Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 14:41

Momenteel moet ik voor het vervoer van mijn paard rekenen op de hulp van anderen. Omdat ik dit als een enorme beperking ervaar (ik ben niet graag anderen "tot last"), zou ik hier verandering in willen brengen en binnen nu en pak anderhalf jaar zelf verantwoordelijk willen worden voor het vervoer van mijn paard.

Het enige ding is: ik twijfel enorm wat mij het beste lijkt. Om even te verduidelijken, op dit moment heb ik nog niets: geen BE rijbewijs, geen trekauto, geen trailer. Ik zal dus niet van vandaag op morgen met een combinatie de weg op kunnen. :+ Daarnaast vind ik het een nadeel dat mijn woon-werkverkeer dan een pak duurder wordt. Nu rijd ik vrolijk rond met een klein autootje dat op ieder vlak goedkoop is.

Daarom dat mijn tweede gedachte uitging naar een B-paardenvrachtwagen. Dan kan ik voor het dagelijkse heen-en-weer gerij een kleine, goedkope auto houden. Moet ik niet eerst nog een rijbewijs gaan halen, en ok, ze zijn een pak duurder in aankoop (maar een goede trekauto+trailer is ook geen habbekrats).

Maar goed, mijn kennis over hoe en wat stopt al redelijk snel. Ik heb er geen idee van hoeveel zo een klein paardenvrachtwagentje eens ik het heb zou kosten. Als het echt zoveel voordeliger is als ik mezelf heb aangepraat, dan zouden er toch veel meer van die dingen rondrijden?

Ik zoek dus wat inzichten van mensen die er wel meer verstand van hebben dan ik. Waar moet ik rekening mee houden, welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom?

Nog even in het kort voor de duidelijkheid:
- Het gaat om het vervoer van 1 paard.
- Het is echt een me, myself and I-dingetje. Geen gedeeld gebruik van een eventuele trekauto en dus geen gedeelde kosten, geen familie of vrienden met een trekauto die ik kan lenen,...
- Hoe vaak ik op pad zou gaan, kan ik moeilijk inschatten. Nu ga ik zeer weinig weg, maar de oorzaak daarvan is dus juist dat ik niet telkens iemand aan zijn mouw wil trekken. Ik verwacht wel redelijk vaak gebruik te maken van de trailer/vrachtwagentje (praktisch op wekelijkse basis wel, misschien in de winter iets minder).


Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:04

Ik vond het voordeel van een vrachtwagen dat ik mij in de voorruimte rustig kon omkleden, ik alle spullen bij de hand had bij het opzadelen enz. Ik vond dat een stuk gemakkelijker dan toen we nog met de trailer gingen en ik vond het prettiger rijden dan met de trailer.

Nadeel zijn de extra kosten in verzekering, wegenbelasting, APK/reparaties en eventueel stallingsgeld. We hebben onze wagen al een tijd niet meer, maar volgens mij waren wij op jaarbasis zo'n 1000 euro kwijt aan deze kosten, exclusief brandstof.
We hadden toen wel een goedkopere verzekering en betaalden minder belasting gebasseerd op maximaal zoveel dagen gebruik per jaar. Ik heb geen idee hoe dit nu geregeld kan worden.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:07

Volgens mij is het probleem met die kleine paardenvrachtwagentjes dat die vaak te weinig laadvermogen over houden om een paard te mogen laden.

Ik heb zelf een trekauto en trailer. De trekauto gebruik ik ook voor woon-werkverkeer. Goedkoop is het zeker niet. Auto is een lichte vracht, scheelt een boel in wegenbelasting. Auto is ook geen super zware, een Toyota Rav4 die 2000 kg mag trekken. Ik ga 1 à 2 keer per week met de trailer op stap (les/buitenrit).

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:07

Ik zou mijn vrachtwagentje niet meer kunnen missen. Het is zo makkelijk in alles :)

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:09

Ik heb eigenlijk dezelfde twijfel/afweging als de TS en ben er nog niet uit.
Op zich neig ik naar een 2paardsvrachtwagen omdat ik me voor kan stellen dat het fijner reizen en stabieler is voor het paard, het lijkt me ook fijner te rijden.

Héél goed draadje om door te lezen op bokt met heel veel goeie info:
[TAO] Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

EQFix

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:16

Mocht ik mogen kiezen zou ik ook voor een klein vrachtwagentje gaan, puur voor het rijgemak. Dan heb je wel het probleem met gewicht maar ik merk dat dat toch overal 'gedoogd' wordt dus in hoeverre je daar nog echt rekening mee moet houden weet ik niet.
Wij hebben nu bestelwagen + trailer (voorheen pickup + trailer) en dat bevalt op zich ook prima, maar als ik de keuze had, schakelde ik over :)

EQFix, de gratis app voor het beheer van je paarden, maken van afspraken en bijhouden van trainingen en buitenritten. Download nu in de appstores!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:20

Als je een ongeluk krijgt met een te zwaar beladen vrachtwagentje wordt dat niet gedoogd hoor.

Ik rij met een trailer, heb er verschillende auto's voor staan afhankelijk van welke pony's ik mee wil nemen. Geen van die auto's is van mij, ik heb een klein autootje.
Omdat mijn stalgenootje geen E-rijbewijs heeft en we het wellicht in de toekomst handig zouden vinden dat zij ook makkelijk kan rijden én we wellicht met meer dan twee pony's op stap willen, overwegen we ook een vrachtwagentje. Of dat echt een vrachtwagentje wordt of een omgebouwde bus zijn we nog niet uit. Hij gaat voor aankoop iig op de weegbrug :)

Oy with the poodles, already

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:30

Heb je een verhuurder van trailer of vrachtwagentje in de buurt? Bekijk dan even hoe vaak je op pad zal gaan (willen en effectief doen is nog steeds niet hetzelfde) en wat je dat zou kosten aan huur.
En ga dan eens rekenen hoeveel het zou gaan kosten met eigen spul.

Geloof me, je moet al flink vaak op pad om het eruit te halen. Ik ga van maart tot september gemiddeld 3x/week op pad. Op 1,5 jaar zou ik evenveel uitgeven aan trailerhuur dan aan een eigen trailer aankopen. Ik heb me dan ook een ifor gekocht.
Benzine is voordeliger: ik haak nu gewoon aan op het weiland. Om een trailer te huren zou ik voor ophalen/afzetten per keer 50km afleggen.


Een trekauto met BE is wel handig als je naast je paardentrailer eens wat wil oppikken met een gewone aanhanger voor vb verhuis, hooi/stro halen etc. In mijn ifor kunnen pakweg 40 baaltjes hooi. Op een grote aanhanger kunnen er 60. Als ik er 120 nodig heb hoef ik 1x minder te rijden met de gewone aanhanger...

Veel mensen zeggen "dan kan ik vaak weg". Echter komt het er later heus niet altijd van, en had je met huur alsnog goedkoper uit geweest.

Edit: hier in de regio ook vaak genoeg gewichtscontrole. Als je daarmee mis gaat en je moet voor die ene politierechter verschijnen, dan mag je gerust alvast dekking zoeken.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:38

Laurievc schreef:
Ik zou mijn vrachtwagentje niet meer kunnen missen. Het is zo makkelijk in alles :)


Eens, wij hebben geen living en een bank voor 2 personen voor, hierdoor blijf je dusdanig onder het laadgewicht dat ik makkelijk een groot paard mag laden met nog wat spullen (nou heb ik kleine quartertjes en dat kan net met z'n tweetjes) :) Maar vogel het wel even uit want teveel laden en daardoor problemen krijgen is niet fijn :)

Kijk ook even of je kwarttarief kan gebruiken ivm wegenbelasting, dat scheelt ook een hoop in kosten als je m een paar keer per maand voor jezelf gebruikt :D

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:42

Gewicht blijft een heikel punt, maar TS heeft het duidelijk over het vervoer van een paard.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:48

Grit schreef:
Gewicht blijft een heikel punt, maar TS heeft het duidelijk over het vervoer van een paard.


Klopt, maar als het om neem als voorbeeld een belgisch trekpaard als in 1 paard gaat is dat weer wel een uitdaging met gewicht :) Dus vandaar dat het wel even handig is om te checken :)

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 16:20

Bedankt al voor de reacties!

Gewicht is inderdaad een belangrijk punt. Ook als het uiteindelijk een trailer wordt, wil ik gewoon veilig de weg op en niet met een net wel, maar eigenlijk net niet combinatie.
Het gaat om het vervoer van 1 paard van 560 kg.

Een inschatting maken van hoe vaak ik nu echt weg zal gaan, is inderdaad moeilijk. Maar nu merk ik dat ik heel vaak dingen niet doe. Ik vind het namelijk moeilijk om iemand anders zijn vrije tijd te laten opgeven omdat ik bv. een uurtje op vreemd terrein wil gaan trainen. Daarnaast sta ik jammer genoeg in heel slecht buitenrijgebied. Het bos is op 40 minuten rijden met de trailer.
Naar huur heb ik ook al gekeken en had ik eens uitgerekend in het geval dat ik eens alleen naar het bos wilde. Dan was dat 120 euro. Geen idee of het dat daadwerkelijk is, maar het klinkt wel veel. :o Nu is dat zeker nog wel een optie.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:24

Een vrachtwagentje lijkt mij nou zo makkelijk, hè. En dan idd een zuinige auto voor dagelijks gebruik.

Maar heb geen idee hoe dat uitkomt qua kosten etc. ( heb zelf een tiguan met trailer)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:32

Voor mij geen vrachtwagentje meer totdat ik zo rijk ben dat ik een (bijna) nieuwe kan kope.
Omdat het zoveel makkelijker is blijft de wens voor een vrachtwagentje blijft. Maar om twee paarden te kunnen vervoeren moet dit dan een C wagen worden dus moet ik ook noge "even" mijn rijbewijs daarvoor gaan halen.

Ik heb nu een auto dit 2100 kg mag trekken icm een lichte trailer (op papier 640 kg) dus twee niet te grote paarden zou kunnen. Ook rijdt de wagen zonder trailer ook nog een beetje normaal qua verbruik.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:33

We hebben de vrachtwagen ook verkocht omdat we deze de laatste jaren te weinig gebruikte (paar keer per jaar).
Dan is het stilstaan te duur.
Maar de jaren daarvoor waren de kosten het dubbel en dwars waard, erg veel plezier en profijt gehad.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:51

Ik rij mijn trekauto zakelijk en voor de vele kilometers een zuinige Alto.Dat is voor mij goedkoper dan 40.000 km per jaar in de trekauto rijden.
Een vrachtautootje is natuurlijk super maar die zijn zo schreeuwend duur.Deze uit de link zijn misschien minder fancy maar hebben wel ruim laadvermogen.

https://www.facebook.com/ropersranch.nl/

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:06

ambre schreef:
Ik rij mijn trekauto zakelijk en voor de vele kilometers een zuinige Alto.Dat is voor mij goedkoper dan 40.000 km per jaar in de trekauto rijden.
Een vrachtautootje is natuurlijk super maar die zijn zo schreeuwend duur.Deze uit de link zijn misschien minder fancy maar hebben wel ruim laadvermogen.

https://www.facebook.com/ropersranch.nl/

Zet die uit de link maar eens op de weegbrug. Ik heb zo het vermoeden dat je niet aangenaam verrast zult zijn...

Oy with the poodles, already

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:08

Zelf zou ik voor een vracht wagentje kopen is zoveel makkelijker dan trek auto met trailer! Maar ligt er ook aan hoeveel je hem wilt gaan gebruiken natuurlijk:)

Be the chance you wish to see in the world❤ [o]

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:21

Ga maar eens uitrekenen wat je aan vaste kosten hebt met een vrachtwagen. Daar betaal je wel wegenbelasting voor. Ik zou als ik jou was zelf een trailer kopen en gewoon je kleine auto blijven rijden. Voor wanneer je op pad wilt met je trailer, een trekauto huren. Dit is de goedkoopste optie denk ik. Als je veel kilometers maakt met je auto. Als je weinig kilometers maakt, kun je zelf een (flink meer zuipende) trekauto kopen en je kleine auto wegdoen.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:22

Zie dat je uit België komt TS?
Waarom schaf je dan geen lichte vracht jeep aan? Evt zelfs op LPG, voordelig rijden, weinig belasting betalen en ook niet superduur in verzekering. Hang daar een 2 paards trailer achter en je hebt een combinatie die veilig is en wettelijk toegestaan is.
Hou er rekening mee dat er in België steeds meer weeglussen komen, het is een kwestie van tijd alvorens deze ook de overbeladen B rijbewijsvrachtwagens eruit gaat pikken.

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:35

Ze wil wel met 1 paard op pad wat toch eventueel moet lukken met zo’n vrachtwagentje.

Wat betreft het hebben van een eigen trailer en dan het huren van een trekauto, spontaan weggaan lijkt me toch anders hoor...


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:44

Een vrachtwagentje huren is vaak ook een stuk duurder dan een trailer huren. Hier vlakbij kan je zo'n wagentje huren voor €120/dag, een trailer heb je al voor €40/dag.

Met een goede begeleider en een geldige eigen combinatie kan je je BE halen voor €36. Zoniet zijn er rijscholen waar je met €900 ook klaar bent, inclusief intensief les en de examenkosten.

Mijn auto is een lichte vracht jeep. Die kost me samen met mijn trailer minder aan wegenbelasting dan een klein autootje en een vrachtwagentje. Verzekering wss ook. Verbruik al helemaal. Schrik niet als je met zo'n vrachtwagentje rijdt, dat durft nogal eens zuipen en zeker als je een wat ouder karretje overneemt. Mijn oudje zat aan 20L/100km als er wat tegenwind was op de autostrade. Mijn jeep verbruikt met geladen trailer (2 paarden) tegen 90km/u hooguit 12-15L/100km. En met 1 paard slechts 10L/100km. Mijn auto is uit 1997 en diesel dus lang niet de jongste. Ik rij jaarlijks gemiddeld 20.000km, waarvan zeker 1/4 met geladen trailer er achter.

Als je een trailer met trekauto koopt en je BE haalt, dan kan je op termijn eens iemand meenemen op stap. Of stel er komt een paardenvriendje bij. Met die combi ben je gewoon in orde. Met je vrachtwagentje heb je een probleem.
Met BE leren rijden valt echt goed mee. Had nooit gedacht dat ik het zou kunnen, laat staan dat ik mijn combi intussen vlot in de meeste rare hoekjes kan wringen :))

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:44

Ik zou denk ik voor een trailer gaan. Heb even snel gezocht. Maar een vw golf mag 1300 kg trekken. Een 1,5 paards trailer weegt ledig 560 kg. 1300-560=740
Je houd dan nog genoeg kg over om een paard en spullen mee te nemen.

Het gewicht van een vw golf is 1237+1300=2537 dit blijft onder de 3500 waardoor je deze combinatie zonder e rijbewijs mag rijden.

Een vrachtwagen is een stuk duurder in onderhoud en belasting, dan een trailer. Maar ik kan niet in iemand zijn portomonee kijken.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 14:43

Hier heb je dus Bokt voor, weer wat ideeën waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben.

Een trailer kopen en dan een trekauto huren wanneer ik op pad wil, lijkt me niet aantrekkelijk. Heb je nog altijd het geregel op voorhand en ga je toch minder snel weg denk ik.
Ik maak weinig kilometers met mijn huidige auto. Gemiddeld 12.000 per jaar.
De vaste kosten van zo een vrachtwagentje is inderdaad iets waar ik nog helemaal geen zicht op heb, dat zal ik dus sowieso moeten uitzoeken.

Ik ga niets overbeladen inderdaad, wat het ook wordt, ik wil het veilig en wettelijk houden. Het is allemaal niet goedkoop, maar liever wel gewoon goed en anders wordt het niets. :)

Melissa V en Varekaj, lichte vracht jeep ga ik eens bekijken. Zou wel ineens een hele overstap zijn van mijn koekenblikje. :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:18

Met 1 paard heb je geen probleem met gewicht bij een vrachtwagentje rijbewijs B. Het is wel duurder dan auto + trailer maar het rijdt veel prettiger en veiliger.
Het enige probleem is dus de prijs. Die dingen zijn nieuw behoorlijk duur en 2dehands heel gewild, dus duur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 21 bezoekers