Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hoeveel m2 vind jij realistisch?

2000
23 (13%)
3000
13 (7%)
4000
21 (12%)
5000
58 (34%)
meer
51 (30%)

Totaal aantal stemmen: 166


Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 13:26

We kunnen van een bevriende boer eindelijk *\o/* een stuk land huren. Hoeveel m2 maakt niet uit voor hem, ze hebben honderden hectare. Voor ons maakt het qua geld natuurlijk wel uit. Het liefste heb ik een paar hectare :$ :wave: maar dan gaan we failliet. De kostprijs aan kale huur per maand is € 100 voor 5000m2, wat eigenlijk ons maximum is. Op het stuk land komt nog een bak (40x20) stallen en een paddock (20x10). In de toekomst willen we er een track omheen (en hopelijk dan ook meer land erbij huren). De shetlander is van de buren en hier hebben we verder geen kosten aan.

Hopelijk kan Bokt ons helpen bij hoeveel we nodig hebben. Ik weet dat er paardjes op 2000m2 grond staan en 5000m2 is misschien weer wat teveel een hele hectare daarentegen is weer wat te duur. Paard heeft veel nodig (jong paard welke snel afvalt) en shetlander is ooit hoefbevangen geweest dus die kan met heel weinig toe.

Nog wat meer informatie: grond is vlak, staat nu tarwe op en wordt ingezaaid met gras. Kleigrond. Paddock kan ook kleiner als dat moet. Kan naast een sloot als we dat willen. Mest wordt regelmatig weggehaald dus hier niet veel opslag voor nodig. Stallen worden inloopstallen waar ze dag en nacht zelf in en uit kunnen lopen via bak&paddock. Bijvoeren in de winter is geen probleem, hooi kan altijd geleverd worden. Shet staat nu jaar rond op kleine weide en paard krijgt van aug-april sowieso onbeperkt hooi naast weidegang (als de wei niet te nat is kan hij er op). Land kan onderhouden worden zoals we zelf willen. Boer kan evt. ook hooien of bemesten.

Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen, als er nog meer vragen zijn dan horen we dat graag, we willen het beste kiezen.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:28

Ga goed na wat je er mag, je mag lang niet overal een stal of bak maken en een niet waterdichte mestopslag op het terrein van een boer is vaak ook niet ok.

Verder zou ik aan je max gaan zitten aan ruimte, heerlijk en echt goedkoop zo.


Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 13:32

dat hebben we al besproken en de stallen mogen er staan, ook voor tijdelijke mestopslag is plaats. Het lijkt goedkoop zo maar alle andere kosten komen er nog bij, hooi, bak aanleggen, stallen bouwen, omheining, krachtvoer en noem alle andere zaken maar op.. ik snap als je in een ander deel van Nederland woont dat deze prijzen een lachertje zijn maar omdat we in het buitengebied wonen, zijn onze salarissen ook niet van 'randstad-niveau' ;)

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:36

Zidore schreef:
dat hebben we al besproken en de stallen mogen er staan, ook voor tijdelijke mestopslag is plaats. Het lijkt goedkoop zo maar alle andere kosten komen er nog bij, hooi, bak aanleggen, stallen bouwen, omheining, krachtvoer en noem alle andere zaken maar op.. ik snap als je in een ander deel van Nederland woont dat deze prijzen een lachertje zijn maar omdat we in het buitengebied wonen, zijn onze salarissen ook niet van 'randstad-niveau' ;)

Zelfs hier in zuid Limburg betaal ik meer dan 4x dat aan kale huur :+

Heb je ook al echt een vergunning voor het bouwen, zou echt wel ideaal zijn zoals het klinkt.
Aan gras heb je denk ik op klei met 3000 vierkante meter ongeveer genoeg voor het zomerseizoen, maar dan moet je ook nog een goede paddock aanleggen etc dus daar heb je meer grond voor nodig.

Edit: paddock inderdaad minimaal 2x zo groot of je bak er bij doen.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 24-08-18 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:37

eerlijk,ik denk dat je je dan ferm mispakt aan kosten....

5000m² lijkt me toch wel nodig.

maar als je max 100/euro maand kan uitgeven,hoe denk je dan een bak te kunnen aanleggen?
wat volgens mij al niet eens zal mogen door de gemeente,en daarnaast zal de boer waarschijnlijk ook niet vrolijk worden van een aangelegde bak(want in kleigrond kan je echt niet wat zand ergens uitkiepen en gaan rijden,een bak in kleigrond aanleggen kost vaak een stuk meer dan 20 000 euro.(als je al de vergunningen krijgt)

heb je wel een realistisch beeld van kostprijs omheining,materiaal om stallen,paddock,... te gaan maken?

want met kleigrond ga je ook de bodem in de paddock onder handen moeten nemen als je geen blubber paddock wilt?
kostprijs van weide-onderhoud,voer,stallen,opslagplek,.....

ik vraag me gewoon oprecht af als je max 100 euro kan gaan uitgeven aan stalling,hoe je dan al de rest gaat betalen?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:37

Ik vind die 5000 al erg weinig.Zou dat dus ook echt minimaal aan gaan houden.
Er gaat nog 800 af voor de bak.
Je maakt een piepkleine paddock, zou hem zeker dubbel zo groot maken en dan is het nog niks.
Maar beter, maak je bak goed gedraineerd en gebruik die ook als paddock. (heb je daar vergunning voor? Want zonder drainage kun je op klei niets)
Maar oké, tellen jou 200 voor de paddock.
Dan de stal zal vlug 25m2 komen, want wat ruimte voor hooi en spullen heb je ook nodig. (mag er wel een stal gebouwd worden?)
Stukje verharding voor de stal. Dan ben je zo al een 2000m2 kwijt van de 5000m2 wat al geen weide meer gaat zijn.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:39

Als je bijvoeren jaarrond geen probleem vind dan kun je met 5000m2 wel af.
Maar wat spreken jullie af over de termijn die je het land huurt? Best vervelend als je een hoop geld geïnvesteerd hebt en dan na een jaar weg wordt gestuurd.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Olga89

Berichten: 1998
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:41

Je wilt dus eigenlijk maximaal een halve hectare huren = 5000m2

Daarvan moet nog een bak 40 x 20 en paddock 20 x 10 af?

Als je 1 hectare zou huren - bak 40 x 20 en - paddock 20 x 10 hou je maar 40 x 70meter aan weide over net iets groter dan een Z dressuur baan, dat is wel weinig als enige weide en dan ben je zo door het gras heen

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:41

Precies, op gehuurde grond zou ik die investeringen niet willen doen.
Maar zonder die investeringen kun je er weinig.
En het gaat om zeer kostbare dingen.

Selka schreef:
Als je bijvoeren jaarrond geen probleem vind dan kun je met 5000m2 wel af.
Maar wat spreken jullie af over de termijn die je het land huurt? Best vervelend als je een hoop geld geïnvesteerd hebt en dan na een jaar weg wordt gestuurd.

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:42

De prijs voor een (goede) bak kan vaak in de duizenden euro's lopen, dus overweeg dat goed of je dat ook wilt!

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:45

Het ligt er wel aan of je de paardjes 24/7 op de wei wil laten, of dat ze met nat weer ook een dag in de rijbak/paddock kunnen staan.

Ik heb een belg van 1000 kilo en een tinker samen op 4000m2 staan. Dat gaat perfect, de weides zijn altijd groen.. maar ik werk dan wel met strookbegrazing of graasmaskers en in de winter staan ze alleen met droog weer op de wei. Mijn tinker heeft in zijn eentje op 1500m2 gestaan, dag en nacht op wei. En ook die wei bleef groen zo lang ik in het voorjaar maar even wat deed bijzaaien.
5000m2 lijkt me een prima oppervlakte, ik denk dat ze dat met hun tweetjes niet zomaar kaal krijgen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:47

Olga89 schreef:
Je wilt dus eigenlijk maximaal een halve hectare huren = 5000m2

Daarvan moet nog een bak 40 x 20 en paddock 20 x 10 af?

Als je 1 hectare zou huren - bak 40 x 20 en - paddock 20 x 10 hou je maar 40 x 70meter aan weide over net iets groter dan een Z dressuur baan, dat is wel weinig als enige weide en dan ben je zo door het gras heen

Een hectare is 10.000m2
De bak + paddock van jouw maten is 1000m2. Ergens maak je een rekenfoutje :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-08-18 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:47

Olga89 schreef:
Als je 1 hectare zou huren - bak 40 x 20 en - paddock 20 x 10 hou je maar 40 x 70meter aan weide over net iets groter dan een Z dressuur baan, dat is wel weinig als enige weide en dan ben je zo door het gras heen


Pardon? :+
Hectare is 10.000 m2. Bak plus paddock is 1000 m2. Hou je 9000 m2 over. Wel íetsje meer dan 40 x 70...

Je kunt met 2 paarden prima af met 5000 m2. Richtlijn, zeker op klei, is 4 paarden per ha, dus 2 op een halve hectare. OK, dat worden er dan 4000 ipv 5000 m2 als daar nog een bak en een paddock van af gaan, maar ook die 4000 m2 zijn voldoende.

Je moet alleen echt goed checken of bak en paddock aangelegd mogen worden.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:04

Even beetje gerekend. Ik heb voor mijn 2 paarden van 1,55 een stuk grond van 9000 m2. Daarvan gebruik ik 1000m2 als uitloop incl stal.
In de praktijk gebruik ik in de zomer zo'n 2000m2 om te grazen. Dat strook ik op en in het najaar hebben ze dan dit. De rest van het land maaien we. Dit jaar kwamen daar zo'n 15 grote balen af. Dat moet genoeg zijn voor ongeveer 30 weken hooi voeren.
Mijn uitloop is erg groot. Dat is omdat klei best nat is en ik graag wil dat ze droge voeten hebben en toch kunnen keten. Mijn schuilstal is 8 x 4 meter en 2 x 8 meter zadelkasten en andere dingetjes.

Als je niet wil maaien zou ik rekenen op 2500 m2 gras + 800 m2 bak + 200 m2 paddock + 100 m2 stallen en opslag. = 3600 m2 minimum.
Als je wel wil maaien zou ik het gras verdubbelen. Je kan natuurlijk ook kiezen om een stukje te maaien en de rest bij te kopen.
Ik heb 4000m2 aangetikt.

Overigens leerde ik op school 1 hectare grasland voor 4 paarden om ze jaar rond te voeren...

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:10

Voor wat je schetst heb je aan zand alleen al minimaal 300m3 nodig (en dat kost aardig wat) + het opsluiten ervan, drainage en wegendoek er onder. En dan is er nog niks gezegd over of dat eigenlijk wel mag van gemeente en de boer zelf (ivm mogelijk verminderde vruchtbaarheid van de grond). Komen nog eens kosten stallen bij (en daar zal ook een stuk verharding voor moeten). Gezien jouw budget ga je dat niet bekostigen, want je schetst een plaatje waarbij je genoeg spaargeld hebt om mogelijk de aanbetaling te hebben om zo'n stukje te kopen.
Op kleigrond is een stuk wat geschikt is voor gebruik bij slecht weer zeker noodzakelijk (dat wil ik hier op zandgrond eigenlijk al hebben).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:14

Wat fijn dat die boer jullie zoveel vrijheid biedt!

Het is inderdaad goed opletten met die vergunningen. Vergeet ook niet dat zelfs als je toestemming hebt, er mogelijk (afhankelijk van je gemeente) eerst nog archeologisch onderzoek moet plaatsvinden als je die bak of stallen gaat bouwen. Zie bijv. deze website. Stel dat er wat in de grond blijkt te zitten, dan komen de kosten voor verder onderzoek voor jullie rekening en dat kan in het ergste geval flink in de papieren lopen. Maar misschien is de grond allang vrijgegeven, dat zal de eigenaar allicht weten.

Succes in ieder geval met alle mooie plannen!

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:37

Ik zou deze 2 dieren niet samenhouden. Zoals je zelf zegt hebben ze zeer verschillende voerbehoeften, waardoor ze waarschijnlijk niet tot nauwelijks samen kunnen leven.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:10

Fijn dat je deze kans krijgt!! Vraag de vergunningen e.d. goed na. Wij hebben hier 3,5 ha agrarische grond, maar echt niet dat je daar een bak of stal op gebouwd krijgt. De stallen staan nu in de tuin, waarbij er extra meters zijn aangekocht (2 meter afbreken elders, is 1 meter bouwen bij ons tegen flinke betaling). De bak is uiteindelijk via de welstand en nog veel meer haken en ogen toegekend, maar dit heeft ruim driekwart jaar geduurd. De rijbak ligt nu tegen onze tuin aan. Wij moesten wel een archeologisch bodemonderzoek doen.

Hier huur/pacht je 1 ha voor €1000-1500.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:18

Ik zou me sowieso gaan afvragen of deze paarden wel samen moeten staan. Ze hebben zulke verschillende behoeften dat dat bijna niet is samen te voegen. Beter ga je dan op zoek naar een paard erbij dat dezelfde voerbehoeften heeft.
En check ook goed bij je gemeente of je mag bouwen want dat het van de boer mag wil niet zeggen dat het van de gemeente mag.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hoeveel m2 heb ik nodig voor 1 paard & 1 shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:41

wat bedoel je met onze salarissen zijn niet op randstad nivo?

verdien je in de randstad meer dan....

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:42

Ik heb een beetje dezelfde situatie, alleen zitten wij op zand dus dat is net iets praktischer.
Wij hebben ca. 5000 m² grond met daar op een inloopstal met een verharding ervoor van ca. 4 x 3 met uitloop naar de bak. Ik gebruik mijn bak dus ook als paddock. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gemeente pas iets voor een rijbak aan ziet als de oppervlakte minimaal 40 x 20 is, die van ons is dus 18 x 39 :+. De rest van de grond is weide. 's Zomers staan ze zo'n 12 uur per dag op het gras, 's nachts staan ze met hooi op de paddock. 's Winters gaan ze alleen het gras op als de grond droog genoeg is. Voor de mestopslag hebben we betonplaten neergelegd, hier moet nog een muurtje omheen komen als volwaardige mesthoop.

Wij hebben zat aan 5.000 m², maar veel minder zou ik toch ook niet willen.


Je zou met een graasmasker voor de shet en/of hooi waar je paard wel bij kan en je shet niet trouwens best een eind kunnen komen hoor qua behoeften.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Momo94
Berichten: 1105
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:56

En wat nou als jullie alles hebben opgebouwd en die boer wil jullie van zijn land? :o

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:05

connie64 schreef:
wat bedoel je met onze salarissen zijn niet op randstad nivo?

verdien je in de randstad meer dan....

Ja, over het algemeen liggen de salarissen in de randstad hoger. Maar de kosten ook.

Wat van belang is, is ook de grondsoort. Ik heb in met mijn zandgrond minder grasopbrengst dan iemand die op de klei zit.
Voordeel van die zandgrond is dan weer wel dat ik ze er in de winter ook gewoon kan laten lopen.

Verder heel goed checken bij de gemeente of wat jij wilt eigenlijk wel mag. Je mag niet zomaar overal stallen plaatsen en bakken aanleggen.
Het bedrag wat je noemt is een koopje...

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:31

LinSa schreef:
Ik zou deze 2 dieren niet samenhouden. Zoals je zelf zegt hebben ze zeer verschillende voerbehoeften, waardoor ze waarschijnlijk niet tot nauwelijks samen kunnen leven.



Hier ben ik het wel mee eens. paarden met andere voerbehoeftes is erg lastig om te houden.
Kost veel tijd en energie om ze beiden te geven wat ze nodig hebben.
Zeker als de ruimte beperkt is.

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 00:13

8nnemiek schreef:
Olga89 schreef:
Je wilt dus eigenlijk maximaal een halve hectare huren = 5000m2

Daarvan moet nog een bak 40 x 20 en paddock 20 x 10 af?

Als je 1 hectare zou huren - bak 40 x 20 en - paddock 20 x 10 hou je maar 40 x 70meter aan weide over net iets groter dan een Z dressuur baan, dat is wel weinig als enige weide en dan ben je zo door het gras heen

Een hectare is 10.000m2
De bak + paddock van jouw maten is 1000m2. Ergens maak je een rekenfoutje :+


Oh jee, ik maakte sowieso een rekenfoutje... huur is €2000 per jaar...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, GrapeshotBot, N_B_N, posje en 35 bezoekers