Hoe moet je goed bandageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Hoe moet je goed bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:34

Bandageer ik nu eigenlijk wel goed? Het zijn best dikke onderlappen btw. Ik heb het van internet maar kan iemand mij vertellen of dit goed is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hanna123 op 25-08-18 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe moet je goed bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:37

Aan alleen een verhaaltje zien we niks hoor .

Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:38

Zinzi_jewel schreef:
Aan alleen een verhaaltje zien we niks hoor .


Sorry moest de plaatjes nog bijvoegen :P

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe moet je goed bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:39

Mag ik vragen waarom je bandageert?

Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:40

Hilary schreef:
Mag ik vragen waarom je bandageert?


Ik moet het leren voor me opleiding:) en ik bandageer me paard nooit. Dusja

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:41

Je hebt er geen foto bijgeplaatst.

Bandages zijn sowieso slecht naar mijn mening. Benen/pezen worden veel te warm, en ondersteuning biedt het niet.

Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:43

SweetVanille schreef:
Je hebt er geen foto bijgeplaatst.

Bandages zijn sowieso slecht naar mijn mening. Benen/pezen worden veel te warm, en ondersteuning biedt het niet.


Ik heb er wel fotos bij geplaatst miss kan je ze niet zien en tis ook niet mijn keuze ik gebruik gwn peeskappen veel makkelijker en beter maar school wil dat we het kunnen

Qimm

Berichten: 15158
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:47

Moet school het je dan ook niet leren? Voor betaald schoolgeld mag je toch wat terug verwachten :=

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:54

Ik vind je onderlap erg hoog zitten.
Zit hij ook wel rond de kogel?
Daar is hij nog het belangrijkste voor het strijken van de benen.

Probeer verder in mooie gelijke slagen te bandageren, dus overal even veel ruimte.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Hoe moet je goed bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:57

Probeer in gelijke slagen de bandageren , en zorg dat je onderlappen beetje aan de bovenkant en een beetje aan de onderkant uitsteken en dus niet alleen aan de bovenkant.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:02

Onderlap zit wel erg hoog, heb je een kruis gemaakt op de kogel achter met bandageren?

Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 10:09

Elisa2 schreef:
Onderlap zit wel erg hoog, heb je een kruis gemaakt op de kogel achter met bandageren?


Ja tenminste dat het ik geprobeerd een soort v-vorm gemaakt ervan

Hanna123
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 10:09

faunty schreef:
Probeer in gelijke slagen de bandageren , en zorg dat je onderlappen beetje aan de bovenkant en een beetje aan de onderkant uitsteken en dus niet alleen aan de bovenkant.


Thanks :) :) :)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:10

Bandageer je om te rijden of voor op stal?

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:37

cissy schreef:
Bandageer je om te rijden of voor op stal?

Dit wilde ik ook weten.
Ik heb de opleiding paardenhouderij gedaan en wij moesten bandageren voor transport en voor rijden.
Daar zit wel verschil in.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe moet je goed bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:42


Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:01

Is dit een bandage om mee te rijden? Dan hoor je de onderlappen niet te zien. Voor transport maakt dat niet uit en steken ze boven en onder uit, ook ter bescherming van de knie en de kroonrand.

Om te rijden heb je kleine onderlappen en die bedek je met de bandage. Ik begon altijd bovenaan en eindigde weer bovenaan. Je gaat om de kogel heen, niet te laag maar je maakt een soort kruisje bij de kogel.

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:43

Hanna123 schreef:
SweetVanille schreef:
Je hebt er geen foto bijgeplaatst.

Bandages zijn sowieso slecht naar mijn mening. Benen/pezen worden veel te warm, en ondersteuning biedt het niet.


Ik heb er wel fotos bij geplaatst miss kan je ze niet zien en tis ook niet mijn keuze ik gebruik gwn peeskappen veel makkelijker en beter maar school wil dat we het kunnen



Dan zou ik het op school vragen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:50

Is dit als stal of transport bandage bedoelt ?
Of werkbandage?

T lijken werk lappen met stal bandages.

T fijnste zijn om t te leren ds onderlappen van BR zit een klein klittenbandje op om ze dicht te houden . En dan de fleece bandages
Van BR ofzo.
Ik begin net boven t midden te bandageren dan naar beneden , kleine V achterop onder en dan terug naar boven .
Sluiting altijd naar achter laten wijzen of denkbeeldig naar achter als je niet opzij buiten kant eindigt
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 25-08-18 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:50

Hu? Maar je krijgt toch gewoon een Les in bandageren?

Die heb ik tenminste wel gehad.en dan leer je ook meteen alle vormen van bandageren. En ook hoe je het netjes doet zonder ze te strak aan te leggen.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:58

Absolem schreef:
Hu? Maar je krijgt toch gewoon een Les in bandageren?

Die heb ik tenminste wel gehad.en dan leer je ook meteen alle vormen van bandageren. En ook hoe je het netjes doet zonder ze te strak aan te leggen.

Ja ik kreeg ook les. Maar moet je niet zien hoe.
Ik heb het geluk gehad dat ik op een dressuur handels/africhtingstal stage liep.
Daar konden mensen bellen dat ze met 2 uur er aan kwamen met klanten. En dan moest ik in die 2 uur even 4 paarden netjes maken. Alle 4 in de knotten met touw en alle paarden in bandageren.

Op school moesten wij tijdens het examen in anderhalf uur, manen trekken. Oortjes bijwerken ( toen mocht dat nog) eventueel sokken en staart bijwerken. Vlechten. En dan 2 benen bandageren voor transport en 2 voor sport.

2 geslaagd van de 23. :')
Ik was als eerste klaar nog voor dat de tijd voorbij was _O-
En gelukkig 1 van de geslaagden.
Maar ik heb het allemaal geleerd op stage en niet op school.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:08

daantjuhhh schreef:
Absolem schreef:
Hu? Maar je krijgt toch gewoon een Les in bandageren?

Die heb ik tenminste wel gehad.en dan leer je ook meteen alle vormen van bandageren. En ook hoe je het netjes doet zonder ze te strak aan te leggen.

Ja ik kreeg ook les. Maar moet je niet zien hoe.
Ik heb het geluk gehad dat ik op een dressuur handels/africhtingstal stage liep.
Daar konden mensen bellen dat ze met 2 uur er aan kwamen met klanten. En dan moest ik in die 2 uur even 4 paarden netjes maken. Alle 4 in de knotten met touw en alle paarden in bandageren.

Op school moesten wij tijdens het examen in anderhalf uur, manen trekken. Oortjes bijwerken ( toen mocht dat nog) eventueel sokken en staart bijwerken. Vlechten. En dan 2 benen bandageren voor transport en 2 voor sport.

2 geslaagd van de 23. :')
Ik was als eerste klaar nog voor dat de tijd voorbij was _O-
En gelukkig 1 van de geslaagden.
Maar ik heb het allemaal geleerd op stage en niet op school.



Hahaha holy moly welke school zat jij dan haha dat is echt te ernstig voor woorden.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:55

AOC Terra in Meppel.
Echt de meest waardeloze school ooit. :=

Zo was ik bijna niet geslaagd omdat ze een cijfer misten. (Die ik wel had gehaald overigens). Maar ze vergaten dat ook even mee te delen.
Ik werd niet gebeld. Als je niet gebeld werd was je geslaagd. Maar ik hoorde maar niks over de diploma uitreiking.
Dus ik bellen. Ja je bent gezakt. Dus nee je krijgt geen uitnodiging voor de uitreiking.
Ik helemaal in paniek.
Afspraak gemaakt voor 2 dagen later met de directeur.
Kom ik daar. Staat hij met een grote zak snoep.
Hadden ze toch mijn cijfer gevonden.

Overigens zijn we begonnen met 25 klasgenoten en zijn we maar met zijn 3en overgebleven het laatste jaar.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 14:09

daantjuhhh schreef:
AOC Terra in Meppel.
Echt de meest waardeloze school ooit. :=

Zo was ik bijna niet geslaagd omdat ze een cijfer misten. (Die ik wel had gehaald overigens). Maar ze vergaten dat ook even mee te delen.
Ik werd niet gebeld. Als je niet gebeld werd was je geslaagd. Maar ik hoorde maar niks over de diploma uitreiking.
Dus ik bellen. Ja je bent gezakt. Dus nee je krijgt geen uitnodiging voor de uitreiking.
Ik helemaal in paniek.
Afspraak gemaakt voor 2 dagen later met de directeur.
Kom ik daar. Staat hij met een grote zak snoep.
Hadden ze toch mijn cijfer gevonden.

Overigens zijn we begonnen met 25 klasgenoten en zijn we maar met zijn 3en overgebleven het laatste jaar.


Ja naja dat is op zich niet vreemd.
Ik deed de paardenhouderij opleiding in Barneveld voordat het aeres werd. Ik begon ook in een klas met tegen de 30 mensen. En eind van het eerste jaar was daar nog maar de helft van over. Tweede jaar nog iets meer dan een kwart dus hebben ze het laatste jaar klassen samen gevoegd omdat ze verwachtte dat er in het laatste jaar ook nog allemaal uitvallers zouden zijn ivm het eind project (uitvoerbaar bedrijfsplan maken. werd ook niet alleen compleet beoordeelt door de school maar er kwamen ook serieus mensen van de ING en rabo om te vertellen of ze er krediet voor zouden verstrekken of niet)het evenement organiseren en de pvb stage die gewoon altijd ellende was kennelijk.


Het gros die aan die opleiding begint denkt leuk paardjes aaien en beetje over wedstrijden leren en een beetje rijden.

Maar het is gewoon keihard werken en en veel over de gezondheid anatomie en bedrijfskunde en fokkerij leren. al vind ik dat het stukje bedrijfskunde / boekhouding veel uitgebreider had gemogen. En dat achterlijke scheikunde mogen ze schrappen want daar heb je echt geen moer aan in de paardenhouderij.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo doe ik het
Eskadron onderlappen
Fleece bandages ( lange zodat je genoeg hebt om netjes te bandageren )
4/5 beginnen naar beneden toe met overlap van 1 cm ongeveer
Kogel mooi " inpakken " en teru tot helemaal boven net onder knie
Strak genoeg dat de bandage niet zakt tijdens werk ..en toch genoeg bewegingsvrijheid voor de gewrichten
Veel oefenen dus