Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 22:05

Hallo allemaal,

Ik heb een 4-jarige merrie die nu zo'n halfjaar onder het zadel is. Ze heeft nog altijd moeite met de rechter stelling en buiging en vindt rechts aanspringen daardoor ook erg lastig (gaat inmiddels gelukkig al wel een stuk beter dan voorheen). Nu vraag ik haar de laatste tijd wat meer door, omdat ze anders alleen stelling heeft maar net een plank is, zonder enige buiging dus. Ik heb heel lang een probleem gehad met de rechter galop, alleen het aanspringen. Ik sprong echt 100x verkeerd aan en dan na de 100ste keer toevallig eens een keer goed. Nu ben ik erachter gekomen dat als ik haar echt met goede stelling en vooral buiging rijdt ze meestal wel goed aanspringt, alleen vindt ze het buigen enorm lastig. Het gaat al wel een stuk beter, alleen gaat ze de laatste tijd enorm zitten knarsetandden tijdens het rijden. Dit deed ze eerst ook wel eens wanneer ze iets erg moeilijk vond, alleen de laatste tijd maakt ze er meer een gewoonte van. Ik vind het een erg vervelend geluid en weet ook zeker dat ik hier later bij wedstrijden jurycommentaar op ga krijgen. Als ik de linkerhand weer op ga doet ze het al een heel stuk minder en stopt ze er ook hele stukken mee, tot dat ik weer naar de moeilijke hand ga. Heeft iemand misschien enig idee of je dit op de een of andere manier nog zou kunnen afleren? Ik zou het erg vervelend vinden als ze hier een gewoonte van gaat maken. Misschien dat ze er later weer mee op gaat houden als ze het makkelijker gaat vinden maar dat is iets wat ik nu natuurlijk nog niet weet...



Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:08

Heeft het paard geen maagzweer?

Je leest vaker dat paarden met een maagzweer 1 kant om lastiger zijn.
En knarsetanden is ook echt een symptoom.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:09

Nee, dat kun je niet afleren. Dat is net als een kind die puft en kreunt omdat ie iets moeilijk vind, verbied te puffen en te kreunen. Knarsentanden is stress of ongemak, het is dus eerder zaak om te kijken denk ik waarom ze zo knarsentand en waarom ze stug is. Is het enkel jongigheid, of heeft ze last van haar lijf.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:11

Knarsentanden is altijd een uiting van iets (stress of ongemak), je krijgt het dus enkel weg als je datgene wat het ongemak veroorzaakt wegneemt.
Uiteraard kan het over gaan in gewoonte en dat moet je dus echt zien te voorkomen door niet over de drempel van het ongemak te gaan.
Is ze niet gewoon enorm in de groei?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 22:16

MariekeTV schreef:
Heeft het paard geen maagzweer?

Je leest vaker dat paarden met een maagzweer 1 kant om lastiger zijn.
En knarsetanden is ook echt een symptoom.


Een hele tijd geleden, toen we haar net hadden, heeft ze al eens maagzweren gehad. Hier zijn we achter gekomen doordat ze telkens koliek verschijnselen had, ze erg strak liep tijdens het longeren en ze haar hooi steeds sopte. Hier is ze maanden voor behandeld en hier zijn we voor de zekerheid nog langer mee doorgegaan. We hebben dit ook rustig afgebouwd en inmiddels krijgt ze er al maanden niks meer voor. Ze heeft al die tijd ook geen van deze verschijnselen meer, dus dit zal het niet zijn.


Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 22:21

Joolien schreef:
Nee, dat kun je niet afleren. Dat is net als een kind die puft en kreunt omdat ie iets moeilijk vind, verbied te puffen en te kreunen. Knarsentanden is stress of ongemak, het is dus eerder zaak om te kijken denk ik waarom ze zo knarsentand en waarom ze stug is. Is het enkel jongigheid, of heeft ze last van haar lijf.


Ze is een paar weken terug nagekeken door de osteopaat (voorheen ook dierenarts geweest) en hij vond haar al een heel stuk verbeterd met wat het eerst was. Ze vond het alleen heel lastig om haar hals rechtsom te buigen en dit merk ik dus ook met het rijden. Het verbaasde me alleen enorm dat hij haar heel erg soepel in haar lijf en rug vond en dat ze daar wel makkelijk in boog, terwijl het voor mij niet zo voelt rechtsom. Dit is waarschijnlijk ook omdat ze het gewoon erg lastig vindt om haar hals naar rechts te buigen.

Voorheen heb ik haar nooit echt goed stelling en buiging gevraagd op de rechterhand. Ze was pas net ingereden en ging toen sowieso al als een plank de hoeken door. Ze had altijd wel stelling, alleen de buiging is er nooit geweest. De laatste tijd vraag ik haar pas meer te buigen en dit vindt ze erg lastig. Ze zal nooit protesteren, want daar is ze te braaf voor. Dit is waarschijnlijk gewoon haar manier om te uiten dat ze het er niet mee eens is en het moeilijk vindt. Alleen als ik het punt niet opzoek kom ik er nooit doorheen en zal ze nooit gaan buigen.


Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:29

Alles wat ik lees is dat het een rijtechnisch probleem is. Eigenlijk en dat bedoel ik niet rot, is dat je te weinig ervaring hebt om een jong paard op te leiden. Alle problemen die je opnoemt heb je gewoon met jonge paarden en je moet ze netjes opleiden om het op te lossen. Doordat je daar niet handig genoeg in bent of te weinig ervaring voor hebt gaat ze nu knarsetanden. Zoek iemand die veel ervaring heeft om je een keer of 3 per week te begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:37

Lottekuhh_x schreef:
Joolien schreef:
Nee, dat kun je niet afleren. Dat is net als een kind die puft en kreunt omdat ie iets moeilijk vind, verbied te puffen en te kreunen. Knarsentanden is stress of ongemak, het is dus eerder zaak om te kijken denk ik waarom ze zo knarsentand en waarom ze stug is. Is het enkel jongigheid, of heeft ze last van haar lijf.


Ze is een paar weken terug nagekeken door de osteopaat (voorheen ook dierenarts geweest) en hij vond haar al een heel stuk verbeterd met wat het eerst was. Ze vond het alleen heel lastig om haar hals rechtsom te buigen en dit merk ik dus ook met het rijden. Het verbaasde me alleen enorm dat hij haar heel erg soepel in haar lijf en rug vond en dat ze daar wel makkelijk in boog, terwijl het voor mij niet zo voelt rechtsom. Dit is waarschijnlijk ook omdat ze het gewoon erg lastig vindt om haar hals naar rechts te buigen.

Voorheen heb ik haar nooit echt goed stelling en buiging gevraagd op de rechterhand. Ze was pas net ingereden en ging toen sowieso al als een plank de hoeken door. Ze had altijd wel stelling, alleen de buiging is er nooit geweest. De laatste tijd vraag ik haar pas meer te buigen en dit vindt ze erg lastig. Ze zal nooit protesteren, want daar is ze te braaf voor. Dit is waarschijnlijk gewoon haar manier om te uiten dat ze het er niet mee eens is en het moeilijk vindt. Alleen als ik het punt niet opzoek kom ik er nooit doorheen en zal ze nooit gaan buigen.

Kijk, dat scheelt. Dan moet je gewoon geduld hebben. Maagzweer zou het altijd nog kunnen zijn hoor, soms uit het zich ook op andere manieren.
Ik rijd er nu ook eentje die in het begin gigantisch aan het knarsen was, ik dacht ook dat er wat mis was dus ik was voorzichtig met mijn verwachtingen van hem, en ik heb het werk rustig maar consequent opgebouwd. Nu inmiddels zijn we een paar maanden verder en doet hij het bijna niet meer. Heel soms nog als ie iets moeilijk vind, maar dat is dan zijn manier van omgaan met de situatie. Dus niet gaan forceren, maar rustig opbouwen.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:47

En grondwerk, doe je dat ook?

Over de IJssel

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 22:47

Careri18 schreef:
Alles wat ik lees is dat het een rijtechnisch probleem is. Eigenlijk en dat bedoel ik niet rot, is dat je te weinig ervaring hebt om een jong paard op te leiden. Alle problemen die je opnoemt heb je gewoon met jonge paarden en je moet ze netjes opleiden om het op te lossen. Doordat je daar niet handig genoeg in bent of te weinig ervaring voor hebt gaat ze nu knarsetanden. Zoek iemand die veel ervaring heeft om je een keer of 3 per week te begeleiden.


Ik heb de eerste tijd elke keer begeleiding gehad tijdens het rijden en daarna weekelijks les. Ik heb al vaker jonge paarden gereden, maar elk paard is anders. Ik heb nog nooit een tandenknarser meegemaakt en weet dus ook niet goed hoe ik dit op kan lossen. Enkel door haar geen stelling en buiging te vragen, maar dit is niet de oplossing. Mijn instructrice heeft er ook wel eens opgereden en kreeg haar ook niet in de rechter galop en had hetzeltde probleem. Ik denk dat dit niet 123 opgelost kan worden door goede begeleiding (die ik al heb) of door er iemand anders op te zetten. Voorheen deed ze het ook niet, het is er ingeslopen toen ik meer aan de buiging ging werken.

In de stap en de galop krijg ik haar trouwens wel makkelijk gebogen. In de galop hoef ik het amper te vragen of ze doet het al uit zichzelf op de volte. Enkel in de draf heb ik dit. In de stap of galop knarsetand ze btw ook niet.

@Lindsey_99, Nee. Misschien dat ik dit ook eens kan proberen. Wat kun je hiermee zoal doen als het gaat om buiging?


Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 23:02

Kijk, dat scheelt. Dan moet je gewoon geduld hebben. Maagzweer zou het altijd nog kunnen zijn hoor, soms uit het zich ook op andere manieren.
Ik rijd er nu ook eentje die in het begin gigantisch aan het knarsen was, ik dacht ook dat er wat mis was dus ik was voorzichtig met mijn verwachtingen van hem, en ik heb het werk rustig maar consequent opgebouwd. Nu inmiddels zijn we een paar maanden verder en doet hij het bijna niet meer. Heel soms nog als ie iets moeilijk vind, maar dat is dan zijn manier van omgaan met de situatie. Dus niet gaan forceren, maar rustig opbouwen.[/quote]

Jaa precies. Ik denk dat ik alles meer stapgewijs moet gaan doen en maar kleine stukje van haar moet vragen. Bijvoorbeeld niet een hele volte lang, maar kleine stukjes en ook niet te lang. Ik wissel de handen tussendoor al wel veel om en dit scheelt ook al veel. Ik moet het punt waarop ze het gaat doen ook zien te voorkomen. Pas wanneer ik het vaker van haar heb gevraagd begint ze ermee. Of wanneer ze het gaan doen er gelijk mee ophouden en wat anders gaan doen.


Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 23:04

Lottekuhh_x schreef:
Kijk, dat scheelt. Dan moet je gewoon geduld hebben. Maagzweer zou het altijd nog kunnen zijn hoor, soms uit het zich ook op andere manieren.
Ik rijd er nu ook eentje die in het begin gigantisch aan het knarsen was, ik dacht ook dat er wat mis was dus ik was voorzichtig met mijn verwachtingen van hem, en ik heb het werk rustig maar consequent opgebouwd. Nu inmiddels zijn we een paar maanden verder en doet hij het bijna niet meer. Heel soms nog als ie iets moeilijk vind, maar dat is dan zijn manier van omgaan met de situatie. Dus niet gaan forceren, maar rustig opbouwen.


Jaa precies. Ik denk dat ik alles meer stapgewijs moet gaan doen en maar kleine stukje van haar moet vragen. Bijvoorbeeld niet een hele volte lang, maar kleine stukjes en ook niet te lang. Ik wissel de handen tussendoor al wel veel om en dit scheelt ook al veel. Ik moet het punt waarop ze het gaat doen ook zien te voorkomen. Pas wanneer ik het vaker van haar heb gevraagd begint ze ermee. Of wanneer ze het gaan doen er gelijk mee ophouden en wat anders gaan doen.


Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 23:57

Hoe vraag jij buiging?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 05:20

Medisch gezien kan er natuurlijk ook een probleem in de hals zitten. Blijkbaar is ze daar al 2 keer behandeld door de osteopaat maar verdween het stijve in de hals daar niet mee.
Niet raar dat het paard protesteert terwijl je haar door die stijve hals heen trekt. Ook jonge paarden kunnen al beschadigingen in de hals(wervels) hebben.

[o]

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 05:33

Stijfheid is niet niets, ben je zelf wel eens stijf geweest? Dat doet behoorlijk /onaangenaampijn om het weer soepel te krijgen. Laat staan bij een jong paard die nog maar net in opleiding is.

Ik zou met goede hulp heel wat stappen terug doen en gaan werken vanaf de grond. Zonder ruitergewicht het paard langzaam sterker maken.

Indien medische en harnachement zaken uitgesloten zijn.

Daarbij, tenminste ik vat het zo op, als je nu al begint over het commentaar van de jury dan mis je zelf wat essentiële onderdelen in de opleiding naar mijn mening.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 05:43

Paard geeft duidelijk aan dat het niet comfortabel is en dat ze wat gevraagd wordt nog niet aan kan.
Zolang je paard niet recht is, is buiging en stap te ver. Eerst werken aan recht maken.

En maagzweren kunnen steeds weer ootreden als het stal management niet verandert: meer hooi.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 05:51

Lottekuhh_x schreef:
MariekeTV schreef:
Heeft het paard geen maagzweer?

Je leest vaker dat paarden met een maagzweer 1 kant om lastiger zijn.
En knarsetanden is ook echt een symptoom.


Een hele tijd geleden, toen we haar net hadden, heeft ze al eens maagzweren gehad. Hier zijn we achter gekomen doordat ze telkens koliek verschijnselen had, ze erg strak liep tijdens het longeren en ze haar hooi steeds sopte. Hier is ze maanden voor behandeld en hier zijn we voor de zekerheid nog langer mee doorgegaan. We hebben dit ook rustig afgebouwd en inmiddels krijgt ze er al maanden niks meer voor. Ze heeft al die tijd ook geen van deze verschijnselen meer, dus dit zal het niet zijn.


Ik twijfel toch helaas.

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:45

Omdat het paard stijf is in de hals en icm knarsetanden ( pijn of ongemak ) zou ik je aan willen raden om eens de hals verder en beter ( foto's ) te laten onderzoeken ..

Helaas ervaringsdeskundige .. mijn paard heeft halsartrose en wil/kan ook niet buigen

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:17

henshem schreef:
Lottekuhh_x schreef:

Een hele tijd geleden, toen we haar net hadden, heeft ze al eens maagzweren gehad. Hier zijn we achter gekomen doordat ze telkens koliek verschijnselen had, ze erg strak liep tijdens het longeren en ze haar hooi steeds sopte. Hier is ze maanden voor behandeld en hier zijn we voor de zekerheid nog langer mee doorgegaan. We hebben dit ook rustig afgebouwd en inmiddels krijgt ze er al maanden niks meer voor. Ze heeft al die tijd ook geen van deze verschijnselen meer, dus dit zal het niet zijn.


Ik twijfel toch helaas.


Ik ook.
Gezien ze al eerder aan maagzweer heeft gehad, zou ik dat echt willen uitsluiten.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 15:00

Ik snap wat jullie bedoelen en ze zal sowieso wel ergens last van hebben, anders zou ze dit niet doen. Alleen in de galop buigt ze al uit zichzelf en is voelt ze verder ook heel los en is de stap heb ik er ook geen problemen mee. Mij lijkt dat als ze echt iets ernstigs markeert in haar nek dit geen verschil uit zou moeten maken tussen stap, draf en galop.

Toen ze maagzweren had, had ze veel dingen die erop duidde. Ik denk dus haast niet dat dit het kan zijn, maar zeker weten doe je het alleen als je van binnenuit kijkt. Toen ze in behandeling was tegen maagzweren heeft ze wel eens een terugval gehad toen de dierenarts zei dat we ermee konden stoppen, aangezien het bij veel paarden dan al over moest zijn. Waarschijnlijk was het bij haar nog niet helemaal over en dit merkte we direct. Gelijk liep ze weer strak, at ze een stuk slechter en sopte ze haar hooi weer. Ook was ze chagrijnig met aansingelen. Toen hebben we heel de behandeling weer opnieuw gedaan en zijn we voor de zekerheid een stuk langer doorgegaan, zodat we vrijwel zeker wisten dat het over was. Inmiddels heb ik al die tijd geen van deze tekenen meer gehad van haar, dit liet ze de vorige keer wel duidelijk merken. Ze krijgt extra hooi en heeft ook een hayplay, zodat wanneer ze haar hooi op heeft ze deze ook nog heeft en er langer mee kan doen. Ze heeft de maagzweren toen waarschijnlijk opgelopen tijdens het transport, toen we haar net hadden gekocht. Zoiets kan in een hele korte tijd ontstaan ook door onder andere stres. Ze at gelijk al heel slecht bij ons en we dachten eerst dat ze het hooi niet lekker vond, pas na een hele tijd zijn we erachter gekomen dat ze dit had.

Ik denk dat ik het rustiger aan ga doen met haar en kijken hoe het gaat. Mocht het niet beter worden laat ik haar zeker weer nakijken.

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties. Ik zal haar in de gaten houden en houd de dingen die jullie hebben gezegd in mijn achterhoofd.


Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:19

Mijn ervaring met tandenknarsen bij paarden is dat ze hun kaak niet ontspannen maar vast blijven houden. Vaak door een ruiter die teveel met de teugel doet.

Als een paard echt correct van achter naar voren loopt en zelf helemaal nageeflijk is/ word door het lijf en de hals dan zal deze de hals laten vallen en de kaak ontspannen/ loslaten.

Hoewel het natuurlijk altijd belangrijk is om medische zaken uit te sluiten, denk ik hier dat het een rijtechnisch probleem is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:29

Sowieso is even na laten kijken of er niks lichamelijks aan de hand is oke maar het kan ook een aangeleerde gewoonte uit het verleden , mischien toen ongemak , zijn.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 16:32

Elisa2 schreef:
Mijn ervaring met tandenknarsen bij paarden is dat ze hun kaak niet ontspannen maar vast blijven houden. Vaak door een ruiter die teveel met de teugel doet.

Als een paard echt correct van achter naar voren loopt en zelf helemaal nageeflijk is/ word door het lijf en de hals dan zal deze de hals laten vallen en de kaak ontspannen/ loslaten.

Hoewel het natuurlijk altijd belangrijk is om medische zaken uit te sluiten, denk ik hier dat het een rijtechnisch probleem is.


Ik ben mezelf nog eens goed nagegaan en ik denk inderdaad ook dat dit het kan zijn. Doordat ik de laatste tijd erg in mijn hoofd zit met de stelling, vraag ik haar misschien ook te veel door. Wanneer ze naar binnen kijkt en buigt laat ik haar gelijk los en is het ook direct over. Pas wanneer ze weer recht wordt en ik haar weer stelling vraag begint het weer. Ik denk dat ik me minder moet gaan focussen op die stelling en andere dingen moet gaan doen. Wijken kan ze ook al vrij goed en hierdoor krijg ik haar ook wat beter gebogen, misschien dat ik dit weer wat meer mee moet gaan meenemen in de trainingen, want dit heb ik ook al een vrije lange tijd niet meer gedaan. Wanneer zij de binnenteugel stug houdt op de momenten dat ze weer recht wordt heb ik de neiging dit zelf soms ook te doen.


R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard knarsetandden afleren tijdens rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:34

Toch proberen iets minder met je binnen hand te doen enwat meer gehoorzaamheid vragen voor je binnen been .

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 17:10

R_oo_s schreef:
Toch proberen iets minder met je binnen hand te doen enwat meer gehoorzaamheid vragen voor je binnen been .


Ik probeer al best veel met mijn binnenbeen te doen, alleen gaat ze er vaak zo lekker tegenaan hangen. Mijn pony had dit ook voor een handje, alleen is dat een d-pony en is dus veel minder sterk. Ik probeer haar soms kort maar krachtig been te geven, zodat ze even van mijn been af komt, alleen wil ze dan wel eens loperig worden.

Misschien dat ik het zweepje een keer rechts moet pakken ipv links, miss dat dat ook nog kan helpen.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers