[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:20

Koper schreef:
Je wil 'm dus dag en nacht onder de zelfde deken hebben? Dat lijkt me in de winter op veel dagen eigenlijk geen doen.

Eventueel zou je kunnen kijken naar een 50 grams deken, en dan hopen dat dat overdag niet te warm en 's nachts niet te koud is.


Hier ook gewoon dag en nacht hetzelfde hoor in de winter.

Nu overdag nog zonder of eczeemdeken maar met lagere temperaturen ga ik echt niet iedere dag wisselen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:21

Ik heb ze in de winter ook dag en nacht onder dezelfde deken

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:22

Nouvel schreef:
Ja echt weer even lastig met dit weer...
Weeronline gaf hier droog tot een uur of 8, ik ben vanavond toch op stal, dus dan haal ik ze binnen als het gaat regenen of ik gooi de dekens er nog maar even op tot ze naar binnen gaan, broeien is ook niet fijn...


Vond het ook lastig. Soms even zonnetje en dan kwam het weer met bakken uit de lucht.

Ongevoerde regendeken op gehad. Nu op stal een zomerdeken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:23

Ik heb ze vanmiddag afgehaald, nu binnen zonder, voor morgenvroeg weer klaar gelegd als ze naar buiten gaan

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:26

Ik ga ook niet dikker voorlopig.

Hij heeft cushing dus krijgt hele dikke verstikkende vacht.

Hij wordt later in het jaar geschoren en dan gaat de dikke deken op.

Hoop dat het zo lang gaat. Mocht hih weer schuurplekken krijgen door het broeien moet de vacht er eerder af.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:33

Koper schreef:
xPearl schreef:
@Nouvel & Koper
Ahh, duidelijk! Ik snapte al nooit waarom iedereen zo'n fan was van die dingen. Dacht dat ze altijd 'los' lagen. Maar niet dus _O-

Het klinkt wel erg mooi! Ik ben eigenlijk ook wel opzoek naar een deken waar ik een hals aan vast kan maken, als het moet. Maar aan de Bravo kunnen dus liners vast, maar ook een hals?

Welke deken(s) zouden dan een beetje bij m'n paard passen? 1,68 en smal? Of is dat alleen de Bravo?

Klopt, aan de Amigo Bravo kunnen zowel liners als een hals. Zelfde geldt voor de Rhino (met normale hals) en Rambo (met normale hals). Amigo, Rhino en Rambo is allemaal Horseware en daar kunnen ook de Horseware liners onder. Bij de modellen met halve hals, en de dekens die 600 denier zijn, zitten bij de hals geen bevestigingen voor de liners. En bij Rambo Optimo heb je een heel ander soort model, daar zijn de aparte Optimo liners voor. Maar ik gebruik de Horseware liners onder een Nika en onder een Rhino wug, dan zitten ze dus niet vast bij de hals. Schuift niet maar trekt wel een heel ietsje naar achteren.

Denk dat op jouw paard de modellen van Rhino goed zouden passen. En Amigo ook.

Dankje!
Ik heb deze nu besteld;
https://www.paardendrogist.nl/product/d ... 390/58553/
Leuker kleurtje en wat goedkoper :'). En ook wel fijn dat de liners en de hals er aan kan!
Ben benieuwd of die past

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:35

Ik ben al aam het bedenken wanneer ik dekens op ga gooien.... Gewoon maar even kwestie van aanvoelen. Ze gaan sowieso van de week wel mee naar stal!

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:01

Hier bij mijn oudje was hij blij met de 50 gr. Kwam hier met bakken uit de lucht en paddock is zeiknat. Van de week hou hij weer warmer en droog en dan blijf hij weer af. Het gaat om een oudje die niet dik te krijgen is

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:00

Mijn haf heeft gister nacht en overdag met regendeken gestaan. En vanacht onder 100 grams. Ze staat 24/7 buiten en het werd vanacht 9 graden met buien. Gister heeft het de hele dag geregend dus vandaar de regendeken opgelaten. Nu staat ze weer lekker onder de vliegendeken. Ze voelde vanochtend niet heel warm ofzo, ook echt niet te koud maar ik heb niet het idee dat ze het te warm heeft gehad. Ik probeer de vacht zo lang mogelijk uit te stellen. Een vriendin wil haar dit jaar wel voor me scheren maar dan hoop ik dat dat maar 1 keer hoeft.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:03

ik kwam ook dekens van Master tegen. Het verhaaltje spreekt me wel aan. hoe zijn die kwa kwaliteit ten opzichte van Bucas smartex? en kwa pasvorm? ik zie op de foto's van master alleen maar hengsten met dikke nekken en mijn paard heeft geen smalle borst maar ook geen dikke nek... ieand hier ervaring mee?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:11

Wij hebben vorig jaar de master gepast op onze arabo fries met hoge hals en veel schouder en dat lag niet goed

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:17

Hier is t paard flink aan het verharen. Zal eind september wel moeten gaan scheren ben ik bang. Vannacht wel een deken op gehad tegen de regen. Net gereden... ben heel blij met de keuze om dat te doen. Paard voelde prima soepel. Aankomende nacht zal de deken wel weer op gaan.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:46

Hebben jullie paarden al dekens op? Onze pensionhoudster adviseert vanavond een regendeken op te doen. Maar ik twijfel.. Blijft rond de 15 graden en ik kan m morgen zelf niet af doen.. (ze gaan rond 10u naar binnen)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:00

Nee het wordt nog weer25 graden deze week... Nu ook heerlijke zon en 20.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:03

HarmanyL schreef:
Hebben jullie paarden al dekens op? Onze pensionhoudster adviseert vanavond een regendeken op te doen. Maar ik twijfel.. Blijft rond de 15 graden en ik kan m morgen zelf niet af doen.. (ze gaan rond 10u naar binnen)



Hangt van je paard af, maar als hij gezond is en niet speciaal een koukleum zou ik het ook laten hoor. Hier komt er nog lang geen deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:05

Ja, ik heb dit weekend een deken om. Mijne is te mager dus ik houd 'm liever wat warmer. Het heeft hier flink geregend en morgen ook nog. Einde van de week wordt het gelukkig weer droog en zonnig.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:07

Nee, die van mij blijft bloot. Vind het zonde om van de vliegendeken direct naar regendeken te gaan. Paard is jong, gezond en heeft het zelden koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:14

Dat er al paarden onder de regendekens staan :oo Ik denk er nog niet aan om nu al met deze temperaturen een regendeken op te doen. Mijn merrie draagt haar vliegendeken en mocht het al erg nat worden, maar nog niet echt koud, dan krijgt ze de regenliner er onder.
Meestal ergens half/eind september als het herfstachtig gaat worden trek ik de regendeken uit de kast. Mits de temperaturen dan ook echt dalen.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:31

Veel hangt ook af van de conditie van je paard. Mijne is 23 en begint net weer wat vetjes te kweken die ze nodig heeft deze winter. Kan ik d'r wel pesten en in de regen laten staan, want ze zoeken vaak ruzie in de schuilstal dus staat daar niet constant regenvrij. Of ik leg voor de nacht een dekentje op zodat ze een mobiele schuilstal heeft en d'r gewicht behoudt.

Maar waren ze 's nachts omstanders op stal gekomen had ik geen deken opgelegd

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:51

Ik heb nu net even de regendekens er hier op gegooid, ging regenen en waait ook aardig.
Degene die ze straks binnen zet haalt ze er weer af.
Qua weer en temp is het voorlopig verder nog even niet nodig volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:51

Met een ouder of ziekelijk dier, daar kan ik mij nog wat bij voorstellen RianneH. Zo zwart/wit zie ik het ook niet hoor :-) Al vind ik persoonlijk wel dat een gezond dier met deze temperaturen best wel wat nattigheid kan hebben. Zo koud is het nu nog niet immers :)

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:57

Nope die van mij staat nog onder zn vliegendeken. Temp is best lekker en zijn hier nog wel vervelende muggen ondanks het mindere weer. (Bomen en vochtigheid, wat een feest)

Paard staat dan ook niet 24/7 buiten en snachts op stal.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:04

Ik heb er eentje die van de week door de osteo is behandeld en eentje die wat gevoelig op de rug is en vandaag flink gewerkt en gezweten heeft, dan laat ik ze bij 16/17 graden en harde wind liever even niet nog regenen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:20

Inxs schreef:
Dat er al paarden onder de regendekens staan :oo Ik denk er nog niet aan om nu al met deze temperaturen een regendeken op te doen. Mijn merrie draagt haar vliegendeken en mocht het al erg nat worden, maar nog niet echt koud, dan krijgt ze de regenliner er onder.
Meestal ergens half/eind september als het herfstachtig gaat worden trek ik de regendeken uit de kast. Mits de temperaturen dan ook echt dalen.


Ik vond mijn pony gisteren bibberend van de kou terug. Helemaal verkrampt. Ik heb voor hem niet eens een deken. Nooit nodig. In de winter krijgt hij een megavacht. Maar grote weersovergangen nig in zijn zomervacht gaat hij slecht mee om. De hele tijd heel warm geweest en ineens regen, wind en 16 graden. Dat trekt hij niet. Heb hem een deken om gedaan van mijn paard. Was natuurlijk veel te groot, maar hij was er erg blij mee. Heb hem na een uurtje weer uitgepakt. Vooral ook omdat mijn Belg hem maar bleef opjagen met die jas aan. En rennen met een veel te grote jas is natuurlijk vragen om ellende. Ik moest gisteren weg. gisteravond niet meer bibberen, maar wel verkrampte buikspieren. Even flink gemasseerd maar. Vanmorgen was het weer beter.

Een paar jaar eerder heeft hij dat ook gehad, net zo’n grote weeromslag. Dus ik heb voor hem maar een paar dagen in de paar jaar een has nodig. Of ik dat nou echt ga aanschaffen, twijfel ik nog over. Maar ook midden in de zomer kan get wel eens voorkomen dat een paard wat extra’s nodig heeft.


Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:23

Iedereen zegt dat de tempraturen meevallen, ik heb inderdaad bij een buitje met 20 graden geen zorgen. Maar hier heeft het de hele nacht bijna constant geregend met 9 graden. Terwijl het 2 weken geleden in de nacht nog niet eens onder de 25 kwam. Ik had die van mij zelf al een dun gevoerd dekentje op gedaan. Maar misschien dat het hier kouder is dan andere delen in nl?