Privé of groepsles?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 16:25

Hallo,

Even zit ik met een dilemma. Recentelijk ben ik begonnen met privelessen op een manege.
Na lange tijd niet te hebben gereden heb ik het weer op gepakt omdat het mijn wens is weer goed te leren rijden en ter zijne tijd officieel te starten (dressuur) met een lease of eigen paard.

Omdat ik dus zo lang niet heb gereden had ik besloten eerst een tijd gewoon te lessen en me een beetje in te lezen in de dressuur en het welzijn van het paard. Ik koos voor privéles omdat je hiermee gewoon veel aandacht krijgt en er ruimte is voor vragen en het vaak herhalen van bepaalde oefeningen.

Mijn plan was om na een half jaar priveles een paard te leasen en daarmee uren te makenalvorens ik ga starten (gewoon onderaan want ik val in de categorie beginner nog momenteel). Na dat enige tijd gedaan te hebben wil ik kijken naar een eigen paard. Maar dit is pas over anderhalf/twee jaar, als dat uberhaubt doorgaat.

Goed mijn dilemma: Ik wil dus in relatief korte tijd veel leren. Mijn vraag is: Hoe leer is het beste en het meeste? Op een vast paard met privéles dat ik uiteindelijk ga leasen, waar ik een stukje de diepte mee in ga. Of veel ervaring opdoen op verschillende paarden en mee rijden in de groepslessen?

Momenteel krijg ik priveles op een paard dat M loopt. Is een sensible en voorwaarts paard dat je niks cadeau geeft en waar je veel van kan leren (lees: reageert op elke hulp die je geeft en beloont je gul wanneer je het goed doet). Ik vind het een fijn paard en zou het na een half jaar privélessen best een jaartje willen leasen als voorbereiding op een eigen paard.

Echter, 2 van de instructeurs waar ik les van heb gehad dringen steeds aan op het nemen van groepslessen. Ervaring opdoen op verschillende paarden zit ook wel wat in.

Ik persoonlijk vind dat ik momenteel geluk heb met het paard waar ik nu les op krijg en zie het als een buitenkansje. Dit paard is goed geinstrueerd en is gewoon een heel goed paard (wel op leeftijd, zo'n 19 jaar oud).

Wat vinden jullie? Die diepte in gaan met 1 heel goed paard en die lekker leasen uiteindelijk, of groepslessen doen een periode en dan een paard leasen?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:31

En om en om? Ene week privéles, andere week groepsles? In de privelessen op dat 'goede' paard en in de groepslessen op wisselende paarden.

Hoewel leasen heel leuk lijkt, vind ik het in verhouding vaak reteduur. (> 200 p.m.)
Van dat geld kun je ook een eigen paard onderhouden. (Mits je natuurlijk wel een spaarpotje achter de hand hebt en geld voor aanschaf etc.)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:46

Van veel paarden rijden leer je veel maar in jouw geval zou ik toch kiezen om deze kans niet te laten schieten. Straks met wat meer ervaring en als je geleerd hebt hoe je bepaalde 'problemen' kan oplossen tijdens het rijden kan je dat toepassen op andere paarden. Om dat te leren zou ik zeker op dit M paard blijven rijden.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:50

Kan je niet privéles nemen en daarin van paard wisselen? Dus stel per maand bv. een ander paard nemen? Zo dat je wel de extra aandacht krijgt en toch de verschillende paarden. Mijn ervaring (als lesgeefster vnl) is toch dat je in een privéles véél meer uitleg kan krijgen/vragen en er ook meer op jouw werkpunten gewerkt wordt. Stel dat er iets is wat voor jou geen probleem is maar voor de andere ruiters wel? Dan oefen je héél vaak iets wat voor jou vanzelfsprekend gaat en minder wat er echt nodig is.
Ik vind je uitleg van het privélespaard wel fijn klinken voor je maar natuurlijk is dat echt een beperkt beeld en is wat je op dat moment sensibel vind misschien absoluut niet zo sensibel als je denkt? Ieder paard heeft z'n makkelijke en moeilijke kanten dus nieuwe dingen bij andere paarden leren je veel meer.
Let wel op de leskwaliteit, als de persoon die jou privéles geeft niet de beste lesgever op die manege is kan een groepsles bij een andere instructeur wel weer heel veel nieuwe inzichten bieden!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:55

Pistasche schreef:
Van veel paarden rijden leer je veel maar in jouw geval zou ik toch kiezen om deze kans niet te laten schieten. Straks met wat meer ervaring en als je geleerd hebt hoe je bepaalde 'problemen' kan oplossen tijdens het rijden kan je dat toepassen op andere paarden. Om dat te leren zou ik zeker op dit M paard blijven rijden.


Inderdaad, dit paard blijven rijden! Groepslessen op willekeurige paarden kan je overal wel volgen, lessen volgen op zo'n fijn leerpaard niet. Succes :)

Edit: Daarbij vind ik de fijngevoeligheid die je jezelf aanleert op een sensibel paard heel veel waard. In mijn optiek zijn ruiters en amazones die enkel op een manegepaard rijden vaak wat grover in hun hulpen omdat manegepaarden vaak wat meer afgestompt zijn. Dit geldt uiteraard niet voor iedereen en ook niet voor elk manegepaard.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:57

Eerlijk gezegd denk ik niet dat groepsles je veel gaat leren.
Het lijkt me logischer met dat M-paard te rijden in de privéles en dan op eigen houtje te oefenen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:59

Privéles op een fijn M-aangereden paard zou ik altijd doen! Wat een nog betere optie is: een leasepaard via een particulier en daarmee privéles nemen bij een fijne instructeur.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:02

Paris_ schreef:
En om en om? Ene week privéles, andere week groepsles? In de privelessen op dat 'goede' paard en in de groepslessen op wisselende paarden.

Hoewel leasen heel leuk lijkt, vind ik het in verhouding vaak reteduur. (> 200 p.m.)
Van dat geld kun je ook een eigen paard onderhouden. (Mits je natuurlijk wel een spaarpotje achter de hand hebt en geld voor aanschaf etc.)


Om en om heb ik nog niet eens aan gedacht :) Goede tip wel. Ik zal eens informeren of dit mogelijk is.
Ik wil graag voor ik de keuze maak (wat je niet zomaar doet uiteraard) een eigen paard te nemen eerst een periode een paard leasen om te kijken hoe dat gaat en hoe ik dat vind. :) Is wel duur in verhouding, maar dit doe ik dan met een goede reden.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:03

Ik zou lekker privé les blijven rijden als je dit kunt betalen. Zeker als fijn voelt op dit paard ( in de zin dat jij er nog veel op leert)

19 jaar is overigens nog niet heel oud hoor :)

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:05

Serendipity1 schreef:
Pistasche schreef:
Van veel paarden rijden leer je veel maar in jouw geval zou ik toch kiezen om deze kans niet te laten schieten. Straks met wat meer ervaring en als je geleerd hebt hoe je bepaalde 'problemen' kan oplossen tijdens het rijden kan je dat toepassen op andere paarden. Om dat te leren zou ik zeker op dit M paard blijven rijden.


Inderdaad, dit paard blijven rijden! Groepslessen op willekeurige paarden kan je overal wel volgen, lessen volgen op zo'n fijn leerpaard niet. Succes :)

Edit: Daarbij vind ik de fijngevoeligheid die je jezelf aanleert op een sensibel paard heel veel waard. In mijn optiek zijn ruiters en amazones die enkel op een manegepaard rijden vaak wat grover in hun hulpen omdat manegepaarden vaak wat meer afgestompt zijn. Dit geldt uiteraard niet voor iedereen en ook niet voor elk manegepaard.


Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt. Ik vind het ook heel fijn om zo'n goed paard onder me te hebben waarmee ik mezelf fijngevoeligheid en een goede houding echt goed aan kan leren. Dit paard is ook zo'n paard dat je gewoon kunt vertrouwen, het is een schat :D Omdat ik her en der ook nog wat kamp met angst en onzekerheid is het ook fijn een vast paard te rijden wat je kunt vertrouwen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:08

Ik reed altijd in een groepsles en nam maandelijks een priveles als de financiën het toelieten.
Ik had dan wel een instructrice die goed oplette en haar aandacht goed verdeelde en je kon altijd terecht voor/tijdens/na de les met vragen.

Het voordeel van groepsles vond ik zelf dat ik altijd wat tijd nodig heb om even zelf te rommelen met een opdracht, als er constant iemand op me inpraat over wat ik anders moet doen is dat teveel input en gaat het helemaal mis.

Nu is de ene groepsles de andere ook niet, wij reden met max 6 man (maar meestal 4 of 5), een les met 10 paarden zou ik niet zo snel aanraden. Behalve bij carousselrijden. :)*

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:23

Tango1979 schreef:
Privéles op een fijn M-aangereden paard zou ik altijd doen! Wat een nog betere optie is: een leasepaard via een particulier en daarmee privéles nemen bij een fijne instructeur.


Een leasepaard via een particulier is inderdaad ook een optie. Denk wel dat ik er eerder voor zou kiezen dit paard te leasen. Is gewoon een goed paard en erg lief. Ik heb er dan ook al een half jaar op gereden en ken het paard, wat ik wel fijn vind. Je bent dan op elkaar ingespeeld. Het is echt een schat van een beest en hij is goudeerlijk.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:24

Magrathea schreef:
Het voordeel van groepsles vond ik zelf dat ik altijd wat tijd nodig heb om even zelf te rommelen met een opdracht, als er constant iemand op me inpraat over wat ik anders moet doen is dat teveel input en gaat het helemaal mis.


Dit herken ik wel een beetje. Ik krijg inderdaad weinig tijd om zelf te rommelen omdat ik continue bezig ben met het uitvoeren van aanwijzingen. Is inderdaad moeilijk, maar bij mij gaat het gelukkig niet helemaal mis hierdoor. Ik zou ook zelf aan kunnen geven dat ik wat tijd nodig heb bij het uitvoeren van aanwijzingen.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 17:35

Pistasche schreef:
Van veel paarden rijden leer je veel maar in jouw geval zou ik toch kiezen om deze kans niet te laten schieten. Straks met wat meer ervaring en als je geleerd hebt hoe je bepaalde 'problemen' kan oplossen tijdens het rijden kan je dat toepassen op andere paarden. Om dat te leren zou ik zeker op dit M paard blijven rijden.


Ik vind het heel grappig dat je dit zegt want een paarden vriendin van mij met veel verstand van zaken heeft me precies hetzelfde uitgelegd. Zij raadde me aan een stukje de diepte in de gaang met 1 paard in eerste instantie.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:56

Sluit het 1 het ander uit?
Ik denk wel dat je meer leert van verschillende paarden, zeker in het begin qua dingen als balans in het verschillend opgooien in draf en galop en daarnaast ook in de vergevingsgezindheid van paarden. Met 1 paard leer je dan weer beter samenwerken met dat specifieke paard, maar dat is logisch, denk ik.

Sinds 3,5 jaar hebben we hier ons eigen paard en mijn instructeur hamert er echt op dat ik ook eens op een ander paard moet rijden, gewoon om mezelf te checken, leer ik 'trucjes' of leer ik 'rijden'. Als je kunt rijden, dan kun je het ook met een ander paard, trucjes werken vaak voor de specifieke combinatie. Maar ik merk dat ikzelf banger ben geworden voor andere paarden (terwijl de onze echt niet de makkelijkheid zelve is) en daardoor liever blijf bij wat ik nu ken.
En geld is ook wel een dingetje, ik investeer liever in les met mijn eigen paard dan in les op een ander paard, maar mijn man wisselt wel nog eens en ik zie ook wel dat dat hem zeker wel goed doet.

Edit: ik zou er wel voor zorgen dat je ook gaat rijden met anderen in de bak, want dat is ook nog wel even een vak apart. Helemaal als je wedstrijden wilt gaan rijden, denk ik dat je daar wel wat handigheid in moet krijgen. Maar dat komt vast ook wel als je gaat leasen, want dan zul je ook voor jezelf gaan rijden en je stalgenoten tegen komen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:01

Ik zou om en om doen maar indien de mogelijkheid er is ook eens op een ander paard zo tussendoor privé les nemen

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:43

Ik denk dat ik toch gewoon door ga op alleen dit paard, en dit paard, mocht dat mogelijk zijn, t.z.t. ga leasen. Eerder heb ik bij de manege aangegeven dat ik graag op 1 paard (dit paard) rijd en les heb van dezelfde instructeur. Ik laat het zo :) Eventueel zou ik voor de afwissling 1 keer per maand een ander paard kunnen rijden, maar oorlopig houd ik het gewoon bij dit paardje :o

Bedankt voor het medenken dames! :)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:26

Individu schreef:
Pistasche schreef:
Van veel paarden rijden leer je veel maar in jouw geval zou ik toch kiezen om deze kans niet te laten schieten. Straks met wat meer ervaring en als je geleerd hebt hoe je bepaalde 'problemen' kan oplossen tijdens het rijden kan je dat toepassen op andere paarden. Om dat te leren zou ik zeker op dit M paard blijven rijden.


Ik vind het heel grappig dat je dit zegt want een paarden vriendin van mij met veel verstand van zaken heeft me precies hetzelfde uitgelegd. Zij raadde me aan een stukje de diepte in de gaang met 1 paard in eerste instantie.


Super! Goede keus gemaakt door door te blijven rijden op dit paard. Lekker veel kilometers maken en je denkt al heel bewust over alles na dus dat is al een hele goede stap +:)+ Veel succes en plezier met het paard.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:48

Privees op het paard dat je nu rijdt zal je meer van leren dan een groepsles. Niet vergeten dat de meeste paarden die verschillende mensen op hun rug krijgen nou niet fysiek fijn afgesteld zijn. Die zullen je ook geen fijn gevoel kunnen geven met rijden en jou niet veel kunnen leren. Het gaat om meters maken en dat kan ook prima op hetzelfde paard. Natuurlijk is het ook leuk om eens op een ander paard te stappen, maar dat zou ik lekker doen als je rond gaat kijken naar een eigen paard om te zien wat het beste bij je past.

Lolaa25
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:36

Ik rij ook alleen groepslessen, op verschillende paarden. Wat ik daar fijn aan vind is dat ik snel leer schakelen en dus met veel verschillende karakters kan werken. Maar met een eigen paard is het juist het doel om -wat je zelf al aangaf- echt de diepte in te gaan :). Dat leer ik niet. En zoals je dit paard beschrijft, klinkt het wel echt als een buitenkans om hier verder mee te rijden!

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Privé of groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 00:59

@Babootje, Ik denk ook dat ik meer kan leren van 1 goed paard dan verschillende paarden die me niet die fijngevoeligheid kunnen geven. Mocht ik toch meer ervaring willen dan kan ik ter zijne tijd altijd nog kiezen voor een periode groepsles of priveles op een ander paard. Bedankt voor je advies +:)+

@Lolaa25, Ik zie dat je nieuw bent. Welkom op het forum :) en bedankt voor je bericht. Ik zie het eigenlijk dus ook als een buitenkansje. Dit paard is zo goed geinstrueerd en zo sensible en eerlijk. Kan je zoveel van leren. Het is natuurlijk wel moeilijk, maar zoals ik al uitlegde wordt ik rijkelijk beloond door hem als ik het goed doe en dit voelt echt heel fijn en is super leuk!