Zenuwachtig paard door knotten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 14:21

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard, nu is hij een aantal keer mee geweest met de trailer met ons. Steeds 'gewoon' zonder te poetsen en te knotten en dergelijke om op vreemd terrein te trainen. Maar nu had ik vorige week m'n eerste wedstrijd met hem, en dus was hij geknot en gepoetst voordat hij de trailer op ging. Zoals gewoonlijk liep hij er in 1keer op, maar daarna begon hij echt ontzettend onrustig te zijn.. allemaal stampen en draaien en hinniken terwijl hij normaal gesproken hardstikke braaf en rustig is op de trailer.
Zou het kunnen dat hij door de knotten zenuwachtig wordt en daardoor niet makkelijk op de trailer staat?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:23

Nee daar geloof ik niet in.
Wel geloof ik er in dat hij voelt dat jij wat meer gespannen bent omdat je naar wedstrijd gaat.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:24

Bollebuik schreef:
Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard, nu is hij een aantal keer mee geweest met de trailer met ons. Steeds 'gewoon' zonder te poetsen en te knotten en dergelijke om op vreemd terrein te trainen. Maar nu had ik vorige week m'n eerste wedstrijd met hem, en dus was hij geknot en gepoetst voordat hij de trailer op ging. Zoals gewoonlijk liep hij er in 1keer op, maar daarna begon hij echt ontzettend onrustig te zijn.. allemaal stampen en draaien en hinniken terwijl hij normaal gesproken hardstikke braaf en rustig is op de trailer.
Zou het kunnen dat hij door de knotten zenuwachtig wordt en daardoor niet makkelijk op de trailer staat?



Niet alleen de knotten, ik denk dat hij ook jouw spanning voelde, hoe klein die ook was. Plus verandering in de gewone routine maakt het dat sommige (wat gevoelige) paarden snel onrustig worden.
Had je hem erg strak geknot? Kan namelijk ook zijn dat de knotten hem "pijn"deden. Of in elk geval ongemak bezorgden.

Je zou hem evt wat vaker op de trailer kunnen zetten met knotten, zonder dat je naar wedstrijd gaat.
Laatst bijgewerkt door Ania op 24-08-18 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:24

enjoymyhorse schreef:
Nee daar geloof ik niet in.
Wel geloof ik er in dat hij voelt dat jij wat meer gespannen bent omdat je naar wedstrijd gaat.


precies dat. Ik denk ook dat je (misschien onbewust) wat zenuwen overbrengt op je paard, paarden zijn echt spiegels.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:30

O die van mij wist precies dat hij op wedstrijd ging als ik had geknot en was dan super zenuwachtig. Gelukkig heb ik zelf geen last van zenuwen dus daar deed hij het niet om. Ook als ik hem had geknot voor foto’s, clinic of gewoon dan was hij altijd zenuwachtig. Die van mij werd pas rustig als die op de trailer stond. Ik deed daarom dan ook zo laat mogelijk de knotten erin, paard op de trailer en dan zelf snel omkleden en gaan.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 14:33

Ik weet dat de vorige eigenaar zei dat hij altijd de avond voor de wedstrijd totdat de wedstrijd geweest was ook zenuwachtig was, dat uitte zich in slappe mest. Ik weet alleen niet of ie toen de avond van te voren werd geknot of niet, lijkt me dan wel aangezien hij anders niet kan weten dat hij op wedstrijd gaat toch?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:38

Ik heb ook een pony gehad die nerveus werd door het knotten.

Ik heb dus standard die pony geknot in het weekeind ook als ik niet op concours ging.

En gezorgt dat hij op concours niets had om nerveus over te ziijn Zelf rustig blijven, veel tijd nemen om het terein te verkennen en ook hors concours rijden(want dan zelf niet nerveus)

Ibbel

Berichten: 49111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:50

Kan prima, paard associeert knotten snel genoeg met wedstrijd. Mijn (endurance-) paard wist dat ook precies en stond dan gewoon uitermate verwachtingsvol te trillen op de trailer. Hij vond wedstrijden geweldig.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:51

Toen mijn pony en ik nog wedstrijden reden had ze precies hetzelfde. Altijd bij het knotten kwam de nattere mest. Ik dacht eerst ook dat het door mijn zenuwen kwam, maar als ik haar ging knotten voor de oefening, dan kreeg ze het ook. Maar als ik normaal ging vlechten, lekker tutten met haar, dan had ze nergens last van.

Inmiddels is ze met pensioen en heeft ze er helemaal geen last meer van als ik haar knot/vlecht.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:06

Ja dat kan inderdaad prima, mijn oude wedstrijdpaard associeerde knotten ook met wedstrijd -> spanning/ zenuwen.

Wat hielp was hem gewoon ook knotten bij gewone trainingen, maar helemaal weg is het niet gegaan. Sterker nog, als ik hem nu eens extra netjes toiletteer en er voor zet dan word ie alweer zenuwachtig. (arm paard haha)

raket

Berichten: 4090
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:15

De mijne heeft dat ook. Zelfs als ik voor een open dag knotten maak. Crosstraining vond ze ook heel leuk. Toen we der daarvoor 3x achter elkaar de trailer voor inzetten was ze ook niet meer te houden.
Ach ja.
De spanning zal jouw paard vast van de oude eigenaar hebben overgenomen. Ik zou een paar keer knotten zonder wedstrijd. Bijvoorbeeld om naar het bos te gaan of iets anders relaxed.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:34

Nou kan zeker wel hoor. En dat je dan zelf zenuwachtiger zou zijn kan natuurlijk maar ik heb er een gehad die werd al bloednerveus als ik maar de elastiekjes tevoorschijn haalde begon ze te weven in haar stal. Heb ik wel erg snel van leren vlechten want ik deed het dan dus gewoon vlak voor de wedstrijd voor het laden.

Trouwens ook als je niet vlecht maar andere gewoontes hebt voor een wedstrijd of lange rit weten ze het. Mijn paardje Ollie wist precies als ik grote hooinetten maakte de dag van te voren (reed endurance, neem je veel hooi mee) dat het de andere dag wedstrijddag was. Als ik dan zo stom was geweest haar niet in de paddock te zetten of op stal kon ik eerst een uur in de wei achter mijn paard aan :P Ze had een hekel aan lang in de trailer staan, denk dat het daarvan kwam. Want wedstrijden en de ritten zelf dus vond ze altijd geweldig. Maar die ritten waren wel vaak ver weg.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zenuwachtig paard door knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:25

Ik had het omgekeerde.
Mijn eerste paard liep altijd met haast de trailer in als er vlechtjes in zatem, onvlochten deed ze vaak dwars.
Zeer waarschijnlijk had ze ongevlochten = dierenarts gekoppelt (was nogal een brokkenpiloot).