[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:33

Anoniem schreef:
Warm vind ik op zich wat minder, maar als ze t onder ongevoerd sneller koud krijgen is dat ook weer niks...

Maar IS dat ook zo? Paard staat voor je neus. Het is een kleine moeite om even je hand onder de regendeken te stoppen en te voelen. Of te kijken naar hoe hij er bij staat, die van mij zien er chagrijnig uit hoor als ze 't koud hebben. Niet te missen als ze meer vulling bij moet.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:35

joh. Het gaat mij om de theorie erachter.
Ik zorg goed voor mijn paard, hoor.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:40

Die theorie kun je toch zelf aan een onderzoek onderwerpen? En bij voorbeeld om te beginnen eens bedenken wie hem bedacht heeft?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:43

Nouvel schreef:
Als hij geschoren is zou ik hem met veel regen en wind en temp onder de 20 graden denk toch even een regendekentje op doen


Denk dat ik dit inderdaad ga aanhouden. Onder de 20 graden met regen een dekentje op. Vooral nu hij verkouden is. Vooral morgen wordt het maar 15 graden met buien. Woon nu toch dichter bij stal dus kan wel makkelijker wisselen nu.


KellyR: ik heb inderdaad naar die zomerdekens met waterdichte rug gekeken. Echter ben ik toch voor gewone vliegendeken gegaan omdat het toen nog heel warm was en ik weer vreesde dat dat waterdichte gedeelte te zeer ging broeien ( dit was nog voor hij geschoren was overigens).

Heb nu ook een nieuwe regendeken gekocht (en op vakantie geweest) dus wil even rustig aan doen kwa financieen :+ En moet er rekening mee houden dat de veearts misschien toch moet komen dus even wachten met andere uitgaven

Bedankt voor de reacties iniedergeval

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:03

Mag ik vragen hoe jullie voelen of je paard het koud heeft? Ik vind dat altijd lastig om te bepalen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:06

Faitherr schreef:
Mag ik vragen hoe jullie voelen of je paard het koud heeft? Ik vind dat altijd lastig om te bepalen.

Met je hand voelen bij de schouder en bovenop het kruis. Zo doe ik 't. Als je hand vrij gauw warmer wordt dan laat ik ze staan zoals ze staan. Als ik niet veel voel gebeuren schaal ik op.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:08

In de oksel, achter de oren of tussen de billen. Als ze daar koud zijn dan hebben ze het echt veel te koud.
En ook ik leg ook een hand bovenop de kont, als het daar koud is verliezen ze toch ook warmte via de deken en dat kost energie. En natuurlijk algemene helderheid van je paard, zijn ze alert en wakker of sip en staan ze wat in elkaar, dan hebben ze het meestal koud. Kan soms ook opgelost worden met ruwvoer, maar soms is een deken of iets dikkere de betere oplossing :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:15

Als ze de ruggen strak trekken, druk zijn in de paddock, koud aanvoelen,meer honger hebben, haren overeind zetten

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:47

Ik hoop dat ik alles goed gelezen heb, zit op mijn telefoon te lezen.
Dus jullie zeggen als hij het warm genoeg heeft met zijn eigen wintervacht, kan ik gewoon een licht regendekentje opgooien voor de natte dagen? En dan een 0gr of meer? En kan dat dan ook voor de dagen dat het vriest/sneeuwt met zijn eigen wintervacht of moet er dan een dikkere waterdichte deken op?

Ik heb geen ervaring met dekens mijn verzorgpaard wat ik hiervoor heb gehad stond ook altijd dekenloos. Ik heb er dus ook nog geen dus wil wel wat aanschaffen wat ik ook (mogelijk) gebruik :’)

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:51

SRY schreef:
Josien_ schreef:
Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken bij mijn Welsh cob merrie.
Mij lijkt een systeem met liners ideaal. Wat is jullie mening hierover?
Oja en nog tips voor korte breden pony's qua dekenmerk?
Foto waarom je haar bouw een beetje ziet. Meer foto's in profiel.


[ [url=m/i6ktnl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier een kruising haflinger x arabier, breed gebouwd. Heb voor de winter een Rambo original horseware deken met de liners in alle grammen. Ideaal systeem! Ook nog een Amigo Bravo maar de v-sluiting is net wat prettiger. Gaan deze winter het 4e seizoen in!


Thanks voor de tip!
Zijn deze ook een beetje hufterproof? Weidegenootje zet graag overal zijn tanden in :Y) .

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:58

Aurelia schreef:
Ik hoop dat ik alles goed gelezen heb, zit op mijn telefoon te lezen.
Dus jullie zeggen als hij het warm genoeg heeft met zijn eigen wintervacht, kan ik gewoon een licht regendekentje opgooien voor de natte dagen? En dan een 0gr of meer? En kan dat dan ook voor de dagen dat het vriest/sneeuwt met zijn eigen wintervacht of moet er dan een dikkere waterdichte deken op?

Ik heb geen ervaring met dekens mijn verzorgpaard wat ik hiervoor heb gehad stond ook altijd dekenloos. Ik heb er dus ook nog geen dus wil wel wat aanschaffen wat ik ook (mogelijk) gebruik :’)



De paarden die ik rijd die niet geschoren zijn hebben allemaal een gewone regendeken, ook als het koud is, zodat ze altijd droog zijn als ik ze wil rijden. Heb er maar 1 gehad die een iets dikkere deken nodig toen het echt zo super koud was.

Ik heb dan overigens een gevoerde regendeken opliggen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:00

Ik zit te twijfelen of ik dit jaar die orscana ga kopen.
Vermoed dat ik mijn paard al snel een te dikke deken opleg.
Als ik zo voel denk ik dat het goed gaat. Maar meten is weten :+

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:54

Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. Voor mijn 5 jarige merrie (helemaal gezond) wil ik deze winter een deken. Ze staat 24/7 buiten. Eigenlijk hoeft ze alleen een deken op als het echt heel koud is (-8 van deze winter) of als het dagen achter elkaar regent. Ze maakt zelf een goede vacht aan dus ik ben op zoek naar een deken voor het extreme weer. Wat voor deken, merk en hoeveel grams raden jullie aan?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:30

Hi.
Ik heb een paar vragen en ik hoop dat iemand er hier ervaring mee heeft. ik heb een Lipizzaner van 4 die genoeg vacht aanmaakt om de hele winter overdag buiten en snachts met open luiken op stal te staan zonder het koud te hebben. zolang het droog is. is het koud en regent het dan staat ze na een half uur te bibberen... afgelopen jaar heb ik dit opgelost door als er regen voorspeld was er een 150gram waterdichte deken met halve hals op te gooien. was het droog dan stond ze bloot. Nu gaat ze echter verhuizen en komt ze 24/7 in een paddoc met inloopstal en overdekt hooistation te staan. ik heb haar nog steeds het liefst bloot maar in de regen gaat dit duidelijk niet en ze is uit haar deken gegroeid dus word het tijd voor een nieuwe.

ik had een HH Thor? deken met halve hals en het viel me op dat het daar best wel inregende. hoort dit bij halve halzen of paste dit deken gewoon niet op mijn paard? of hoort de borst van je paard nat te zijn na een regenbui ongeacht de deken? misschien hele stomme vraag... wat is het doel van halve halzen als het niet regen tegenhouden is?

ze staat vanaf nu 24/7 buiten in een nieuwe kudde dus ik dacht ik koop een wat stevigere deken die wat meer hufterproof is en waarvan ik zeker weet dat ze na een hollandse bui van 3 dagen nog steeds droog is... dus ik kwam uit bij de Bucas Smartex rainTurnout. Dit is een 0 grams deken met stay dry voering en het idee is dat die ongeveer overeenkomt met 100g vulling. het stay dry principe spreekt me erg aan. werkt dit echt?
en belangrijker houd deze deken mijn paard droog ook al regent het 3 dagen aan een stuk? en is dit genoeg? ze stond snachts op stal en elke nacht lag ze uitgebreid in haar stal. is deze deken dik genoeg om mee in de koude regen te staan snachts en om in te liggen? of kan ik beter een Medium (150G) kopen?

ik kan ook een 150g liner kopen voor onder de turnout maar mijn vraag daarmee is vooral of het wel nodig is. dan heeft ze 250g op en een wintervacht. is dat niet wat veel voor een jong gezond paard met onbeperkt ruwvoer?

en de smartex spreekt me vooral aan om de stay dry voering en het ballistisch nylon. maar of ie op mijn paard past weet ik niet. daarom heb ik van een stalgenoot even de bucas turnout Irish gepakt. maat 5.6 die past duidelijk niet. welke maat moet ik van de smartex hebben? en past de smartex bij de vorm van mijn paard?
en zijn mensen tevreden over deze deken?
Afbeelding
foto is vanaf schuin voor genomen. is in het echt meer bil te zien dan op deze foto.

Afbeelding
Alvast bedankt voor het advies!

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:59

Aurelia schreef:
Ik hoop dat ik alles goed gelezen heb, zit op mijn telefoon te lezen.
Dus jullie zeggen als hij het warm genoeg heeft met zijn eigen wintervacht, kan ik gewoon een licht regendekentje opgooien voor de natte dagen? En dan een 0gr of meer? En kan dat dan ook voor de dagen dat het vriest/sneeuwt met zijn eigen wintervacht of moet er dan een dikkere waterdichte deken op?

Ik heb geen ervaring met dekens mijn verzorgpaard wat ik hiervoor heb gehad stond ook altijd dekenloos. Ik heb er dus ook nog geen dus wil wel wat aanschaffen wat ik ook (mogelijk) gebruik :’)

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een regendeken en als je merkt dat je paard het koud heeft ga je dikker. Ik weet natuurlijk niet hoe dik de vacht van jouw paard is en hoe snel hij het koud heeft. Mijn shet met volledige vacht staat in de winter grotendeels onder 100 grams. Anders heeft ze het koud. Dat is een kwestie van naar je paard kijken. En dat is in het begin best lastig, in de eerste winter maak je fouten maar daar leer je van :) Mijn pony is 28 en heeft aan alleen een regendeken niet genoeg. Ik heb voor haar toen van die liners gekocht, eentje in 100 en eentje in 200 grams. Die kunnen onder allebei haar regendekens. Ze heeft ook nog een wollen deken, als ze per ongeluk nat regent dan krijgt ze die op met een regendeken er over. De volgende dag is ze dan droog. Als ze nat onder een liner gaat is ze een dag later ook wel redelijk droog maar ook verkouden, en staat het water bovenop de liner. Maar dat heb je natuurlijk ook met een "normale" dikkere deken.

Je hebt regendekens in verschillende gradaties van warmte en stevigheid. Je hebt dunne dekentjes van 600 denier, die gebruik ik in de zomer. Je hebt dekens van dikkere stof, die zijn beter bestand tegen wind. En dan heb je bij voorbeeld nog dekens met fleecevoering, die zijn wat warmer. Mijn merrie heeft een Rhino, dat is ook een vrij dikke regendeken omdat er nog een extra laagje in zit. Maar officieel is die wel 0 grams. Mijn ruin heeft voor in de herfst twee dekens in 1200 denier (dat is wat dikkere stof) en een sterke deken met een fleeceachtige voering (stay dry).
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-08-18 15:37, in het totaal 5 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:09

Sas_Mon schreef:
ze staat vanaf nu 24/7 buiten in een nieuwe kudde dus ik dacht ik koop een wat stevigere deken die wat meer hufterproof is en waarvan ik zeker weet dat ze na een hollandse bui van 3 dagen nog steeds droog is... dus ik kwam uit bij de Bucas Smartex rainTurnout. Dit is een 0 grams deken met stay dry voering en het idee is dat die ongeveer overeenkomt met 100g vulling. het stay dry principe spreekt me erg aan. werkt dit echt?
en belangrijker houd deze deken mijn paard droog ook al regent het 3 dagen aan een stuk? en is dit genoeg? ze stond snachts op stal en elke nacht lag ze uitgebreid in haar stal. is deze deken dik genoeg om mee in de koude regen te staan snachts en om in te liggen? of kan ik beter een Medium (150G) kopen?

ik kan ook een 150g liner kopen voor onder de turnout maar mijn vraag daarmee is vooral of het wel nodig is. dan heeft ze 250g op en een wintervacht. is dat niet wat veel voor een jong gezond paard met onbeperkt ruwvoer?

De Smartex Rain is één van de beste aanschaffen die ik ooit voor mijn ruin gedaan heb. Sterke stof en na 3 dagen in de plenzende regen is paard nog gewoon droog. Het Stay Dry systeem werkt naar mijn idee dus goed. Het maakt de deken ook wat dikker dan een regendeken zonder zulke voering, maar niet helemaal zo warm als 100 grams. Dat is voor mijn ruin te warm. Doordat het geen gladde stof is voelt het ook meteen warm aan, het hoeft niet eerst op te warmen.

Mijn ruin heeft ook onbeperkt ruwvoer en leeft 24/7 buiten maar hij is nu 19 en heeft een wat lagere weerstand. Hij heeft wel véél vacht (het is een IJslander). Afgelopen herfst en winter heeft hij voornamelijk onder de Smartex Rain gestaan. Dat ding was bedoeld voor bij neerslag en/of veel wind, en het was het natste en winderigste winterseizoen wat ik me kan herinneren. In de praktijk heeft hij hem zo goed als dagelijks gedragen. Toen het in februari zo heel koud werd had hij er niet genoeg aan en heb ik er een deken onder gedaan. Maar verder ging het prima. Hoewel de vorm voor mijn model paard niet klopt, en ik dus de voorsluiting heb moeten verbouwen, zou ik zo weer zo'n deken kopen. Ik vind het écht een heel fijn ding en hij is nog mooi ook. Ik heb de blauwe, vind ik in de winter een stuk minder somber staan dan de zwarte en donkerblauwe dekens die hij ook heeft. In het voorjaar is het wel een beetje irritant dat er veel vacht in de voering blijft zitten als je paard verhaart maar in een normaal voorjaar zou hij dan onder een andere regendeken gaan. Het was afgelopen voorjaar zo koud dat ik dat niet gedaan heb.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:35

Bedankt Koper. dat klinkt goed!
Voor een Lippi, met veel maar niet lang haar. en een hekel aan warmte. (als het boven de 20 graden is heb ik plotseling een rustig paard... ze functioneert wel en zweet niet maar komt het onder de 20Cdan heb ik een raket.) Adviseer je de Rain of de Medium? ervanuitgaand dat ik zo min mogelijk dekens wil hebben.

iemand die me kan vertellen of de smartex rain van minstens 10 jaar oud, geen staartflap en geen mogelijkheid tot hals, grijs met zwarte bies... overeenkomt kwa maat met diezelfde deken van nu? ik heb nog een oude liggen en vroeg me af of ik die voor maatindicatie kan gebruiken.

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:55

Nessa schreef:
Ik zit te twijfelen of ik dit jaar die orscana ga kopen.
Vermoed dat ik mijn paard al snel een te dikke deken opleg.
Als ik zo voel denk ik dat het goed gaat. Maar meten is weten :+


Ik heb sinds vorige winter ook de Orscana. Ben er achter gekomen dat ik mijn paard ook veel te dik in de dekens zetten. Wat ook leuk is dat je kan zien veel je paard in beweging is en hoeveel ze liggen. Ik ben er iig blij mee!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:09

Vanaf hoeveel graden doen jullie een 0 grams deken op?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:10

Morgen
Overdag 16 en snachts 8 graden en veel regen.
Anders zit er na her weekend ineens 2cm haar op

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:17

Ik denk dat ik morgenochtend ook even langs ga voor een dekentje, maar mijne is 23 en heb liever niet dat ze haar net opgebouwde vetjes verliest. Hebben wel een schuilstal, maar daar durft ze niet altijd goed in te staan als ze allemaal schuilen.
Zondag wordt het weer beter, dan gaat ie weer af.

Maar meestal start ik pas echt met het ophouden van de dekens midden september. Dat is voor mijne vroeg genoeg.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:23

Heb die van mij vanavond onder regendeken gezet. Ze gaat smorgens om 6 uur al naar buiten, dus kan het ook regenen en dan is het best koud. Morgen ook om 9 uur les, dus dan is paard ook niet helemaal nat.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:25

Die van mij hebben zojuist hun regendekens op gekregen. Het koelt rap af en er zijn pittige buien hier. Nou kunnen ze wel schuilen en dat doen ze ook, maar ik wil niet dat ze het koud krijgen. Ik heb ze aan huis, dus kan altijd vlot op/af doen.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:29

Ik ga dit jaar beginnen met dekens. Welke soorten moet ik allemaal kopen qua grams?

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:38

Even teruglezen, hebben we het een paar dagen terug nog over gehad :)