Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 20:56

Even voor de beeldvorming;


Mijn zoontje is in juni vier jaar geworden en gaat sindsdien naar school. Omdat ik in de zorg en dus onregelmatig werk gaat hij drie keer in de week naar de BSO, daar ik alleenstaande moeder ben halen mijn vader of moeder hem regelmatig op uit school of de BSO wanneer ik aan het werk ben. Nu in de vakantie ging hij naar de BSO waar natuurlijk het personeel ook wisselde door de vakantie en ook de kinderen. Om dat het allemaal best onduidelijk voor hem is wil ik het wat makkelijker voor hem maken en een pictobord ophangen met eigenlijk alleen de picto's of foto's van school, BSO opa en oma en mij (wie hem ophaat) en waar hij slaapt. Omdat hij ook wel eens bij mijn ouders slaapt door bepaalde diensten.

Nu vraag ik mij af of er hier ouders zijn die hier ervaring mee hebben en hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik denk namelijk dat een hele week teveel is voor hem. Dus misschien een twee dagelijks of 1 dag plannig zit ik aan te denken.. En hoe kleed je het leuk aan...

Mijn kind is overigens niet verstandelijk beperkt of autistisch, vandaar dat ik alleen de grote lijnen op het bord overzichtelijk wil houden.

Hoop dat iemand tips heeft.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:58

Misschien kun je een whiteboard maken, met losse plaatjes die je eraf kan halen en erop kan plakken. En dat hij dan de dag van te voren zelf uit de doos met picto's mag gaan zoeken en zijn dag van morgen in elkaar mag plakken. Dus dat jij hem verteld dat hij eerst de foto van de school mag zoeken en op mag plakken. En dan de picto van opa en oma. En dan de foto van zijn eigen bedje. oid...

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:59

Het meest overzichtelijje is voor een dag of zelfs het volgende moment. Je kunt per dag wel andere kleuren gebruiken eventueel.. het werkt makkelijk en kindvriendelijk met klittenband. Laat je kind het zelf mee ophangen of weghalen en benoemen wie hem kom halen of wat hij gaat doen. op sclera.be kun je veel picto’s vinden. Succes!

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:01

ik werk wel met picto's in een weekoverzicht.. ik heb pictostickers via sclera.be

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:03

Misschien een multomap? Elke dag op een ander blad (klitteband werkt perfect). Je kunt dan wel de hele week inplannen, hij hoeft het niet te zien, maar als hij de behoefte heeft kan hij wel alvast vooruit kijken?

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:09

Uk en PUK heeft hele leuke picto’s die worden gebruikt op mijn werk bij bijv. Peuterspeelzalen. Je vind heel veel voorbeelden op Google en er is ook een website.

Plaatjes uitprinten en kopiëren en evt plastificeren.

Een strip klittenband aan de kast en een knijper bij het bijbehorende plaatje aan de onderzijde.
Elke avond kun je de knijper opschuiven. Vandaag was je op de BSO, morgen bij oma etc...
Hoop dat je wat hebt aan mijn tips!

De basisschoolversie heet Pim en Pom, die kent je zoontje vast!

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:13

Mijn cliënten gebruiken bijna allemaal pictos, in dagoverzichten (week kunnen ze niet overzien).
Voor personen (oma/opa/mama) zou ik foto's gebruiken, evt foto's voor school/bso.
Pictos haal ik ook van Sclera.

Voor thuis slapen kun je bijv picto van een huisje gebruiken, of foto van zijn eigen bed of jullie huis.
Je kunt een magneetbord van de Ikea gebruiken, op pictos/fotos magneettape.
Misschien je zoontje erbij betrekken welke pictos/foto's logisch voor hen zijn en ook bijv elke dag (of nacht ervoor) samen zijn programma ophangen.

Wat ook kan idd is een map of soort agenda die hij letterlijk mee kan nemen en terug kan kijken wie hem komt ophalen die dag en waar hij slaapt. Op die manier kan de docent of groepsleider je zoontje bevestigen in vragen die hij heeft.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:15

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal de verschillende websites bekijken en bedenken wat het handigst is.

En omdat een map makkelijk verplaatsbaar is kan hij het dus meenemen als hij bij opa en oma logeert. Dat vind ik een hele slimme!

Super bedankt voor de tips!

Shadow0

Berichten: 43504
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:18

Als het vooral thuis is, dan kan een whiteboard goed werken. Uitprinten, plaatjes eventueel lamineren, en ophangen.

Als je iets wilt dat hij mee kan nemen zodat hij ook op school / BSO / opa en oma de planning kan bekijken, kun je denken aan de https://www.pictogenda.nl/ of zelf iets dergelijks maken. (Als je doorleest dan zie je ook voorbeelden in het gebruik, en ook als je de pictogenda niet wilt gebruiken krijg je misschien wel ideetjes.)

Ik zou overigens wel kiezen voor planning vooruit, zodat je daar ook naar kunt verwijzen. In het begin misschien nog even verwarrend, maar na een tijdje geeft het veel meer houvast dan alleen maar per dag.
Overigens: je kunt ook etikettenvellen kopen en die beprinten, dan maak je gewoon een stapel met stickers 'bso' 'thuis' opa & oma' 'school' en andere dingen, en hoef je ze alleen maar ergens op te plakken.

Ik zou me verder niet te druk maken om het leuk te maken, behalve wellicht de kaft. Laat de rest maar ontwikkelen in het gebruik, je merkt vanzelf wel wat werkt en niet.
(Da's misschien nog een tip. Leg je niet teveel vast op de perfecte oplossing maar begin ergens en dan merk je vanzelf of het groter of kleiner moet, gedetailleerder of juist meer de grote lijnen, meer plaatjes of kleur, of juist niet.)
Maar geef het wel een paar weken de tijd en verwijs er consequent naar terug. Dus iedere keer bij de vraag 'ga ik naar...' aangeven 'pak je picto's erbij, wat zeggen die?' En dan kijk je even samen.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:25

Op mijn woonlocatie gebruikten we foto's van personen wie er de volgende dag kwamen werken, hem uit bed haalden, wie hem op kwam halen voor de dagbesteding enz we deden de foto's samen voor het slapen gaan ophangen op een wit bord. Dit werkte erg goed

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:27

Gebruiken ze op school geen plaatjes? Anders dezelfde gebruiken? Heb ik destijds bij onze dochter ook gedaan.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:10

Wij maken elke maand een kalender en daar tekenen we de plaatjes op van school en BSO. Andere bijzonderheden zoals verjaardagen van naasten enz. zetten we er ook op.

Het is voor onze dochter heel duidelijk op dinsdag weet ze dat ik dan 3 dagen gewoon thuis ben. Elke dag mag ze een sticker plakken en het werkt voor haar heel goed.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:19

Źelfde principe staat ook bekend onder de noemer dagritmekaarten. Misschien daar eens op googlen hoe het wordt toegepast.


Waarschijnlijk voldoet een fotolijstplankje ergens ophangen en daarop iedere morgen kort even de dag plannen met bv zelf gemaakte kaartjes gelamineerd prima.


Kun je zo groot of klein houden als je wilt met school/ bso/ thuis/ opa en oma of mama halen/ thuis eten of slapen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:11

Ik gebruik voor mijn zoontje zwart witte picto's die ik van sclera afhaal. Voor de dagen van de week gebruiken we verschillende kleuren, even op school navragen welke kleuren ze daar gebruiken.

Thuis heb ik een magneet bord hangen. De picto's plastificeer ik en dan plak ik er magneet tape van de action op.
Voor uitjes en voor het ochtend en avond ritueel heb ik snelhechters, die nemen we ook mee naar boven. Maar mijn zoontje heeft autisme en heeft ook nog picto's nodig voor de handelingen voor het naar bed gaan/ uit bed komen. Hij slaat dan zelf de bladzijden om (1 picto per blad)

Ik hang 3 picto's tegelijk op, dit doe ik samen met hem. Als we iets gedaan hebben, mag hij de picto van het bord halen.
Van personen heb ik foto's.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:19

Toevallig had ik het hier gister over met mijn zus. :D
Haar dochter krijgt elke dag in haar broodtrommeltje een 'briefje' (lees, een geplastificeerd stuk papier) mee met daarop wie haar ophaalt (mama, papa, oma), of ze naar de BSO gaat of niet, en of ze die dag mag spelen met iemand/een vriendinnetje mag meenemen. Voor elke optie hebben ze dus een 'briefje' klaar liggen, dus kan zo elke ochtend in de broodtrommel erbij. Zo hoeft de kleine het niet te onthouden maar kan ze het de hele dag terug vinden op haar 'briefje'. Bevalt hun werkelijk super!

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:22

Voor wie hem komt halen op school/bso kun je ook nog een kaartje aan zijn tas hangen (plastificeren, gaatje er in en met een ring van een sleutelhanger aan de tas maken). Als hij bij opa/oma blijft slapen dan kun je er een bed-plaatje bij hangen.
Een klasgenoot van mijn oudste had dat tot en met een jaar of 8. Gaf veel houvast (nu was er daar wel een diagnose) en was een simpele oplossing voor de ouders en klasgenoot en school.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Picto's ter ondersteuning voor mijn 4 jarige kleuter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:15

De briefjes is ook een goede inderdaad! Slim. En de kaartjes aan de tas ook!

Ik heb nu gekleurde geplastificeerde vellen. Bij de Hema heb ik klittenband bestelt, die haal ik morgen in de winkel op. Op de vellen doe ik een strip klittenband en op de foto’s de andere kant van het klittenband zeg maar. Zo blijft het plakken en kan het makkelijk eraf gehaald worden. Het gaat in een map die in zijn tas mee gaat naar school etc. Zo kan hij altijd nog even spieken als hij het nier meer weet. Ik hoop dat het wat rust en duidelijkheid bij hem brengt!

Bedankt voor het meedenken allemaal!