Pup dominant over andere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 08:57

Hallo allemaal!

Sinds een paar dagen hebben wij weer een pup in huis. Hij doet het ontzettend goed, slaapt de nachten door, eet en drinkt goed, zindelijkheid gaat ook de goede kant op. Alleen is de relatie met onze andere hond nog een dingetje.
De pup is al groter dan onze oudere hond en het is een vrij dominant beestje. Ik merk dat hij de regels nog niet goed accepteert, maar dat onze oudere hond ook niet zeker genoeg is om echt van zich af te bijten. Aangezien hij pup is staat hij wel onderaan de rangorde. Klopt het dat het dan aan mij en mijn familie is om de pup ook op zijn plek te zetten als ik merk dat onze oudere hond het niet lukt? Ik heb het de afgelopen keren wel gedaan en het was toen ook meteen klaar en hij begon vervolgens met het likken in de bek van onze oudere hond, dus onderdanigheid.
Wat zeggen jullie?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:59

Daar zijn de meningen over verdeeld denk ik zo. Wij hebben het wel gedaan, ingrijpen. Geen gezeur, als jullie er samen niet uitkomen, regelen wij het wel. Honden zijn nu bijna 3 en net 2 en beste maatjes.
Aan de andere kant zie je ook dat écht oudere honden jonge honden gewoon met veel laten wegkomen - als het wat duwen en trekken is en geen écht gericht bijten, lost het zichzelf ook wel op meestal.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:59

Hier net van het zelfde, pup is ondertussen 17 wkn en mijn andere hond is 9,5 jaar, hij laat heel veel toe van de pup. Heel af en toe corrigeert hij hem maar veel te weinig naar mijn zin.

Mijn zus heeft toevallig ook een pup en een ander half jarige teef, hierbij het zelfde verhaal, pup mag veel te veel. Misschien wat leeftijdsgebonden? Ik ben er ook nog niet achter.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:05

Een pup staat een beetje buiten de rangorde. Volwassen honden zullen dingen accepteren van een pup die ze van een andere volwassen hond niet zouden pikken. Maar als het goed is zal de volwassen hond de pup wel op een vriendelijke (ttz. niet-agressieve) manier aangeven wat de grenzen zijn.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 09:07

Ik merk dus aan mijn hond dat ze het wel aangeeft, want ze gromt bijvoorbeeld als hij een speeltje wil afpakken, maar ze laat het daarna maar gebeuren omdat ze voor mijn gevoel te onzeker is om door te pakken. Het is niet zo dat ze het gewoon laat gebeuren, maar meer dat ze niet durft door te pakken. Daarom had ik het gevoel dat ik haar daar wel een beetje bij moet helpen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:08

Dat is logisch.. pups mogen nog heel veel van de oudere honden. Naar mate ze ouder worden worden ze wel gecorrigeerd.
Echter vind ik dat wij als mensen boven aan de roedel staan. Dus dat jij ook moet corrigeren. Als het too much wordt.
Ik vind persoonlijk namelijk dat honden niet mogen vechten als jij er ben. Want ze twijfelen dan aan je leiderschap.
Maar zon pupje moet nog veel leren. Ze laten dus meestal ook wel veel toe

Edit: wat boven mij staat!

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:31

Zelf had ik een Grote Zwitser van 8 toen mijn Sheltie pup kwam, die werd heel goed opgevoed maar Thor was ook de meest stabiele hond die ik gehad heb en was mijn Sheltie ook geen erg pittig geval ook maar ik ken een situatie waarbij de oudere hond echt niet de pup opvoede. Is nog steeds geen makkelijke hond nu.

Eens dat de eigenaar in moet springen. Maar niet alleen door te corrigeren...

Nottinghill schreef:
Ik merk dus aan mijn hond dat ze het wel aangeeft, want ze gromt bijvoorbeeld als hij een speeltje wil afpakken, maar ze laat het daarna maar gebeuren omdat ze voor mijn gevoel te onzeker is om door te pakken. Het is niet zo dat ze het gewoon laat gebeuren, maar meer dat ze niet durft door te pakken. Daarom had ik het gevoel dat ik haar daar wel een beetje bij moet helpen.


Omdat de pup nu al grenzen opzoekt zou ik de speeltjes even niet laten liggen en er zelf bij pakken om samen te spelen en weer weg leggen als jij klaar bent. Nu gelijk het commando los gaan leren is ook handig.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:18

Het is jullie taak om te zorgen dat de oudere hond niet gestoord wordt, speeltjes worden afgepakt etc.
Het is niet eerlijk om maar een pup bij je oude hond te zetten en het haar maar zelf te laten uitzoeken.

De rangorde theorie is heel achterhaald, zo werd er gedacht in de jaren 70/80.
Zo werden honden toen ook opgevoed, er werd gedacht dat honden altijd bezig waren om hoger in rang te komen.

De hoofdzaak is in ieder geval dat je je oude hond met steunen en beschermend.
Dus inderdaad, help je hond als de pup haar lastig valt!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:24

Hier dito! een golden pup van bijna 11 weken die denkt dat hij de baas kan spelen over onze andere golden van 3.

Wij corrigeren ook hoor en prijzen de 3jarige de lucht in als hij eens corrigeert!
Wat denkt die kleine draak wel niet <3

Echt dikke maatjes zijn het nog niet (we hebben de pup nog geen 2 weken), maar ze spelen soms wel samen.Had gehoopt dat dit al beter zou gaan.
Wij hebben een beetje gegoogeld en het schijnt dat jonge reuen de taal van pups ook niet goed begrijpen. Wij zien dat inderdaad ook gebeuren tussen onze Douwe (van 3 ) en Matz de pup.

kan wel een paar maanden duren voor de vriendjes zijn, daar hopen we dan maar op

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:29

Ik zou het ze zelf laten doen, en de oudere hond een compliment geven, als hij de pup op zijn plek zet.

Maar ik vraag me wat dingen af:
Is de oudere hond nog in staat het te doen?
Wat zijn de gevolgen voor de oudere hond, als hij het niet meer redt, grotere pup....welk ras...etc?

Ik zou er misschien liever voor kiezen de pup iedere dag verplicht een aantal keer in de ren of een bench zetten.

Anoniem

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:47

We hebben de honden toendertijd hun gang laten gaan.

De oudste mechelreu accepteerde veel van de mechelpup. Tot een maand of 6 . En toen werden de regels langzaam aangescherpt.

Van volwassen vreemde honden duld hij helemaal niks. Maar pups mogen alles bij hem <3

1.5 jaar terug is hij nog een weekje wezen logeren bij de fokker. En die hadden pups van 5 week oud. Hij heeft er elke dag mee 'gespeeld'

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:56

Het groot of klein zijn hebben honden maling aan, er zijn genoeg kleintjes die de grote honden 'de baas zijn' maar leeftijd is een ander dingetje. Het kan zijn dat de oudere hond nog niet durft te corrigeren omdat de pup nog jong is, het kan goed zijn dat als de pup gaat puberen dat de oudere hond wel ineens feller gaat corrigeren omdat het dan wel nodig is. Geef het tijd en zorg dat de pup genoeg kan stoeien met speelgoed zodat de oudere hond niet steeds lastig gevallen wordt. Onderneem ook dingen alleen met de oudere hond en werk aan die onzekerheid. Corrigeer als je dat nodig vind maar wees altijd eerlijk en ze zijn gelijkwaardig dus niemand voortrekken, ook moet de oudere hond wel leren om te corrigeren als jij dat blijft doen leert hij/zij dat nooit om het zelf te doen. Hoe is de oudere hond in sociale omgang met andere volwassen honden?

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:27

Wij noemen dit thuis "puppycredit".

Overigens is het allemaal volledig normaal gedrag hoor, en heeft het bijzonder weinig te maken met "dominantie" of "de baas spelen". Mijn oudste is heel duidelijk nu de jongste volwassen is met wat hij wel en niet tolereert van de blaag, en andersom trouwens, maar tot een maand of 6/7 liet Oll echt letterlijk over zich heenlopen. Volgens mij was ie als de dood dat ie Jamie zou slopen ofzo, hij was er echt heel voorzichtig mee. Vanaf een maand of 6/7 werden de grenzen wat duidelijker aangegeven en dat is blijkbaar vroeg zat.

Natuurlijk heb ik af en toe wel geholpen om Oll z'n grenzen te bewaken want ja, híj had ook niet om een babybroertje gevraagd hahahaha, en daarbij wens ik geen ge-emmer in huis dus als Jamie het nodig vond om over Ollie én over de bank te sjezen dan kapte ik dat toch wel af. Maar het is volstrekt normaal dat een oudere hond een baby nog niet echt corrigeert.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:46

Vroeger had ik een hond overgenomen die als pup erg dominant was en toen bij mensen terecht kwam met een bange hond, waarover hij dus de baas was.
Dat heeft voor de inprenting niet veel goeds gedaan, was een niet sociale hond geworden.
Dus als jou hond hem zijn grenzen niet aan durft te geven, zou ik daar toch wel wat mee doen.
Want het is wel een verschil tussen de pup ontzien of de pup niet durven aan te pakken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:06

Neej schreef:
Wij noemen dit thuis "puppycredit".

Overigens is het allemaal volledig normaal gedrag hoor, en heeft het bijzonder weinig te maken met "dominantie" of "de baas spelen". Mijn oudste is heel duidelijk nu de jongste volwassen is met wat hij wel en niet tolereert van de blaag, en andersom trouwens, maar tot een maand of 6/7 liet Oll echt letterlijk over zich heenlopen. Volgens mij was ie als de dood dat ie Jamie zou slopen ofzo, hij was er echt heel voorzichtig mee. Vanaf een maand of 6/7 werden de grenzen wat duidelijker aangegeven en dat is blijkbaar vroeg zat.

Natuurlijk heb ik af en toe wel geholpen om Oll z'n grenzen te bewaken want ja, híj had ook niet om een babybroertje gevraagd hahahaha, en daarbij wens ik geen ge-emmer in huis dus als Jamie het nodig vond om over Ollie én over de bank te sjezen dan kapte ik dat toch wel af. Maar het is volstrekt normaal dat een oudere hond een baby nog niet echt corrigeert.


Zo zou ik het ook doen, waar het gaat de honden het zelf laten oplossen, maar ingrijpen voordat het uit de hand loopt.
En 'puppycredit' is een prima omschrijving, klaar en duidelijk !

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup dominant over andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:31

Het is ook hoe jullie met de pup omgaan, hier in huis is de oudste hond als eerste in alles , als eerste een koekje-begroeten-eten geven-riem om- riem af enzovoorts, daarmee bevestig je de jongere hond als dat deze lager in rang staat, dat kan helpen, ik heb er geen problemen mee om de oudere hond te helpen in de rangorde, een pup staat nu eenmaal onderaan en zal in de loop van tijd zijn plekje moeten verdienen.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:26

MirandaFuego schreef:
Vroeger had ik een hond overgenomen die als pup erg dominant was en toen bij mensen terecht kwam met een bange hond, waarover hij dus de baas was.
Dat heeft voor de inprenting niet veel goeds gedaan, was een niet sociale hond geworden.
Dus als jou hond hem zijn grenzen niet aan durft te geven, zou ik daar toch wel wat mee doen.
Want het is wel een verschil tussen de pup ontzien of de pup niet durven aan te pakken.


Dit dus.

Niemand hier kan natuurlijk goed inschatten of deze pup zo pittig is en deze oudere hond zo mild.


meggiemeg schreef:
Het is ook hoe jullie met de pup omgaan, hier in huis is de oudste hond als eerste in alles , als eerste een koekje-begroeten-eten geven-riem om- riem af enzovoorts, daarmee bevestig je de jongere hond als dat deze lager in rang staat, dat kan helpen, ik heb er geen problemen mee om de oudere hond te helpen in de rangorde, een pup staat nu eenmaal onderaan en zal in de loop van tijd zijn plekje moeten verdienen.


Precies, (al hoef ik dit met de honden die ik nu heb helemaal niet te doen)
Niet elke hond is bezig met hoger op te komen maar ze zijn er wel degelijk. Hier zijn ook talrijke verschillen in te vinden, van bijna niet zichtbaar en vrijwel geen problemen tot heel duidelijk en bij verkeerde opvoeding grote problemen.

Ik had een pittig jong reutje (Bulldogje) die in het begin op de bank steeds tussen mijn man en mij in wilde gaan zitten, maakte niet uit hoe smal de plek was, (ik ben de alfa thuis, mijn man is (te) lief <3 ) ik stuurde hem altijd gelijk weg en beledigt dat hij dan was, ging met zijn rug naar me toe zitten. Komt nu mijn Sheltie tussen ons in zitten dan weet ik dat hij dit niet doet om de zelfde reden als mijn andere reutje dat deed.