[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:56

Ja ik denk ook aan 0 grams en evt een liner erbij.
Wil er ook geen tutje van maken, al de paarden op onze stalling staan eigenlijk bloot op 1 a 2 na.
Mij gaat t dus echt om nat guur weer.
Hele dagen wisselen en scheren en gedoe heb ik geen zin in.
Stap wel wat langer droog in de winter of we doen kalmer aan. Of n race streepje.


RianneH

Berichten: 28210
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:59

Het gevaar zit hem vooral in dat ie het te warm gaat krijgen, maar dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen een deel te scheren :)

Hier een middag en avondje weer een paarse <3
Wil nog een Wug-achtige 0grams maar de Rhino wug van vorig jaar lag toch niet zo goed bij haar dus ik twijfel of het wel een juiste koop zou zijn. Scheelt wel een stuk met inregenen heb ik gezien bij stalgenoot en dat is natuurlijk een prettig voordeel. Lastig.

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:00

Bij de mijne denk ik dat wug te krap zit.
Hij is erg zwaar gebouwd, forse hals.

xPearl

Berichten: 3270
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:08

Ik kom ook eventjes binnenvallen met een vraag..

Bij mijn vorige paard gebruikte ik een 0-grams regendeken met staldekens er onder. Mijn huidige paard staat op een stalling waar ze veel meer buitenkomen. Maar ook in een kudde.. Dus ben opzoek naar goede, stevige winterdekens :')

Mijn huidige paard is 1,68 groot, maar nog erg smal.
Klik
De meeste dekens zijn daardoor nog wel erg 'lang' naar beneden.
Hier heb ik bijvoorbeeld de equitheme tyrex op, maat 198. Valt bij z'n kont netjes, maar wel erg lang naar beneden..
Afbeelding

Ik zoek dus eigenlijk een stevige deken, die je in verschillende grammen kan kopen.. Ik zat nog te kijken naar de Bucas en die merken, maar als er goedkopere alternatieven zijn, heb ik dat liever :') . Ook omdat 'ie nog wel wat groeit, naar verwachting..
Verstelbare sluiting aan de voorkant heeft wel een voorkeur! :)

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:16

Anoniem schreef:
Bij de mijne denk ik dat wug te krap zit.
Hij is erg zwaar gebouwd, forse hals.

Voor een fjord met lage halsaanzet is een wug denk ik ook niet handig.

Als je een stukje kunt scheren zou het al een ander verhaal worden met niet wisselen van deken. Ik zou dan kiezen voor een wat dikkere 0 grams, bij voorbeeld Rhino original. Als het goed is bestaan die ook met v-sluiting, dat is voor de hals wel praktisch. Daar kan ook een losse hals op wanneer het lang/veel regent.

Rianne een paars paard <3 Hoe veel grams is die deken ook alweer?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

EmptyWords

Berichten: 10483
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:18

Dat lang naar beneden zou ik niet erg vinden. Beschermt de buik ook lekker tegen de wind.

Jammer dat je een verstelbare sluiting wilt. Anders is de amigo bravo met liner systeem wel handig. 1 goede buitendeken die je zelf op kunt bouwen. Liners zijn ook makkelijk zelf te wassen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:47

Ik ga denk ik voor de turquoise deken van de paardendrogist, wat een gaaf kleurtje! En gewoon een amigo bravo, dus ook linersysteem. Maar wel stukje goedkoper.

Ik wissel ook geen dekens voor de nacht, ook geen tijd voor. Paardlief heeft daar geen last van gelukkig.

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:50

Het ligt natuurlijk ook aan je stalklimaat. Op mijn vorige stal had ik ook niet de mogelijkheid om te wisselen, maar snachts binnen kwam qua temp wel overeen met overdag buiten. Als je een goed geisoleerde stal hebt met alles dicht is dat natuurlijk een ander verhaal.

Hier vandaag overdag ook lekker een regendekentje op en nu maar ff snachts binnen.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:53

Bij ons staat ze in de winter 's nachts binnen met raampjes toe (vanaf 6u buiten), dus dat scheelt ook wel wat. Om 6u is het nog wat koud, maar ze spelen gewoonlijk toch eerst een halfuurtje voor ze aan het grazen gaan, dus dan zijn ze al lekker warm ;)

Als ze heel de nacht onbeschut buiten staan, is het een ander verhaal, maar dan nog lijkt het me dat je wel een middenweg kan vinden waardoor je niet moet wisselen. Er zijn maar weinig paarden die zo gevoelig zijn dat ze heel veel last hebben van die temperatuurschommelingen, al zijn die er zeker wel. Je kan altijd aan iemand van stal vragen even te voelen of je paard niet rilt (snachts) of zweet (overdag) als je je er echt zorgen over maakt.

edit: wat pally zegt dus

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:53

Maar het paard van Darkchrystal staat toch dag en nacht buiten of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Voor een stalpaard wordt het idd al een heel ander verhaal.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:11

Die van mij staat ook dag en nacht buiten, maar is geen koukleum. Meer dan 100 gram komt er niet op en dat is alleen bij heel guur weer. Deken is om droog te houden en zodat de wind eraf is. Warm blijft ze wel door te eten ;).

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:17

Doe jij ook 0 grams en liner dan?

xPearl

Berichten: 3270
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:49

EmptyWords schreef:
Dat lang naar beneden zou ik niet erg vinden. Beschermt de buik ook lekker tegen de wind.

Jammer dat je een verstelbare sluiting wilt. Anders is de amigo bravo met liner systeem wel handig. 1 goede buitendeken die je zelf op kunt bouwen. Liners zijn ook makkelijk zelf te wassen

Hmm jaa. Een warme buik is ook wel fijn :').

Verstelbaar hoeft niet perse. Maar voor mijn gevoel zit dat altijd beter, haha. Die equitheme heeft ook een 'vaste' sluiting. Die is ook van m'n vriendin, maar was even om te passen.

Die amigo ziet er wel fijn en stevig uit! Schuiven die liners niet ontzettend? Daar zitten geen buiksingels aan etc, toch?
Dan is dat toch hetzelfde 'systeem' als regendekens met staldekens? Of zie ik 't helemaal verkeerd? :')

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:54

Liners maak je vast aan de buitendeken, ze hebben geen singels, gewone onderdekens of staldekens hebben vaak wel singels en maak je niet vast aan de buitendeken.

Hmm nu ook wel weer lastig...
Vanmorgen echt fris en hele heftige buien, nu een windje en een zonnetje en ze voelden toch alweer erg warm onder de regendekens, dus ik heb ze er maar weer afgehaald...

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:57

xPearl schreef:
Die amigo ziet er wel fijn en stevig uit! Schuiven die liners niet ontzettend? Daar zitten geen buiksingels aan etc, toch?
Dan is dat toch hetzelfde 'systeem' als regendekens met staldekens? Of zie ik 't helemaal verkeerd? :')

Liners hebben klittebandjes bij de hals die je vastmaakt aan de ringetjes (ook in de hals) van de deken. En aan de achterkant van de liner zitten twee clipjes, die haak je vast aan de ringetjes van de bilkoorden.

Nouvel hier het zelfde probleem. Ik heb de minst warme regendekens er op liggen, elk uur wel een bui én zon en nu staan ze dus onder de dekens. Niet ideaal maar als het vannacht kouder wordt heb ik ze liever niet nat.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nouvel

Berichten: 28530
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:59

Ja echt weer even lastig met dit weer...
Weeronline gaf hier droog tot een uur of 8, ik ben vanavond toch op stal, dus dan haal ik ze binnen als het gaat regenen of ik gooi de dekens er nog maar even op tot ze naar binnen gaan, broeien is ook niet fijn...

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:02

Wat dat betreft bof ik met die van mij. Mijn ruin heeft 't niet gauw warm en voor mijn merrie is met deze temperatuur een dekentje prima. Ze zweet niet gauw maar zal vanavond nog wel even voelen. Of nou ja vannacht, er is een festival in de stad waar ik zo eerst naartoe ga. Daarom ook nu onder de dekens, ik ben een beetje bang dat mijn merrie het anders te koud krijgt :o Ze is nogal gevoelig voor dit soort schommelingen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:16

Anoniem schreef:
Doe jij ook 0 grams en liner dan?


Ja, heb Rambo 0g en 100 gram liner. Maar heb ook 100 grams deken en wil nu nog een amigo 0 gram erbij als reserve.

RianneH

Berichten: 28210
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:48

Mijn paarse is een vrij dikke 0 grams :) Heb hem ook nog in 220grams, maar daar kan wel een hals aan.

xPearl, als je voor een V sluiting wil gaan, de voorsluiting van de DR Vario is ook verstelbaar :)

"Een draver, is gaver" :D

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:56

Zo wat een dekens lees ik dat mensen allemaal gebruiken. Ik ben echt meer dan tevreden over de werking van de smartex dekens. Heb zelf de smartex Rain en de smartex medium en inprincipe kan mijn koukleum van een paard daar de hele winter mee doen. Deze werkken niet met grammen maar tempratuur waardes.
2 dekens zonder liners (heb er wel 1 liner voor als het werkeliik weer super koud wordt maar nauwelijks nog gebruikt)

Mijn andere paardje gaat hopelijk door het leven zonder deken (2 jarig paardje) Ben geen fan van het gedoe met dekens op af etc. Als die ook aan dekens moet krijgt die ook een Bucas smartex zodat 1 deken bij verschilende tempratuur versschillen goed is

RianneH

Berichten: 28210
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:59

Bucas is ideaal, wanneer het past. Helaas paste de smartex mijn paard niet goed en zakte het erg schuin en zit de Irish 50grams net goed, maar heb liever iets meer ruimte vooraan.

"Een draver, is gaver" :D

xPearl

Berichten: 3270
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:00

@Nouvel & Koper
Ahh, duidelijk! Ik snapte al nooit waarom iedereen zo'n fan was van die dingen. Dacht dat ze altijd 'los' lagen. Maar niet dus _O-

Het klinkt wel erg mooi! Ik ben eigenlijk ook wel opzoek naar een deken waar ik een hals aan vast kan maken, als het moet. Maar aan de Bravo kunnen dus liners vast, maar ook een hals?

Welke deken(s) zouden dan een beetje bij m'n paard passen? 1,68 en smal? Of is dat alleen de Bravo?


MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:11

RianneH schreef:
Bucas is ideaal, wanneer het past. Helaas paste de smartex mijn paard niet goed en zakte het erg schuin en zit de Irish 50grams net goed, maar heb liever iets meer ruimte vooraan.


Ik ook, vind Bucas echt verschrikkelijk, niet passend te krijgen op mijn paard. En sinds ze zijn overgenomen door Kerbl is de kwaliteit ook hard achteruit aan het gaan.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:43

Lindor92 schreef:
Oeps, mn dekens vergeten te impregneren. Mn Rambo lekt dus door bij de schoft en op de rug vanaf achterkant zadel. Maar even een spray bestellen.


Rambo (en rhino) heeft een een waterdichte laag ín de deken. Op het moment dat een rambo doorlekt, heb je kans dat er in de deken iets stuk is gegaan. Een rambo deken hoef je dus ook niet te impregneren.
Heb je de deken zelf gewassen, of laten wassen?

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 20:52

xPearl schreef:
@Nouvel & Koper
Ahh, duidelijk! Ik snapte al nooit waarom iedereen zo'n fan was van die dingen. Dacht dat ze altijd 'los' lagen. Maar niet dus _O-

Het klinkt wel erg mooi! Ik ben eigenlijk ook wel opzoek naar een deken waar ik een hals aan vast kan maken, als het moet. Maar aan de Bravo kunnen dus liners vast, maar ook een hals?

Welke deken(s) zouden dan een beetje bij m'n paard passen? 1,68 en smal? Of is dat alleen de Bravo?

Klopt, aan de Amigo Bravo kunnen zowel liners als een hals. Zelfde geldt voor de Rhino (met normale hals) en Rambo (met normale hals). Amigo, Rhino en Rambo is allemaal Horseware en daar kunnen ook de Horseware liners onder. Bij de modellen met halve hals, en de dekens die 600 denier zijn, zitten bij de hals geen bevestigingen voor de liners. En bij Rambo Optimo heb je een heel ander soort model, daar zijn de aparte Optimo liners voor. Maar ik gebruik de Horseware liners onder een Nika en onder een Rhino wug, dan zitten ze dus niet vast bij de hals. Schuift niet maar trekt wel een heel ietsje naar achteren.

Denk dat op jouw paard de modellen van Rhino goed zouden passen. En Amigo ook.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rytm en 1 bezoeker