maar wel als ik haar genoeg ruimte/tijd geef om smoesjes te gaan bedenken. Zo ook bijvoorbeeld met het zonder zadel rijden. Ik ben niet bepaald de soepelste met opstijgen, en het duurt dus vaak even voordat het lukt. Zodra ik aanstalten maak om op te stijgen trapt ze venijnig op de grond en draait ze haar kont naar me toe. Als ik met zadel rijdt is dit goed te handelen of doet ze het niet eens, maar er zijn dus uitzonderingen. Ik wil hier goed mee omgaan en zou dus graag weten hoe jullie hiermee omgaan.

Is het een goed idee om -zoals ik ergens op internet las- het opstijgen haar weer met iets leuks te laten associëren door haar snoepjes te geven tijdens het opstijgen? Als ze dit na herhaling zonder snoepjes goed toelaat, belonen. Of is een betere tactiek om gewoon even door te zetten en haar niet de kans te geven om mij door haar gedrag te laten beïnvloeden, en gewoon direct op te stappen als ze trapt of nijdig doet en haar gedrag negeren? Dat ze zodoende leert dat haar gedrag niets helpt. Of is het volgende misschien nog beter: als ze trapt, voet uit de beugel halen, haar achteruit zetten en het opnieuw proberen totdat ze het opstijgen toelaat zonder nijdig te doen?

Ik ben er bijna zeker van dat haar gedrag aangeleerd gedrag is, overigens.

ik ben benieuwd wat jullie me aan zouden raden!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:14

Ik vermoed dat er iets meer aan de hand is dan smoesjes. Je geeft aan dat opstijgen lastig gaat voor jou, stap je op met een krukje?
Het lijkt erop dat je paard het opstijgen niet prettig vindt, is ze vrij groot en ben jij klein? Hang je relatief lang voordat je kan zitten?

En natuurlijk, hoe ligt je zadel? Past ie goed of is het al even geleden nagekeken en is je paard van bespiering of massa veranderd?

Stampen, schoppen, draaien, klieren, allemaal tekenen dat er iets aan de hand is. Kan puur en alleen zijn dat het opstijgen te lang duurt en dat jij sneller moet worden en zij geduld moet kweken. Maar het kan ook zijn dat de puntbelastig van het opstijgen erg onprettig is voor jouw paard of dat ie zelfs al rugproblemen heeft.

"Een draver, is gaver" :D

Goof

Berichten: 28728
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:27

Je geeft aan dat het jou veel moeite kost om erop te komen. Je paard reageert daarop door te trappen.
1 en 1 is 2. Je paard geeft aan duidelijk moeite met jouw manier van opstijgen te hebben. Het duurt te lang, is pijnlijk, wat dan ook.
Stijg eens op vanaf een stoel of opstapje. Ga eens kijken hoe hij op andere manieren reageert.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:04

Je bent er bijna zeker van dat het aangeleerd gedrag is. Maar niet helemaal dus. Eerst uitsluiten dat het rugpijn is en zadel na laten kijken. Daarna opstijgen met een krukje en vooral de tijd nemen. Ga er maar vanuit dat het gedrag niet gelijk weg is.

Oy with the poodles, already

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 09:41

Bedankt voor de eerlijke reacties! Ik moet er volgens jullie dus vanuit gaan dat het paard óf rugproblemen heeft, óf dat ik niet goed opstap? (Dit geldt alleen voor het zadelloos rijden, zoals ik zei) Dus niet aan de slag gaan met 1 van de bovenstaande technieken?

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:48

D_M_L schreef:
Bedankt voor de eerlijke reacties! Ik moet er volgens jullie dus vanuit gaan dat het paard óf rugproblemen heeft, óf dat ik niet goed opstap? (Dit geldt alleen voor het zadelloos rijden, zoals ik zei) Dus niet aan de slag gaan met 1 van de bovenstaande technieken?

Als ze echt pijn heeft en je blijft haar negeren zou je bij die van mij uiteindelijk een rake trap krijgen denk ik.

Ik zou hoe dan ook eerst even kijken of er geen lichamelijke oorzaak is, daarna kijken hoe leuk je het opstappen kan krijgen.


Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:51

Als je opstijgt zonder trapje dan breng je tot 10x de kracht van je lichaamsgewicht op de rug als je het snel en netjes doet. Volgens metingen is dat op het randje van een pijnprikkel.
Als je staat te klungelen met opstijgen doe je een paard dus gewoon iedere keer weer pijn.

siskeh
Berichten: 8674
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:02

D_M_L schreef:
Bedankt voor de eerlijke reacties! Ik moet er volgens jullie dus vanuit gaan dat het paard óf rugproblemen heeft, óf dat ik niet goed opstap? (Dit geldt alleen voor het zadelloos rijden, zoals ik zei) Dus niet aan de slag gaan met 1 van de bovenstaande technieken?



Ik zou deze 2 reden eerst proberen uit te sluiten, daarnaast ipv aangeleerd negatief gedrag kan het net zo goed niet (voldoende/correct) aangeleerd zijn van het netjes opstijgen.
Zoek eens rond op je paard inparkeren voor opstijgen, dit houdt voor mij in dat het paard vrijwillig naar de opstapkruk stapt.
Daarnaast moet het rustig(ontspannen op zijn gemakje) stil kunnen staan tot je opstijgt, en vervolgens als je er op zit mag er niets veranderen, dus wil je dat ze nog steeds rustig op dr gemakje wacht tot er een hulp volgt.

(voor mij is opstappen altijd met een krukje overigens)

Maar: eerst uitsluiten of ze niet last van haar rug heeft, en of jij haar niet te zwaar belast bij het opstijgen.
Ook over correct opstijgen zijn er wel filmpjes e.d. te vinden(al zijn sommige discutabel) je wilt zo min mogelijk (scheve) belasting hebben, dus opstapje, dicht bij het zadel blijven, en vlot opstappen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:38

Heeft het paard misschien, omdat je heel eerlijk aangeeft dat je moeite hebt met de soepelheid, een nare herinnering/associatie opgedaan die jullie dwars zit?

Hoe is je huidige opstaproutine met haar? Waar/hoe leun je bijvoorbeeld anders als je opstapt zonder zadel? Mogelijk is dat daar iets niet handig gaat en ze ergens last ervaart.. Misschien als ze met een andere benadering door het zadelloos opstappen heen gaat, dat het dan beter gaat? Dat met goed gedrag belonen, misschien iemand laten helpen voor handiger worden in opstappen en vertrouwen terugwinnen.. (Misschien zelfs wel yoga-oefeningen om zelf soepeler te worden en evenwicht te verbeteren.)

Uiteraard hoop ik dan dat er niks met haar rug is. Succes in ieder geval!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:52

Een goed passend boomzadel is er om de druk van het ruitergewicht te verdelen, kan het zijn dat ze jouw zitbeenknobbels in haar rug niet prettig vindt? (En dat bij voorbaat al weet, of geeft ze anders ook tekenen van ongemak?)
Laatst bijgewerkt door Locanda op 26-08-18 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:54

Als ik opstap op mn paardje als ze haar barebackpad op haar rug heeft vindt ze dat ook minder. Ze doet haar oren in de nek en zwiept met haar staart. Ik stap op met een krukje maar moet dan alsnog een hupje maken en mn bovenlichaam meer richting haar hals toe bewegen om mn been over haar rug te kunne zwaaien. Het gaat redelijk soepel maar toch met meer een "aanloopje" en wat lomper dan als ik mn voet in een beugel zou kunnen zetten.

Nu weet ik dat mn paardje gevoelig is qua aanraken, dat gehang hoeft van haar niet zo. Ze is zaterdag nog gecheckt door osteopaat en rug was goed. Zadelen, aansingelen en opstappen geen probleem. Maar opstappen met bbp vindt ze gewoon minder prettig. Dus als je een lichamelijk ongemak hebt uitgesloten kan het zijn dat ze het gewoon irritant of onprettig vindt dat je minder soepel opstapt. Dan idd of iets bedenken om soepeler op te stappen en door beloning het prettiger en leuker voor haar te make

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:34

Bedankt voor de reacties en vragen! Daar kan ik zeker wat mee.

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:05

Als je paard je zo duidelijk iets probeert te vertellen dan moet je daar iets mee. Van nature zijn paarden niet gemeen. Osteopaat en een goede zadelmaker erbij halen is mijn eerste ingeving. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk dit is en wat een positief effect dit heeft op het welzijn van paardlief.

Zoolgangster

Berichten: 9566
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:36

Rubs schreef:
Als je paard je zo duidelijk iets probeert te vertellen dan moet je daar iets mee. Van nature zijn paarden niet gemeen. Osteopaat en een goede zadelmaker erbij halen is mijn eerste ingeving. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk dit is en wat een positief effect dit heeft op het welzijn van paardlief.



Een zadelmaker? TS schrijft dat het om opstijgen zonder zadel gaat. ;) (je bent de enige niet, er zijn meer mensen die volautomatisch al over zadels beginnen.)


Ik vermoed dat de al eerder genoemde zaken, zoals lichamelijke problemen bij paard (en ruiter) een rol kunnen spelen, ook kan het pijnlijk zijn voor het paard door bijvoorbeeld de zitbeenknobbels op de blote paardenrug. En ongeduld wegens onhandig opstijgen, of door het onhandige opstijgen een onzekere indruk maken bij het paard, of protest vanwege balansverlies. Of per ongeluk porren in de ribben tijdens het opstijgen… Wat eerder al genoemd werd: lichamelijke klachten bij het paard uitsluiten.

En vraag jezelf of of je wel per se op een ongezadeld paard moet gaan zitten. als je zo stram bent. :D

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:44

Ik denk dat je paard er echt last van heeft. Het kan gaan om het opstappen zelf, maar ook over het rijden zonder zadel. Niet ieder paard vindt dat even fijn en niet iedere ruiter zit even goed.Ik zou misschien even niet meer zonder zadel rijden, en als je toch iets dergelijks wilt, koop dan een barebackpad. Dat zorgt ervoor dat jouw zitbeenknobbels niet in de rugspieren prikken en het werkt ook schokdempend. Better safe than sorry.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 01:47

Ik heb een fjord van inmiddels 30, die zoiets ook zn hele leven heeft gedaan. Als ik in de stal of op de binnenplaats deed alsof ik erop ging, dan begon hij altijd te kwieken, zwiepen met staart en oren in de nek. Als ik dit buiten deed was er niks aan de hand en kon ik de gekste dingen doen. Ik rij hem inmiddels al jaren niet meer, maar deed laatst nog een een keer alsof en ook toen gaf hij dezelfde reactie. Denk dat hij het gewoon niet prettig vind in de stal. Er zijn paarden die het gewoon echt niet fijn vinden, maar zou eerst inderdaad iets medisch uitsluiten. En ook als het paard het niet fijn vindt, zou ik erover nadenken om het uberhaupt te doen..

S0ESJE
Berichten: 19
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:44

Opstappen met een krukje kan al erg veel verschil maken. Zou daarmee beginnen..

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Trappen bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 20:24

Bedankt allemaal. @Zoolgangster. Bedankt voor de verheldering. Het gaat idd niet om een zadel! :)
Probleem is inmiddels opgelost. Zoals gezegd kende ik het paardje dus nog maar kort, en is het een beetje zoeken! De tandarts is geweest en heeft wat haken ontdekt. Na het tandartsbezoek tot nu toe moeiteloos op kunnen stijgen! ;) Oplossing gevonden!

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gabortje, Thrive en 46 bezoekers